روانشناسی و موفقیت

افزایش اعتماد به نفس: چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟

تقویت اعتماد به نفس
۵+

شناخت راه های افزایش اعتماد به نفس در واقع پادزهری برای نابودی سم ترس است که می توان به کار برد تا اعتماد به نفس بیشتر و بالاتری داشته باشیم. ترس و احساس ناخوشایند، عدم پذیرش نیروها و قوت های درونی عاملی بزرگ جهت نابودی اعتماد به نفس است.

شاید بسیاری از افکار هستند که هنگام خطور از ذهن ترس و واهمه بسیاری را در انسان ایجاد می کنند ولی هنگام مواجه شدن با آن اعتماد به نفس به انسان کمک می کند خیلی قوی و استوار در برابر آن قرار بگیرد.

روش های افزایش اعتماد به نفس

وسایل دوست داشتنی برای خود بخرید

فردی که احساس ناخوشایندی دارد می تواند با خرید یک قلم جدید فورا حس اعتماد به نفس خود را افزایش دهد. این مسئله احمقانه نیست چرا که قلم یا هر آنچه که دوست دارید نماد عمل و هوش است.

با داشتن وسیله ای که دوستش دارید اعتماد به نفس بالاتری خواهید داشت. این وسیله می تواند یک کتاب یک لباس یا حتی یک فیلم باشد. این حس را در خودتان پیدا کنید.

برای افزایش اعتماد به نفس از رنگ ها کمک بگیرید

در معرض تصاویر و تبلیغات ایده آل قرار گرفتن یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس است که شما را به اعتماد به نفس نزدیک تر می کند.

رنگ ها به خصوص در خانم ها حس اعتماد به نفس را بالا می برد. از رنگ های شاد و انرژی بخش استفاده کنید. تصاویر رنگی را مشاهده کنید و یا هر چه که از رنگ های بسیاری تشکیل شده است را تماشا کنید. این مسئله نیروی اعتماد به نفس را خود به خود در شما بالا می برد.

قوز نکنید

نشستن صاف بدون پشتی خمیده نه تنها وضعیتی مناسب از لحاظ جسمی را برای شما رقم می زند بلکه یک تقویت کننده اعتماد به نفس فوری محسوب می شود.

بر روی هر صندلی که می نشینید مدام با خودتان تمرین کنید که پشتی خمیده نداشته باشید. این صندلی یا در محل کار یا منزل یا یک مهمانی است فرقی ندارد صاف نشستن را به یک عادت پسندیده تبدیل کنید.

برای افزایش اعتماد به نفس پس انداز کنید

همان طور که پول خرج می کنید و برای شادمانی خود و اطرافیانتان هزینه می کنید همان طور نیز پس انداز داشته باشید. هزینه های اضافی هر چند کوچک و یا کوتاه حساب شما را کم کم خالی می کند و دیر یا زود با کنترل حسابتان شما دچار افت اعتماد به نفس شدید می شوید.

این در حالی است که اگر شما در کنار مخارجتان پس انداز کافی داشته باشید همیشه یک حس خوب اعتماد به نفس همراهتان خواهد بود و نگرانی از مخارج پیش بینی نشده نخواهید داشت.

وسواس فکری را حذف کنید

افکار همواره تاثیرات بسیار مهمی بر روی ذهنیت هر فرد دارند. زمانی که ذهن تان را با افکار منفی پر می کنید بی شک حس خوبی نخواهید داشت. مقایسه کردن خود با دیگران و یا اینکه در مورد یک مسئله ساعت های و روزها ذهن خود را مشغول کنید ابتدا ذهن و سپس جسم شما را بیمار خواهد کرد.

وسواس فکری خود را کنار بگذارید و یک مسئله را به اندازه ارزش آن در ذهنتان پرورش دهید.

مادرتان را ببوسید

پدر و مادر از نعمات بزرگی هستند که تا زمانی که در کنارشان هستیم این شانس را داریم که قدردانشان باشیم. زمانی که دستان مادرتان را ببوسید حس عشق و علاقه در شما بالا می رود و سبب اعتماد به نفس می شود.

بوسیدن عزیزان به خصوص پدر و مادر از جمله راه های افزایش اعتماد به نفس است که نه تنها میزان عشق را در قلب انسان بالا می برد بلکه سبب افزایش اعتماد به نفس می شود.

کتاب بخوانید

آموختن علوم مختلف همواره ذهن شما را خلاق و روحیه تان را شاداب نگه می دارد. سعی کنید همیشه در حال آموختن یک فن باشید و برای آموختن آن از کتب کمک بگیرید.

کتاب خواندن نه تنها با جنبه آموزشی بلکه با جنبه تفریحی نیز شما را با اعتماد به نفس نگه می دارد. زمانی که یک علم می آموزید و از کتاب ها کمک می گیرید اعتماد به نفس بالایی دارید.

بیشتر بخوانید: تست اعتماد به نفس روزنبرگ

تمایل به کاهش مشکلات

زمانی که شما مدام به یک مشکل فکر می کنید آن مشکل را تشدید خواهید کرد. نیازی نیست با نگرانی های بسیار بزرگ به یک مشکل کوچک بها دهید. به نوعی با مشکل برخورد کنید که قادر به حل آن شوید.

مثلا اگر شما توانایی پرداخت اجاره خانه خود را ندارید، خب شما به یک خانه دیگر می روید که توانایی پرداختش را داشته باشید. ایجاد یک نگاه جدید به مشکل سبب می شود از بُعد دیگری به مسئله نگاه کنید، طوری که زیاد هم دشوار نباشد.

برای افزایش اعتماد به نفس گذشته را رها کنید

به اندازه کافی در ذهن شما درگیری فکری هست نیازی نیست گذشته را هم به میان بیاورید. زمانی که ذهن شما مشغول اندیشیدن به گذشته می شود سعی کنید فکرتان را متوقف کنید.

بارها و بارها مسائل مربوط به گذشته را مرور کرده اید پس لطفا افکار جدید داشته باشید.

مشکلات خواب را حل کنید

به قدری در طی روز ذهنتان را با افکار گوناگون پر کرده اید که شب تقریبا خوابیدن برای شما غیر ممکن می شود. مغز شما در شب هم ادامه اندیشیدن به مسائل گوناگون را دنبال می کند.

این سبب کم خوابی یا بی خوابی های مکرر برای شما خواهد شد. فاصله گرفتن از انواع افکار کمی برای ذهن شما آرامش را به همراه خواهد آورد.

برای تافزایش اعتماد به نفس سعی کنید کمتر فکر کنید تا شب خواب بهتری داشته باشید.

کمتر خود را نقد کنید

سختگیری بر روی افکار و اعمال خود را کمتر کنید. اینگونه شما با انجام هر عملی یا هر بیانی مدت زمان زیادی به فکر فرو نمی روید.

بدترین منتقد شما خودتان هستید. اگر اشتباهی انجام داده اید فقط می توانید تجربه کسب کنید و مجدد آن را جبران کنید. با انتقاد تند و کوبنده هیچ وقت فرصت جبران دوباره نخواهید داشت.

تعبیر و تفسیر را کنار بگذارید

اشتباهات دیگران تا حد بسیار کمی به شما ارتباط پیدا می کند. شما به راحتی جرم دیگران را تفسیر می کنید و در مورد دیگران فکر می کنید. این کار به طور مداوم نگرانی شما را افزایش می دهد.

دنبال کردن اشتباهات دیگران چه به صورت نقد چه به صورت تفسیر ذهنی فقط ذهنیت خودتان را خراب می کند.

برای افزایش اعتماد به نفس رسانه های اجتماعی را کنار بگذارید

رسانه های اجتماعی مجازی و غیر مجازی تا حد زیادی در استرس شما نقش دارند. اگر کسی در فضای مجازی شما را ترد کرد یا اگر کسی شما را لایک نکرد نگران نباشید اتفاق خاصی نمی افتد. این شما هستید که باید از وجدان خود رضایت داشته باشید.

حضور رسانه ها آنچنان که شما فکر می کنید در آسودگی خاطر وجدان شما اهمیتی ندارند.

افکار منفی را خط بزنید

زمانی که شما بخواهید یک فرد مثبت باشید باید افکار خود را تحت کنترل قرار دهید. در ذهن خود به دنبال بدترین سناریو نباشید. برای افزایش اعتماد به نفس افکار منفی را دور بریزید، خوش بینی و مثبت اندیشی برای شما ضرری نخواهد داشت. افکار مثبت شما زندگی را به سمت مثبتی می کشاند.

شناخت این راه های افزایش اعتماد به نفس به شما کمک می کنند اعتماد به نفستان را همواره بالا نگه دارید. این کار موفقیت های بسیاری در زمینه خانوادگی، کاری و حتی اخلاقی برای شما در بر خواهد داشت. در صورتی که راه کارهای دیگر هم امتحان کرده اید و نتیجه بخش بوده برای ما بنویسید.

منبع + +

۳ دیدگاه

3 دیدگاه

  1. Avatar

    سیفی

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ at ۲۳:۳۲

    یه عده هم بیش از حد اعتماد به نفس دارن این مطلب به اونها توصیه نمیشه!!!!

    ۰
  2. Avatar

    مهسا

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ at ۲۳:۳۴

    مفید بود مرسی

    ۰
  3. Avatar

    پریسا

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ at ۲۳:۳۶

    متاسفانه مشکل اعتماد به نفس در جامعه ما جدی و فراوونه

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا