دانستنی‌های سلامتی

استامینوفن برای کبد دشمن درجه یک است، از آن دوری کنید!

استامینوفن برای کبد

می توان گفت که استامینوفن برای کبد از خطرناک ترین داروهای موجود است و ترسناک تر از آن این مساله است که در اکثر خانه ها این دارو به راحتی یافت می شود. متاسفانه مصرف این دارو همراه با الکل به شدت خطرناک و حتی کشنده است.

۵+

استامینوفن برای کبد یک دشمن محسوب می شود اما متاسفانه داروهای شیمیایی در ایران دقیقا مانند نقل و نبات مصرف می شوند! از کودک تا افراد مسن به محض احساس کوچکترین دردی خودسرانه اقدام به مصرف مسکن ها می کنند غافل از این که این داروها چه بلایی بر سر بدن آن ها، مخصوصا کبد می آورد. حتی کسانی که کوچکترین سابقه مشکلات کبدی را نداشته اند می توانند در عرض کمتر از چند روز دچار نارسایی کبدی شوند. نارسایی کبد یعنی توقف عملکرد کبد و این یعنی یکی از مهم ترین اعضای بدن دیگر کار نکند! در خیلی از مواردی که افراد خودسرانه دارو مصرف می کنند نارسایی کبدی منجر به افزایش فشار مغز، خونریزی شدید و رفتن به کما و حتی مرگ می شود. در ادامه در نت نوشت از استامینوفن برای کبد بخوانید.

بیشتر بخوانید: سم زدایی کبد با این مواد غذایی معجزه آسا به آسانی امکانپذیر است

بیشتر بخوانید: علت کبد چرب چیست؟ کبد چرب یک بیماری پنهان ولی بسیار خطرناک!

بیشتر بخوانید: نشانه های اختلال کبد و علائم کبد سمی

استامینوفن برای کبد دشمن است: استامینوفن و نارسایی کبدی

 

استامینوفن برای کبد

داروهای زیادی در داروخانه ها به فروش می رسند که بدون نسخه نیز می توان آن ها را تهیه کرد. بسیاری از مسکن ها مانند اکسدرین و تیلنول و بسیاری از قرص های سرما خوردگی حاوی استامینوفن از داروهای پر مصرف و محبوب هستند. این داروها در دراز مدت و حتی در کمترین دوزها می تواند خطرات جدی برای بدن انسان از جمله کبد داشته باشد. یکی از مرگبارترین اتفاقات استفاده همزمان دو داروی دارای استامینوفن مانند مسکن و قرص های سرما خوردگی است. این کار به سرعت می تواندکبد را از پای درآورد! نتایج یک تحقیق که در مجله پزشکی آمریکا منتشر شده بود شاهد این مساله است که استامینوفن برای کبد یک سم مهلک  است. در این تحقیق ۱۴۵ داوطلب با کبد سالم حضور داشتند که آن ها را به ۳ دسته تقسیم کرده و به یک گروه استامینوفن کدئین، به گروه دیگر استامینوفن و به گروه سوم دارونما داده شده بود. مقادیر دوزهای دریافتی دقیقا مطابق دستور پزشک و در دوزهای مشخص بوده است. پس از یک دوره دو هفته ای دو گروهی که استامینوفن دریافت کرده بودند ۳۱ تا ۴۴ درصد افزایش آنزیم های کبدی را در آزمایش خون نشان دادند. افزایش آنزیم های کبد موجب آسیب به کبد می شود!

بیشتر بخوانید: بالا بودن آنزیم‌ های کبدی در آزمایش آنزیم های کبدی نشانه چیست؟

بیشتر بخوانید: درمان کبد چرب با گیاهان دارویی و مواد غذایی

بیشتر بخوانید: مواد غذایی دوستدار کبد

علت چیست؟

در صورت مسمومیت با استامینوفن ذخایر گلوتاتیون بدن تخلیه می شوند! اگر این آنتی اکسیدان یکباره تخلیه شود باعث نارسایی حاد کبدی می شود!

در موارد استفاده طولانی مدت یا مسمومیت با استامینوفن، ذخایر گلوتاتیون تخلیه می‌گردد و در نتیجه آسیب کبدی رخ می‌دهد. مصرف استامینوفن به میزان بیش از ۴ گرم در ۲۴ ساعت در افراد الکلیک باعث ایجاد سندرم استامینوفن ـ الکل و نارسایی حاد کبدی می‌گردد! در اورژانس ها کسانی که مسمومیت با استامینوفن دارند مانند کسانی که به قصد خودکشی این دارو را مصرف کرده اند گلوتاتیون وریدی تزریق می شود تا به محافظت از کبد کمک کند.

بیشتر بخوانید: خواص خارمریم برای پاکسازی کبد

بیشتر بخوانید: خواص گیاه قاصدک برای سم زدایی کبد، ریه ها و پیشگیری از سرطان کبد

بیشتر بخوانید: ارتباط کبد با پوست صورت چیست؟

حقیقت ترسناک

می توان گفت که استامینوفن برای کبد از خطرناک ترین داروهای موجود است و ترسناک تر از آن این مساله است که در اکثر خانه ها این دارو به راحتی یافت می شود. متاسفانه مصرف این دارو همراه با الکل به شدت خطرناک و حتی کشنده است. ترکیب استامینوفن با الکل که معمولا برای رفع خماری و یا سردرد استفاده می شود ریسک آسیب به کلیه را ۱۲۳ درصد بیشتر می کند.

مساله این است که مرز بین دوز امن و خطرناک بسیار کم است و در صورت کوچکترین بی احتیاطی در مصرف استامینوفن می تواند آسیب جدی به کبد وارد شود. این که داروها عوارض جانبی زیادی دارند مساله تازه ای نیست اما متاسفانه افزایش آمار بروز آسیب های ناشی از مصرف خودسرانه دارو در کشور بسیار نگران کننده است. سعی کنید تا حد ممکن از درمان های طبیعی برای تسکین هر نوع دردی بهره بگیرید و با مصرف داروهای مسکن سلامتی خود و خانواده تان را به مخاطره نیندازید.

بیشتر بخوانید: دشمنان کبد خود و عوامل خطر ساز برای کبد را بشناسید!

بیشتر بخوانید: کرم کبد چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

بیشتر بخوانید: نحوه پاکسازی کبد

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا