گجت‌ها

انواع اتو بخار: کاربردها، برندها و اجزا هر یک را دقیق بشناسید!

۰

اگر جزو افراد شیک‌پوش و مرتب جامعه هستید، پس اتو بخار یکی از وسایل پرمصرف منزل شما است. اتو وسیله‌ای است که از آن برای صاف کردن انواع پارچه پس از خشک‌شدن آن استفاده می‌شود. اگر بخواهید دقیق بدانید که اتو بخار چیست باید بگوییم که اتو سیستمی ‌دارد که بخار را به منظور افزایش کارایی دستگاه روی پارچه‌ مورد نظر منتشر می‌کند. توجه داشته باشید که اگرچه به نظر می‌رسد اتو کردن تنها برای زیباتر جلوه دادن لباس‌ها است اما موجب بهداشت بیشتر آن‌ها هم می‌شود؛ زیرا دمای بالای کف اتو باکتری‌های روی لباس را می‌کشد.

نحوه کار اتو بخار

شاید برای شما جالب باشد که بدانید اتو بخار چگونه کار می‌کند. داخل اتو یک المنت برقی وجود دارد که وقتی اتو به برق متصل می‌شود، جریان الکتریسیته از آن عبور کرده و المنت داغ می‌گردد. دستگاه مخزنی دارد که درون آن آب قرار می‌گیرد. آب درون این مخزن توسط المنت داغ شده و به بخار تبدیل می‌شود. اگر شما دکمه خروج بخار آب که در بالای اتو واقع شده را فشار دهید، بخار آب روی پارچه پاشیده می‌شود. ترکیب گرما و رطوبت باعث قابل انعطاف‌شدن الیاف پارچه شده و عملیات اتو کردن با سرعت و کارایی بیشتری انجام می‌گیرد.

انواع اتو بخار

قبل از خرید دستگاه معمولاً سوالات زیادی شامل اینکه اتو بخار چی خوبه؛ اتو بخار خوب چی بخرم؛ اتو بخار چه مارکی خوبه؛ اتو بخار دستی بخرم یا اتو بخار ایستاده و بسیاری دیگر از این قبیل ممکن است برای افراد مطرح شود.

برای پاسخ به این پرسش‌ها ابتدا در مورد انواع دستگاه توضیح می‌دهیم.

به‌طورکلی، اتوها را می‌توانیم به چهار دسته‌ی اصلی به صورت زیر تقسیم کنیم:

  • اتو بخار دستی: این نوع متداول‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع اتوی موجود در بازار است که می‌توانید مدل‌های مختلف آن را به وفور در خانه‌ها مشاهده کنید. استفاده از این دستگاه بسیار آسان است و به‌راحتی چروک لباس‌ها را باز می‌کند. کف آن‌ معمولاً از تیتانیوم یا سرامیک است.
  • اتو بخار مخزن دار: این نوع اتو مشابه اتوی دستی است با این تفاوت که یک مخزن بخار اضافه دارد و به شما امکان می‌دهد ساعت‌ها بدون اینکه نیاز باشد مخزن را پرکنید، بتوانید اتو بکشید.
  • اتو پرسی: اگر پرده‌های منزل یا تعداد زیادی پیراهن را به طور مرتب اتو می‌کنید، اتو پرسی ایستاده مناسب شما است و کارتان را راحت و سریع می‌کند.
  • اتوی بخارگر یا اتو بخار ایستاده: این نوع دستگاه برای زمانی که می‌خواهید یک لباس مجلسی مانند کت و شلوار یا پیراهن مجلسی زنانه را به سرعت مرتب کنید، بهترین گزینه ممکن است. با استفاده از اتوی بخارگر می‌توانید حجم زیادی از بخار را روی پارچه پاشیده و چین و چروک آن را باز کنید اما هیچ صفحه‌ای برای قرار دادن اتو روی لباس وجود ندارد بنابراین نمی‌توان روی شلوار خط اتو ایجاد کرد. از این نوع به صورت عمودی هم استفاده می‌شود.

شما بر طبق نیازهای خود می‌توانید هریک از انواع دستگاه‌های موجود در بازار را انتخاب و خریداری کنید.

اتو بخار مخزن دار: این نوع اتو مشابه اتوی دستی است با این تفاوت که یک مخزن بخار اضافه دارد و به شما امکان می‌دهد ساعت‌ها بدون اینکه نیاز باشد مخزن را پرکنید، بتوانید اتو بکشید.

اتو بخار مخزن دار: این نوع اتو مشابه اتوی دستی است با این تفاوت که یک مخزن بخار اضافه دارد و به شما امکان می‌دهد ساعت‌ها بدون اینکه نیاز باشد مخزن را پرکنید، بتوانید اتو بکشید.

بهترین برندهای موجود در بازار

در گام بعدی باید بدانید که بهترین مارک اتو بخار چیست. توجه داشته باشید که دستگاه باکیفیت و مرغوب را هم در بین برندهای ایرانی و هم خارجی می‌توانید پیدا کنید. اما اگر اتو بخار ارزان می‌خواهید بهتر است یک برند مرغوب و باکیفیت ایرانی را انتخاب کنید.

بهترین مارک اتو بخار ایرانی به اتو بخار پارس خزر که نام‌آشناترین برند ایرانی در زمینه تولید لوازم خانگی است، تعلق می‌گیرد.

از بین برندهای خارجی بهترین مارک اتو بخار خارجی را می‌توان اتو بخار تفال، اتو بخار فلیپس، اتو بخار بوش و اتو بخار پاناسونیک دانست.

اتو بخار ایستاده فیلیپس بهترین نوع اتوی ایستاده در ایران است. اما مارک روونتا و کپلر هم در بازار موجود بوده و کیفیت مناسبی دارند.

بهترین اتو بخار مخزن دار را می‌توان اتو بخار مخزن دار فیلیپس، سیلتر، بوش، تفال و پاناسونیک و از بین برندهای ایرانی اتو بخار مخزن دار پارس خزر دانست.

قیمت اتو بخار در بازار بین ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان بسته به برند آن و امکاناتی که دارد، متغیر است.

پارامترهای مهم برای خرید

حال که با انواع دستگاه آشنا شده و برندهای موجود در بازار را شناختید، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که نکات مهم برای خرید اتو بخار چیست و چه مواردی را قبل از خرید باید در نظر بگیرید.

  • جنس کف اتو: اکثر اتوهای موجود در بازار دارای جنس کفه سرامیک یا استیل ضد زنگ هستند که به‌راحتی و با کمترین اصطعکاک ممکن روی سطح لباس حرکت می‌کنند. آلومینیوم آنودایزشده و نچسب هم گزینه خوبی برای کف دستگاه محسوب می‌شود. بنابراین قبل از خرید حتماً به جنس کفه آن توجه کنید.
  • قطع‌کن خودکار: قطع‌کن خودکار سیستمی ‌است که با توجه به حرکات اتو، آن را خاموش می‌کند. به‌عنوان مثال اگر دستگاه برای مدتی در حالت ایستاده یا خوابیده و بی‌حرکت باقی بماند، به طور خودکار خاموش می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که احتمال سوختن لباس یا آتش‌سوزی تقریباً به صفر برسد. حتی بعضی مدل‌ها در صورت افتادن دستگاه به پهلو هم خاموش می‌شوند.
  • سیستم ضدرسوب: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها مخصوصاً در مناطقی که آب رسوب زیادی دارد، قابلیت ضدرسوب است. اتوهایی که این قابلیت را دارند، در محفظه‌ آب آن‌ها رسوب تشکیل نمی‌شود؛ بنابراین نیازی به شستن محفظه با محلول‌های ضدرسوب نداشته و عمر دستگاه هم افزایش خواهد یافت.
  • سیستم ضدچکه: اگر می‌خواهید قطرات آب روی لباس‌های شما نچکد و لباس‌هایتان لکه نشود، از اتویی استفاده کنید که دارای سیستم ضدچکه است.
  • میزان بخاردهی: هرچه میزان بخاردهی بیشتر باشد، اتو میزان بخار بیشتری به لباس‌ها داده و آن‌ها سریع‌تر و بهتر اتو می‌شوند.
  • توان مصرفی: اگر میزان بخاردهی اتویی که انتخاب می‌کنید زیاد باشد، توان مصرفی آن هم بیشتر است و باید هزینه برق بیشتری پرداخت کنید. توان مصرفی ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ وات برای اتوهای خانگی (با توجه به میزان بخاردهی) مناسب است.

یکی از اولین سوالاتی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که اتو بخار را چگونه تمیز کنیم. اگر مدتی است که از دستگاه خود استفاده کرده‌اید و دستگاه شما به سیستم ضد رسوب مجهز نیست، احتمالاً متوجه شده‌اید که هنگام اتوکشی روی لباس ردی از اتو به جا مانده و ظاهر لباس نامرتب می‌شود. علت این امر وجود رسوب و جرم در سوراخ‌های کف اتو که آب از آن‌ها خارج می‌شود، است. در این حالت لازم است دستگاه خود را جرم گیری کنید. اما چگونه اتو بخار را جرم گیری کنیم؟

نحوه تمیز کردن اتو بخار

یکی از اولین سوالاتی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که اتو بخار را چگونه تمیز کنیم. اگر مدتی است که از دستگاه خود استفاده کرده‌اید و دستگاه شما به سیستم ضد رسوب مجهز نیست، احتمالاً متوجه شده‌اید که هنگام اتوکشی روی لباس ردی از اتو به جا مانده و ظاهر لباس نامرتب می‌شود. علت این امر وجود رسوب و جرم در سوراخ‌های کف اتو که آب از آن‌ها خارج می‌شود، است. در این حالت لازم است دستگاه خود را جرم گیری کنید. اما چگونه اتو بخار را جرم گیری کنیم؟

انجام این کار بسیار ساده است. اگر نمی‌خواهید از مواد شیمیایی برای تمیز کردن دستگاه استفاده کنید، بهترین راه تمیز کردن با سرکه و جوش شیرین است. برای این کار به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. دستگاه را از برق بکشید و اجازه دهید خنک شود.
  2. با یک دستمال تمیز و خلال دندان یا گوش‌پاک‌کن، کف اتو و سوراخ‌های خروج بخار آب را تمیز کنید. این کار باعث می‌شود که فرآیند جرم‌گیری سریع‌تر و مؤثرتر انجام شود. از به کار بردن وسایل فلزی و نوک تیز به این منظور خودداری کنید.
  3. ۶۰ میلی‌لیتر یا یک چهارم فنجان سرکه سفید را با۱۸۰ میلی‌لیتر یا یک فنجان آب مقطر مخلوط کرده و در مخزن آب دستگاه بریزید به طوری که حدود یک سوم از مخزن پر شود. اگر فکر می‌کنید اتوی شما رسوب زیادی دارد از مقدار بیشتری سرکه برای تمیز کردن رسوب‌ها استفاده کنید.
  4. دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید داغ شود.
  5. اتو را روی یک پارچه یا حوله تمیز قرار داده و دکمه خروج بخار آب را فشار دهید. بگذارید بخار به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه از سوراخ‌های کف دستگاه خارج شود و این کار را چندین بار تکرار کنید.
  6. حال اتو را خاموش کرده و بگذارید سرد شود. مخزن آب را خالی کنید.
  7. اگر هنوز هم اثر جرم را روی لباس‌ها مشاهده می‌کنید، این فرآیند را تکرار کنید.

تمیز کردن کف اتو بخار با جوش شیرین به راحتی امکان‌پذیر است. دلایل مختلفی برای کثیف شدن کف دستگاه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ته نشین شدن آهک آب در سوراخ‌های کف اتو، داغ شدن و چسبیدن اجزای لباس مانند عکس روی آن‌ها به کف دستگاه، اتو کشیدن پارچه‌های نایلونی و پلی‌استر و غیره اشاره کرد.

برای پاک کردن کف دستگاه دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس خمیر حاصل را روی کف اتو کشیده و با دستمال مرطوب پاک کنید.

اتو بخار یک وسیله کاربردی برای کسانی است که به ظاهر شیک و مرتب خود اهمیت می‌دهند. این دستگاه با پاشیدن بخار روی سطح پارچه عملکرد بهتری نسبت به اتو معمولی دارد و چین و چروک‌های پارچه را بهتر صاف می‌کند. انواع مختلف دستگاه در بازار موجود است که شما بسته به نیاز خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا