علمی

ارتباط وضعیت ماه و زلزله ؛ یک ایده خرافی و بی اساس برای پیش بینی زمین لرزه ؟

ارتباط وضعیت ماه و زلزله

بر طبق تحقیقات جدید، هیچ مبنای علمی برای این روایت که بر اساس افسا نه ها “زمین لرزه های قوی در برهه ی خاصی از ماه رخ می دهند”، وجود ندارد.

۱+

دیر یا زود یکی دیگر از زلزله های بزرگ در یک ماه کامل اتفاق خواهد افتاد و افسانه ها دوباره بر سر زبان ها می افتند. بر طبق تحقیقات جدید، هیچ مبنای علمی برای ارتباط وضعیت ماه و زلزله و این روایت که براساس افسانه ها “زمین لرزه های قوی در برهه ی خاصی از ماه رخ می دهند”، وجود ندارد. در ادامه با بررسی ارتباط وضعیت ماه و زلزله با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اقدامات لازم هنگام زلزله ؛ راهنمای زنده ماندن حین زلزله و پس از آن

بیشتر بخوانید: آیا پیش بینی زلزله ممکن است ؟! امواج گرانشی دانشمندان را به پیش بینی زلزله نزدیک خواهد کرد!

ارتباط وضعیت ماه و زلزله

سوزان هوگ دانشمند سازمان زمین شناسی ایالات متحده اطلاعات بیش از ۲۰۰ زلزله با شدت ۸ یا بالاتر را از ۴۰۰ سال قبل به این طرف به دقت بررسی کرده است. او بررسی می کند که در روزی که زمین لرزه اتفاق افتاده اهله قمر (منظر ماه) به چه شکلی بوده است. بر طبق مطالعه ایی که این هفته در Seismological Research Letters منتشر شده، او هیچ ارتباطی بین تکان خوردن زمین و موقعیت زمین و ماه در آسمان یا اصطلاحا ارتباط وضعیت ماه و زلزله نیافته است.

بیشتر بخوانید: آیا ماه خونی باعث وقوع بلایای طبیعی بر روی زمین و وقوع آخرالزمان می شود؟!

بیشتر بخوانید: آیا رخداد زلزله‌های کوچک تاثیری در کاهش زلزله بزرگ دارد ؟ از شایعه تا واقعیت

تحقیقات نشان داده که جزر و مد (تاثیراتی که از تغییرات وضعیت ماه ایجاد می‌شود) ممکن است باعث تحریک گسل‌ها برای رخ‌داد زلزله شود. “اما اگر شما این تحقیقات را بخوانید، متوجه خواهید شد که نویسندگان، در این باره بسیار با احتیاط عمل می کنند، هم چنان که هوگ در این رابطه می گوید: “آنها هرگز ادعا نمی کنند که از این داده ها می توان برای پیش بینی استفاده کرد، زیرا داده ها (مدولاسیون) همیشه جزئی هستند.

زمین لرزه ها زمانی که صفحات پوسته زمین از هم جدا می شوند، اتفاق می افتند. این صفحات به آرامی از کنار یک دیگر عبور می کنند، و گاهی ممکن است به هم گیر کنند. هنگامی که آنها گیر می کنند، در طول زمان به آنها فشار وارد می شود، تا اینکه یک روز از هم جدا، و انرژی زیادی آزاد می کنند، که موجب زلزله می شود. دانشمندان تلاش های فراوانی برای پیش بینی زلزله در طول تاریخ انجام داده اند، اما تا به امروز، این امر هنوز غیر ممکن می باشد و این باعث شده تا باورهای عامیانه متعددی مانند این مورد که رفتار حیوانات می تواند زمین لرزه ها را پیش بینی کنند، بالا بگیرند که ارتباط وضعیت ماه و زلزله یکی از آنهاست. هرچند درباره حرکات عجیب و مرموز مار ها و راسو ها قبل از وقوع زلزله شواهدی عقلانی وجود دارد، اما هنوز علم آنها را تایید نکرده است. (با این حال برخی از محققان به این موضوع اهمیت می دهند).

بیشتر بخوانید: ابر ماه سرخ آبی چیست؟ یازده بهمن این پدیده زیبا را با چشم رصد کنید!

بیشتر بخوانید: انواع یکای زلزله ؛ صحیح ترین روش تشخیص بزرگای زلزله چیست ؟

“ند فیلد”، متخصص ژئوفیزیک سازمان زمین شناسی آمریکا، درباره تحقیقی که سال قبل انجام داده به رسانه The Verge می گوید: “ما همیشه نکاتی را پس از زلزله به یاد می آوریم، اما این موارد فقط می توانند به صورت تصادفی باشند و هیچ مورد واقعا ثابت شده ایی وجود ندارد (از نظر علمی) که در زمینه پیش بینی زمین لرزه قابل اعتماد باشد. البته، انسان ها رفتار حیوانات را زیر نظر دارند و با توجه به این واقعیت است که ما مثلا می گوییم: بلی، پس بگو که چرا سگ من عجیب رفتار می کرد! یا اینکه من متوجه شدم، تو شدی، حیوانات واقعا آرام شده بوده اند!”

در حال حاضر هوگ می گوید که منظر (اهله) ماه نیز نمی تواند یک زمین لرزه قوی را پیش بینی کند. وی در تجزیه و تحلیل های خود، هیچ الگویی که از نظر آماری معنی دار باشد را پیدا نکرده است. مقاله او نتایج محکم او را به شما نشان می دهد: با این عنوان، “آیا زلزله های بزرگ (بزرگ ≥ ۸) در روزهای مشخص شده ایی از سال یا گردش ماه رخ می دهند؟” که به صورت خلاصه و به سادگی می گوید: “نه”

بیشتر بخوانید: دلیل بلندتر شدن طول شبانه روز بر روی زمین چیست ؟

بیشتر بخوانید: زلزله و نور های عجیب آسمان ! زمین لرزه ها می‌توانند نورهایی عجیب در آسمان منتشر کنند!

و در انتهای متن با محوریت ارتباط وضعیت ماه و زلزله باید گفت خانم هوگ می گوید: “به زودی یا در آینده، یک زمین لرزه بزرگ در یک ماه کامل رخ خواهد داد، و افسانه ها دوباره بالا خواهند گرفت. امیدوارم که مردم به مطالعه جامعی برای درک این موضوع بپردازند.”

منبع

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا