گوناگون

بررسی شخصیت های سریال بازی تاج و تخت؛ اختلال شخصیتی هریک و ویژگی‌های این اختلالات!

اختلال شخصیتی

کاراکترای سریال Game of Thrones هر کدام به تنهایی دارای شخصیت هایی جالب و کامل هستند که تغییرات چشمگیری در روند داستان پردازی این قصه دارند. ویژگی هایی که در تک تک شخصیت ها به نمایش گذاشته شده است رفتارهای خاص هر کدام را به ما نشان می دهد. پرداختن به مسائل روانکاوی آن ها نشان می دهد که نویسنده دید بسیار گسترده و روانکاوانه ای به تک تک کاراکترها داشته است.

۵+

همواره اسطوره‌ها درهر داستانی که باشند یک سری ویژگی‌های رفتاری خوب و بد دارند که می‌توانند تغییراتی در روند داستان به وجود آورند. در ادامه با هم به مرور ویژگی شخصیت های سریال بازی تاج و تخت یا همان Game of Thrones خواهیم پرداخت، در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

سریال Game of Thrones که بر اساس رمان‌های جرج .R. مارتین ساخته شده است که نمونه بارز از شخصیت پردازی در قصه است. GoT با استفاده از عناصر بسیار متفاوت و خاصی همانند اژدها، جادوگران، زامبی‌ها و . . . انگیزه‌های جدیدی به این قصه دیدنی افزوده است. تک تک کاراکتر‌ها در GoT دارای صفات خوب و بد خاص خود بوده که برای مخاطب به اثبات رسیده و سبب ایجاد احساسات مشترک بین المللی شده است.

بیشتر بخوانید: تحلیل قسمت اول از فصل هشتم Game of Thrones؛ آتش و خون

یکی از دلایل موفقیت این سریال این است که توانسته به خوبی شخصیت‌های اصلی را در شرایط گوناگون روانپزشکی معاصر قرار دهد. این ایده سبب می‌شود که شخصیت های سریال بازی تاج و تخت به صورت کامل و واقعی جلوه کنند و همچنین مخاطب را به چالش بکشد.

اگر از بینندگان این سریال باشید و شخصیت های سریال بازی تاج و تخت را بشناشید باید به شما بگوییم که کاراکترهای اصلی و مهم دارای ده نوع اختلال شخصیتی می‌باشند. اگر چه هیچ تخصصی توانایی تشخیص کامل یک بیماری روانی بر اساس آنچه که از طریق بیمار بیان می‌شود را ندارد، اما کاراکترهای GoT با علائم و نشانه‌هایی که در رفتار و گفتارشان دیده می‌شود می‌توانند مورد تحقیق قرار بگیرند و این علائم را برای اهداف آموزشی طبقه بندی کنند.

بیشتر بخوانید: تحلیل قسمت آخر فصل هفت Game of Thrones؛ گرگ و اژدها، لحظاتی از شکوه و ناامیدی

ویژگی شخصیت های سریال بازی تاج و تخت

هنرنمایی میسی ویلیامز در نقش آریا استارک

هنرنمایی میسی ویلیامز در نقش آریا استارک

 Arya Stark اختلال شخصیتی پارانوئیدی

آریا واضح ترین مثال از مفهوم این بیماری است که در دوران کودکی آریا استارک با بازی میسی ویلیامز شکل گرفته است. بازی هایی که در دوران کودکی به جنگ تبدیل شده است و حس انتقام را در او برانگیخته است. بر خلاف شخصیت‌های دیگر که امید را در شرایط مشابه از دست داده اند، آریا توانسته است قدرت خود را حفظ کند و از آن به عنوان رفع خشم استفاده کند.

در لیست شخصیت های سریال بازی تاج و تخت باید گفت آریا نسبت به همه بی اعتمادی و سوءظن دارد. معمولا انگیزه‌های دیگران را به بدی تفسیر می‌کند. همچنین او نسبت به وفاداری سانسا مشکوک است و به طور مداوم اعمال و رفتار دیگران را تفسیر می‌کند و صفت برجسته او این است که دیگران را هرگز نمی‌بخشد.

برن استارک با بازی ایزاک همپستد رایت

برن استارک با بازی ایزاک همپستد رایت

Bran Stark اختلال شخصیتی اسکیزوئید

اگرچه برن استارک با بازی ایزاک همپستد رایت در قلب شمال زندگی می‌کند ولی کاملا آشکار است که دلش در جای دیگر است. گاهی احساسات بی نظیری دارد و گاهی خصمانه است.  اضطراب او تنها حسش نسبت به مکانی است که در آن زندگی می‌کند. افکار خاص خود را دارد و با افکارش زندگی می‌کند. او در برقراری ارتباط با جهان اطرافش فلج است. تمایل به روابط با نزدیکان دارد. تنها ماندن، بخشی از صفات بارز اوست و کلا شخصیتی سرد دارد.

Aerys II Targaryen اختلال شخصیتی شیزوتیپیک

او همانند بسیاری از شخصیت های سریال بازی تاج و تخت، تاریخی و افسانه‌ای است. معروف به پادشاه دیوانه است. از یک ستمگر تبدیل به پارانویا می‌شود. شاید بتوان گفت بهترین حالت روان شناسی در این سریال بر روی این شخصیت پیاده شده است. وسواس فکری که به نوعی در خانواده آن‌ها ارثی است در این شخصیت به خوبی مشاهده می‌شود. افکار پرخاشگرایانه دارد و به طور نا همگونی از کوره در می‌رود و دیگران را به یک بهانه کوچک و ساده از بین می‌برد.

با اینکه بیننده از این شخصیت چیز زیادی نمی‌داند اما منابع در سراسر کتاب این سریال نشان می‌دهد که او در جستجوی تنهایی و انزوا است. با توجه به اختلال شخصیتی کمبود اجتماعی و ناهنجاری‌های شناختی، رفتار عادی او مشکلات روان شناختی‌اش را نشان می‌دهد. اعتقادات عجیب و غریب و تفکر جادویی و پارانویا دارد و یک بی نظمی و بی اعتمادی در شخصیت او دیده می‌شود که سبب انزوای احساسی می‌گردد.

بیشتر بخوانید: معرفی سریال Big Little Lies دروغ های بزرگ کوچک؛ یه زندگی ایده‌ آل، یه دروغ ایده‌ آله

جفری براتیون با بازی جک گلیسون

جفری براتیون با بازی جک گلیسون

Joffrey Baratheon : اختلال شخصیتی هویت جنسی

چند کاراکتر در این سریال به عنوان شخصیت‌های منفی و منفور هستند که یکی از آن‌ها جافری با بازی جک گلیسون می‌باشد. ناتوانی او بسیار وسیع است و سعی می‌کند از هنجارهای اجتماعی پیروی کند. از دیگران برای منافع شخصی‌اش استفاده می‌کند که این همان نشان دهنده ناتوانایی او است. از صفاتی که در او دیده می‌شود تحریک پذیری، تجاوز، کمبود ظاهری، عقب ماندگی، ناتوانایی در برنامه ریزی است.

جافری با وجود کم سن و سالی‌اش اختلال عاطفی شدید دارد. که این اختلال عاطفی معمولا از دوران کودکی یا نوجوانی شروع می‌شود. در چنین حالاتی شخص  جهت جلوگیری از رفتارهای مخاطره آمیز، به تقویت خودخواهی و وضع کردن محدودیت ها  می‌پردازد. جافری نیز از طریق کنترل آرامش توسط والدین، سرخوردگی و خشم را به احساسات مثبت تبدیل می‌کند.

Tyrion Lannister با بازی پیتر دینکلیج

Tyrion Lannister با بازی پیتر دینکلیج

Tyrion Lannister اختلال شخصیتی هیستریونی

تیریون با بازی پیتر دینکلیج یکی از شخصیت های سریال بازی تاج و تخت است که دانش او را ارزشمند کرده است. تمام کسانی که او را در میان می‌ستایند این را می‌دانند که تیریون یک انسان دانا است. او به دنبال جلب توجه دیگران است و خود را به عنوان یک شخصیت جذاب معرفی می‌کند.

هرگز نمی‌توان او را در موقعیت بی مسئولیتی قرار داد. او همچنین نسبت به تغییر شخصیتش مخالف است. او تنها لنیستر دوست داشتنی و انسان است که مخاطب همواره به او حق می‌دهد و خشم و هراسش را می‌پذیرد.

از بزرگترین و واضح ترین صفات ثابت او این است که همواره مورد پذیرش دیگران قرار نمی‌گیرد. عمدتا توسط خواهر و پدرش رد می‌شود که سبب سقوط او شده و یک سکانس غم انگیز تئاتر یونانی را خلق می‌کند که گویا ادیپ است.

بیشتر بخوانید: تحلیل سریال سرگذشت ندیمه The Handmaid’s Tale بر اساس داستانی از مارگارت آتوود

دنریس تارگاریان با بازی امیلیا کلارک

دنریس تارگاریان با بازی امیلیا کلارک

Daenerys Targaryen اختلال شخصیتی خود شیفتگی

نارسیسیسم دنریس با بازی امیلیا کلارک فراتر از اعتقادات محکمی است که او را به تخت آهنین بنشاند. نیاز او به دیگران در تمام مراحل زندگی‌اش مشاهده شده است. در میان تمامی شخصیت های سریال بازی تاج و تخت ما می‌دانیم که او توانایی استفاده از تمام چیزهایی که می‌خواهد را دارد.

مزیت او نسبت به دیگران، این است که توانایی رهبری قوی دارد و مشاورانش به خوبی از او حرف شنوی دارند. مشاوران او چنان تحت تاثیرش قرار می‌گیرند که به راحتی به یک جنگجوی خاص تبدیل می‌شوند. تمامی تلاش دنریس پیام عدالت و آزادی است.

من آنچه که از  آتش و خونم است را خواهم گرفت.

نارسیسیسم او به قدری است که اعمال قهرمانانه‌اش را در برخی مواقع به خرابکاری مبدل می‌کند. او ظلم و ستم هم که می‌کند مخاطب می‌پذیرد و از آن لذت می‌برد. او با یک هدف مشترک هدف شخصی‌اش را برآورده می‌کند.

اهداف نجیب دنریس توسط برخی از عناصر و شخصیت های سریال بازی تاج و تخت مورد آزمایش قرار می‌گیرد. بیشتر مواقع مضطرب است. با حسادت کودکانه‌اش مبارزه می‌کند اگر چه قادر به کنار گذاشتن آن نیست.

جان اسنو با بازی کیت هرینگتون

جان اسنو با بازی کیت هرینگتون

Jon Snow اختلال شخصیتی اجتناب ناپذیر

سازگارترین شخصیت طی سریال GoT یک مرد به نام جان اسنو با بازی کیت هرینگتون می‌باشد که می‌گویند او حرامزاده است. در سایه افرادی که دارای اولویت بیشتری نسبت به او هستند به رهبری مشغول است و در حقیقت از لحاظ اجتماعی محروم می‌باشد. جان از ابتدا به عنوان یک همکار در کنار دیگران است نه یک فرد مسئول و رهبر اصلی .

جان نسبتا سخت کوش و تا حدودی غیر متعارف تلاش می‌کند. او با انگیزه هایش مخاطب را به چالش می‌کشد. تصمیم‌های نادرستی می‌گیرد و این‌ها همه ویژگی هایی هستند که به نظر می‌رسد جهت ترس و دوری از خود انجام می‌دهد.

در میان شخصیت های سریال بازی تاج و تخت باید گفت جان یک مرد مضطرب با عزت نفس بسیار کم است که از رد شدن می‌ترسد. همواره در برابر ناهنجاری‌های غیر قانونی مبارزه می‌کند. او تا حدودی شبیه به آرکه تایپک، قهرمان کلاسیک است که از لحاظ ناسازگاری شباهت به او دارد. جان به غیر از زمستان از هیچ چیز دیگری دانشی ندارد.

برین تارت با بازی Gwendoline Christie

برین تارت با بازی Gwendoline Christie

Brienne Tarth شخصیت وسواسی

تعهد او نسبت به کارش به این معنا است که فعالیت‌های اوقات فراغت یا دوستی‌های وقت گیر ندارد. برین تارت با بازی Gwendoline Christie بسیار دقیق و غیر قابل انعطاف می‌باشد. این صفت استحکام و مقاومت او سبب شده است که استارک‌ها را به خوبی دنبال کند.

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    امیر

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ at ۰:۱۹

    عالی بود

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا