دانستنی‌های سلامتی

علت های آلزایمر و زوال عقل چه چیزهایی هستند؟

علت های آلزایمر و زوال عقل

طی تحقیقات ممکن است علت های آلزایمر و زوال عقل التهابات بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی که با کوچک شدن مغز مرتبط است باشد. در حقیقت روابطی بین التهابات بدن و زوال عقل وجود دارد. به طور کلی با افزایش جمعیت، تعداد بیماران مبتلا به زوال عقل رو به افزایش رفته است.

۲+

طی تحقیقات ممکن است علت های آلزایمر و زوال عقل التهابات بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی که با کوچک شدن مغز مرتبط است باشد. در حقیقت روابطی بین التهابات بدن و زوال عقل وجود دارد. به طور کلی با افزایش جمعیت، تعداد بیماران مبتلا به زوال عقل رو به افزایش رفته است. در سال ۲۰۰۶ تعداد ۲۶۰۰۰۰۰۰ نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا بودند. که این بیماری را می توان به عنوان شایع‌ترین نوع زوال عقل به شمار آورد. انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۵۰ چهار برابر افزایش پیدا کند. در حقیقت می‌توان گفت که از هر ۸۵ نفر ۱ نفر به زوال عقل مبتلا خواهد شد. پس باید دید علت های آلزایمر و زوال عقل و راه چاره چیست؟

بیشتر بخوانید: ارتباط کم خوابی و آلزایمر

علت های آلزایمر و زوال عقل چیست ؟

علت های آلزایمر و زوال عقل

علت های آلزایمر و زوال عقل

بعضی از عوامل، خطر ابتلا به زوال عقل را تشدید می‌کنند. به عنوان مثال افرادی که یک نسخه از ژن آپولیپوپروتئین E (ApoE) را دارا می باشند، بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. افراد سیگاری و کسانی که فشار خون بالا دارند و همچنین مبتلایان دیابت احتمال بیشتری در ابتلا به این بیماری خواهند داشت.

اما التهابات در دوران کهولت سن یکی از علت های آلزایمر و زوال عقل شناخته شده است. به این ترتیب که برخی از دانشمندان بر این باور هستند که التهابات زودرس می تواند یک سری از اختلالات را در طول زمان ایجاد کند که یکی از آن‌ها انقباضات مغزی و در نهایت زوال عقل است.

بیشتر بخوانید: راه های پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل

مبارزه با آلزایمر و زوال عقل

در حال حاضر چند نوع ماده مخدر برای درمان زوال عقل وجود دارد که فقط علائم ظاهری این بیماری را کاهش می‌دهند. در حقیقت این بیماری هیچ گونه درمانی ندارد.

یکی از بزرگترین مشکلات پژوهشگران در این است که بیماری زوال عقل بدون هیچ گونه علامت و نشانه‌ای سال‌های طولانی رشد و توسعه پیدا می کند و بیمار از وجود بیماری بی‌اطلاع می ماند. این بدان معنا است که شخص بیمار همواره به این بیماری مبتلا می‌باشد و در درک دقیق دچار اختلال و مشکل می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی رزماری برای مقابله با آلزایمر فوق العاده است

رابطه بین التهابات و زوال عقل

علت های آلزایمر و زوال عقل

علت های آلزایمر و زوال عقل

التهابات علاوه بر زوال عقل ممکن است منجر به افسردگی شود. در صورتی که التهابات عواقب ناشی از عملکرد مغز را تحت تاثیر خود قرار دهند، در طولانی مدت منجر به تغییراتی در ساختار مغز شده و بیماری های مغزی از جمله زوال عقل را به همراه خواهد داشت.

طی تحقیقات و مطالعاتی که بین ۱۰۵۰ نفر در بخش مطالعات میانسالی در هنولولو آسیا صورت گرفت، نشان داده شد که : نشانگرهای التهابی ممکن است منجر به بیماری های محیطی و همچنین بیماری های مغزی مرتبط با زوال عقل شوند. این فرآیند  تا هنگام بروز بیماری، علائم بالینی قابل اندازه گیری ندارند.

اخیرا محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور یک پژوهش انجام داده است که طی آن رابطه التهابات و زوال عقل را مستحکم تر نشان می دهد. یکی از پزشکان مجرب این تیم از ۱۶۳۳ شرکت کننده که در رنج سنی ۵۳ سال بودند ، نمونه خون گرفتند و میزان پنج شاخص زیستی موجود در خون،  مانند گلبول های سفیدشان را اندازه گیری کردند. همچنین طیف وسیعی از عملکرد های مغزشان را در آزمون حافظه مورد بررسی قرار دادند.

افرادی که از پنج شاخص زیستی التهاب، سه شاخص یا بیشتر را دارا بودند میزان ۵ % حجم مغزشان پایین تر از دیگران بود و می‌توان گفت که ۵% از مغز این افراد به خصوص ناحیه هیپوکامپ به بیماری آلزایمر نزدیک تر شده بود.

با توجه به نتایج آزمایشات، التهابات در طول عمر متوسط هر انسان بعد از دهه های ۵۰ در مغز تاثیر خواهد گذاشت. در واقع هر نوع تغییرات التهابی در شاخص های نام برده سبب کاهش حجم هیپوکامپ به اندازه ۱۱۰ میلیمتر مکعب  خواهد شد. سایر نقاط مغزی نیز در بیماری آلزایمر به اندازه ۵۳۲ میلیمتر مکعب کاهش پیدا می‌کند. این نتایج نشان می‌دهد که التهابات در نیمه عمر ممکن است به زودی منجر به تغییراتی در مغز شود که از علت های زوال عقل و آلزایمر است.

بیشتر بخوانید: تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر با آبمیوه های طبیعی

حافظه و زوال عقل

در تست های حافظه از شرکت کنندگان خواسته شد که ۱۰ کلمه را به خاطر بسپارند و به تجزیه و تحلیل آن بپردازند. محققان دریافتند، افرادی که بیش از سه نشانه بروز زوال عقل دارند، در به خاطر آوردن کلمات با مشکل مواجه می شوند و تنها ۵ کلمه را می توانند به خاطر بسپارند.
پزشکان اهمیت حافظه را در مورد با زوال عقل این گونه توصیف می‌کنند : ” فرآیندهایی که منجر به از دست رفتن سلول‌های مغزی می‌شود از چندین دهه قبل از شروع علائم بیماری ، فعالیت خود را شروع می‌کنند. در واقع چندین دهه قبل از بروز بیماری تخریب حافظه در حال شکل‌گیری است که در میانسالی خود را به راحتی بروز می‌دهد.”

با تمام این یافته‌ها باز هم محدودیت‌هایی در پیشگیری از زوال عقل  وجود دارد که همه بسته به زمان اندازه گیری آن می‌باشند. هر چند که التهابات تاثیرات بسیار قوی بر این بیماری دارند ولی دانشمندان در تلاش هستند که با از بین بردن التهابات از ضعف مغز پیشگیری کنند تا شاید بتوان از بروز آلزایمر در سنین بالا جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: از بین رفتن سلول های مغز با ۷ غذای رایج

ضربه به سر و صدمات مغزی یکی از علت های آلزایمر و زوال عقل

در بزرگترین تحقیقی که در زمینه خطر ابتلا و علت های آلزایمر و زوال عقل انجام گرفت معلوم شد ضربه به سر امکان ابتلا به این بیماری دردآور را افزایش می دهد. هر چند پیش از این ثابت شده بود صدمات شدیدی که به مغز وارد می شود ارتباط مستقیم با ابتلا به بیماری زوال عقل دارد ولی پس از این تحقیق بزرگ معلوم شد حتی صدمات و ضربه به سر با شدت کم نیز می تواند باعث بروز زوال عقل در سنین پایین تر شود یا حتی امکان بروز در میانسالی را چند برابر افزایش دهد.

صدمات و جراحات مغزی طیف گسترده ای دارد. بازی در زمین ورزش و افتادن، یا حتی خوردن توپ به سر. یا حتی یک ضربه کوچک مثل خوردن آرنج کسی به سر می تواند منجر به بیهوشی و صدمه دیدن مغز شود. گاهی ضربه به سر چندان شدید نیست ولی برای چند لحظه فرد هوشیاری  ندارد، گیج می شود و حتی مثل صدمات شدید ممکن است دچار کما و مرگ مغزی شود.

تحقیقات انجام شده از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۳ بر روی سه میلیون نفر نشان داد نزدیک به ۰۰۰ر۱۵۰ نفر دچار صدمات مغزی ناشی از ضربه به سر حتی با شدت کم شده بودند. با بررسی این افراد و انجام آزمایشات پزشکی پزشکان متوجه شدند که تغییرات عصبی و روحی در افرادی که دچار سانحه مغزی شده بودند نسبت به کسانی که صدمه ندیده بوند ۲۴ درصد بیشتر بود. حتی پزشکان در طول درمان متوجه شدند افرادی که چند بار ضربه به سر را تجربه کرده اند سه برابر بیشتر در معرض انواع بیماری های مغزی که شامل روحی هم می باشد قرار می گیرند. در صورتی که وقتی فرد یک ضربه بسیار ملایم به سرش را تجربه کرده باشد مشکلات ضایعات مغزی ۱۷ درصد بیشتر خطر بروز دارد.

بیشتر بخوانید: ویتامین تقویت مغز و حافظه

نتیجه تحقیق چه کمکی به ما می کند؟

هر چند دکتر جسی آر. فن Dr. Jesse R. Fann پروفسور روان شناسی دانشگاه واشنگتن اعتقاد دارد حتی در حدود سن ۵۰ سالگی احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل ضعیف است و این بیماری مربوط به سنین سالخوردگی است و البته افراد باید بدانند امکان دارد هر ضربه ای به سرشان باعث بروز زوال عقل در آن ها می شود. به همین دلیل حتی الامکان باید مانع از ضربه خوردن و صدمه دیدن سر بخصوص در کودکان تازه راه افتاده شوند. چرا که بررسی حدود ۸۵ درصد بیمارانی که مشکلات روحی و عصبی داشتند نشان داد در گذشته شخص در معرض صدمه یا ضربه به سر قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: رابطه دیابت و آلزایمر

منبع: nytimes

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا