سینمای جهان

نقد فیلم It قسمت اول از اندرس موچیتی

It فیلمی به کارگردانی اندرس موچیتی محصول 2017 آمریکا

فیلم It یا آن: قسمت اول عنوان  اثری است به کارگردانی اندرس موچیتی . فیلمی در ژانر ترس که بیشتر شهرتش را وام دار نویسنده رمان آن یعنی استیون کینگ است.

۷+

فیلم It یا آن: قسمت اول عنوان  اثری است به کارگردانی اندرس موچیتی Andy Muschietti فیلمی در ژانر ترس که بیشتر شهرتش را وام دار نویسنده رمان آن یعنی استیون کینگ Stephen King است. رمانی که استیون کینگ It را به رشته تحریر درآورده است به قدری مشهور و محبوب است که همگان سال ها در انتظار اقتباسی سینمایی از آن بوده‌اند. رمان گینک بسیار اتمسفریک، غیر خطی و ترسناک به شمار می‌آید. رمانی که اقتباس از آن را مشکل کرده است. اما آیا گروه سازندگان فیلم It  “آن: قسمت اول” توانسته اند از پس ساخت این بلاک باکستر نوظهور ۲۰۱۷ سینمای جهان بر آیند؟ نقد ها و آمار فروش فیلم خبر از رستگاری فیلم می‌دهند ولی آیا این همه ی ماجراست؟ در ادامه با معرفی و نقد فیلم It با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Blade of the Immortal تیغه جاودانه اثری از تاکاشی میکه

نقد فیلم It آن: قسمت اول از اندرس موچیتی

پیش از آغاز نقد فیلم It آن: قسمت اول به سراغ داستان این اثر می رویم، این فیلم داستان کودکانی است که در شهر دری روزگار می‌گذرانند. فیلم از جایی آغاز می شود که ما شاهد غیبت پسر خردسالی به نام “جورج” و در ادامه دختری دیگر هستیم. “بیل (جیدن لیبرهر)” برادر جرج شاید اصلی ترین شخصیت داستان باشد که هیچ گاه برادرش را فراموش نمی‌کند. برادری که توسط دلقکی ناشناس دریده شده و مدت هاست ناپدید گشته. خلاصه داستان بر روی همین دلقک معروف تمرکز دارد. دلقکی که از ترس تغذیه می‌کند و قرار است در طول ۱۲۰ دقیقه شما به نظاره ترس های کودکانی بنشینید که در جستجوی حقیقت رقصنده سیرک هستند.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Good Bye, Lenin! ساخته ولفگانگ بکر

فیلم It به کارگردانی اندرس موچیتی محصول 2017 آمریکا

فیلم It به کارگردانی اندرس موچیتی محصول ۲۰۱۷ آمریکا

بیشتر بخوانید: سینمای تئو آنجلوپولوس با نگاهی به فیلم نگاهِ خیره‌ی اولیس، رویاهایت را ناتمام بگذار، باید برویم

در نقد فیلم It باید گفت بسیاری فیلم It “آن: قسمت اول” را یکی از بهترین فیلم های اقتباس شده از آثار کینگ می‌دانند. نویسنده‌ای که سلطان ترس است. اکثرا فیلم را با فضاهای کتاب مقایسه و نمره قبولی به آن داده‌اند. اما یک اثر سینمایی وجود مستقلی از خود کتاب اقتباس شده دارد. به طور کلی فیلم، خود شخصیتی مجزا دارد که نباید با پیش فرض های دیگری به تماشا یا نقد آن بنشینیم. بدین منظور نگاهی مجزا از کتاب به فیلم It “آن: قسمت اول” خواهیم داشت.

در نقد فیلم It “آن: قسمت اول” از جنس همان فیلم های ترسناکی است که پیشتر دیده و حتی با آنها خاطره داشته ایم. فضاهایی شبیه، متروکه و تاریک. موسیقی های مشابه و جامپ اسکرین هایی که به منظور ترساندن خلق شده اند. اما فیلم اندکی پا فراتر می‌گذارد و مقداری وارد روح ترس نیز می‌شود. فیلم شروع کوبنده، به یاد ماندنی و با ضرب آهنگی مناسب دارد. جورجی به دنبال قایقش در آن اتمسفر آماده شده که پُر از التهاب است، آن باران دهشتناک در خیابانی خلوت در حال بازی است. قایقی که از او جلو می زند و در چاه فاضلابی سقوط می‌کند. جورجی که ناراحت از محو شدن آرزویی است که بیل، برادرش آن را برای وی آماده ساخته، به سوراخی تیره ذُل می زند. به ناگاه چشمانی ظاهر می‌شود و جورج را به مسلخ فرا می‌خواند. دیالوگ های بین جورج و آن(دلقک) برقرار می‌شود. مجموعا تمام این لحظات تا کات شدن دوربین و رفتن به یک سال بعد، بهترین قسمت فیلم را خلق می‌کند. ۶-۷ دقیقه ای هیجان انگیز که در دو ساعت بعدی یا اصلا وجود ندارد و یا با اندک ارفاق نزدیک آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: نقد انیمیشن Cars 3 کاری از کمپانی والت دیزنی و پیکسار

فیلم It “آن: قسمت اول” تقریبا دو بخش دارد. در بخش ابتدایی با کاراکترها آشنا می‌شویم ( البته که ضعف شخصیت پردازی در بعضی کاراکترها وجود دارد). کودکانی خردسال با ترس‌هایی متفاوت و آن (دلقک) در انتظار ترس ها. در تمام طول نیمه اول فیلم “پنی وایز (دلقک)” حضور دارد. حضور که فیزیکی نیست و در روح فیلم وجود دارد، همیشه حس می شود و گه گاه رُخ نشان می‌دهد. و همین نیمه را به قسمت بهتر فیلم بدل می‌کند. زیرا ترس و دلهره ای در این نیمه موج می‌زند که از عدم حضور آن نشئت می‌گیرد و برای ترساندنش سراغ ذهن ها می‌روند.

نقد فیلم It قسمت اول از اندرس موچیتی

نقد فیلم It قسمت اول از اندرس موچیتی

در ادامه نقد فیلم It باید گفت در نیمه دوم فیلم It ورق بر می‌گردد. با جلو تر رفتن داستان پنی وایز بیشتر حضور فیزیکی پیدا می‌کند و به طبع آن ریتم فیلم نیز تغییر می‌کند. برای ترساندن مخاطب دوباره به همان ترفند های نخ نمای شده این سال ها باز می‌گردد. پرش های ناگهانی در تصویر که به شکل اجباری سعی بر ترساندن دارند. دوباره داستان خانه های قدیمی تنگ و تاریک و… متاسفانه نیمه دوم داستان انتظار هوشمندی که در نیمه اول داشتیم را نقش بر آب می ‌کند و به پایان بندی قابل پیش بینی رضایت می‌دهد. البته که تا حدی این مشکل بر آمده از دو بخشی کردن یک کتاب است که تا حدودی به فیلم اول لطمه زده است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم The Illusionist ساخته‌ی نیل برگر ، نبرد اساطیری خیر و شر

در نقد فیلم It “آن: قسمت اول” باید گفت نقاط مثبت فراوانی نیز دارد. شخصیت دلقک اگر چه هیچ گاه گره از راز آن برداشته نمی‌شود و فقط به وجود آن بسنده می‌شود، به شکل بسیار دلهره آوری نماد پردازی شده است. به نحوی که یقینا به شخصیت هایی بدل خواهد شد که سال ها چهره و صدایش فراموش نخواهد گشت. البته صد افسوس که از پتانسیل این دلقک تمام و کمال استفاده نشده است. از دیگر نقاط قوت فیلم داستان های فرعی و روابط و همدلی میان کودکان است که جالب از کار در آمده. البته که موضوع آزار جنسی کودکان که در فیلم گنجانده شده کمی محافظه کارانه است و جا برای کندن چاهی عمیق تر نیز وجود داشت. از نکات بسیار خوب فیلم می توان درجه سنی بزرگسال آن نام برد در حالی که فیلم در نمایش خشونت و دیگر چیزها زیاده روی نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اقتباس چیست ؟ سینما، پلانی از ادبیات و …

در نهایت در انتهای نقد فیلم It می توان گفت، سالیان اخیر به لطف ظهور کارگردانانی با استعداد در ژانر ترس، فیلم‌های محدود و با کیفیتی تولید گشته است. فیلم هایی مانند “احضار ۱و۲ (The Conjuring)” و “توطئه آمیز (insidious)” ساخته “جیمز وان” که رونق و اعتبار خوبی به این ژانر داده‌اند. البته که فیلم It “آن: قسمت اول” فراتر از بسیاری فیلم های اکران شده در تابستان امسال قرار می‌گیرد و در مجموع فیلمی نفس گیر خوانده می‌شود اما هیچ گاه به ترسی که مجموعه احضار بر مخاطبینش تحمیل می‌کند نخواهد رسید. در حالی که فیلم It “آن: قسمت اول” پشتوانه قدرتمندتری به نام رمان استیون کینگ را پشت سر خود می‌بیند و انتظارات با نتایج سازگار نیست. حال باید تا سال ۲۰۱۹ منتظر ماند و دستپخت قسمت دوم و مورد انتظار بعدی را چشید. قسمتی که قرار است لوپ ۲۷ سال بازگشت آن را تکمیل کند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Annie Hall اثر وودی آلن، یکی از آن تخم مرغ هایی که به آن نیاز داریم.

It فیلمی به کارگردانی اندرس موچیتی محصول 2017 آمریکا

It فیلمی به کارگردانی اندرس موچیتی محصول ۲۰۱۷ آمریکا

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا