دانستنی‌های سلامتی

مقایسه برنج سفید و قهوه ای و آشنایی با خواص برنج قهوه ای

مقایسه برنج سفید و قهوه ای و خواص برنج قهوه ای

برنج یکی از غذاهای پر مصرف به خصوص در آسیای شرقی است که خواص زیادی دارد به خصوص اینکه دانشمندان به تازگی متوجه شده اند که برنج می تواند درمانگر دیابت باشد.

۱+

برنج سفید از روزمره ترین مواد غذایی در میان ایرانی ها در وعده های غذایی به حساب می آید اما احتمالا نمی دانید که در مقایسه برنج سفید و قهوه ای ، برنج قهوه ای از برنج سفید مغذی تر و سودمند تر است. برنج سفید به دلیل آنکه در فرآیند آسیاب برای حذف پوسته و سبوس قرار می گیرد کمتر از مواد مغذی غنی می باشد. بسیاری از مواد غذایی مفید مانند ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی در همان سبوس قهوه ای برنج است. به این صورت می توان گفت برنج سفید خواص کمتری نسبت به برنج قهوه ای دارد. هر دو برنج قهوه ای و سفید دارای کربوهیدرات بالایی هستند. اما برنج قهوه ای به دلیل اینکه یک دانه کامل محسوب می شود می تواند سبب کاهش کلسترول شود. بیماری های قلبی و دیابت و انواع سکته ها با مصرف این نوع برنج کاهش پیدا می کند. طبق اطلاعات تغذیه ای که به دست آمده خواص ۴/۱ فنجان برنج معادل ۴۵ گرم گندم است. این بار در نت نوشت با خواص برنج قهوه ای و مقایسه برنج سفید و قهوه ای آشنا می شوید.

بیشتر بخوانید: مضرات برنج سفید : مصرف زیاد برنج سفید این امراض را به دنبال دارد

مقایسه برنج سفید و قهوه ای

فیبر

چندین تفاوت اساسی در مقایسه برنج سفید و قهوه ای وجود دارد. تولید برنج یکی از مراحل بسیار مهم و حساسی است که بر روی خواص برنج تاثیر زیادی دارد. فیبر یکی از گزینه های متفاوت بین برنج قهوه ای و سفید است. در برنج قهوه ای فیبر بیشتری وجود دارد، به طور معمول حدود ۲ الی ۳ گرم فیبر بیشتری در برنج قهوه ای وجود دارد. فیبر می تواند درمان کننده یبوست و دیگر مشکلات روده ای باشد. به کمک فیبر می تواند وزن را مدیریت کرده و کلسترول خون را کاهش دهید. کنترل سطح قند خون و کاهش ابتلا به دیابت یکی از مزایای مصرف فیبر است. مردان تا سن ۵۰ سالگی روزانه میزان ۳۸ گرم و بالای ۵۰ سال نیاز به ۳۰ گرم فیبر دارند. در زنان نیز تا سن ۵۰ سال در حدود ۲۵ گرم و بالای این سن ۲۱ گرم فیبر در روز احتیاج دارند.

بیشتر بخوانید: مضرات برنج خارجی و خطرات آرسنیک موجود در برنج‌های صنعتی

منگنز

مقایسه برنج سفید و قهوه ای و خواص برنج قهوه ای

مقایسه برنج سفید و قهوه ای و خواص برنج قهوه ای

منگنز یکی از مواد معدنی جهت تولید انرژی در بدن است. آنتی اکسیدانها در بدن به کمک منگنز فعال شده و عمل می کنند. در مقایسه برنج سفید و قهوه ای و از خواص برنج قهوه ای این است که منبع کامل منگنز است در حالیکه برنج سفید منگنزی در ساختار مولکولی خود ندارد.

بیشتر بخوانید: برنج را با روغن نارگیل بپزید تا هرگز چاق نشوید!

سلنیوم

سلنیوم نقش مهمی در تولید هورمون تیروئید دارد. سیستم ایمنی بدن انسان به کمک سلنیوم و ویتامین E در برابر سلولهای سرطانی فعالیت می کنند و این از دیگر خواص برنج قهوه ای است.

منیزیم

در مقایسه برنج سفید و قهوه ای برخلاف برنج سفید، برنج قهوه ای منبع بسیار خوبی از منیزیم است. مصرف روزانه برنج قهوه ای به صورت یک پرس می تواند حدود ۱۱ درصد از مقدار مورد نیاز منیزیم بدن را تامین کند. منیزیم جهت بدن انسان بسیار ضروری و کاربردی است از جمله خواص منیزیم می توان به این خواص اشاره کرد. انعقاد خون، انقباض ماهیچه ها بدن، تولید سلولی، تراکم استخوان و بسیاری از موارد دیگر. زنان باردار به منیزیم بیشتری نیاز دارند و بزرگسالان بین ۲۷۰ الی ۴۰۰ میلی گرم در روز منیزیم مورد نیاز بدنشان است.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان خوردن برنج برای عدم افزایش وزن چه زمانی است؟

فولیک اسید

یکی از منابع بزرگ و مهم فولیک اسید، برنج قهوه ای است. اگر روزانه ۱ فنجان برنج قهوه ای مصرف کنید ۱۹۵ الی ۲۲۲ میلی گرم فولیک اسید به بدن خود وارد کرده اید. یعنی چیزی در حدود نیمی از نیاز روزانه بدن انسان. فولیک اسید نقش مهمی در موارد ژنتیکی و DNA دارد و همچنین بخش سلولی را پشتیبانی کامل می کند. این ماده حیاتی برای زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند بسیار بسیار ضروری است. میزان فولیک اسید مورد نیاز افراد بزرگسال حدود ۴۰۰ میکرو گرم است که در زنان باردار به ۶۰۰ میکرو گرم افزایش پیدا می کند همچنین زنان شیرده نیز ۵۰۰ میکرو گرم می باشد.

برنج و دیابت

اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید برنج به خصوص برنج قهوه ای مصرف کنید. میزان گلیسمی یا GI نشان دهنده تاثیرات قند خون در بیماران دیابتی می باشد. مصرف برخی از مواد غذایی سرعت افزایش یا کاهش این المان را کم و زیاد می کنند.

برنج قهوه ای از مواد غذایی است که می تواند سرعت افزایش این عدد را به خوبی کاهش دهد و جلوی پیشرفت دیابت را بگیرد. با توجه به مطالبی که گفته شد برنج قهوه ای از خواص بیشتری نسبت به برنج سفید برخوردار است.

اما در فرهنگ آشپزی آسیای شرقی کمتر از این ماده غذایی پرخاصیت استفاده می کنند و بیشتر برنج سفید مصرف می کنند. برنج قهوه ای به دلیل داشتن سبوس برنج که در مراحل تصفیه از دست نداده است خواص بیشتر داشته و یک نوع ماده غذایی درمانگر محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: خواص آب برنج برای مو و پوست : آب برنج را هرگز دور نریزید

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا