1398-05-28
سینمای ایران

بمب، یک عاشقانه ساخته‌ی پیمان معادی

بمب، یک عاشقانه ساخته‌ی پیمان معادی

فیلم بمب، یک عاشقانه ساخته‎ی پیمان معادی است. پیمان معادی و لیلا حاتمی در نقش زن و شوهر بازیگران اصلی فیلم هستند. و رابطه‎ی این دو خط اصلی داستان است. ایرج با بازی پیمان معادی ناظم و معلم مدرسه و میترا با بازی لیلا حاتمی مترجم و مدرس زبان انگلیسی است. در ادامه با معرفی فیلم بمب، یک عاشقانه با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم بمب، یک عاشقانه کاری از پیمان معادی

فیلم بمب، یک عاشقانه ساخته‌ی پیمان معادی

برای معرفی فیلم بمب، یک عاشقانه باید گفت که ماجرای در دهه‎ی شصت شمسی و در بمباران‎های تهران در جنگ تحمیلی می‎گذرد. خبر شهادت برادر “ایرج” قبل از ازدواج “ایرج” و “میترا” رسیده بود و حالا خبر رسیده است که او شهید نشده است و زنده و اسیر است. “میترا” با شنیدن این خبر خوشحال می شود و “ایرج” که می‎دانسته برادرش قبل از ازدواج او با “میترا” عاشق او بوده است به خوشحالی او شک می کند و حالا دو هفته ای است که با هم حرف نمی‎زنند.

 

بیشتر زمان فیلم بمب، یک عاشقانه در رابطه‎ی بین او دو نفر در سکوت می‎گذرد و در ادبیات داستانی زاویه‎ی دیدی به نام دانای کل داریم که بر ذهن و روح و قلب شخصیت‎های داستانی احاطه دارد. و مکنونات قلبی و ذهنی آن ها را حتی در سکوت برای خوانندگان بازگو می‎کند.

در این فیلم شخصیت‎ها در تنهایی و سکوت فکر می‎کنند ولی ما هیچ نمایی از افکار آنها نداریم تا بتوانیم متوجه سیر تفکرات شان باشیم. مثلن در دم دستی‎ترین حالت می‎شد از فلش بک‎هایی استفاده کرد.

در این فیلم شخصیتها در تنهایی و سکوت فکر میکنند ولی ما هیچ نمایی از افکار آنها نداریم تا بتوانیم متوجه سیر تفکرات شان باشیم. مثلن در دم دستیترین حالت میشد از فلش بکهایی استفاده کرد.

در این فیلم شخصیتها در تنهایی و سکوت فکر میکنند ولی ما هیچ نمایی از افکار آنها نداریم تا بتوانیم متوجه سیر تفکرات شان باشیم. مثلن در دم دستیترین حالت میشد از فلش بکهایی استفاده کرد.

و زمانی که این دو تصمیم می‎گیرند که بالاخره این سکوت را بشکنند و با هم حرف بزنند متوجه نمی‎شویم چرا و به چه دلیل در این زمان تصمیم گرفته‎اند با هم حرف بزنند و تنها در زمان نزدیک به انتهای فیلم فردای شبی که آن ها با هم تنها چند دیالوگ رد و بدل کرده‎اند هر دو متحول شده و سوءتفاهم ها برطرف شده و زندگی شیرین و توام با عشق می‎شود.

در سراسر فیلم بمب، یک عاشقانه تنها در دو سکانس و یک دیالوگ از “پیمان معادی” رابطه‎ی کودکی این دو برادر تصویر شده است و از ریشه‎ی دلخوری و اختلاف بین این دو چیزی نمی‎دانیم. در صورتیکه به نظر می‎رسد “پیمان معادی” با پرداختن به این رابطه می‎توانست شخصیت پردازی بهتری داشته باشد و به سوال ما در مورد درونمایه‎ و رابطه‎ی شخصیت‎های اصلی فیلم پاسخ بدهد.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم لاتاری ساخته‌ی محمدحسین مهدویان ترویج خشم و توهین به ایران

در سراسر فیلم بمب، یک عاشقانه تنها در دو سکانس و یک دیالوگ از

در سراسر فیلم بمب، یک عاشقانه تنها در دو سکانس و یک دیالوگ از “پیمان معادی” رابطهی کودکی این دو برادر تصویر شده است و از ریشهی دلخوری و اختلاف بین این دو چیزی نمیدانیم. در صورتیکه به نظر میرسد “پیمان معادی” با پرداختن به این رابطه میتوانست شخصیت پردازی بهتری داشته باشد و به سوال ما در مورد درونمایه و رابطهی شخصیتهای اصلی فیلم پاسخ بدهد.

در کنار این پیرنگ اصلی عشق یک طرفه‎ی پسر بچه‎ای سیزده چهارده ساله را به دختری هم سن خود می‎بینیم. دختر که به همراه خانواده‎اش از بمباران به تهران پناه آورده است. عشقی که به طور موازی با رابطه‎ی این زوج پیش می‎رود. و به دلیل ضعف در شخصیت‎پردازی نوجوانان فیلم باورپذیر در نیامده است. و به پیرنگ اصلی نیز کمکی نمی‎کند.

دیگر بازیگران این فیلم می‎توان به “حبیب رضایی“، “سیامک انصاری“، “سیامک صفری” اشاره کرد که البته بازی “پیمان معادی” به طرز چشمگیری از همه‎ی بازی ها بهتر است.

بمب، یک عاشقانه در کنار اشارات و کنایات اجتماعی و سیاسی، نقدی اساسی بر تعلیم و تربیت در مدارس دارد. فیلم به این نکته اشاره دارد که دروغ، ریاکاری بخشی از ماحصل سوء تدبیر در آموزش بچه ها در مدارس است.

بیشتر بخوانید: فیلم هایلایت کاری از اصغر نعیمی ؛ تصادفی پر ماجرا و معمایی مصنوعی

 بمب، یک عاشقانه در کنار اشارات و کنایات اجتماعی و سیاسی، نقدی اساسی بر تعلیم و تربیت در مدارس دارد. فیلم به این نکته اشاره دارد که دروغ، ریاکاری بخشی از ماحصل سوء تدبیر در آموزش بچه ها در مدارس است.

 بمب، یک عاشقانه در کنار اشارات و کنایات اجتماعی و سیاسی، نقدی اساسی بر تعلیم و تربیت در مدارس دارد. فیلم به این نکته اشاره دارد که دروغ، ریاکاری بخشی از ماحصل سوء تدبیر در آموزش بچه ها در مدارس است.

نماها علیرغم تلخی فضای فیلم خوش آب و رنگ هستند. و به نظر می‎رسد که گرفتن نماهای فیلم با توجه به تغییرات زیاد تهران از دهه‎ی شصت تاکنون بسیار مشکل بوده باشد. که البته معادی و دست اندرکاران تصویر فیلمش به خوبی از پس آن برآمده‎اند.

صحنه‎های آغازین فیلم به خوبی نشان دهنده‎ی فضای حاکم بر داستان و فضای حاکم بر شهر در آن زمان است. صحنه‎های آغازین فیلم مانند آماده کردن یک هواپیما برای تیک آف به خوبی پیش می‎رفت و ما منتظر بودیم بالاخره پس از این آماده‎سازی‎ها فیلم سرعت و اوج بگیرد. اما فیلم به حرکت خود با ریتمی کند ادامه داد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا