آموزش عکاسی

عکاسی ماکرو از حشرات ؛ آموزش عکاسی ۱۳

عکاسی ماکرو از حشرات

هیچ ژانری از عکاسی نمیتواند دنیای شگفت انگیز ذره بینی و ریز اطراف ما را مانند عکاسی ماکرو به چشم ما بیاورد. در ادامه با ابزار ها و روش ها و ایده های عکاسی ماکرو آشنا خواهیم شد.

۰

در مباحث قبلی مقدمه ای راجع به مباحث عکاسی را بررسی کردیم. از طرز کار دوربین گفتیم و در ادامه مفاهیم فاصله کانونی ، فوکوس ، دیافراگم و سرعت شاتر شرح دادیم، همچنین در مطلبی خواندنی به شرح هنر عکاسی رسیدیم و حتی انواع دوربین عکاسی را معرفی کردیم. در عناوین بعدی هم به معرفی انواع دوربین عکاسی  و قسمت های مختلف یک دوربین  و انواع لنز دوربین و کاربرد آنها  و ویزور یا منظره یاب و دیافراگم و رنگ در عکاسی و عکاسی از کودکان و عکاسی پرتره  و عکاسی HDR پرداختیم، در این مطلب با هم هر آنچه را که راجع به عکاسی ماکرو بدانید را بررسی خواهیم شد.

عکاسی ماکرو از حشرات

هیچ ژانری از عکاسی نمی تواند دنیای شگفت انگیز ذره بینی و ریز اطراف ما را مانند عکاسی ماکرو به چشم ما بیاورد. در ادامه با ابزار ها و روش ها و ایده های عکاسی ماکرو آشنا خواهیم شد.

nature-eyes-animals-insects-wildlife-fly-macro-hd-wallpape

یکی از مشکل‌ترین سوژه‌های عکاسی حشرات هستند، زیرا عکاس با موجودات کوچک و چالاکی مواجه است، این رشته از عکاسی جزئی از عکاسی علمی است و در حیطه عکاسی از اجسام کوچک (Macro photography) قرار دارد. آنها کوچک و پیچیده هستند و بنابراین باید به جزئیات توجه شود. از وسایل درست استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید؛ این وسایل شامل یک لنز ماکروست که برای گرفتن عکس های کلوزآپ طراحی شده است. شما ابزار های دیگری نظیر سه پایه و رفلکتور را مفید خواهید یافت.

اگر شما از نظر مالی قادر به خرید لنزهای ماکرو نیستید راههای دیگری وجود دارند که به شما کمک میکنند تا به سوژه خود نزدیکتر شده و ثبت های ماکروی خوبی به دست آورید.شما میتوانید از extension tube  استفاده کنید و با این کار فاصله بین لنز و سنسور دوربین خود را افزایش می دهید تا فاصله فوکوس دوربین را کم کرده و به سوژه بیشتر نزدیک شوید.

۵۵bb104a2251344fd4cf324448209522

همینطور می توانید از فیلترهای کلوزآپ که در جلوی لنز شما بسته می شوند استفاده کنید

۰۷۸۲۷e2a1e1bfcfeb3348c7673e968bd

و یا اینکه از reverse ring  استفاده کنید و لنز کیت دوربین خود را به صورت معکوس بر روی دوربین بسته و به این ترتیب بزرگنمایی لنز خود را افزایش دهید:

۴۹b35076e1f6aa1c5778ce1b80d6f3cb

برای عکسبرداری از حشرات عکاس با ۳ مشکل اساسی روبه‌روست:
۱- به علت کوچک بودن اندازه آنها باید عکاسی از فواصل بسیار نزدیک صورت گیرد که به علت چالاک بودن حشرات و فرار کردن آنها موفقیت در این امر به سختی حاصل می‌شود.
۲- به علت کم بودن فاصله لنز تا سوژه نورپردازی مناسب کاری فوق‌العاده مشکل است.
۳- عکاسی از فواصل نزدیک باعث کاهش شدید عمق میدان عکس می‌شود.

Apis mellifera

چند نکته در مورد تنظیمات دوربین برای عکاسی ماکرو از حشرات اشاره می کنم: ۱- از فوکوس دستی استفاده نمایید. فوکوس را قفل نموده و به آرامی دوربین را عقب و جلو برده تا بهترین نقطه فوکوس را پیدا نمایید. (یعنی تصویر را با وضوح خوبی روی مانیتور ببینید). این کار به تمرین زیادی نیاز دارد. ۲- در مواقعی که احتمال ایجاد گوشه های تیره در عکس وجود دارد از زوم حداکثر دوربینتان استفاده نمایید. (مثل زمانی که از لنز برعکس یا چند مبدل ماکرو پشت سر هم استفاده می نمایید) ۳- از دیافراگم کوچک استفاده کنید (اعداد بزرگتر F) تا عمق میدان بیشتری داشته باشید. هر چه بزرگنمایی شما بیشتر باشد عمق میدان کمتری خواهید داشت. ۴- استفاده از فلاش اجباری ایده خوبی است. بیشتر عکسهای من در F8 (که کوچکترین دیافراگمی است که یک دوربین کامپکت دارد) همراه با فلاش اجباری گرفته شده است. ۵- من معمولا از حالت الویت دیافراگم با F8 استفاده می کنم. ۶- من ضمنا از مد دستی استفاده زیادی می کنم. من می توانم با F8 سرعت شاتر بالاتری را انتخاب نمایم. ولی بخاطر کمبود نور ممکن است زمینه پشت حشره تاریک بیفتد.

insect-macro-photography-paulo-lataes-05

نورپردازی و فلاش در این مورد نیز چند نکته وجود دارد که باید رعایت گردد: ۱- در روزهای روشن و آفتابی عکاسی کنید تا بتوانید سرعت شاتر بالاتری داشته باشید. روزهای ابری روشن بخصوص مناسبتر هستند. (برای پرهیز از سایه های تند آفتاب) ۲- اگر می توانید از فلاش خارجی استفاده نمایید، تفاوت فاحشی در عکسهایتان ایجاد خواهد شد. این کار به شما قدرت انعطاف و کنترل بسیاری خواهد داد. ۳- اگر از فلاش استفاده می نمایید باید نور آنرا پخش نمایید (مثلا با یک پارچه نازک) یا از نور انعکاسی استفاده نمایید (از یک کاغذ سفید یا منعکس کننده). استفاده از فلاش غیر مستقیم یک راه دیگر استفاده از فلاش است. ۴- استفاده از ۲xTC بعد از رینگ های کلوز آپ با افزایش فاصله کاری به نورپردازی کمک می کند، زیرا روشن کردن حشره از فاصله دورتر راحت تر است. ۵- استفاده از براکت پروانه ای برای فلاش خارجی به شما کنترل بیشتری بر روی نور می دهد. ۶- تغییر جبران نوری یا فلاش و نیز تغییر مکان فلاش بانور پخش شده انعطاف پذیری بیشتری برای شما ایجاد می نماید. ۷- اگر حشره به شما این فرصت را داد، عکسهای دیگری با نورهای مختلف بگیرید.

macro-insects-hq-john-hallmen-12

در فوکوس نگه داشتن یک حشره حین استفاده از لنز ماکرو بسیار سخت است به خصوص که دوربین را روی دست نگه داشته باشید. چراکه وقتی شما از یک عمق میدان کم استفاده می کنید، محدوده ی کمتری برای خطا به خودتان می دهید. به همین خاطر بهتر است همیشه از یک سه پایه و کوچکترین اندازه دیافراگم ممکن برای جلوگیری از تاری سوژه استفاده کنید. هر دو نوع فوکوس دستی و اتوماتیک را امتحان کنید و ببینید کدامیک برای شما بهتر کار می کند. برخی اوقات فوکوس اتوماتیک برای پیدا کردن سوژه مورد نظر شما اندکی زمان خواهد گرفت. برای حشره های بزرگتر، روی سرشان فوکوس کنید.

On-Camera-1

استفاده از فلاش حلقه ای را در نظر داشته باشید. این نوعی از فلاش است که شکل شیرینی های دونات بوده و بر روی انتهای لنز قرار می گیرد. عکس به دست آمده بدون سایه خواهد بود که برای عکاسی با تمرکز بر جزئیات از حشرات عالی است. جلو رفتن سبب می شود که تضاد قابل توجه بین رنگ ها کاملا واضح شود. شما حتی می توانید یک حشره را به داخل خانه بیاورید و یک مجموعه عکس با گل رنگارنگ ایجاد کنید.

۱۸

حشرات در طول روز فقط اطراف گل ها نیستند. آنها کار های روزانه دارند. برای عکاسی از یک مورچه تا سطح زمین پایین بیایید (از یک حصیر برای زیر دوربین استفاده کنید) و از حشرات مشغول به کارهای روزانه شان عکس بگیرید. اگر خورشید خیلی روشن نباشد ممکن است لازم باشد تا از فلاش جبرانی استفاده کنید که جزئیات بیشتری از حشره ثبت شود. چون آنها خیلی کوچک هستند، از اینکه فوکوس دقیقا روی حشره باشد اطمینان حاصل کنید. حالت عکسبرداری را روی تقدم دیافراگم (AV) قرار دهید و یک دیافراگم باز (f/2-f/5.6) برای ایجاد پس زمینه مات انتخاب کنید.

Nadav-Bagim-Smiling-gecko

برای گرفتن عکس های رویایی، خلاقانه فکر کنید. آرام و بی سر و صدا به بالای سر موجود حرکت کنید تا از یک زاویه جالب عکس بگیرید. اگر عکستان شامل یک گل رنگارنگ باشد بیشتر قابل توجه خواهد بود. یک تکنیک ممکن این است که بالای سر یک گل منتظر بایستید تا یک حشره به روی آن بنشیند. گل هایی که شهد زیادی دارند معمولا حشرات را جذب می کنند.

Phidippus-mystaceus1

برای عکاسی از حشرات باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید تا بتوانید عکسهای زیبایی بگیرید.

در این مطلب تئوری های مورد نیاز برای آشنایی با عکاسی ماکرو را برای شما شرح دادیم، در ادامه و مطالب بعدی با نت نوشت همراه باشید. برای مشاهده تمامی مطالب آموزش عکاسی نت نوشت روی تگ آموزش عکاسی نت نوشت کلیک کنید.

آموزش عکاسی در نت نوشت

طرز کار دوربین عکاسی ؛ مقدمه‌ای بر آموزش عکاسی ۱

آموزش مفاهیم فاصله کانونی ، فوکوس ، دیافراگم و سرعت شاتر ؛ مقدمه‌ای بر آموزش عکاسی ۲

شرح هنر عکاسی ؛ مقدمه‌ای بر آموزش عکاسی ۳

انواع دوربین عکاسی – آموزش عکاسی ۴

قسمت های مختلف دوربین عکاسی ؛ آموزش عکاسی ۵

انواع لنز دوربین و کاربرد آنها ؛ آموزش عکاسی ۶

آشنایی با ویزور یا منظره یاب ؛ آموزش عکاسی ۷

همه چیز راجع به دیافراگم ؛ آموزش عکاسی ۸

رنگ در عکاسی ؛ آموزش عکاسی ۹

عکاسی از کودکان ؛ آموزش عکاسی ۱۰

عکاسی پرتره ؛ آموزش عکاسی ۱۱

عکاسی HDR ؛ آموزش عکاسی ۱۲

عکاسی ماکرو از حشرات ؛ آموزش عکاسی ۱۳

عکاسی HDR با موبایل چگونه است؟

ایده عکاسی عاشقانه با پوزیشن های حرفه ای

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا