ادبیات ایران

از رنجی که می بریم نوشته‌ی جلال آل احمد

از رنجی که می بریم نوشته جلال آل احمد
۴+

جلال آل‌احمد روشنفکر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی و همسر سیمین دانشور بود که در دههٔ ۱۳۴۰ به شهرت رسید و تأثیر بزرگی در جریان روشنفکری و نویسندگی ایران داشت. در ادامه با معرفی و تحلیل کتاب از رنجی که می بریم با  نت نوشت همراه باشید.

از رنجی که می بریم نوشته‌ی جلال آل احمد

از آنجایی که داستان‌های جلال آل احمد متاثر از اوضاع سیاسی – اجتماعی دوره زمانی خود نویسنده است می‌‌توان آن‌ها را به عنوان مدارکی روایتی – تصویری از دوره سیاسی پهلوی و مسائل و مشکلات جهان سوم قرارداد.

بیشتر بخوانید: سه تار نوشته‌ی جلال آل احمد، فرهنگ و استعدادهایی خفته در ذهن

جلال آل‌احمد روشنفکر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی

جلال آل‌احمد روشنفکر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی

از رنجی که می بریم سیاسی ترین اثر این نویسنده است که در قالب هفت داستان کوتاه: دره خزان زده، زیرآبی ها، در راه چالوس، آبروی از دست رفته، محیط تنگ، اعتراف، روزهای خوش که با زبانی ساده و روان و با لحن محاوره به روایت دیده‌ها و شنیده‌های خود در آن زمان می‌‌پردازد.

این جریان ادبی، ساده نویسی و گفتگو‌های محاوره‌ای در بین شخصیت‌ها از آثار محمد علی جمال زاده و صادق هدایت آغاز شد و در کارهای آل احمد به اوج خود رسید. گنگی حدودی داستان‌های آل احمد گاهی برای نویسندگان و خوانندگان تازه کار ناخوشایند است.

در کتاب از رنجی که می بریم دلایل نابسامانی‌ها و وضعیتی که برای شخصیت‌های داستان که عموما زندانیان سیاسی در زندان پهلوی هستند، پیش آمده است نامشخص می‌‌ماند، البته شاید فضای بسته و خفقان آور دوران پهلوی مانع آزادی بیان اندیشه‌های نویسنده بوده است.

بیشتر بخوانید: جلال آل احمد: مروری بر آثار و زندگی نویسنده

از رنجی که می بریم؛ نوشته‌ی جلال آل احمد

از رنجی که می بریم؛ نوشته‌ی جلال آل احمد

داستان‌ها از نظر سیر وقایع آشفته و شلخته اند و بیان رویداد‌ها و درگیر شدن آدم‌ها با اتفاقات دور و برشان ضعیف و خام است. توصیفات البته گاهی خوبند و خواندنی، مثلا در داستان دره خزان زده در همان ابتدا که شرایط مه آلود معدن را توصیف می‌‌کند زیبایی توصیف آن پوشیده نمی‌ماند هر چند گاه دیده می‌‌شود که یک توصیف تکرار می‌‌شود که ناخوشایند است.

آل احمد در از رنجی که می بریم برای ریزه کاری‌ها و عمق دادن به داستان‌ها و آدم‌ها کاری نمی‌کند و شلختگی در جملات گاهی خواننده را از فهمیدن منظور دور می‌‌کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل داستان حاجی آقا نوشته صادق هدایت ، که لیسک جهان شده‌ای…

موضوعی که آل احمد به آن پرداخته در همان سال‌ها از بین رفته است و در همان دوره باقی می‌‌ماند و شناسنامه‌های تاریخی می‌‌شوند.

موضوعی که آل احمد به آن پرداخته در همان سال‌ها از بین رفته است و در همان دوره باقی می‌‌ماند و شناسنامه‌های تاریخی می‌‌شوند.

نویسنده داستان‌ها را صرفا طبق همان روایت‌های سطحی که دیده است یا بوده است پیش می‌‌برد که داستان را محدود به زمان خلق آن می‌‌کند. خواننده سال‌های بعد نمی‌تواند درک درستی از آن اتفاقات داشته باشد.

موضوعی که آل احمد به آن پرداخته در همان سال‌ها از بین رفته است و در همان دوره باقی می‌‌ماند و شناسنامه‌های تاریخی می‌‌شوند. گاهی تاریخ شناسان و یا دانشجویان رشته‌های تاریخی می‌‌توانند برای تکمیل پایان نامه‌ها و مقالات خود به این گونه کتاب‌ها مراجعه کنند.

نقطه قوت از رنجی که می بریم قلم ساده و روایت‌های محاوره‌ای اوست اما این قلم مشخصا از زبان نغز و آرایه‌های عمیق و بدعت‌های داستانی خالی است ،توانایی‌هایی که می‌‌توان به زیبایی در آثار جلال یافت.

 

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    محمد

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ at ۰:۲۷

    من دنبال جلد قدیمیشم

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا