دانستنی‌های سلامتی

نشانه های حساسیت به بادام زمینی و ۵ ماده غذایی طبیعی جایگزین

نشانه های حساسیت به بادام زمینی

شناخت نشانه های حساسیت به بادام زمینی که در این مقاله مفصلا بررسی خواهیم کرد به افراد کمک می کند که درمان مناسب و به موقع را برای این آلرژی خطرناک و کشنده انجام دهند و از جایگزین های بادام زمینی استفاده کنند.

۴+

شناخت نشانه های حساسیت به بادام زمینی که در این مقاله مفصلا بررسی خواهیم کرد به افراد کمک می کند که درمان مناسب و به موقع را برای این آلرژی خطرناک و کشنده انجام دهند و همچنین افرادی که نمی توانند از خواص بیشمار این ماده غذایی استفاده کنند بخصوص کودکان و نوجوانان در حال رشد از غذاهای جایگزین استفاده نمایند. بادام  زمینی و فرآورده های آن مثل کره بادام زمینی خاصیت های زیادی دارد. از جمله در کودکان باعث رشد بیشتر و قد بلندتر می شود. ولی متاسفانه، هر چند درصد کمی از جمعیت جامعه، حساسیت به بادام زمینی دارند و نمی توانند آن را مصرف و از مزایای آن استفاده کنند.

در بعضی از افراد ممکن است بعد از طی دوران کودکی حساسیت به بادام زمینی کم یا از بین برود. بخصوص که طب امروز معتقد است در کودکی باید کمی از مواد غذایی حساسیت زا را البته تحت نظر متخصص به کودک داد تا از بروز حساسیت ها جلوگیری کرد. ولی در بعضی افراد این حساسیت تا پایان عمر باقی می ماند. تحقیقات نشان داده است حساسیت به پروتئین بادام بخصوص بادام زمینی به دلیل آزاد شدن بعضی از مواد شیمیایی در بدن باعث صدمه دیدن سیستم ایمنی می شود. حساسیت به بادام زمینی از نوع حساسیت های شدید و خطرناک محسوب می شود و در مدت بسیار کوتاهی شخص را به کام مرگ می فرستد. به همین دلیل به محض بروز هر گونه از نشانه های حساسیت به بادام زمینی پس از خوردن آن شخص به سرعت باید به پزشک یا یک مرکز پزشکی رسانده شود.

بیشتر بخوانید: خواص بادام زمینی برای کودکان و بزرگسالان و زنان باردار

نشانه های حساسیت به بادام زمینی

نشانه های حساسیت به بادام زمینی

نشانه های حساسیت به بادام زمینی

  • خارش و تورم شدید پوست
  • احساس سوزش، خارش و قرمزی دور دهان و در گلو
  • آب ریزش بینی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • مشکل در هضم
  • اسهال
  • تنگی نفس
  • خس خس هنگام تنفس
  • آنافیلاکسی Anaphylaxis (واکنش شدید بسیار کوتاه مدت به یک ماده غذایی که منجر به مرگ می شود)

جایگزین های طبیعی بادام زمینی و فرآورده های آن

افرادی که به هر دلیلی نشانه های حساسیت به بادام زمینی را دارند می توانند از مواد غذایی زیر به عنوان جایگزین استفاده نمایند:

بیشتر بخوانید: خواص آجیل برای قلب و سلامتی بدن

کوئرسرتین Quercertin

این ماده به طور طبیعی در سیب، فلفل، انواع توت و مرکبات وجود داد. به همین دلیل این مواد غذایی جایگزین خوبی به جای بادام زمینی محسوب می شود.

پروبوتیک ها

تمام فرآورده های پروبیوتیک به دلیل باکتری های مفیدی که دارند در بیشتر موارد تاثیر حساسیت  بادام زمینی را از بین می برد. ولی در صورت حساسیت شدید بهتر است از بادام و بادام زمینی استفاده نشود و پروبیوتیک ها جایگزین شوند.

بروملائین Bromelain

این ماده غذایی از مواد پرقدرت ضد التهابات است که در آناناس، سیب، توت، پاپایا، بادام و گردو وجود دارد. هرچند در افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند حساسیت به گردو و بادام درختی هم مشاهده می شود.

به همین دلیل بهتر است آناناس، انواع توت، پاپایا به جای بادام زمینی استفاده شود تا بروملائین موجود در این مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و مانع از بروز حساسیت های شدید شود.

بیشتر بخوانید: دانه های روغنی حاوی امگا ۳ را بشناسید

مولتی ویتامین

تحقیقات نشان داده است کودکانی که به مواد غذایی حساسیت دارند، سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و بعضی از ویتامین ها و موادمعدنی در بدن آن ها با کمبود مواجه است.

ویتامین D، مس، روی و سلنیوم از جمله ویتامین ها و مواد معدنی است که کمبود آن ها حساسیت به مواد غذایی را بیشتر و شدیدتر می کند. از این رو هم کودکان و هم بزرگسالان بهتر است از مکمل های ویتامینی و موادمعدنی استفاده کنند تا سیستم ایمنی قوی تری داشته باشند.

بادام

تاثیر بادام بر سلامت پوست، داشتن قلب سالم، کنترل قند خون و خاصیت ضد التهابی آن غیرقابل انکار است. به همین دلیل بادام جای گزین خوبی به جای بادام زمینی است. هر چند بعضی از افراد به بادام هم حساسیت دارند که در این صورت باید از جایگزین های دیگر استفاده کنند.

تخمه آفتاب گردان

ویتامین E، ویتامین B ، فسفر، مس و سلنیوم موجود در تخمه آفتاب گردان منبع خوب اسیدهای چرب مفید و پروتئین است. این ماده غذایی هم به عنوان میان وعده یا به صورت فرآورده های آن می تواند جای گزین کره بادام زمینی شود.

بادام هندی

این نوع بادام خوشمزه را تقریبا همه دوست دارند بی وقفه بخورند. سلامت قلب و مغز، دستگاه گوارش سالم تر با بادام هندی همراه است. ولی سعی کنید از نوع خام آن و نه بوداده همراه با نمک یا شکر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مصرف بادام هندی در دوران بارداری : مزایا و مضرات

منابع:

۱٫ Time
۲٫ Mayo Clinic
۳٫ Kid’s Health
۴٫ NCBI
۵٫ NCBI
۶٫ NCBI
۷٫ NPR

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا