اقتصادی

بازار دیدنی «جامع الفنا» در مراکش؛ چیزی که ما از ۱۰۰۰ سال خرید و فروش بدست آورده ایم!

بازار دیدنی «جامع الفنا» در مراکش؛ چیزی که ما از ۱۰۰۰ سال خرید و فروش بدست آورده ایم!

چیزی که ما از ۱۰۰۰ سال خرید بدست آورده ایم

۲+

ماری کبرا با چشمانی افسون، بیرون از سبد حصیری اش مرا تماشا می کرد، می دانستم این یک خرید عادی نیست. من در وسط یکی از قدیمی ترین و معروف ترین بازارهای جهان ایستاده بودم – میدان “جامع الفنا” در مراکش- احساس سرگیجه می کردم زمانی که صدای فلوت (که برای رقصیدن مار می نواختند) با عطر و بوی ادویه جاتی که در کیسه های بزرگ بودند همراه می شد؛ ده ها تن از غرفه داران برای جلب توجه من با دست فروشان پر انرژی رقابت می کردند. ردیف های پارچه های رنگارنگ چشم اندازی بی نظیر را به وجود می آورد. بوی خوب غذا ها از روی گریل ها و کوره ها به مشامم می رسید. هنگامی که حرکات آکروبات ها را از آسمان به زمین تماشا می کردم حالم بهتر می شد. خلاصه اینطور بگم: خسته کننده نبود.

“جامع الفنا” یکی از قدیمی ترین بازار های جهان است. که مردم بیش از ۱۰۰۰ سال است به طور مستمر در این فضا برای داد و ستد جمع شده اند. یونسکو آن را به عنوان “شاهکار فرهنگ کلامی و معنوی بشریت” معرفی کرده است. و به ما این را یادآوری می کند که خرید، کاری که ما هر روز انجام می دهیم و در سراسر جهان هم مشاهده می کنیم، یک کار و فعالیت باستانی است. چه چیزی از یک مکان مانند این، می توانیم یاد بگیریم؟

به استثنای مارهای هیپنوتیزم شده، مواردی که موجب جذاب شدن تجربه ی خرید برای یک شخص می شود، شبیه هزار سال قبل است. مادامی که ما به دنبال پاسخ به این سوال که چگونه مشتریان را بیشتر به سمت بازارهای سنتی جذب کنیم؟، به چند نکته مهم اشاره می کنیم:

۱ . تعامل حسی قدرتمند است:

محیط مناسب تجربه یک خرید معمولی را به یک حس ماجراجویی تبدیل می کند. مکان های ساخته شده از آجر و ملات که اغلب در زیر آنها یک اهرم قرار دارد در جامع الفنا یک مزیت به حساب می آیند. خرده فروشی هنوز در مغازه ها انجام می شود. نکته مهم درباره خرده فروشان سنتی این است که، آنها حس یک تجربه واقعی را به مردم می دهند در حالی که فروشگاه های آنلاین نمی توانند این کار را انجام دهند.هنوز لمس کردن ، چشیدن و بوییدن چیزی، از طریق صفحه نمایش ها غیرممکن است. حالا فرقی نمی کند که گوش کردن به صدای پیانو در صف پرداخت فروشگاه های مارینو، یا قدم زدن در هتل های لوکس، و… باشد، مهم این است که به مردم دلیلی برای خروج از رختخواب، رفتن به محل کسب و کار، و لذت بردن و سرگرم شدن توسط آنچه که در آنجا وجود دارد می دهد.

۲ . پیشبرد فروش:

این می تواند جالب باشد زمانی که یک فروشنده باتجربه سعی می کند برای فروش یک کالا به شما کمک کند. اغلب هنگامی که افراد وارد فروشگاه ها می شوند، با خوش آمدگویی کارکنان روبرو نمی شوند یا با آنها ارتباط برقرار نمی کنند. اپل این موارد را درباره کارکنان داخل کمپانی و کارمندان رسمی خود در فروشگاه های دیگر را در دست بررسی قرار داده است.
برند دیگری که خیلی نسبت به مشتریان خود متعهد است “تریدر جوز” (Trader Joe’s) است. که سرویس به مشتریان را به طرق مختلف انجام می دهد. مثلا با درج علامت های هوشمند بر کالاها اطلاعات کامل آنها را ارائه میدهد. همچنین نحوه استفاده آنها را هم توضیح می دهد. شما حتما کدوهای عجیب غریبی که در فصل پاییز ظاهر می شوند را دیده اید- گونه هایی که مردم اغلب به عنوان دکوراسیون روی میز غذا خوری استفاده می کنند- اما آنها را طبخ نمی کنند، زیرا آنها نمی دانند چطور درستشان کنند؟ من هرگز فراموش نمی کنم هنگامی که (در فصل پاییز) به یکی از فروشگاههای “تریدر جوز” رفته بودم، برچسپ هایی بر روی این کدوها مشاهده کردم که نحوه درست کردن آنها را آموزش می داد.

۳ . ارتباط انسانی:

سرویس دهی عالی هنوز هم یکی از نکته های قابل توجه است. مطالعات اخیر نشان می دهند که مردم آن را می خواهند: مطابق یک نظرسنجی نزدیک به ۷۳ درصد از مصرف کنندگان هنگام خرید، برای مشاوره، خدمات یا شکایت، یک فرد با صلاحیت و مطمئن را انتخاب می کنند. حتی در عصر گوشی های هوشمند، هیچ کس برای خرید یک کالا، سریع و خودسر تصمیم نمی گیرد. اعتماد و اطمینان پشت هر خریدی وجود دارد. درمحیط های خرده فروشی سنتی، متخصصان فروش توانایی ایجاد تعادل و الهام دادن مردم برای خرید را دارند.
به طور ذاتی، ما از همان ابتدا موجودات اجتماعی بوده ایم و هستیم. دغدغه های بشری متمرکز این است که دلایل مردم برای بهترین خرید با وجود تغییرسریع دنیا به چه سمتی هدایت می شود.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا