سینمای جهان

نقد فیلم Ex Machina فرا ماشین اثر الکس گارلند

نقد فیلم Ex Machina فراماشین اثر الکس گارلند ۲۰۱۵

Ex Machina یا فراماشین اولین تجربه کارگردانی الکس گارلند فیلمی، استوار و کوچک در مورد هوش مصنوعی است. داستان یک برنامه نویس خلاق و جوان به نام کالب اسمیث با نقش آفرینی دومهنل گیلسون را روایت می کند.

۱+

Ex Machina یا فراماشین اولین تجربه کارگردانی الکس گارلند Alex Garland فیلمی، استوار و کوچک در مورد هوش مصنوعی است. داستان یک برنامه نویس خلاق و جوان به نام کالب اسمیث با نقش آفرینی دومهنل گیلسون را روایت می کند. او در شرکتی به نام بلوبوک که محبوب ترین موتور جستجوی اینترنتی در جهان است، کار می کند و متوجه می شود که برنده قرعه کشیِ اقامت یک هفتگی در مِلک مدبر عامل شرکت شده است. در ادامه با تحلیل و نقد فیلم Ex Machina با نت نوشت همراه باشید.

“ایوا: تو افرادی رو داری که ازت امتحان بگیرن و بعدش ممکنه خاموشت کنن؟
کیلیپ: نه ندارم
ایوا: پس چرا من دارم؟ “

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Never Let Me Go اثر مارک رومانک

معرفی فیلم Ex Machina فراماشین اثر الکس گارلند ۲۰۱۵

معرفی فیلم Ex Machina فراماشین اثر الکس گارلند ۲۰۱۵

نقد فیلم Ex Machina فراماشین اثر الکس گارلند

پیش از نقد فیلم Ex Machina به ادامه داستان این فیلم می پردازیم، ناتان بیتمن با بازی “اسکار آیزاک” همان مدیر عاملی است که میزبان کالب در این اکتشاف خانگی است. اما او خیلی زود متوجه می شود که این سفر صرفا تفریحی نبوده و مقدمه ای بر آشنایی او با ایوا است. ایوا هوش مصنوعی ای که ناتان طراحی کرده است. این مقدمه ایست بر آزمون تورینگ (آزمون تورینگ روشی برای سنجش میزان هوشمندی ماشین است) که طی جلساتی متعدد بین ایوا و کالب رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: تحلیل انیمیشن UP کاری از پیتر داکتر

ئر نقد فیلم Ex Machina باید گفت که با اینکه فیلم Ex Machina در ژانر علمی تخیلی قرار می گیرد اما تمرکزش را از ابتدا از اکشن های بیهوده و پر رزق و برق بر می دارد و از یک دنیای خیالی آخر الزمانیِ پاپکورنی، به سمت دنیایی مرموز در پی و پیش همین جهان کنونی با همین داشته هایش حرکت می کند. دنیایی که فیلم به تصویر می کشد ضمن اینکه نماینده پیشرفت امروزه بشر در حوزه تکنولوژی و شاید به زودی هوش مصنوعی است، می تواند نماینده همین انسان در سال های دور آینده نیز باشد. به عبارتی دیگر همچون انسان های کنونی نسبت به نیاکان هزاران سال گذشته شان.

ایوا شخصیتی از ربات را به نمایش می گذارد که غریبه نیست. با احساس، بی احساس، فریبکار، آنالیزگر و درگیر صفاتی که می توان به وی نسبت داد، از جای دوری نشئت گرفته نشده است و خیلی انسانی می نماید.

بیشتر بخوانید: تحلیل انیمیشن WALL-E کاری از اندرو استنتون

در ادامه نقد فیلم Ex Machina باید گفت، هرچند که خود فیلم Ex Machina درگیر شلوغ کاری و پیچاندن نمی شود ولی سوالاتی از جنسیت خالق و مخلوق و وجودیت در آن نهفته است. به عنوان مثال در شکل ابتدایی اش رابطه خالق و مخلوق را به نظاره می نشیند؛ همانند دیگر فیلم علمی تخیلی این سالها “پرومتئوس” که چنین کنش هایی را هم در آن شاهد بودیم.

در نهایت در نقد فیلم Ex Machina باید گفت این اثر فیلمی است که بیش از پیش انسان را در مورد خود و آینده اش به فکر فرو می برد. این هشدار را می دهد که هوش مصنوعی اگرچه در قامت انسان ظهور خواهد کرد ولی شاید هیچ گاه به اندازه انسان آسیب پذیر نباشد. هرچند این سال ها مدام از بی خطر بودن مطالعات در باب هوش مصنوعی در مجامع صحبت می شود اما کسی چه می داند، کسی از انسان رد خطرناک بودن جلو خواهد زد؟

“ناتان : یه روز هوش مصنوعی طوری به ما نگاه خواهد کرد که ما الان داریم به اسکلت‌های فسیل‌شدۀ مدفون در دشت‌های آفریقا می‌نگریم. درست مثل میمونی که تو کثافت زندگی میکنه؛ و با یه زبانِ زمخت و ناهنجار، و دست‌افزارهاش، داره برای انقراض آماده میشه”

بیشتر بخوانید: تحلیل انیمیشن Inside out درونِ بیرون, محصول سال ۲۰۱۵

معرفی فیلم Ex Machina فراماشین اثر الکس گارلند ۲۰۱۵

نقد فیلم Ex Machina فراماشین اثر الکس گارلند ۲۰۱۵

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    قالب وردپرس

    ۹ بهمن ۱۳۹۷ at ۱۹:۱۰

    نقد خوبی بود امیدوارم به نقد های جدید ادامه بدید.

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا