سینمای جهان

فیلم Funny Games بازی های خنده دار ساخته‌ی میشائیل هانکه

فیلم Funny Games بازی های خنده دار کاری از میشائیل هانکه
۷+

فیلم Funny Games یا بازی های خنده دار از آثار قابل تامل و ساخته‌ی میشائیل هانکه Michael Haneke است، در ادامه این مطلب با نت نوشت همراه باشید تا به بررسی و تحلیل فیلم Funny Games بپردازیم.

فیلم Funny Games

 آیا بازی های خنده دار واقعا خنده دار است؟

خانواده‌ی سه نفره فاربر شامل زن، مرد و پسر خردسالشان قایقی را به اتومبیل‌شان یدک می‌کنند و برای گذراندن تعطیلاتی به دور از هیاهو و شلوغی شهر به ویلای ییلاقی‌شان در کنار دریاچه می‌روند، غافل از این که در بدو ورود دو مرد جوان ملبس به لباس سفیدِ بازیِ گلف با حربه‌ی غریبشان یعنی گرفتن تخم‌مرغ وارد خانه‌ی خانواده‌ی خوشبختشان شده، به زور و با خشونت در ابتدا زیر پوستی‌شان در آن‌جا می‌مانند و سرنوشت عجیبی را برای آن خانواده‌ی ساده رقم می‎زنند.

بیشتر بخوانید: فیلم Amour عشق کاری از میشائیل هانکه

پوستر فیلم Funny Games کاری از میشائیل هانکه

پوستر فیلم Funny Games کاری از میشائیل هانکه

سرنوشتی که حتی به ذهن خیال‌انگیزترین تماشاگری که در ابتدا دکمه‌ی آغاز پخش فیلم را فشار می‌دهد هم نمی‌رسد. آن‌چه گفته شده خلاصه‌ای از فیلم سینمایی Funny Games به کارگردانی میشائیل هانکه Michael Haneke کارگردان اتریشی تبار است که در دو ورژن اروپایی و آمریکایی به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۷ میلادی با بازیگران مختلف ساخته شده است.

فیلم Funny Games با یک شرط بندی دهشتناک شروع می‌شود که تا ۹ صبح روز بعد آنا، جورج و فرزندشان زنده نخواهند ماند. دو جوان روان‌پریش، این سه نفر و حتی مخاطبان فیلم را به بازی پیچیده‌ای فرا می‌خوانند.

بازی‌ که خونسردی صاحبانش بازی‌دهندگان را به مرز استیصال و جنون می‌رساند. بازی‌ را کسانی شروع می‌کنند که فقط خودشان قواعد و قوانین پیچیده‌ی آن را می‌دانند. بازی‌ که وقتی اگر از قواعدش آگاه نباشی سرنوشتی جز فنا را برایت رقم نمی‌زند.

بیشتر بخوانید: فیلم Happy End پایان خوش از میشائیل هانکه

هنرنمایی Michael Pitt در بازی های خنده دار

هنرنمایی Michael Pitt در بازی های خنده دار

میشائیل هانکه با حضور مستمر گلف در فیلم به وجه بازی بودن آن بیشتر توجه می‌کند. بازی که هدفش لذت است اما در این جا هدفش خشونت می‌شود. به این معنی که خشونتی وجود دارد که لذتی در آن مستتر است.

وقتی آنا می‌پرسد چرا یک‌باره آن‌ها را نمی‌کشند؟ پل جواب می‌دهد که در آن صورت لذت همه ما زایل خواهد شد. این خشونت زاییده‌ی جامعه مدرن است، جامعه‌ای که این خشونت را مرحله به مرحله آرام آرام به تن مردمانش تزریق می‌کند.

کمترین کسی مانند هانکه این خشونت نهفته در لایه‌های زیرین جامعه را که عوامل مختلفی در شکل‌گیری‌اش موثرند این چنین روانشناسانه و تیزهوشانه بیرون می‌کشد، دستی به سر و رویش می‌کشد و شسته رفته تقدیم به مخاطب می‌کند.

بیشتر بخوانید: فیلم مردی به نام اوه A Man Called Ove ساخته‌ی هانس هولم

هنرنمایی Brady Corbet در Funny Games

هنرنمایی Brady Corbet در Funny Games

او این خشونت پنهان را کادو پیچ می‌کند و زرورقی دور هیبت زشت و ناپسندش می‌کشد و با دیگرگونی تحویل همان جامعه می‌دهد. در فیلم Funny Games باید گفت میشائیل هانکه کارگردانی است که فیلمسازی‌اش تحت تاثیر برسون و آنتونیونی است اما باید گفت که بین هم دوره‌هایش متفاوت‌ترین سبک فیلمسازی را داراست.

جالب است که او در رشته های روانشناسی و فلسقه تحصیل کرده بی‌شک ژانر روانشناسانه به شدت در کارهایش وجود دارد. میشائیل هانکه تیاتر هم خوانده و این آشنایی زدایی از جنس برتولت برشت در کارهایش موج می زند. فیلم Funny Games بازی های خنده دار در سال ۱۹۹۷ نامزد نخل طلای جشنواره کن شد و از جشنواره‌های شیکاگو و … جوایز مهمی را دریافت کرد.

در انتهای بررسی فیلم Funny Games جالب است اشاره ای داشته باشیم که “میشائیل هانکه” در یکی از گفت و گو هایی که با مجله‌ی فیلم کامنت در دسامبر ۲۰۰۹ انجام داد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر فیلمسازان محبوب و با ارزشش در سینمای جهان، نامی از کارگردان نامی ایران برد و گفت: «کیارستمی بی‌نظیر است. همانطور که برشت گفته، «سادگی، سخت‌ترین چیزی است که بتوان به آن دست یافت.»

بیشتر بخوانید: فیلم Tulip Fever تب گل لاله کاری از جاستین چادویک

هنرنمایی Naomi Watts ذر فیلم Funny Games

هنرنمایی Naomi Watts ذر فیلم Funny Games

همه آرزو دارند کارهایی انجام دهند که در عین سادگی، با تمامیت و کمال جهان بارور شده باشد. فقط بهترین ها به این هدف می رسند. کیارستمی رسیده است، همین طور (روبر) برسون، اما باید بگویم که خیلی کم پیش می‌آید فیلم‌های جدید ببینم.

قبلا بیشتر می‌دیدم اما الان بیشتر از همه فیلم‍‌های قدیمی را در خانه تماشا می‌کنم. احساس غنای بیشتری می‌کنم وقتی فیلمی از کارل تئودور درایر یا کلاسیک‌های دیگر را تماشا می‌کنم. آن‌ها بیشتر از فیلم‌های امروز در مورد جهان امروز به من می‌گویند.

البته استثنا هم زیاد است، من فیلم‌های لارس فون تریه را تماشا می‌کنم، او خیلی خاص است و احتمالا از لحاظ انجام کار با بازیگران بهترین است. برادران داردن را هم دوست دارم. «رودخانه» تسای مینگ – لیانگ را دوست داشتم اما آن فیلم مال یک دهه پیش بود… به کارهایی که والریا برونی تدسکی کارگردانی می‌کند، علاقه مندم. او چیزی پیدا کرده است؛ یک فرم اصیل که واقعا مختص اوست.»

هنرنمایی Tim Roth در فیلم Funny Games

هنرنمایی Tim Roth در فیلم Funny Games

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    میلاد

    ۳ تیر ۱۳۹۸ at ۱۸:۳۱

    سلام من این فیلم رو دیده ام حیلی فیلم جالبیه و ترسناک/ ممنون از نقد و بررسی خوبتون

    ۱+
  2. Avatar

    S

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱ at ۲:۳۹

    خیلی فیلم مسخره ای بود پیشنهادم اینه که وقتتونو صرف دیدن این فیلم نکنید😏 نه اینکه خیلی فیلم خوبیه کارگردان اومده یکیشو سال ۱۹۹۷ ساخته ۱۰سال بعد اومده تجدید کرده یکی دیگه ساخته
    اه اه اه حیف وقتی که صرف دیدن این فیلم کردم

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا