روانشناسی و موفقیت

رابطه اشتباه: نشانه‌هایی که می‌گوید باید رابطه‌تان را تمام کنید

رابطه اشتباه
۲+

شناخت نشانه‌های یک زندگی ناموفق و رابطه اشتباه می‌تواند طرفین را در ادامه یا اتمام رابطه کمک کند.

می بایست قبل از وقوع جدایی‌های روحی سلامت روان خود را حفظ کنید و رابطه اشتباه را به خوبی بشناسید. این بار در نت نوشت شما را با نشانه‌های رابطه اشتباه و زندگی ناموفق و اشتباهات زوجین که حکم یک رفتار سمی را دارند آشنا می‌کنیم تا از بروز این اتفاقات پیشگیری کنید.

این عادات دیر یا زود رابطه شما را از بین می‌برد. اگر شما هم به آنها مبتلا هستید و طبق عادت آن را انجام می‌دهید سعی کنید هر چه سریعتر آن را اصلاح کنید یا به رابطه خود خاتمه دهید.

علت شروع رابطه اشتباه چیست؟

این روابط بی سرانجام ناشی از یک علت نیستند، بلکه دسته‌ای از علل و عوامل مختلف اند که موجب به وجود آمدن آن شده‌اند. در واقع، گسستن خیلی سریع انسان‌ها از هم در روابط امروزی ناشی از عوامل مختلفی است.

ولم کرد رفت. این معروف‌ترین جمله در داستان عشق‌ها و دوست داشتن‌های امروز است. داستان دل شکسته و تاسف در ایمیل‌ها و پیام‌های تلفنی، داستان تکراری ما به درد هم نمی‌خوریم و فکر نمی‌کردم نتوانیم با هم کنار بیاییم که بارها و بارها شنیده ایم و خواهیم شنید.

امروزه که شبکه‌های اجتماعی مختلف هم به کمک گذاشتن این کامنت‌های دل شکسته آمده و کسی نیست که آن‌ها را نخوانده باشد. قرار بود عشق‌های امروز در دنیایی که روز به روز شاهد پیشرفت‌های مختلف هستیم؛ محل دوست داشتن‌های بی غل و غش باشد، و علاوه بر یک عشق رمانتیک، یک شادی دو طرفه باشد که به ازدواج و تشکیل خانواده منجر شود.

مختص جامعه ما هم نیست. در آمریکا از سال ۲۰۰۴ تا به امروز چیزی در حدود ۷۰۰ ستون مقالات روزنامه‌ها به موضوع رابطه اشتباه، قلب شکسته در نتیجه قطع ارتباط اختصاص داشته است.

در طی یک ماه که راز عشق‌های امروزی در یکی از مجلات آمریکا بررسی شد چیزی حدود ۰۰۰ر۸۰ مقاله از افراد مختلف به دستشان رسید.

مقاله هایی که از طرف بعضی از خوانندگان برای مجلات و روزنامه‌ها فرستاده می‌شود علاوه بر آن که لحظات مهم زندگی نویسنده و ضربه‌ای را که از جدایی خورده به نمایش می‌گذارد، یک نکته مهم دیگر را هم به صورت همه جانبه نشان می‌دهد : در دنیای پر سرعت امروز که همه وقت کم دارند برای خواندن هر پست تقریبا ۹ ساعت زمان صرف شده است.

در سال جاری در آمریکا، به طور تقریبی زمانی که مردم صرف خواندن داستان‌های شکست عشقی در مجلات و روزنامه ها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و پادکست‌ها کرده اند برابر با ۱۴۰ سال بوده است.

دانلود نوشته‌ها و داستان‌های دل‌های شکسته از نظر زمانی ۶۰۰ سال برآورد شده است. در واقع این موضوع آن قدر برای خواننده سرگرم کننده و جذاب است و حتی می‌توان گفت شاید با نوعی همدلی همراه که مردم این همه زمان را صرف دانلود و خواندن آن‌ها می‌کنند.

این روزها در بسیاری از جوامع از جمله ایران زیاد می‌بینیم : از عشق یک دختر ۲۵ ساله به مردی دو برابر سن خودش یا برعکس، از عشق مردی متاهل به زن یا زنانی خارج از دایره ازدواج، عشق پسران و دختران جوان که همه و همه این سوال را به ذهن می‌آورد آیا این‌ها عشق واقعی هستند؟

گم گشتگی و نداشتن هویت فردی و عدم شناخت صحیح و کافی و عمیق از خود خویشتن، ترس از تنهایی، عدم عزت نفس، عدم اعتماد به نفس، مستقل نبودن، وابستگی‌های روحی که بیشتر می‌توان آن را با تاسف آویزان روحی نام نهاد، کمبود شخصیت همه و همه دست به دست هم داده تا رابطه‌های به اصطلاح عاشقانه امروزی پس از چندی از هم بپاشد و به سرانجامی نرسد و یک رابطه اشتباه شکل بگیرد.

بگوییم خنده آور است یا فاجعه بار که پس از چند سال زن و مردی می‌گویند اختلاف سنی بین ما زیاد بود. خوب از همان اول متوجه نشدید. چرا متوجه شدیم ولی یک دیگر را دوست داشتیم. خوب اگر دوست داشتید چرا کارتان به جدایی کشید. پاسخی ندارند.

مردی متاهل مدام به زنی ابراز علاقه می‌کند. زن بالاخره باورش می‌شود مرد او را دوست دارد. عشق افلاطونی که خود را حتی دل خوش می‌کند به یک احوال پرسی ولی بعد از سال‌ها می‌فهمد این مرد این بازی را با خیلی‌ها کرده است.

زن شناسنامه‌ای را جانب احتیاط نگه می‌دارد و زیرکانه و مخفیانه با دیگران ارتباط می‌گیرد. بدتر از همه زنانی هستند که پا به حریم خانوادگی زنان دیگر می‌گذارند. این که یک زن چگونه می‌تواند موجود مظلومی چون خودش را قربانی خوشبختی خودش کند همیشه یک علامت سوال بزرگ است. غافل از این که مردی که به چنین خیانتی دست زده با او هم همین کار را خواهد کرد.

طی یک بررسی آماری از مردانی که به زنان خود خیانت می‌کردند سوال شد: چرا به همسران خود خیانت می‌کنید؟ خیلی از آن‌ها گفتند : خود زنان می‌خواهند. و وقتی از آن‌ها سوال شد که شما حق همسران تان را پایمال می‌کنید؟ گفتند : چه حقی؟ ما که کلیه امکانات رفاهی را برای آنها مهیا کرده ایم؟!!!

شنیدن چنین جملاتی از مردان قرن ۲۱ که تحصیلکرده و مدعی هستند، به احتمال زیاد آخرین مدل تلفن همراه هم دارند و عضو ثابت شبکه‌های اجتماعی‌اند و در دوره قاجار هم زنده نمی‌کنیم واقعا دردناک است.

دیدن خیانت زنان که حافظ خانواده اند باز هم دردناک است. طی یک بررسی آماری از زنانی که خیانت کرده بودند سوال شد چرا دست به خیانت زده اند؟ جواب این بود چون همسرمان به ما خیانت کرده بود. درست مثل این که بشنویم چون فلانی قاتل، دزد، … بود من هم می‌خواهم تلافی کنم.

طی چند سال اخیر حتی روابط زناشویی که پیش از این، معمولا پس از هفت سال به عنوان یک رابطه مستحکم تلقی می‌شد به رابطه شکننده‌ای در جامعه ایران تبدیل شده است.

از طلاق‌های یک روزه تا ۲۰ سال پس از ازدواج؛ به عمق فاجعه پی می‌بریم. تقریبا روزی نیست که خبر جدایی زوجی را نشنویم.

طلاق عاطفی، ازدواج سفید، جشن طلاق مدهای جدیدی که بدون توجه به فرهنگ چندین هزار ساله این مرز و بوم به تقلید از بیگانگان آن هم به شکل اشتباهش گریبان جامعه را گرفته است.

یک سوال مطرح است در قرن ۲۱ که همه تلاش می‌کنند آخرین مدل موبایل، یا سایر تجهیزات مدرن را داشته باشند، عضو شبکه‌های اجتماعی باشند تا از جامعه عقب نیفتند چرا روابط به جای آن که مثل ابزارهای زندگی مان کامل تر شود هر روز به بن‌بست‌های جدیدی می‌رسد؟

نشانه‌های یک رابطه اشتباه

بهانه گیری

یکی از نشانه‌های رابطه اشتباه که در روابط مشکل دار دیده می‌شود بهانه گیری یکی از طرفین است. زوجینی که بهانه‌های مختلف به بهای زندگی شخصی خود می‌گیرند زندگی مشترکشان را به چالش می‌کشند.

رفتارهای منفی و آسیب رساندن به طرف مقابل بابت دستیابی به خواسته‌های شخصی از نشانه‌های بهانه گیری است. زمانی که یکی از زوجین دچار این رفتار باشد روابط از خانه و خانواده به سمت و سوی دوستان کشیده می‌شود.

خشم یا اضطراب

زمانی که ذهنیت یکی از زوج‌ها ناسالم باشد روابط دچار مشکل خواهد شد. داشتن احساسات منفی برای هر شخص ممکن است رخ دهد ولی تقویت این حس و قرار دادنش در روابط کاملا اشتباه است.

شما ممکن است دچار خشم، ترس و احساسات منفی شوید. این احساسات را کنترل و مدیریت کنید تا به زندگی مشترکتان لطمه‌ای وارد نشود.

اگر شریک زندگی شما سابقه تهدید از نوع فیزیکی دارد اگر این حس خشم را درمان نکنید بی شک تعاملات شما سرانجامی نخواهد داشت. قبل از آنکه حس منفی شما از هر نوعی که هست به همسرتان آسیبی برساند آن را درمان کنید وگرنه شما در یک رابطه اشتباه قرار دارید.

در یک رابطه اشتباه حق تفکر و تصمیم گیری وجود ندارد

از دیگر نشانه‌های زندگی ناموفق و ناسالم و از اشتباهات زوجین این است که به طرف مقابل تان اجازه تصمیم گیری در مسائل مشترک را ندهید.

با هم اندیشیدن و تصمیم گرفتن در بیشتر امور زندگی جواب می‌دهد و شما را به مقصد می‌رساند. دفن احساسات و افکار حتی در دوران کودکی نیز درست نیست.

برای جلوگیری از بحث و جدل در تمامی امور زندگی باهم قدم بردارید. به یکدیگر اجازه تفکر و تصمیم گیری بدهید تا مسائل به صورت خود مختار پیش نرود.

بیشتر بخوانید: راههای جلوگیری از طلاق عاطفی چیست؟ رفتارهایی که منجر به طلاق عاطفی می‌شود را بشناسید

تلاش برای یک رابطه سالم

زندگی مشترک درست مانند یک خیابان دو طرفه است. هنگامی که یکی از زوج‌ها مدام برای نگهداری از روابط تلاش کند نتیجه‌ای عاید هیچ کس نخواهد شد و این یک رابطه اشتباه است.

نگه داشتن رابطه سالم در زندگی مشترک وظیفه هر دو طرف است. در صورتی که زندگی دچار افت و خیزهای شدیدی شد و زوج‌ها باهم برای حفظ رابطه تلاش نکردند، ثبات این نوع زندگی با تردید است.

به یکدیگر زمان و فرصت بدهید تا برای ساختن یک زندگی سالم تلاش کنید. نگه داشتن روابط اخلاقی سالم در زندگی مشترک حس است که می‌بایست در زن و مرد وجود داشته باشد تا در صورت بروز مشکل به کمک هم آن را حل کنند.

حسادت

یکی از رفتارهای اشتباه در زندگی مشترک حسادت کردن به همسر است. ممکن است برای شما هم حس ناخوشایند حسادت بارها پیش آمده باشد.

زن و شوهر هایی که دائما نسبت به رفتارهای یکدیگر احساس حسادت دارند اسیر یک رابطه اشتباه، کاملا خطرناک و سمی هستند. حسادت شدید می‌تواند تبدیل به خشونت شده و حس خوب یک رابطه سالم را از بین ببرد.

دلخوری

بیشتر زوجین دوست دارند زمانی که همسرشان اشتباه می‌کند سریعا به آن مسئله اعتراف کرده و آن را به راحتی بیان کند.

شریک زندگی شما بیش از آنکه مرتکب اشتباه شود و اعتراف کند، از شما دلخور و ناراحت خواهد شد. پس عجول نباشید زمان می‌گذرد و هر دو طرف کاملا آگاهانه متوجه رفتارهای نادرست خود می‌شوند و به آن اعتراف خواهند کرد.

در یک رابطه اشتباه امتیاز کم و زیاد می‌شود

در یک رابطه سالم جایی برای نمره دادن و جمع و تفریق امتیازات نیست. امتیاز دادن و دوباره سلب کردن احساس ناامنی را پرورش می‌دهد و از رفتارهای اشتباه در زندگی مشترک است.

هر گاه ممکن است شما یا طرف مقابلتان دچار اشتباه و لغزش شوید که این مسئله نباید به عنوان یک سابقه مد نظر قرار بگیرد.

به یکدیگر امتیاز مثبت و یا منفی ندهید این کار سبب ایجاد یک کارنامه اخلاقی از طرف مقابل شده و سبب می‌شود مدام آن را کنترل کنید.

در رابطه اشتباه هنر خوب شنیدن وجود ندارد

یکی از اشتباهات زوجین و بسیاری از خانواده ها  این است که از هنر خوب شنیدن برخوردار نیستند. این افراد زمان‌های بسیاری نیاز دارند رفتار هایی را توجیه کنند اما طرف مقابل هنر خوب گوش دادن را بلد نیست. در این مسئله مهارت پیدا کنید و گاهی اجازه دهید آنچه که طرف مقابل را به شدت رنجانده درباره‌اش صحبت کند و شما گوش دهید. در صورتی که این اتفاق گاهی در بین شما رخ نمی‌دهد باید منتظر یک رابطه سمی باشید.

تهدید به پایان ارتباط

تهدید کردن به پایان دادن روابط هر زمانی که رخ دهد نشان از یک رابطه اشتباه و کاملا مشکل دار و سمی است. اگر شریک زندگی تان بعد از هر اختلافی شما را به یک پایان وحشتناک تهدید می‌کند پس شما در یک رابطه سالم به سر نمی‌برید.

در این نوع روابط معمولا تهمت زدن و بازی با احساسات نیز زیاد مشاهده می‌شود که  سبب نابود شدن رابطه می‌گردد.

سرزنش کردن

یکی از علائم هشدار دهنده‌ یک رابطه اشتباه این است که شریک شما خلق و خوهای بد خود را به گردن شما می‌اندازد. او می‌گوید اگر رفتار خوبی ندارد مقصرش شما هستید و این‌گونه شما را بابت مشکلات شخصیتی‌اش و همچنین احساسات منفی‌اش سرزنش می‌کند.

در واقع این‌گونه افراد همواره از هر موردی برای سرزنش کردن شما استفاده کرده و این‌سان از خود سلب مسئولیت می‌کنند.

حمایت نکردن

شریک شما در یک رابطه اشتباه از هر گونه پشتیبانی و حمایت از شما مضایقه می‌کند. اینگونه افراد از هر گونه تعریف، تأیید و قدردانی از شما خودداری می‌کنند.

انتقاد کردنِ زیاد

در یک رابطه اشتباه شریک شما به جای آن که شما را بالا آوَرد و برای پیشرفت یاری‌تان کند تخریب‌تان می‌کند. او همواره در حال انتقاد و مسخره کردن شما است. در واقع با این کار درصدد تحقیر شما برمی‌آید. این خود از جمله روشن‌ترین علائم قلدری است.

دلسرد کردن

شریک زندگی شما در یک رابطه اشتباه در عوض آن که برای انجام کارها تشویق‌تان کند، دلسردتان می‌کند.

او به جای موافقت با شما در اکثر مواقع با شما مخالفت می‌کند تا بدین‌سان بر شما عیان سازد که نظریات‌تان اهمیتی ندارند و بی ارزش هستند.

کنترل کردن رابطه از علائم یک رابطه اشتباه

تمامی مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد نشان از آن دارند که شریک‌تان درصدد کنترل رابطه و در کل کنترل شماست. اما گاه این کنترل کردن به واسطه‌ی روش‌هایی واضح‌تر صورت می‌پذیرد.

مثلا زمانی که شما در کنار او نیستید او ممکن است مدام با شما تماس بگیرد. همچنین همواره درصدد است که به شما احساس گناه را القا کند.

بیشتر بخوانید: ازدواج موفق: انجام این کارها در تحکیم پایه‌‌های ازدواج و رابطه‌تان مفید است!

تست شناخت رابطه اشتباه

برای یک رابطه جدید یا تجزیه تحلیل رابطه کنونی شاید پرسش‌های زیر به شما کمک کند تا شناخت بهتری از خودتان پیدا کنید و بفهمید آیا این رابطه سالم است یا یک رابطه بی سرانجام و سمی.

پرسش‌های گروه اول: شناخت بیشتر از خودتان

۱- اگر قدرت انتخاب داشته باشید، چه کسی را برای شام دعوت می‌کنید؟

۲- دل تان می‌خواهد مشهور باشید؟ به چه طریقی و از چه راهی و به چه شکلی ؟

۳- از نظر خودتان یک روز کامل و عالی چه ویژگی‌های باید داشته باشد؟

۴- آخرین باری که برای خودتان آواز خواندید کی بود؟ برای دیگران چه طور؟

۵-بین شما و کسی که دوست دارید ده موضوع مشترک را که هر دو به آن علاقه مند هستید، نام ببرید؟

۶- چه چیزی در زندگی باعث می‌شود همیشه حس سپاسگزاری داشته باشید؟

۷- اگر قرار بود دوباره شما را تربیت کنند، دوست داشتید چه چیزی به شما یاد داده می‌شد؟

۸- اگر در حال حاضر کسی را در زندگی تان دوست دارید در ۴ دقیقه به جزییات تمام زندگی تان را برایش تعریف کنید. می‌توانید؟

۹- امشب که می‌خوابید دل تان می‌خواهد فردا صبح با چه ویژگی و توانایی از خواب بیدار شوید؟

۱۰- هیچ وقت به مرگ خودتان فکر کرده اید؟

پرسش‌های گروه دوم برای شناخت رابطه اشتباه: شناخت از خودتان و دوستی ها

۱- اگر یک گوی کریستال پیش گو را جلوی شما بگذارند دوست دارید در آینده چه چیزی در باره خود بشنوید؟

۲- چیزی هست که سال هاست آرزویش را دارید ولی موفق به انجامش نشده اید؟ چرا نتوانسته اید به سرانجامش برسانید؟

۳- بهترین دستاورد شما در زندگی تان چه بوده است که با افتخار از آن صحبت می‌کنید؟

۴- مهمترین ارزش در یک رابطه دوستی برای شما چیست؟

۵- بهترین و بدترین خاطره زندگی تان چیست؟

۶- دوستی برای شما چه معنی دارد؟

۷- ۵ ویژگی برجسته را در کسی که دوستش دارید نام ببرید.

۸- رابطه خانوادگی تان چطور است؟ گرم و دوست داشتنی یا سرد و بی عاطفه؟ بیشتر با دوستان تان وقت می‌گذرانید؟

۹- رابطه تان با مادرتان چه گونه است؟

۱۰- اگر به شما بگویند فقط یک سال فرصت دارید زندگی کنید چه چیزی را در زندگی تان تغییر می‌دهید؟ و چرا؟

پرسش‌های گروه سوم: شناخت بیشتر از کسی که دوستش دارید

۱- پنج حس مشترک را بین خودتان و کسی که دوستش دارید نام ببرید. مثلا وقتی به پارک ….. می‌رویم این حس را داریم که ……

۲- این جمله را کامل کنید:‌ای کاهش کسی بود که می‌توانستم ……..

۳- صادقانه به کسی که دوست دارید بگویید چه چیزی را در او بیشتر دوست دارید. از او هم بخواهید تا به شما بگوید چه چیزی در شما باعث شده تا او جذب شما شود؟

۴- آخرین باری که جلوی کسی گریه کردید کی بود؟ آن فرد چه کسی بود؟

۵- اهداف مشترک تان برای آینده چیست؟ چه نقشه هایی برای آینده به کمک یکدیگر کشیده اید؟

۶- اگر کسی که دوستش دارید، قرار است به عنوان شریک زندگی وارد زندگی شما شود از میان اشیایی که متعلق به شماست چه چیزی را انتخاب می‌کنید تا نگهش دارید؟ چرا؟

۷- یکی از مشکلاتتان را به کسی که دوست دارید بگویید و از او کمک بخواهید. چه گونه مشاوره می‌دهد و راهنمایی تان می‌کند؟

۸- یکی از زیباترین تجربیات زندگی تان را برای کسی که دوست دارید تعریف کنید؟ ( او در این تجربه همراه شما نبوده است) عکس العمل او چیست؟

۹-  وقتی دچار مشکل هستید کسی که دوستتان دارد یا فکر می‌کنید دوستتان دارد چه واکنشی نشان می‌دهد؟ به شما کمک می‌کند یا به طرق مختلف بهانه می‌آورد تا از کمک کردن به شما طفره برود؟ ( دقت کنید این مشکل شخصی است و مشترک نیست فقط مربوط به شماست)

۱۰- اگر به شما بگویند امروز بعدازظهر قرار است بمیرید و هیچ فرصتی هم برای صحبت یا دیدن کسی ندارید، حسرت دیدار چه کسی یا چه صحبتی به دل‌تان می‌ماند؟ دل تان می‌خواست به او چه می‌گفتید؟ چرا تا به حال در این مورد با او صحبت نکرده اید؟

یک پرسش مهم که در آخر باید از خود بپرسید این است: آیا اگر در شرایط دیگری قرار بگیرید، در زمان دیگری مثلا ۵ یا ۱۰ سال دیگر دوباره همین انتخاب را خواهید داشت؟

جواب‌ها را جایی بنویسید. شناخت بیشتر و بهتری از خودتان و کسی که دوست دارید پیدا می‌کنید. اگر احساس می‌کنید یک جای کار مشکل دارد حتما از یک مشاور یا روان درمانگر کمک بگیرید.

ولی همیشه یادتان باشد اگر برای خودتان ارزش قائل باشید، هدفمند باشید، مستقل باشید، وابسته نباشید؛ هیچ وقت خود را اسیر روابط بی سرانجام و اشتباه نمی‌کنید.

تنهایی سخت است. هیچ کس تنهایی را دوست ندارد. ولی تنها بودن بهتر از گذران عمر با یک همراه اشتباه و در یک رابطه اشتباه است که بعد از چند سال متوجه شوید عمر خود را تلف کرده اید.

چه کنیم تا در گرداب رابطه اشتباه نیفتیم؟

هر چند روان شناسان و روانکاوان سعی در حل مشکل دارند و جلسات مشاوره تشکیل می‌دهند، در روزنامه‌ها و مجلات مقاله ارائه می‌کنند، تا آگاهی بیشتری در مورد روابط سالم به افراد بدهند؛ ولی هنوز خیلی از افراد جامعه به خصوص مردان رفتن به دفترهای مشاوره را قبول ندارند.

از طرف دیگر هزینه‌های مشاوره آنقدر زیاد است که بسیاری از خانواده‌ها اگر بخواهند نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

تازه این در مورد افراد متاهل است. در مورد مجردهایی که رابطه‌های دوستی دارند که اصلا بحث مشاوره و صحبت با یک متخصص اهل فن مطرح هم نمی‌شود، چه برسد به مراجعه و کمک گرفتن از آنها برای به سرانجام رساندن یک رابطه.

اگر شما هم در گرداب روابط بی سرانجام افتاده اید، قبل از هر چیز روحیه خودتان را بررسی کنید تا دوباره اسیر یک رابطه اشتباه نشوید.

منبع + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا