روانشناسی و موفقیت

آیا نام کودک در موفقیت آینده او تاثیر دارد؟

نام کودک

نام کودک و نامگذاری کودکان یک امر خطیر و بسیار مهم است. والدین مسئول نامگذاری کودکان شان هستند و باید این مسئولیت را به بهترین نحو انجام دهند. استفاده از نام های عجیب غریب می تواند تبعات بدی برای فرزند شما در مدرسه و در آینده او داشته باشد. ممکن است او در مدرسه مورد تمسخر همسالان خود قرار بگیرد و حتی این مساله به نفرت از والدین ختم شود.

۳+

نام کودک و نامگذاری برای فرزندان یک امر خطیر و بسیار مهم است. والدین مسئول نامگذاری کودکان شان هستند و باید این مسئولیت را به بهترین نحو انجام دهند. استفاده از نام های عجیب غریب می تواند تبعات بدی برای فرزند شما در مدرسه و در آینده او داشته باشد. ممکن است او در مدرسه مورد تمسخر همسالان خود قرار بگیرد و حتی این مساله به نفرت از والدین ختم شود.

نامگذاری با اسم های بیش از حد معمولی و تکراری یک امر بیش از اندازه محتاطانه است که موجب می شود فرزند شما هیچگاه احساس خاص بودن و یا مورد توجه بودن نکند. او همواره خود را یک فرد معمولی می پندارد و همین ذهنیت او موجب می شود که هیچگاه درخشش خاصی نداشته باشد.

متاسفانه نامگذاری در کشور ایران دستخوش تغییراتی ناگوار شده است. بسیاری از والدین تمایل به انتخاب اسم های عجیب و بی معنا و حتی بد معنا صرفا برای متفاوت بودن نام کودکشان دارند. اما باید بدانیم که نام هر فرد تاثیر شگفت انگیزی در آینده و موفقیت او دارد و به همین دلیل است که در تمامی جوامع و مذاهب به خصوص در دین مبین اسلام تاکید زیادی بر انتخاب نام های نیکو بر روی فرزندان شده است.

پیامبر اسلام در این باره فرموده اند: «اولین هدیه و عطای هریک از شما به فرزندتان، نام نیکو، خوب و زیبایی است که به او اختصاص می دهید»

اسم شخصی یا همان نام کوچک از مهمترین ممیزات شخصی هر فرد در طول زندگی اش به شمار می رود و می تواند تاثیرات بسزایی در شخصیت وی داشته باشد. تعیین نام نیکو در هر فرهنگ و در هر زمانی متفاوت است. ممکن است نامی که در یک جامعه مورد قبول افراد آن جامعه است در جامعه دیگری عجیب به نظر برسد. بسیاری از اسامی حتی اسامی مذهبی ممکن است در جامعه ی کنونی نام نیکو محسوب نشوند. پس نباید صرفا مذهبی بودن یک نام و یا پیشینه تاریخی آن موجب انتخاب آن توسط والدین شود که چه بسا ممکن است تاثیرات غیر قابل جبرانی بر روی فرد بگذارد.

تعیین معیار های نامگذاری کار پیچیده ای نیست. والدین باید تشخیص دهند که اگر نامی را برای فرزند خود انتخاب می کنند موجب سرافکندگی و یا تحقیر کودک در آینده نشود.

ماه گذشته تحقیق جالبی در یکی از دانشگاه های نیویورک صورت گرفت. نتایج این تحقیق نشان می دهد که با صدا زدن کودک برای اولین بار با یک نام به سرعت جرقه اولین ویژگی های جنسیتی او زده می شود و یک الگوی سطحی قضاوتی درباره شخصیت و ویژگی های فردی او شکل می گیرد. در این تحقیق گفته شده که نام ها می توانند نرم و لطیف و یا سخت و خشن به نظر برسند! مردم در برخورد با صاحب نام هایی که تلفظ آن ها به نرمی و بدون هیچگونه لرزش تارهای صوتی تلفظ می شوند آرام تر و تمایل به معاشرت به آرامی دارند و حتی صاحبان این اسم ها نیز معمولا افراد آرام تری هستند. به همین علت است که اکثر نام های مردانه داری تلفظ سخت و خشن هستند و نام های زنانه دارای تلفظ نرم. این تقسیم نام ها تنها یک دسته بندی کلیشه ای است. اما اگر نام فرد تاثیرات شخصیتی بر روی وی داشته باشد و موجب شود که در جامعه قضاوتی بر اساس نام او درباره ی او شود چه تدابیری در نامگذاری باید برای آینده و موفقیت کودکمان به کار گرفته شود؟

Marc Hauser بنیانگذار و مدیر عامل یک شرکت سوئیسی به نام Erfolgswelle (در زبان انگلیسی به معنی موج موفقیت )است که در این شرکت با دریافت ۲۲ پوند از مشتریان و با کمک ۱۴ کارشناس نامگذاری و ۴ مورخ و ۱۲ مترجم و با صرف بیش از ۱۰۰ ساعت وقت یک لیست ۱۵ الی ۲۵ عددی از نام ها را به والدین برای کمک به نامگذاری کودکان شان ارائه می کنند! هاوزر می گوید که آن ها بر اساس پیش زمینه ها و خواسته های والدین یک لیست از افراد موفق و عالی را به این والدین آینده نگر ارائه می کنند.

نام هایی که تلفظ دشواری دارند را انتخاب نکنید

یک نام موفق نامی است که به آسانی تلفظ شود. مردم نباید در گفتن نام فرزند شما دچار مشکل شوند و در هنگام صحبت کردن و تلفظ نام باید زیبا و طبیعی به نظر برسد. نام های عجیب  غریب و نام هایی که تلفظ دشواری دارند و یا اصطلاحا زبان برای تلفظ آن ها نمی چرخد فاقد این ویژگی ها هستند و به هیچ وجه توصیه نمی شوند.

نام کودک

نام و نام خانوادگی باید به هم بیایند!

منظور ما این نیست که نام و نام و خانوادگی را با هم ست کنید و مثلا اگر نام خانوادگی کودک با ض شروع می شود حتما نامی با همین کلمه برای او انتخاب کنید. منظور این است که تلفظ نام و نام خانوادگی در کنار هم دشوار نباشند. حتما قبل از انتخاب قطعی نام کودک خود نام انتخابی را در کنار نام خانوادگی او گذاشته و چندین بار صدا بزنید تا مطمئن شوید که خیلی عجیب غریب به نظر نمی رسد!

نامی متناسب با فرهنگ جامعه و خانواده انتخاب کنید

برای انتخاب نام بسیار مهم است که فرهنگ جامعه و حتی پیشینه خانوادگی خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در جامعه ایرانی انتخاب نام های انگلیسی انتخابی کاملا نادرست است. انتخاب نام های تاریخی غیر متعارف نیز نامتناسب با فرهنگ جامعه است.

در انتخاب نام کودک نام بقیه اعضای خانواده را نیز ملاک قرار دهید

بسیار مهم است که کودک شما نامی متناسب و هماهنگ با بقیه اعضای خانواده مخصوصا خواهر و برادران دیگر داشته باشد. اگر نام کودک کاملا متفاوت از بقیه اعضا باشد ممکن است وی همواره در طول دوران زندگی خود احساس شرم و انزوا داشته باشد.

از انتخاب نام های تجاری و تصادفی خودداری کنید!

شاید کمی به نظرتان مسخره بیاید اما چنین اسم هایی وجود دارد. سال گذشته یک زن ولزی خواستار انتخاب نام “سیانور” برای کودکش بود. هیچگاه از هر واژه ای که به نظر زیبا می رسد برای نام کودک تان استفاده نکنید. ممکن است کلماتی وجود داشته باشد که زیبا باشند اما استفاده آن‌ها به عنوان نام انسان غیر معقولانه است.

فراموش نکنید که کودک شما همیشه کودک باقی نمی ماند!

یک نام موفق نامی است که در تمام طول زندگی فرد درخور شخصیت و مناسب سن و سال او باشد. کودک شما بزرگ خواهد شد و نباید فقط به خاطر اینکه کودک است نامی کودکانه برای او انتخاب کرد. این نام در تمام طول زندگی او همراهش خواهد بود و او همواره با این نام شناخته می شود بنابراین تاثیر بسیار زیادی بر روی روحیات او خواهد داشت.

نامی را انتخاب کنید که هیچگونه تردیدی در مورد آن نداشته باشید

اگر نامی را که انتخاب کرده اید یادآور یک شخصیت منفی در ذهن شما است و یا معنایی دارد که شما نمی پسندید هرگز آن را انتخاب نکنید. شاید هیتلر در یک زمانی نام زیبایی بوده اما اگر در زمان فعلی این نام بر روی یک کودک آلمانی گذاشته شود برای خیلی از افراد یک شخصیت منفی را تداعی می کند.

نام های طولانی انتخاب نکنید

خیلی خوب است که نام کودک شما خاص و زیبا باشد اما باید بدانید که نام خاص لزوما یک نام طولانی با تلفظ دشوار نیست. نام باید در عین سادگی و سهولت در تلفظ متفاوت و خاص نیز باشد و طبیعی به نظر برسد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا