دانستنی‌های سلامتی

خواص بادام تلخ برای سلامتی بی نظیر است!!

خواص بادام تلخ

در پزشکی و طب سنتی از خواص بادام تلخ برای رفع گرفتگی عضلات، رفع تورم و درد، و البته محصولات زیبایی پوست و مو استفاده می‌شود. امروزه صابون، نرم کننده و لوسیون‌ های زیادی با روغن بادام تلخ تهیه شده و در بازار به راحتی در دسترس است.

۲+

اگر تا به امروز از خواص بادام تلخ در برنامه غذایی و تغذیه ای خود بهره نبرده اید، متاسفانه باید بگوییم خواص یک دانه پرخاصیت را از دست داده اید. هر چند قبل از تصمیم گرفتن برای استفاده از خواص بادام تلخ مقاله امروز را بخوانید تا از نحوه مصرف آن مطلع شوید. این میان وعده خوشمزه خواص تغذیه ای بی‌شماری دارد که در نت نوشت امروز با آن‌ها آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید: خواص آرد بادام

بیشتر بخوانید: دانه های روغنی حاوی امگا ۳ را بشناسید

خواص بادام تلخ

خیلی هم خوب است که به محض تصمیم در مورد مصرف بادام و استفاده از خواص آن تقریبا همه به فکر استفاده از بادام شیرین می‌افتند. ولی خواص بادام تلخ هم بی‌شمار است که البته بهترین شکل آن روغن گیری و استفاده از روغن آن است.

در پزشکی و طب سنتی از خواص بادام تلخ برای رفع گرفتگی عضلات، رفع تورم و درد، و البته محصولات زیبایی پوست و مو استفاده می‌شود. امروزه صابون، نرم کننده و لوسیون‌ های زیادی با روغن بادام تلخ تهیه شده و در بازار به راحتی در دسترس است. علت آن هم تاثیر بیشتر روغن بادام تلخ نسبت به بادام شیرین است.

پس اگر گاهی فقط به صورت یک عدد بادام تلخ مزه در میان بادام های شیرین تان میل کردید در همین حد کافی است. تلخی آن اجازه نمی‌دهد تا زیاد از آن بخورید و سم وارد بدن‌ تان شود. سعی کنید از خواص بادام تلخ به صورت روغن استفاده کنید.

برای بهره مندی از خواص بادام تلخ آن را از فروشگاه معتبر بخرید. در صورتی که برایتان امکان دارد به مغازه‌هایی رجوع کنید که جلوی خودتان با روش پرس سرد روغن آن را تهیه می‌کنند. چون روغن بادام تلخ به دلیل کم بودن میوه آن بسیار گران است و خیلی ها آن را با روغن دانه هلو و زردآلو مخلوط می‌کنند که خطرناک است. روغن این بادام رایحه بسیار تندی دارد و تلخی از بوی آن کاملا قابل تشخیص است.

بیشتر بخوانید: خواص روغن بادام شیرین برای پوست صورت

بیشتر بخوانید : زنجبیل و بادام بخورید تا در بدنتان غوغا به پا شود!

بادام تلخ چیست؟

بادام تلخ دانه درختی به نام علمی Prunus dulcis است که در خاور میانه و آسیا می‌روید. هر چند مثل بادام شیرین در طبقه بندی آجیل قرار می‌گیرد ولی جزو دانه های آجیلی به حساب نمی‌آید. خواص بادام تلخ بیشتر جنبه درمانی دارد و در ایران از روغن آن برای همین مهم استفاده می‌شود. دلیل آن هم وجود نوعی سم به نام اسیدهیدروسیانیک Hydrocyanic acid است که مثل دانه های سیب، هلو و زردآلو در بدن به سیانید تبدیل می‌شود. به همین دلیل معمولا خوردن آن در بیشتر کشورها ممنوع است مگر آن که این ماده سمی را طی فرآیندهایی از آن خارج کرده باشند. خوردن فقط ۷ عدد بادام تلخ که تحت فرآیند جداسازی سم قرار نگرفته است، شخص را دچار مسمومیت شدید و مراقبت های خاص پزشکی می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص بادام زمینی برای کودکان و بزرگسالان و زنان باردار

بیشتر بخوانید: خواص فندق : با این مغز پرخاصیت لطف بزرگی به بدن‌تان می‌کنید!

تفاوت بین بادام شیرین و تلخ

بادام شیرین را همه می‌شناسند و برای بسیاری از خانواده ها پای ثابت ترکیبات آجیل است. هر چند درصد بسیار کمی از افراد به بادام شیرین هم حساسیت دارند. از بادام شیرین برای درست کردن خیلی از دسرها و شیرینی ها و امروزه حتی از آرد آن برای پختن نان استفاده می‌شود. در واقع سم هیدروسیانیک در بادام شیرین آن قدر کم است که خوردن آن خطرناک نیست. هر چند باید حد تعادل را در خوردن بادام شیرین هم رعایت کرد. بادام تلخ که میوه درخت های بادام دارنده ژن گیرنده Recessive gene است تنها به دلیل میزان زیاد سم ۴۰ برابر بیشتر از بادام شیرین، خیلی با احتیاط باید مصرف شود.

ظاهر هر دو بادام شبیه به هم است. روغن حاصل از هر دو بادام جزو اسیدهای چرب غیراشباع محسوب می‌شود. ولی عمر روغن بادام تلخ کوتاه تر است و حتما باید در ظرف دربسته  دور از نور و گرما و رطوبت نگهداری و سریع استفاده شود. پس حتما از خواص بادام تلخ برای سلامتی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خواص چای بادام

بیشتر بخوانید: مصرف بادام هندی در دوران بارداری : مزایا و مضرات

بیشتر بخوانید: خواص شیر بادام : شیر پرخاصیت و مقدس قرون وسطی را امتحان کنید

بیشتر بخوانید: خواص پسته : پسته بخورید تا سلامتی به شما لبخند بزند!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا