دانستنی‌های سلامتی

عوارض پرازول ها: استفاده از پرازول ها ارتباط مستقیم با سرطان معده دارد!

عوارض پرازول ها
۳+

طی مطالعاتی که همین چند ماه پیش در رابطه با عوارض پرازول ها انجام شد محققان دریافتند خوردن این داروی به ظاهر بی‌خطر ارتباط مستقیم با ابتلا به سرطان معده دارد.

داروهای مهار کننده پمپ پروتون( پرازول ها)، در درمان زخم‌های معده و دوازدهه، رفلاکس معده به مری و رفع سوزش سر دل و همینطور کاهش ریسک زخم دوازدهه ناشی از هلیکوباکتر کاربرد فراوانی دارد.

در نت نوشت امروز از مضرات مصرف بی‌رویه و خودسرانه و عوارض پرازول‌‌ ها مطلع شوید.

پرازول‌ها چیستند؟

پرازول‌ها داروهایی از خانواده درمان کننده‌های رفلکس اسید معده می‌باشند. از عوارض پرازول ها می‌توان به سرطان معده اشاره کرد. هر چند که ممکن است این داروها برای مشکلات معده به کار گرفته شوند ولی در واقع می‌توان گفت که مضرات بی شماری به همراه دارند.

پرازول‌ها به طور معمول جهت درمان رفلکس اسید معده به کار می‌آیند ولی با خطر دو برابر شدن سرطان معده ارتباط کاملا مستقیمی دارند.

عوارض پرازول ها

تحقیقات دانشگاه لندن و دانشگاه‌های هنگ کنگ بر روی عوارض پرازول‌‌ ها نشان داد این گروه داروها باعث ترشح هورمون گاسترین Gastrin می‌شود که محرک رشد سلول‌های سرطانی معده است. سالانه میلیون قوطی و برگه‌های قرص امپرازول Omeprazole و لانسوپرازول Lansoprazole یا داروهای مشابه برای کنترل اسید معده یا بیماری رفلاکس تجویز می‌شود.

بسیاری از مردم حتی بدون نسخه پزشک آن را از داروخانه خریداری و مصرف می‌کنند. ولی این دارو نباید به مدت طولانی استفاده شود. چرا که تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی که طولانی مدت از این گروه دارویی استفاده می‌کنند دچار مشکلات کلیوی، حملات قلبی، زوال عقل و سرطان معده می‌شوند.

در این تحقیق ۰۰۰ر۶۳ نفر مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد تحت درمان آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت باکتریایی اچ پیلوری H.Pylori قرار داشتند. هدف محققان بررسی ارتباط بین این میکروب و بروز سرطان معده بود. بیماران هفت سال بود که از انواع متفاوتی از داروهای رفلاکس معده استفاده می‌کردند.

محققان در تحقیق منتشر شده خود درباره عوارض پرازول ها این طور نوشته‌اند: “داروهای مهار کننده پمپ پروتون معروف به PPI خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد. تحقیقاتی که بر روی بیمارانی با سابقه استفاده ۷ ساله از انواع پرازول‌ها انجام شد در بیشتر آن‌ها سرطان معده مشاهده گردید.

این محققان به پزشکان توصیه می‌کنند قبل از تجویز دارو حتما سابقه بیمار را در مورد مدت زمان استفاده از پرازول‌‌ها بررسی نمایند و به بیمار دستور دهند پس از تمام شدن دارو مجددا به پزشک مراجعه کند.

بیشتر بخوانید: درمان ورم معده و کاهش علائم گاستریت

تحقیقات در مورد عوارض پرازول ها از کجا شروع شد؟

محققان دانشگاه هنگ کنگ و همچنین کالج لندن در مطالعات و تحقیقات مربوط به عوارض پرازول ها که در مجله Gut منتشر شده است شرکت کردند.

در ابتدا هیچ گونه اطلاعاتی در این باره موجود نبود. بیشتر گزارشات در رسانه‌های بریتانیا نیز در مورد عوامل خطر این دارو جهت افرادی که روزانه ppi را تا مدت حداقل ۳ سال مصرف می‌کنند، اعلام شده بود.

اما برای شفاف سازی این فرضیه می‌بایست میزان قابل توجهی از نتایج تحقیقات و همچنین تحقیقات بالینی در اختیار محققان قرار می‌گرفت.

بیشتر مقالاتی که پس از آن تحقیقات در نظر کارشناسان مبنی بر خطر و عوارض پرازول ها ارائه شده است نشان می‌دهند که بخش عمده علت سرطان معده را ppi‌ها تشکیل نمی‌دهند ولی می‌توانند یکی از علت‌های این ناهنجاری باشند.

محققان بسیاری برای درمان عفونت H. pylori اقدامات لازم را شروع کردند و تا مدت ۷ سال این شناسایی و تحقیق به طور پیوسته ادامه پیدا کرد.

تحقیق درباره عوارض PPI ها

محققان بسیاری در این زمینه تحقیقات علمی انجام داده اند و ارتباط مستقیمی بین داروهای شناخته شده در زمینه مهار کننده‌های پروتئین ppis و سرطان معده دست یافته اند. به طور معمول در روند تولید این دسته از داروها از ppi همانند esomeprazole، lansoprazole، omeprazole، pantoprazole و rabeprazole به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

در واقع ppi جهت درمان رفلاکس اسید معده استفاده می‌شود و از پوشش معده محافظت کلی به عمل می‌آورد ولی از عوارض نا به هنجاری که ممکن است به همراه داشته باشند، سرطان معده است.

به طور کلی ppi‌ها جهت درمان عفونت باکتریایی با نام H. pylori به کار گرفته می‌شوند که علاوه بر آن قادر هستند مشکلات ناشی از رفلاکس معده را نیز درمان کنند ولی عوارض  پرازول‌ها یا همان امکان ابتلا به سرطان معده در ویژگی‌های منفی این دارو‌ها دیده می‌شود.

محققان هنگ کنگی در بین ۶۳۳۹۷ نفر که مبتلا به عفونت معده بودند و باکتری H. pylori در بدن آن‌ها شناخته شده بود، آزمایشاتی انجام دادند. در این تحقیق حتی اگر باکتری نام برده در بدن این افراد کشته و نابود نیز می‌شد، در صورتی که فرد از ppi در مدت زمان طولانی استفاده کرده بود، احتمال بیشتری برای تشخیص سرطان معده مشاهده می‌شد.

این احتمال چیزی در حدود ۷ تا ۸ سال پس از پیگیری به وقوع می‌پیوست.

به دلایل مختلف علمی و پزشکی نمی‌توان گفت که ppi  یا همان عوارض پرازول ها مستقیما سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان معده می‌شود.

عوامل دیگری نیز در پیدایش این مشکل موثر هستند ولی این دارو نیز بی تاثیر نخواهد بود. پس از بررسی نتایج می‌توان گفت که استفاده طولانی مدت از ppi  می تواند از هر ۱۰۰۰۰ نفر ۴ نفر را به این بیماری مبتلا سازد.

افرادی که استفاده طولانی مدت از این داروها را ندارند، نباید نگران عوارض پرازول ها باشند.

محققان اعلام کرده اند که مصرف طولانی مدت ppi حتی پس از نابودسازی و ریشه کن کردن H. pylori می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده را به همراه داشته باشد. آن‌ها اعلام کرده اند که پزشکان در تجویز ppi برای بیماران خود می‌بایست با احتیاط بیشتری عمل کنند.

مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای بر روی عوارض پرازول‌ ها صورت گرفته است که این نتیجه را به اثبات می‌رساند ولی با تمام این تفاسیر بسیاری از مردم در بریتانیا از این دارو استفاده می‌کنند و خطر کلی سرطان معده در بین آن‌ها بسیار کم مشاهده می‌شود.

علاوه بر این که مصرف ppi می‌تواند عوارض پرازول‌ ها را به شدت افزایش دهد ولی عواملی از قبیل مصرف الکل، مصرف دخانیات و . . . نیز در ابتلا به سرطان‌ها به خصوص سرطان معده بسیار تاثیر گذار است.

در صورتی که شما هم این دسته از داروها را به طور منظم مصرف می‌کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و درمان‌های جایگزین را استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی هلیکوباکترپیلوری و هر آنچه درباره این باکتری باید بدانید

درمان سه گانه

درمان موفق و در واقع ریشه کنی این عفونت یک درمان سه گانه شناخته می‌شود. از آن جهت سه گانه خوانده می‌شود که نیاز به استفاده از سه ترکیب آنتی بیوتیکی دارد. محققان در بین اشخاص مبتلا به H. pylori که از ppi برای درمان خود استفاده می‌کنند، تحقیق کردند.

گروهی که در حین مصرف ppi بودند و درمان سه گانه را نگرفته بودند، معمولا علت اصلی مصرف ppi در آن ها، رفلاکس معده بوده است که بیشترین این افراد به علائم سرطان معده مبتلا بودند.

محققان جهت جلوگیری از عوارض پرازول ها، افرادی را که قبل از تشخیص سرطان معده هنوز از ppi  استفاده نکرده بودند، مصرف این دارو را برایشان منع کردند.

هر چند که سن و جنس و رژیم غذایی و سابقه خانوادگی و عواملی دیگر مانند وضعیت اقتصادی و اجتماعی و همچنین مصرف الکل و دخانیات و چاقی در این روند بسیار تاثیر گذار است ولی از آن جایی که بیشتر این عوامل را نمی‌توان تحت روش درمانی قرار داد، بدون در نظر گرفتن آن ها، ppi  را برای آن افراد منع کردند.

نتایج به دست آمده نشان داد که در بین ۱۵۳ نفر از ۶۳۳۹۷ نفر در حدود ۲۴/۰ درصد در معرض خطر عوارض پرازول ها یا سرطان معده قرار گرفته اند.

ولی این آمار در بین افرادی که سابقه درمان موفقیت آمیز در بیماری H. pylori را داشتند و حداقل هر هفته یک مرتبه ppi مصرف می‌کردند احتمال بسیار بیشتری به سرطان معده در آن‌ها دیده می‌شد. این افراد بیش از دو برابر یا به عبارتی ۲۴۴ درصد احتمال ابتلا به سرطان معده را داشتند.

به طور کلی خطر ابتلا به سرطان معده در بین افراد مصرف کننده ppi از هر ۱۰۰۰۰ نفر تعداد ۴/۲۹ نفر می‌باشد. این خطر جهت افرادی که به صورت دراز مدت و روزانه این دارو را مصرف می‌کنند به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: زخم معده: علل، عوامل و بایدها و نبایدهای مهم در درمان بیماری زخم معده

مصرف خودسرانه دارو ممنوع

این دارو معمولا در موارد بیماری شدید روزی ۲ بار باید مصرف شود. ولی در این تحقیق به افراد توصیه شده است حتما سابقه استفاده از انواع داروهای پرازول‌‌ها را به اطلاع پزشک خود برسانند و از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنند.

محققان متوجه شده اند از هر ۱۰ هزار نفر که داروهای مربوط به رفلاکس معده را استفاده می‌کنند ۸ نفر به سرطان معده مبتلا می‌شوند که این تعداد ۴ برابر بیشتر از کسانی است که این نوع دارو را مصرف نمی‌کنند.

اگر به هر دلیلی از پرازول‌‌ها استفاده می‌کنید حتما تحت نظر پزشک میزان و مدت استفاده از آن را کنترل نمایید تا عوارض پرازول ها گریبان گیرتان نشود.

سعی کنید به تدریج با استفاده از درمان‌های گیاهی و طبیعی و پرهیز مناسب غذایی استفاده از داروهای شیمیایی را قطع یا مدت استفاده از آن‌ها را کوتاه و محدود به تجویز پزشک نمایید.

منبع +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا