مبانی بورس

راه های کسب سود و درآمد از بازار بورس سهام

راه های کسب سود و درآمد از بازار بورس سهام

در ادامه سلسله مباحث بورس، در این جلسه قصد دارم به روش های کسب درامد از بازار بورس ایران بپردازم. شاید سوالی که برای همه پیش بیاید این است که فرض بر این که ما تمامی تحلیل های مورد نیاز جهت بورس را آموختیم. چگونه می توان با این روش ها اقدام به کسب درآمد نمود. بدیهی است وقتی که نتوانیم از علم خود جهت سودآوری استفاده کنیم کار بیهوده ای انجام داده ایم. در این جلسه ۳ روش اصلی از کسب درآمد از بورس را ارائه خواهم داد و در ادامه مورد اول را با هم مرور می کنیم:

۱+

در ادامه سلسله مباحث بورس، در این جلسه قصد دارم به راه های کسب سود و درآمد از بازار بورس سهام در ایران بپردازم. شاید سوالی که برای همه پیش بیاید این است که فرض بر این که ما تمامی تحلیل های مورد نیاز جهت بورس را آموختیم. چگونه می توان با این روش ها اقدام به کسب درآمد نمود. بدیهی است وقتی که نتوانیم از علم خود جهت سودآوری استفاده کنیم کار بیهوده ای انجام داده ایم. در این جلسه ۳ روش اصلی راه های کسب سود و درآمد از بازار بورس سهام را ارائه خواهم داد و در ادامه مورد اول را با هم مرور می کنیم:

بیشتر بخوانید: تفاوت سرمایه گذار و معامله گر 

راه های کسب سود و درآمد از بازار بورس سهام

۱- از طریق نوسان قیمت
۲- از طریق مزایای افزایش سرمایه و یا سهام جایزه
۳- از طریق دریافت سود نقدی سالانه (DPS)

بیشتر بخوانید: تعریف سرمایه گذار و معامله گر

۱- کسب سود از طریق نوسان قیمت

برای شروع معرفی راه های کسب سود و درآمد از بازار بورس سهام یکی از رایج ترین راه های کسب سود در بازار سهام، خرید سهم به قیمت پایین و فروش آن به قیمت بالاتر می باشد. بنابراین می بایستی نحوه تغییرات قیمت سهام یعنی چگونگی بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت سهام را بررسی کنیم. عامل اصلی حرکت قیمت سهم بر اساس نیروی عرضه و تقاضا صورت می پذیرد. اگر چنانچه نیروی تقاضا یا همان خریداران بیشتر باشد قیمت سهام بالا می رود و اگر چناچنه نیروی عرضه یا فروشندگان قوی تر باشد قیمت سهام پایین می آید. بنابراین تمامی عوامل تاثیرگذار بر قیمت یک سهم در نهایت روی رفتار خریداران و فروشندگان و یا به عبارتی روی عرضه و تقاضا اثر می گذارد.

بیشتر بخوانید: انواع تحلیل های کاربردی بازار سهام ؛ تعریف تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال

نتیجه تعادل این رفتارها قیمت سهام را تغییر می دهد. به این معنا که تغییر در عوامل مختلف بنیادی شرکت و یا انتشار اخبار و اطلاعیه های خاص است که افکار و رفتار خریداران و فروشندگان را مورد هدف قرار می دهد که در این میان کلیدی ترین عامل میزان سودآوری شرکت و یا همان EPS است. ( از این به بعد به علت فهم آسانتر به جای لغت سود آوری از لغت EPS که همان سودآوری به ازای هر سهم است استفاده می شود.) به این معنا که اخبار و وقایع و یا تحلیل سهام شرکت که منجر به تاثیر بر روی تغییرات قیمت می شود در نهایت مربوط به سودآوری و EPS شرکت می شود. به طور مثال چنان چه خبر مثبتی در بازار انتشار یابد و منجر به تقویت تقاضا نسبت به عرضه شود، تقویت سهام را افزایش می دهد که اگر دقیق تر آن خبر مثبت را بررسی کنیم حتما به تاثیر آن در سودآوری یا EPS آن خواهیم رسید.

بیشتر بخوانید: تعریف تحلیل روانشناختی ؛ تحلیل های کاربردی بازار سهام

در معرفی اولین مورد از راه های کسب سود و درآمد از بازار بورس سهام باید گفت که نتیجه میگیریم EPS در شرکت ها نقش اصلی در تغییرات و نوسان قیمت سهام را ایفا می کند. البته بدیهی است که عوامل متعدد دیگری نیز در تغییرات و نوسان قیمت سهام قیمت سهام موثر هستند ولی چنان چه در روزهای آتی توضیح داده خواهد شد تمامی آن عوامل نیز به نوعی در ارتباط و یا منجر به میزان سوددهی و EPS شرکت می شود. پس برای استفاده مثبت از نوسان قیمت سهام باید EPS شرکت را به خوبی تحلیل نماییم. لازم به ذکر است بررسی و تحلیل EPS جزء مباحث و تحلیل بنیادی می باشد که در مباحث مربوط به تحلیل بنیادی به طور مفصل روش های محاسبه EPS  بیان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات رایج در معاملات سهام

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا