دانستنی‌های سلامتی

عوارض استرس: بیماری های ناشی از استرس را بشناسید!

عوارض استرس
۸+

این روزها علم عوارض استرس را ثابت کرده است. می‌توان گفت ریشه بیشتر بیماری‌های امروزی استرس بیش از حد در بدن است.

بدن انسان یک سیستم فوق العاده شگفت انگیز و پیچیده است که به تمام تغییرات درونی و بیرونی واکنش نشان می‌دهد. روانشناسان معتقدند که ناراحتی و دردها سیگنال هایی از بدن هستند که نشان دهنده اضطراب می‌باشند.

دردهای مزمن مخصوصا زمانی که نشانی از آسیب فیزیکی وجود ندارد نشانه‌ای از عوارض استرس و وجود مشکلات عاطفی می‌باشد. ترس‌های مخفی و مشکلات حل نشده از عوامل بروز استرس هستند.

چند نوع استرس داریم؟

استرس می‌تواند همه اعضای بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد

استرس می‌تواند همه اعضای بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد

نمی توان گفت با هر بار عصبانی شدن یا دلسرد شدن ما دچار استرس شده ایم. استرس به انواع و حالت‌های مختلفی تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها استرس احساسی است.

در صورتی که شما پدر یا مادر هستید با این حالت استرس آشنایی دارید. این نوع استرس که عاطفی نیز نامیده می‌شود در دوران بارداری هم به وفور دیده می‌شود.

استرس فیزیکی نیز حالت دیگری است که سبب بروز حالت تروما می‌شود.

این استرس بر روی هورمون‌ها و چربی‌های بدن تاثیر منفی می‌گذارد و معمولا از دستگاه‌های دیجیتال به بدن منتقل شده و بی خوابی به همراه دارد.

به طور کلی هر نوع تنش سبب واکنش‌های ملموس جسمی می‌شود که بدن را در برابر شرایط خطرناک ضعیف می‌سازد.

این واکنش‌ها یک نوع تهدید برای مقاومت و سلامتی بدن محسوب می‌شوند. به همین دلیل استرس می‌تواند عامل مشکلاتی که هرگز فکرش را نمی‌کنید باشد مثلا باروری را سرکوب کند.

عوارض استرس

سردرد

یکی از بیماری‌های ناشی از استرس سردرد است. بیشتر سردردها ناشی از استرس بیش از حد هستند. ترس از شکست احتمالی، بی قراری و چیزهای بسیار ناچیز می‌توانند باعث ایجاد تنش در بدن و بروز سردرد شوند.

همواره زمانی را در روز برای استراحت و ریلکس کردن به خودتان اختصاص دهید و بابت این مساله اصلا احساس گناه نکنید. این سکوت و آرامش بهره وری و کارایی شما را بالا برده و همچنین استرس و تنش را از شما دور خواهد کرد.

از همه مهم تر این است که دیگر از سردرد رنج نمی‌برید!

گردن درد

درد گردن معمولا نشانه‌ای از تحمل بار تنفر از دیگران و یا عدم رضایت از خود است. اگر نتوانیم خود و یا دیگران را ببخشیم گردن مان متحمل درد و آسیب خواهد شد!

بخشیدن را یاد بگیرید و خود و دیگران را ببخشید. در اغلب موارد دیگران نمی‌خواهند به شما صدمه بزنند. نیازی نیست که همه انتظاراتتان را از خودتان برآورده کنید.

همه چیز را آسان بگیرید و بیشتر در مورد چیزهایی که دوست دارید فکر کنید!

درد شانه یکی از عوارض استرس است

این درد به علت فشار عاطفی و فشار ثابت ایجاد می‌شود.

اگر فرد دیگری فشار عاطفی زیادی به شما وارد کند و یا ممکن است که خودتان نتوانید تصمیم درستی بگیرید و بابت این مساله تحت فشار باشید شانه هایتان درد می‌گیرند.

برای رهایی از این مساله با یک دوست و یا مشاور صحبت کنید. سعی نکنید که همه مشکلات را خودتان به تنهایی حل کنید.

گاهی یک مشکل بسیار بزرگ می‌تواند با یک مشورت ساده کاملا حل شود!

درد قسمت فوقانی کمر

گاهی عدم حمایت عاطفی و اطرافیان دور و بر باعث می‌شوند تا فرد دچار درد بالای کمر شود. این افراد احساس می‌کنند که کسی آن‌ها را دوست ندارد و مورد حمایت اطرافیان نیستند!

به دیگران ابراز محبت کنید و با افراد زیادی در ارتباط باشید. با دوستانتان قرار گذاشته و با افراد مختلف دوست شوید. از انزوا خارج شوید!

کمر درد از مهم ترین عوارض استرس

حتی کوچکترین نگرانی‌های مالی می‌تواند باعث ایجاد کمردرد شود

حتی کوچکترین نگرانی‌های مالی می‌تواند باعث ایجاد کمردرد شود

حتی کوچکترین نگرانی‌های مالی می‌تواند باعث ایجاد کمردرد شود. کمردرد یکی از عوارض استرس است.

حتی اگر فکر می‌کنید که زیاد نگرانی مالی ندارید اما ممکن است که عقده‌های پنهانی برای داشتن یک زندگی ایده آل و ثروتمندانه در شما وجود داشته باشد و یا از طرف اطرافیان تحت فشار مالی باشید.

شاید این جمله کلیشه‌ای باشد اما حقیقت محض است: پول شادی نمی‌آورد!

شاد باشید و به مسائل مالی بیش از حد فکر نکنید. بهترین چیز داشتن احساس آزادی و رهایی است.

کارهایی که دوست دارید را انجام دهید و خواهید دید که چه اتفاقی برای زندگی تان می‌افتد!

یکی از عوارض استرس درد آرنج است

درد آرنج معمولا نشان دهنده عدم انعطاف پذیری و سازش کاری است. اگر آرنج شما درد می‌کند احتمالا در برابر اتفاقات زندگی به شدت مقاومت می‌کنید و یا در نا خود آگاه تان ترس از وقوع اتفاقات جدید دارید.

اما باید بدانید که همه اتفاقات زندگی در کنترل ما نیستند و زندگی در حد تصور شما مشکل و پیچیده نیست و فقط نگاه شما به زندگی اینگونه است.

وقت خود را صرف مبارزه با چیزهایی که در توان تان نیست، نکنید!

دست درد

اگر دست شما درد می‌کند می‌تواند نشانه این باشد که باید با یک دوست خوب هم صحبت شوید. شما نیاز دارید که با یک دوست صمیمی و خوب صحبت کنید و با او به سفر بروید.

وقت آن است که از پوسته خود بیرون بیایید! با افراد جدید آشنا شوید. به کنسرت و جشن‌ها بروید و در اجتماع باشید.

شاید خیلی از افراد غریبه بتوانند دوستان بسیار خوبی برای شما باشند!

درد لگن و ران

یکی از عوارض استرس احساس درد در لگن است. ترس از وقوع اتفاقات و تصمیم‌های جدید و علاقه به داشتن زندگی قابل پیش بینی موجب ایجاد درد در ناحیه لگن و ران می‌شود.

باید بدانید که زندگی یعنی حرکت و تغییر! و قرار نیست که همه اتفاقات مطابق میل ما باشند.

زانو درد

اگر زانویتان زیاد درد می‌کند احتمالا شما جز افرادی هستید که زیاد به خودتان فکر می‌کنید و توجهی به دیگران ندارید. اینگونه افراد به خودشان بیش از اندازه اهمیت می‌دهند و طوری رفتار می‌کنند که انگار تنها انسان روی زمین هستند!

به جهان اطرافتان خوب بنگرید و خواهید دید که خیلی‌های دیگر در کنارتان زندگی می‌کنند. به اطرافیانتان در کارها کمک کنید و زمانی را صرف انجام امور داوطلبانه کنید.

درد ساق پا هم از عوارض استرس است

این درد نشانه تنش‌های عاطفی است. حسادت‌های دیوانه وار و بی مورد، انحصار طلبی و نگرانی‌های بی مورد در یک رابطه می‌تواند علت درد ساق پا باشد. باید بدانید که نباید شریک زندگی تان را کنترل کنید و زمان آن فرا رسیده که افکار آزار دهنده و حسادت‌های بیجا را کنار بگذارید.

درد مچ پا

درد این ناحیه بیانگر این است که خودتان را فراموش کرده اید و بیش از اندازه به کار فکر می‌کنید و استرس بیش از حد دارید. این درد به این معنی است که از زندگی لذت نمی‌برید و به حد کافی به رویاهایتان فکر نمی‌کنید و همیشه آن‌ها را به زمان دیگری موکول می‌کنید.

زمانی را بدون فکر کردن به کار بگذرانید. به رویاهایتان بپردازید و یک سفر عالی را برای خودتان برنامه ریزی کنید.

درد پا

زمانی که به زندگی بی تفاوت می‌شوید و هیچ احساسی به آن ندارید پاهایتان درد می‌گیرند. در این حالت شما زندگی تان را یک شکست بزرگ می‌دانید و هیچ انگیزه‌ای برای حرکت رو به جلو ندارید!

فراموشی از عوارض استرس

یکی از عوارض استرس فراموش کردن مسائل است!

یکی از عوارض استرس فراموش کردن مسائل است!

طبق تحقیقات انجام شده، استرس مزمن باعث می‌شود که مغز با سرعت زیاد شروع به تولید ماده‌ای به نام گلوکوکورتیکوئید کند. این ترکیبات در مغز، هیپوکامپ را که مسئول  تشکیل خاطرات جدید است، از پای در می‌آورند.

اختلالات سیستم گوارش

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است، که استرس مزمن می‌تواند به راحتی هر بخشی از سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال می‌توان به اسپاسم مری، افزایش اسید معده و مشکلات سوء هاضمه، اختلال در فرآیند هضم و ایجاد حالت‌های تهوع، و اختلالات روده بزرگ مانند اسهال یا یبوست اشاره کرد.

تغییرات بی علت وزن می‌تواند از عوارض استرس باشد

برخی افراد در مقابل استرس، کاهش وزن و برخی دیگر افزایش وزن را تجربه می‌کنند.

و این مسئله به این دلیل است که در زمان استرس، سطح آدرنالین و کورتیزول در بدن افزایش می‌یابد، که این هر دو اشتها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بیمار شدن‌های مکرر

بعضی افراد اعلام می‌کنند که بسیار آسان و سریع بیمار می‌شوند که این ضعف در سیستم ایمنی می‌تواند با استرس‌های فرد در ارتباط باشد.

استرس سطح بالایی از سیتوکین (ترکیبات التهابی) را ایجاد می‌کند که محققان آن را با تعدادی از اختلالات خود ایمنی مرتبط می‌دانند.

استرس مزمن همچنین در ارتباط برقرار کردن پروتئین‌ها با سلول‌های ایمنی اختلال ایجاد کرده و مانع از این می‌شود که بدن بتواند واکنش مناسبی در مقابل ویروس‌ها نشان دهد.

ریزش مو

یکی از بیماری‌های ناشی از استرس ریزش مو است. به طور معمول مو رشد می‌کند، سپس مرحله رشد متوقف شده، و پس از آن می‌افتد.

استرس‌های مزمن در این روند طبیعی اختلال ایجاد کرده و زمان مرحله رشد را کاهش داده و سریعا وارد مرحله افتادن مو می‌شوند. همیشه یک تاخیر ۳ ماهه بین زمان تنش و ریزش مو وجود دارد.

بنابر این اگر دچار مشکل ریزش مو شدید، به زمانی حدود ۳ ماه قبل فکر کنید، که آیا در آن زمان دچار استرس بوده اید یا خیر ؟؟

مشکلات پوستی

استرس مزمن می‌تواند مشکلات از پیش وجود داشته پوست، از قبیل اگزما، پسوریازیس را بدتر کند و باعث تغییرات شیمیایی در بدن می‌شود که پوست را حساس تر می‌کند.

در زمان  تنش‌های عصبی تعداد آکنه بیشتری روی پوست دیده می‌شود و این به دلیل افزایش میزان چربی پوست در زمان استرس است.

هنگامی که ساعت خود را بیدار شدن در صبح کوک می‌کنید و با شنیدن صدای زنگ ساعت به سرعت آماده می‌شوید، هیچ جایی برای آرامش و لذت بردن از خوردن صبحانه باقی نمی‌گذارید و با عجله از خانه بیرون می‌روید؛ در این هنگام است که مغز شما با زمان، کارهایی که باید انجام بدهید، مسئولیت‌ها و … مسابقه می‌دهد.

این استرس‌ها بارها و بارها از طریق تحقیقات و مطالعات گوناگون نابود کننده و دارای عوارض جانبی بسیار ثابت شده اند.

استرس بدن شما را به مرور زمان نابود می‌کند.

مهمترین علت میگرن استرس است!

یکی از عوارض استرس میگرن است

یکی از عوارض استرس میگرن است

افرادی که درد‌های میگرن را تجربه کرده اند می‌دانند که اگر این درد همراه با فشار و ضربان، احساس خفگی و سرگیجه سراغ آدم بیاید، مرگ بسیار زیبا جلوه می‌کند!

سردرد‌های میگرنی معمولا از گوشه‌های پیشانی آغاز می‌شود و کم کم در تمام مغز گسترش پیدا می‌کند.

بنابراین فرد تمایل دارد تا در اتاقی تاریک بخوابد و برای فرار از درد به هر دارویی چنگ می‌زند! اما افرادی که میگرن دارند باید بدانند که میگرن و استرس خواهر و برادر یکدیگرند! وقتی شما استرس دارید عضلاتتان منقبض و در حالت آماده باش دائمی به سر می‌برند.

آن‌ها همواره مضطرب و تحت فشار هستند و همین تنش باعث بروز سردردهای میگرنی می‌شود. استرس القا کننده اکثر سردرد هایی است که تجربه می‌کنیم!

بنابراین برای رهایی از چنین دردهای آزار دهنده‌ای تا جایی که می‌توانید یک سبک زندگی بی استرس را انتخاب کنید!

ضعف اعصاب و عدم تمرکز

خواب صحیح و به اندازه تضمین کننده سیستم اعصاب شما است و باعث می‌شود بدن سالم و فعال باقی بماند و ارگان‌های بدن به خوبی فعالیت کنند.

یکی از عوارض استرس این است که افرادی که دائما تحت استرس هستند به بیماری بی خوابی مبتلا می‌شوند. در این حالت فرد روزانه حداقل میزان خواب را دارد و شاید بیشتر از ۱ الی ۲ ساعت در روز را نخوابد.

این بی خوابی در نهایت منجر به اختلال در سیستم عصبی و عدم تمرکز فرد می‌شود. به همین دلیل فرد را پرخاشگر و عصبی تر کرده و در محیط کار و خانه به همین علت تنش و استرس‌ها مضاعف می‌شود.

تمامی این مسائل در نهایت به بیماری فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، مشکلات تنفسی و بسیاری از مشکلات جدی دیگر منتهی می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید خواب سالم داشته باشید قبل از استفاده از هر گونه داروی آرامبخشی، ابتدا روند زندگی خود را اصلاح کنید.

سرکوب کردن باروری از عوارض استرس

پروژسترون جهت تولید کورتیزول در آدرنال‌ها استفاده می‌گردد. پروژسترون به بدن در تخمک گذری و تعادل هورمونی کمک می‌کند. این هورمون بسیار مهم برای زنان نقش بسیار حیاتی دارد همین عامل می‌تواند منجر به ناباروری شود.

علاوه بر این مشکلات، استرس‌های مزمن می‌تواند مشکلات خواب، ورزش نامطلوب، جذب نشدن مواد مغذی، تکثیر سموم در بدن و بهم ریختگی روانی و احساسی ایجاد کند که بی شک این عوامل نیز در بارور شدن تاثیر خواهند داشت.

به طور کلی استرس تحت کنترل هورمون‌های بدن و سیستم غدد درون ریز عمل می‌کند این سیستم سبب می‌شود آدرنال‌ها به شدت تحت تاثیر قرار گیرند.

غلظت آدرنال‌ها و کورتیزول، هورمون‌های دیگر مانند سروتونین و ملاتونین و هورمون‌های باروری (استروژن، پروژسترون، تستوسترون، لوتئینیزه و هورمون تحریک کننده فولیکول) را متوقف کرده و اختلال در قاعدگی و مشکلات عضلانی ناباروری را به وجود خواهد آورد.

افزایش بی رویه وزن

استرس همچنین سبب افزایش وزن می‌شود که بی شک هیچ کس طرفدار این مسئله نیست.

افزایش وزن در زنان میانسال معمولا نشانه‌ای از اضطراب و به هم خوردن پروژسترون می‌باشد. بیشتر زنان با دچار شدن به استرس به بیماری‌های ساده‌ای مانند سرماخوردگی مبتلا می‌شوند که اگر اضطراب به صورت مزمن و دائمی دربیاید مشکلات بزرگ تری را ایجاد می‌کند.

تاثیر استرس بر روی جذب مواد غذایی

طیف وسیعی از غذاهای فرآوری شده در رژیم غذایی روزانه ما وجود دارد که این عامل سبب می‌شود به طور کاملا ناخودآگاه مواد مغذی به میزان کافی به بدن نرسد.

با وجود استرس همان میزان کم مواد مغذی نیز به اعضای بدن نرسیده و اصطلاحا بدن دائم در حالت گرسنگی به سر می‌برد.

غلظت سموم بدن نیز یکی از مشکلاتی است که با ورود استرس به بدن پیدا می‌شود چرا که استرس می‌تواند عملکرد طبیعی بدن را به طور کامل مختل کند بنابراین راه‌های درمان استرس مزمن را باید بیاموزید تا از ورود این همه بیماری به بدن تان جلوگیری کنید.

نتیجه…

خودتان را دوست داشته باشید، در عین حال زیاد به خودتان فکر نکنید!

به اطرافیان توجه کنید ولی کینه‌ای از آن‌ها به دل نگیرید!

لبخند بزنید و برای داشتن روح و جسمی سالم تلاش کنید!

بیشتر بخوانید: درمان استرس: چگونه اضطراب و استرس مزمن با راهکارهای طبیعی

منبع + +

۷ دیدگاه

7 دیدگاه

  1. آرزو نبی‌زاده

    آرزو نبی‌زاده

    ۷ بهمن ۱۳۹۶ at ۱۴:۱۲

    عالی بود

    ۲+
    • زهره خانی

      زهره خانی

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ at ۱۹:۵۹

      ممنونم از لطف شما

      ۱+
  2. Avatar

    اتابک

    ۷ بهمن ۱۳۹۶ at ۲۲:۱۲

    سلام و سپاس از مطالب مفید شما
    هرچه بلا هست از همین اضطراب و استرس هست

    ۱+
    • زهره خانی

      زهره خانی

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ at ۱۹:۵۹

      ممنون از شما همراه عزیز نت نوشت
      بله متاسفانه ریشه بسیاری از بیماری ها استرس است!

      ۱+
  3. Avatar

    دماوندی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ at ۲۳:۴۲

    من تقریبا نصف بیشتر این مشکلات رو دارم
    دیگه نمیدونم با استرس چیکار کنم

    ۱+
  4. Avatar

    لیلا

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۶:۴۰

    منم خیلی استرس دارم ?????

    ۰
  5. Avatar

    لیلا

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۶:۴۱

    کسی هست کمکم کنه???قلبم درد گرفته دیگ

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا