روانشناسی و موفقیت

از پوشک گرفتن کودک: آموزش توالت رفتن در ۳ روز با ساده ترین راه حل ها!

از پوشک گرفتن
۱۷+

از پوشک گرفتن یکی از مراحل سخت و استرس زا برای والدین و کودک است. یکی از مراحل بزرگ شدن و حتی می‌توان گفت یکی از بزرگترین گام‌های استقلال برای کودکان زمان از پوشک گرفتن و زمانی است که یاد می‌گیرند بگویند نیاز به دستشویی رفتن دارند و کم کم بدون نیاز به بزرگترها خودشان به تنهایی از عهده این کار برآیند.

اواخر ۲ سالگی و شاید در حدود ۳ سالگی زمان از پوشک گرفتن است. شما در این سن می‌توانید این کار را به روش‌های مختلفی انجام دهید.

هر چند این پروسه بسیار سخت و شاید با تخریب‌های زیادی همراه باشد ولی نتیجه‌اش برای مادر و خود کودک شیرین است.

نت نوشت امروز راه حل‌های کاربردی موثری برای از پوشک گرفتن به شما پیشنهاد می‌دهد که از نظر روانی کاملا ثابت و تحقیق شده است.

از پوشک گرفتن کودک

بیشتر کودکان نوپا بین ۲ تا ۳ سالگی برای آن که آن‌ها را از پوشک بگیرید آمادگی لازم را پیدا می‌کنند

بیشتر کودکان نوپا بین ۲ تا ۳ سالگی برای آن که آن‌ها را از پوشک بگیرید آمادگی لازم را پیدا می‌کنند

زمان مناسب

بیشتر کودکان نوپا بین ۲ تا ۳ سالگی برای آن که آن‌ها را از پوشک بگیرید آمادگی لازم را پیدا می‌کنند.

به طوری که با آموزش در این سن تقریبا ۹۸ درصد کودکان یاد می‌گیرند ادرار و مدفوع خود را کنترل و بگویند که نیاز به دستشویی رفتن دارند. هر چند بعضی از بچه‌ها زودتر  از ۲ سالگی دستشویی رفتن را یاد می‌گیرند که معمولا دخترها هستند.

پس اگر کودکتان دو ساله است و در منطقه سردسیری زندگی می‌کنید بهتر است تا گرم شدن هوا کمی صبر کنید. بهار بهترین فصل شروع یاد دادن گفتن دستشویی به بچه‌ها است.

اگر فرزندتان در بهار و تابستان به دو سالگی می‌رسد که چه بهتر همزمان با جشن تولدش این گام استقلال را می‌توانید به او یاد بدهید. اگر هم فضای خانه به اندازه کافی گرم است که منتظر رسیدن بهار نباشید و آموزش را شروع کنید.

تکنیک‌های از پوشک گرفتن کودک برای پدر و مادر‌ها بسیار سخت و دشوار است ولی کودک را سریع آماده می‌کند. پوشک کودک را کنار بگذارید و او را با لباس راحتی در خانه رها کنید.

در قسمت‌های مختلف خانه توالت‌های بچگانه قرار دهید. به این ترتیب به کودک بیاموزید که زمانی که دستشویی دارد از توالت کودک استفاده کند.

می بایست طاقت زیادی داشته باشید تا زمانی که کودک بتواند ادرارش را کنترل  کند و یا بیان کند. البته لباس اضافه همیشه آماده داشته باشید و هنگام خواب باز هم از پوشک استفاده کنید.

اگر در محیط سرد زندگی می‌کنید جوراب را هرگز فراموش نکنید. در این روش کمی دوره آموزشی شما طول می‌کشد ولی حتما نتیجه بخش خواهد بود.

آموزش از پوشک گرفتن

روز اول از پوشک گرفتن

روز نخست کودک از اینکه پوشک ندارد کمی با اکراه راه می‌رود. شما هم سعی کنید این مسئله را ندید گرفته و زیاد بزرگ جلوه ندهید. تنقلات شور و آب زیاد به او بدهید تا نیاز به دفع ادرار بیشتری داشته باشد.

حتما روش استفاده از دستشویی کودک را کامل به او آموزش دهید. شاید کودک هنگام استفاده از دستشویی احساس شرم داشته باشد. به او بیاموزید که این کار کاملا منطقی است و با این کار او رفتار احمقانه‌ای انجام نداده است.

روز دوم از پوشک گرفتن

روز دوم کودک را با همان وضعیت فقط برای یک ساعت از خانه دور کنید. بعد از ظهر بهترین زمان برای این کار است. بهتر است زمانی که حدس می‌زنید ادرار دارد این کار را انجام دهید. باز هم از او بخواهید که مانند منزل رفتار کند و اگر نیاز به دفع ادرار داشت حتما اعلام کند.

این کار به او می‌آموزد که نیاز به دستشویی  را اعلام کند. قبل از اینکه زمان بیرون ماندن شما طولانی شود به منزل برگردید و ادامه روش روز نخست را پیش بگیرید.

روز سوم از پوشک گرفتن

این روز هم درست مانند روز دوم از پوشک گرفتن  سپری می‌شود با این تفاوت که او دو مرتبه خانه را ترک می‌کند. برای دو بار او را از خانه دور کنید و همانند روز دوم با صبر و شکیبایی منتظر باشید که او خودش به سمت توالت کودک برود.

با ترک منزل او احساس می‌کند که بایستی حتما نیاز به دستشویی را اعلام کند. ترس از ادرار در لباس آن هم بیرون خانه می‌تواند نیاز به توالت کودک را بهتر و بیشتر درک کند.

این کار سبب می‌شود خیلی راحت از توالت کودک استفاده کند یا اینکه ادرارش را به پدر و مادر اعلام کند.

نکات مهم

به رفتار کودک توجه کنید

خیلی از بچه‌ها وقتی یک ساله هستند و هنوز پوشک می‌شوند به شما به ایما و اشاره می‌گویند که پوشک شان کثیف شده و نیاز به تعویض دارد. معمولا هر پدر و مادری زبان فرزند خود را خوب می‌فهمد.

پس به این رفتارها توجه کنید چون به شما کمک می‌کنید که متوجه شوید کودک آمادگی دارد او را از پوشک بگیرید یا به زمان بیشتری نیاز دارد.

  • رفتارهای شما تقلید می‌کند.
  • وقتی شما به دستشویی می‌روید دنبال شما می‌آید و حتی گاهی اصرار می‌کند که باید همراه شما به داخل دستشویی بیاید.
  • به دنبال استقلال است. در واقع با رفتارش خیلی وقت‌ها به شما نشان می‌دهد که (من خودم می‌توانم) مثل وقتی که قاشق را از دست شما می‌گیرد.
  • یاد گرفته شما  چه رفتاری را در او تایید می‌کنید. پس به دنبال جلب رضایت شما است.
  • معمولا زیاد اتفاق می‌افتد که ۲ ساعت پوشکش خشک است.
  • یاد گرفته است که بعضی از کارها را مرحله به مرحله از شما بیاموزد و انجام دهد.
  • با حرف زدن یا اشاره می‌تواند به شما بگوید که ادرار و مدفوع دارد. معمولا قبل از رسیدن به این مرحله کودک به محض خیس یا کثیف کردن خود فوری به شما اطلاع می‌دهد.

به محض این که این رفتارها را در کودک خود مشاهده کردید زمان از پوشک گرفتن کودک شما فرا رسیده است. حالا باید بدون آن که به او استرس وارد کنید، یا اخم و تخم و داد و بیداد راه بیندازید؛ با کمی صبوری به او یاد بدهید که قبل از ادرار یا مدفوع به شما اطلاع بدهد.

روحیه کودک را در نظر بگیرید

یک روز که حسابی سرحال است و حرف شما را گوش می‌کند و نهایت همکاری را دارد وقت مناسبی برای شروع آموزش از پوشک گرفتن کودک است.

ولی باید روحیه کودک را خوب بشناسید. آیا خجالتی است؟ زود خسته می‌شود؟ مشتاق یادگیری است؟ زود حواسش پرت می‌شود؟ سرحال است یا کسالت دارد؟

مسلما اگر کودک شما بیمار است زمان خوبی برای شروع آموزش نیست و باید صبر کنید تا کاملا حالش خوب شود. بعد مراحل زیر را را برای آموزش درست شروع کنید:

برایش کتاب بخوانید

یکی دو ماه قبل از آموزش عملی از پوشک گرفتن کودک برایش کتاب بخرید که در آن نوشته شده که یک بچه قبل از این که دستشویی برود خبر می‌دهد. یا خودتان برایش قصه‌ای تعریف کنید که بچه‌ها وقتی بزرگ می‌شوند دیگر پوشک نمی‌شوند و خودشان دستشویی می‌روند. خوبی خواندن کتاب این است که عکس‌ها را هم می‌توانید به کودک نشان بدهید. به این ترتیب هم آموزش کلامی داده اید و هم آموزش تصویری که تاثیرش بیشتر است.

برای از پوشک گرفتن از ظرف مخصوص کودک شروع کنید

قبل از شروع آموزش، باید از ظرف‌های مخصوص یا به اصطلاح توالت فرنگی پلاستیکی کودکان بخرید و در حمام یا دستشویی بگذارید.

جایی که کودکان به راحتی به آن دسترسی دارد و خطری برایش وجود ندارد. برای خرید کودک را همراه خود ببرید و بگویید برای چه کاری این ظرف را می‌خواهید بخرید. از کودک بخواهید تا رنگ آن را انتخاب کند.  حتما یک نوع مرغوب و محکم و راحت را خریداری کنید.

جلوی خود کودک همانطور که درباره دستشویی رفتن صحبت می‌کنید ظرف را بشویید و در جایی مناسب و مطمئن بگذارید تا کودک آن را ببیند و به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

برای از پوشک گرفتن کودک برنامه ریزی کنید

تقریبا همه والدین می‌دانند که کودک شان چه موقع خود را خیس یا کثیف می‌کند. به این ترتیب می‌توانید یکی دو ساعت او را بدون پوشک و با توجه به دمای هوا با شلوارک یا شلوار بدون پوشک آزاد بگذارید و از او بخواهید وقتی خواست جیش یا پی پی کند به شما اطلاع بدهد.

یا حتی خودتان از او سوال کنید آیا جیش دارد؟ آیا پی پی دارد؟ حالا به هر اسمی که ادرار یا مدفوع را به کودک یاد داده اید از او سوال کنید.

حتی می‌توانید نیم ساعت بعد از غذا خوردن کودک، خودتان او را به محلی که ظرفش را گذاشته اید ببرید و از او بخواهید روی آن بنشیند. معمولا بیشتر بچه‌ها ادرار یا مدفوع شان را آن جا تخلیه می‌کنند. ولی اگر کم حوصله شدند یا کاری نداشتند آن‌ها را مجبور به نشستن روی ظرف نکنید.

اگر کودک ادرار یا مدفوعش را با نشستن روی ظرف تخلیه کرد باید او را تشویق کنید. هیچ گاه ادرار و بخصوص مدفوع کودک را جلوی خود او در توالت نریزید و سیفون را نکشید.

بعد از تشویق کودک او را تمیز کنید و بعد از آن که از حمام بیرون رفت ظرفش را خالی کنید. علت آن هم این است که کودک فکر می‌کند ادرار و بخصوص مدفوع جزیی از بدن اوست که شما دارید دور می‌اندازید. در واقع کودک نسبت به مدفوع خود احساس مالکیت دارد.

اگر به این نکته توجه نکنید کودک در بزرگسالی دچار یبوست خواهد شد که تقریبا هیچ درمانی برای آن وجود نخواهد داشت.

از دیگر نکات دیگری که در هنگام از پوشک گرفتن کودک باید به آن توجه کنید به کودک نباید فشار بیاورید یا مثلا نشان بدهید عجله دارید. باید بگذارید با خیال راحت ادرار یا مدفوعش را تخلیه کند تا دچار بیماری‌های گوارشی مثل یبوست یا احساس گناه نشود.

برای از پوشک گرفتن کودک از روزی دو ساعت شروع کنید. شب‌ها او را پوشک کنید. روزها پوشک نکردن کودک را هر روز یک ساعت بیشتر کنید. مطمئن باشید بعد از چند روز خودش با شما همکاری خواهد کرد.

و بالاخره روزی فرا می‌رسد که صبح می‌بینید پوشک او در طول شب کاملا خشک است.

تشویق، تشویق، تشویق

تشویق یک کار خوب یعنی تقویت رفتارهای درست او

تشویق یک کار خوب یعنی تقویت رفتارهای درست او

بهترین راه یاد دادن یک کار جدید به کودک تشویق یک کار خوب یعنی تقویت رفتارهای درست او است.

حتی اگر گاهی بخصوص در روزهای اول قبل از رسیدن به ظرفش یا هنگام بازی ادرار کرد با او دعوا نکنید. بگویید می‌دانید این دفعه یادش رفته ولی حتما دفعه بعد یادش می‌ماند.

معمولا در مورد ادرار؛ بچه‌ها به سرعت یاد می‌گیرند که خودشان به دستشویی یا حمام رفته روی ظرفشان بنشینند. و البته در مورد مدفوع چون بلد نیستند خودشان را بشویند حتما به شما می‌گویند که همراه آن‌ها بروید.

هر بار که به شما می‌گوید نیاز به دستشویی دارد با خنده، بوسه، در آغوش گرفتن و حرف‌های خوب او را تشویق کنید.

تمرین از پوشک گرفتن

بین ۳ تا ۶ ماه کودک کاملا یاد می‌گیرد که بدون کمک شما به دستشویی برود. پس در این مدت او را با تمرین کردن عادت دهید و صبور باشید. غر نزنید و عصبانی نشوید. برای این تمرین به نکته‌های زیر توجه کنید:

  • هر روز ساعات خاصی را برای آموزش دادن به کودک اختصاص دهید. به این ترتیب بدن او را برای دفع سموم بخصوص مدفوع به صورت طبیعی آماده کرده اید.
  • به اندازه کودک و در حد توانش از او توقع داشته باشید.
  • اگر بعد از سه چهار روز احساس کردید کودک همکاری نمی‌کند برنامه آموزش را یک ماه عقب بیندازید و دوباره شروع کنید.
  • طوری رفتار کنید که در طول آموزش کودک احساس کند این اوست که تصمیم می‌گیرد و به اصطلاح رییس است. به این ترتیب استقلال و کنترل را تواما یاد می‌گیرد.
  • پسربچه‌ها می‌توانند هنگامی که پدرشان به دستشویی می‌رود او را تماشا کنند.
  • حتما به دختربچه‌ها و حتی پسربچه‌ها یاد بدهید خودشان را از جلو به عقب تمیز کنند.
  • به بچه‌ها حتی پسرها یاد بدهید حتما بعد از تمام شدن ادرار خودشان را با دستمال کاغذی خشک کنند.
  • بعد از مدفوع و شستن آن‌ها حتما آن‌ها را خشک کنید تا این کار را در بزرگسالی هم انجام دهند.
  • به آن‌ها یاد بدهید بعد از هر بار ادرار یک بار و بعد از مدفوع دو بار دست هایشان را بشویند. حتی تا زمانی که شستن خود را یاد نگرفته اند این کار را برایشان انجام دهید تا به صورت عادت در آید و بدانند بعداز هر بار دست شویی رفتن باید دست‌های خود را بشویند.
  • اگر در حین آموزش مقاومتی دیدید کمی به او زمان بدهید و دوباره بعد از یکی دو روز آموزش را شروع کنید.
  • برای مدفوع کودکان معمولا به کمک شما برای شست و شو نیاز دارند. طوری برنامه ریزی کنید که موقع رفتن به پیش دبستانی بلد باشد خود را کامل و تمیز بشوید.

لطفا در هنگام از پوشک گرفتن این کارها را هرگز انجام ندهید

وقتی دارید به کودکان آموزش می‌دهید تا به طور مستقل به دستشویی بروند نباید این کارها را انجام دهید یا این حرف‌ها را هرگز به آن‌ها نگویید:

  • تحت هیچ شرایطی او را تهدید یا کاری نکنید یا حرفی نزنید که احساس شرمندگی کند.
  • به زور او را روی ظرف نگذارید و به زور هم او را وادار به بلند شدن نکنید.
  • لباس هایی تن او نکنید که نتواند آنها را به راحتی در بیاورد. لباس‌های راحت باعث می‌شود کودک زودتر آموزش ببیند.
  • بیشتر از ۵ تا ۷ دقیقه کودک را وادار به نشستن روی ظرف نکنید. در غیر این صورت هم احساس بدی به او داده اید هم کار خودتان را سخت تر کرده اید.
  • از گفتن واژه‌های کثیف، اه، پیف یا هر چیزی که بار منفی داشته باشد به هیچ وجه استفاده نکنید. این یک واکنش طبیعی بدن است و کودک نباید احساس گناه کند.
  • کودک را با هیچ کودک یا بچه دیگری مقایسه نکنید. نگویید مثلا ببین فلانی خودش می‌رود دستشویی.
  • حتما یادتان باشد این آموزش بین ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد. کودک در عرض یک شب و یک روز دستشویی رفتن را یاد نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آموزش ماساژ نوزاد و روش‌های درمان کولیک و کاهش دردهای شکم + ویدیو

منبع : + +

۵ دیدگاه

5 دیدگاه

  1. Avatar

    مجتبی

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ at ۸:۳۶

    چه چیزایی والا ! زمان ما رو که من خودم یادم نمیاد ولی فکر نمی کنم از این شیوه ها استفاده می شده :))

    ۰
  2. Avatar

    مهری

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ at ۰:۵۵

    برای این کار چه سنی خوبه؟ الان پسرم دو سال و دوماهشه

    ۰
  3. Avatar

    z.sartipi

    ۸ شهریور ۱۳۹۸ at ۲۳:۴۴

    پسرم متولد ۹۴ روزی ۵ دفعه یا حتی بیشتر مدفوع میکنه آزمایش گرفت دکتر گفت مشکلی نداره اکثر وقتا تو شلوارش دستشویی میکنه خیلی نگرانم نمیدونم باید چکار کنم سال دیگه نیخواد بره پیش دبستانی

    ۱+
    • زهره خانی

      زهره خانی

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ at ۲۲:۲۹

      درود بر شما دوست عزیز
      جای نگرانی نیست
      به نظر میرسه مشکل پسر شما بیشتر جنبه روانی داشته باشه و از بحران های این سن است
      بهتره که با یک روانشناس مجرب در این مورد مشورت کنید تا مشکل رو با راهنمایی ایشون حل کنید

      ۰
  4. Avatar

    Mahnaz

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ at ۱۱:۰۸

    سلام.پسرمن دوسال و ده ماهشه. حدودسه ماه پیش تلاش کردم از پوشک بگیرمش ولی اصلا همکاری نکرد و دستشویی نیومد.الان دوباره میخوام بگیرمش.روز اول بازش گذاشتم و ندام بردمش دستشویی تا میارمش بیرون بعد چنددقیقه خودش رو خیس کرد.حتی پی پی هم توی شرتش کرد.حتی وقتی خوابید و بیدار شد پوشکش خشک بود بردمش دستشویی جیش نکرد اوردمش بیرون جیش کرد.امروز بازهم میبرمش دستشویی ولی میارمش بیرون پوشکش میکنم.نمیدونم چکار کنم

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا