مبانی بورس

تحلیل تکنیکال در بازار سهام (بخش اول)

تحلیل تکنیکال مثال انسانی است که یک چراغ قوه به دست گرفته است و با استفاده از نور آن چند متر جلوتر خود را می بیند.

از امروز قصد داریم به یکی از مهمترین روش های به دست آوردن سود در بازار سهام ایران بپردازیم. همان طور که در مبانی بورس گفته شد یکی از راه های کسب سود در بازار بورس، استفاده از نوسان قیمت سهام شرکت ها می باشد. تحلیل تکنیکال مثال انسانی است که یک چراغ قوه به دست گرفته است و با استفاده از نور آن چند متر جلوتر خود را می بیند. تحلیل تکنیکال نیز به همین صورت عمل می کند. به این صورت که یک معامله گر با بررسی رفتار قیمت در گذشته، پیش بینی می کند که سهام در آینده چه قیمتی را لمس خواهد کرد.

۰

از امروز قصد داریم به یکی از مهمترین روش های به دست آوردن سود در بازار سهام ایران بپردازیم. همان طور که در مبانی بورس گفته شد یکی از راه های کسب سود در بازار بورس، استفاده از نوسان قیمت سهام شرکت ها می باشد. تحلیل تکنیکال مثال انسانی است که یک چراغ قوه به دست گرفته است و با استفاده از نور آن چند متر جلوتر خود را می بیند.

تحلیل تکنیکال نیز به همین صورت عمل می کند. به این صورت که یک معامله گر با بررسی رفتار قیمت در گذشته، پیش بینی می کند که سهام در آینده چه قیمتی را لمس خواهد کرد. اهمیت تحلیل تکنیکال پنج مورتحلیل تکنیکالد است:

  • اول این که در حالی که تحلیل بنیادی میزان عرضه و تقاضای محصول، نسبت قیمت/درآمد P/E، آمارهای اقتصادی و غیره را بررسی می کند، هیچ مولفه ای برای اندازه گیری وضعیت روانشناختی بازار در این تحلیل به چشم نمی خورد.

تحلیل تکنیکال تنها مکانیزمی است که میزان مولفه غیرعقلانی (احساسات) را در تمام بازارها محاسبه می کند.

  • دوم تحلیل تکنیکال جزء مهمی در انجام معاملات منظم و متعهدانه است. انضباط و تعهد به تحلیل گر کمک می کند تا حس تلافی و طمع (همان احساسات) را از بین ببرد یا تحت کنترل بگیرد.
  • سوم پیروی از تحلیل تکنیکال، حتی اگر اعتقاد کامل به آن ندارید اهمیت خاصی دارد. به این دلیل که گاهی اوقات، تحلیل تکنیکال خود دلیل حرکات بزرگ بازار است.
  • چهارم نظریه حرکت تصادفی می گوید قیمت امروز بازار بر قیمت روز بعد تاثیری ندارد. این دیدگاه آکادمی یک مولفه مهم بازار را فراموش کرده است. _مردم_. مردم قیمت روز قبل را به یاد دارند و بر طبق آن عمل می کنند. بنابراین قیمت نیز ذاتاً یکی از مولفه های مهم در تحلیل بازار است.
  • پنجم و آخرین دلیل حرکات قیمت، ساده ترین و مستقیم ترین راه بررسی نسبت عرضه و تقاضای کلی است. ممکن است خبری بنیادی وجود داشته باشد که عموم مردم آن را ندانند اما شما می توانید با بررسی تحرکات قیمت و عرضه و تقاضا انتظار آن را داشته باشید. کسانی که دانش پیشرفته ای درباره نحوه تحرکات قیمت در اختیار دارند، خرید و فروش های صحیح تری انجام می دهند. بنابراین همه اطلاعات موجود، در قیمت کنونی بازتاب می یابد، خواه عموم مردم، خواه تعداد کمی اطلاع داشته باشند.

جمله آخر بسیار با اهمیت است. متاسفانه این روزها گروه های بسیاری در فضای مجازی با دریافت پول به معرفی سیگنال خرید و فروش می پردازند و علی رغم هشدارهای بسیار سازمان بورس در خصوص این گروه ها، بازهم عده ای در سایت ها و گروه های تلگرامی دنبال یافتن اطلاعات پنهانی از سهم ها جهت وارد شدن یا خروج از سهم هستند.

در حالی که اگر یک معامله گر به جای اعتماد به این گروه های تلگرامی، زمان بیشتری را جهت تسلط بر یادگیری تحلیل تکنیکال نماید، می تواند خودش با یافتن سهم های مناسب و تحلیل رفتار قیمت آن، هوشمندانه تر و آگانه تر اقدام به خرید و فروش سهام نماید. در خرید و فروش سهم بایستی به این نکته مهم توجه داشت که باید در بازار بورس سهام به گونه ای خرید انجام دهیم که اگر کسی خارج از بازار بورس از ما دلیل خرید یا فروشمان را پرسید بتوانیم به صورت مطمئن از عملکرد خود دفاع کنیم.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا