دانستنی‌های سلامتی

خواص تخمه کدو برای سلامتی !

خواص تخمه کدو

کمتر کسی است که به تخمه کدو علاقه نداشته باشد. اما خبر خوب این است که این دانه‌های خوش طعم، در عین خوش طعمی از خواص مفیدی برای سلامتی برخوردارند. در ادامه در باب ارزش غذایی تخمه کدو و همچنین خواص آن برای سلامت بدن صحبت خواهیم کرد.

۳+

کمتر کسی است که به تخمه کدو علاقه نداشته باشد. اما خبر خوب این است که انبوه خواص تخمه کدو برای سلامتی این تخمه را به عنوان سالم ترین و مقوی ترین ها در میان رقبایش متمایز می کند! در ادامه نت‌نوشت درباره ارزش غذایی  و خواص تخمه کدو برای سلامت بدن صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: تشخیص کمبود ویتامین های بدن و مواد معدنی ضروری با ۴ روش ساده

خواص تخمه کدو

مصرف انواع میوه‌جات و سبزیجات، به صورت منظم و طولانی مدت، با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها همراه است. نتایج بسیاری از مطالعات نشان از آن دارند که مصرف غذاهای گیاهی، از جمله تخمه کدو، با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت همراه است و همچنین می‌تواند موجب افزایش سلامت و طراوت پوست و کاهش وزن بدن شود. در همین راستا، بهتر است به صورت جزئی‌تر به خواص تخمه کدو اشاره کنیم.

۱- خواص ناشی از منیزیم:

تخمه کدو دارای میزان منیزیم بالایی است به گونه‌ای که ۲ قاشق غذاخوری از آن حاوی ۷۴ میلی‌گرم منیزیم، یعنی حدود ۲۵ درصد نیاز روزانه به این ماده، می‌باشد. منیزیم نقشی اساسی در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن دارد، از جمله متابولیسم غذا و همچنین ترکیب اسیدهای چرب و پروتئین. این ماده‌‌ معدنی همچنین در عملکرد مناسب ماهیچه‌ها نیز نقشی حیاتی دارد.

کمبود منیزیم، خصوصاً در افراد سن بالا، همراه است با مقاومت در برابر انسولین، سندروم متابولیک، بیماری‌های قلبی-عروقی و پوکی استخوان.

لذا از همین خواص منیزیم برمی‌آید که تخمه کدو، با دارا بودن مقادیر زیادی منیزیم، می‌تواند در سلامت استخوان‌ها، کاهش خطر ابتلا به دیابت و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی نقشی مثبت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: خواص تخمه شربتی برای سلامتی

۲- سلامت قلب و کبد:

از دیگر خواص تخمه کدو اینکه سرشار از امگا ۳، امگا ۶، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر است.  این مواد در بهبود سلامت قلب و کبد مفید می‌باشند.

فیبرِ موجود در تخمه کدو در کاهش سطح کلسترول مفید بوده و می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شود. همچنین تحقیقات نشان از آن دارند که امگا ۳ در کاهش خطر آریتمی و ترومبوز، که می‌توانند موجب حمله قلبی و سکته شوند، مفید است و همچنین می‌تواند به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون نیز کمک کند.

۳- درمان بی‌خوابی:

تخمه کدو منبعی غنی از تریپتوفان است. از تریپتوفان برای درمان بی‌خوابی مزمن استفاده می‌شود چرا که بدن این ماده را به سروتونین، هورمون احساسِ خوشی، و همچنین ملاتونین، هورمونِ خواب، تبدیل می‌کند. از آن‌جا که یک مطالعه نشان داده که تریپتوفانِ موجود در تخمه کدو اگر به همراه کربوهیدرات مصرف شود می‌تواند همچون دارویی برای بی‌خوابی در نظر گرفته شود، لذا اگر به دنبال درمان بی‌خوابی و حتی پیشگیری از آن هستید می‌توانید شب‌ها تخمه کدو را به همراه یک منبع کربوهیدرات، مثلاً میوه، مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: از خواص تخمه گشنیز برای سلامتی غافل نشوید!

۴- مفید در دوران بارداری:

آن‌گونه که برآورد شده، حدود ۸۰ درصد از زنان باردار در سطح جهان، دریافتی ناکافی از روی دارند. روی در دوران بارداری از جمله ضروری‌ترین عناصر به شمار می‌رود. با استفاده از تخمه کدو می‌توان تا حد زیادی نیاز به این ماده‌ی معدنی را تأمین کرد.

ارزش غذایی تخمه کدو

۲۸ گرم تخمه کدوی خام و برشته نشده، یعنی تقریباً دو قاشق غذاخوری از آن، حاوی:

  • ۱۲۵ کالری
  • ۱۵ گرم کربوهیدرات
  • ۵ گرم فیبر
  • ۵ گرم پروتئین
  • ۵ درصد از نیاز روزانه به آهن

است.

بیشتر بخوانید: خواص تخم بلدرچین برای سلامتی

اما تخمه کدوی برشته شده به نسبت نوع خام، از مواد مغذی بیشتری برخوردار است. ۲۸ گرم از این نوع تخمه کدو حاوی:

  • ۱۶۳ کالری
  • ۴ گرم کربوهیدرات
  • ۲ گرم فیبر
  • ۸ گرم پروتئین
  • ۸ درصد از نیاز روزانه به آهن

است.

افزون بر این موارد، تخمه کدو حاوی مقادیری منیزیم، روی، مس و سلنیوم می‌باشد.

بیشتر بخوانید: از خواص تخمه گشنیز برای سلامتی غافل نشوید!

تخمه کدو

نکته

 تخمه کدو از میزان چربی زیادی برخوردار است و به همین سبب مستعد ترش شدن و فاسد شدن است. لذا بهتر است در مکانی خنک و به دور از نور خورشید نگهداری شود.

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    پرهام

    ۳ بهمن ۱۳۹۷ at ۱۴:۵۵

    من دو سال پیش برای کیست پی سی او خریدم من داروی گیاهی شبیه ساپوژکس ندیده بودم. ۳ هفته مصرف کردم کیستم افتاد. ساپوژکس بزنی اینترنت برات میاره سمیرا

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا