دانستنی‌های سلامتی

درمان اختلال هورمونی: با گیاهان دارویی و بدون مصرف دارو هورمون‌ها را متعادل کنید

درمان اختلال هورمونی
۵+

هورمون‌ها در سیستم بدن از مهمترین عامل‌ها جهت متعادل نگه داشتن عملکرد بدن محسوب می‌شوند و در صورت اختلال هورمونی مشکلات زیادی متعاقبا رخ خواهد داد. درمان اختلال هورمونی در زنان و مردان یک امر ضروری برای سلامتی کلی بدن محسوب می‌شود چرا که هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در سلامتی همه ارگان‌ها دارند.

به طور کلی هورمون یعنی سیستم عملکرد غدد درون ریز که در تغییرات خلق و خوی، عملکرد تولید مثل و متابولیسم تاثیر مستقیم دارد. نوسانات اخلاقی در زنان باردار و نوجوانان رابطه مستقیم با هورمون دارد.

اگر مدتی است که افزایش وزن یا خستگی مفرط یا عدم تعادل اخلاقی را در خود مشاهده می‌کنید، بهتر است ابتدا از سالم بودن روند کاری هورمون‌های خود و عدم اختلال هورمونی مطمئن شوید. برای متعادل ساختن هورمون‌ها و درمان اختلال هورمونی به طور طبیعی راه‌های بسیاری وجود دارد.

درمان اختلال هورمونی

اختلال هورمونی در زنان باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود

مصرف روغن گیاهی

برای درمان اختلال هورمونی چربی‌های اشباع نشده و مصرف روغن گیاهی را جایگزین رژیم‌های غذایی چرب و فست فودها کنید. روغن‌های گیاهی همچون کانولا، سویا، بادام زمینی، همچنین مارگارین و کره مشکلات بسیاری را برای سلامتی شما به وجود می‌آورند.

روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن آووکادو و روغن نارگیل که میزان چربی اشباع شده کمتری را دارند  به ساخت و ترمیم سلولی می‌پردازند و این فعالیت در عملکرد غدد درون ریز مداخله‌ای نخواهد داشت. از جمله روغن نارگیل که یکی از پر خاصیت ترین روغن‌های گیاهی است و در تعادل عملکرد تیروئید بسیار دقیق عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص برای رفع کیست تخمدان چیست؟

مصرف مکمل‌های منیزیم

اگر اختلال هورمونی دارید از مکمل‌ها طبیعی یا دارویی منیزیم استفاده کنید.

مهمترین نقش منیزیم در بدن انسان افزایش سطح دو اسید در بدن به نامهای ریبونوکلئیک (RNA) و اسید دئوکسی ریبونوکلئیک (DNA) می‌باشد.

این دو اسید به معنای واقعی، اساس زندگی بشر است. منیزیم برای جذب چربی‌ها و پروتئین‌ها در دستگاه گوارش بسیار ضروری محسوب می‌شود و در روند تولید سروتونین که اکسیر شادمانی است، رابطه مستقیم دارد.

ویتامین D

امروزه آفتاب گرفتن تبدیل به یک تفریح و سرگرمی شده است. اما  این عمل یکی از راه‌های بسیار مهم و اساسی در جذب ویتامین D و درمان اختلال هورمونی محسوب می‌شود.

ویتامین D به طور طبیعی توسط واکنش فتوشیمیایی که در سلول‌های پوست رخ می‌دهد به وجود می‌آید و با اتصال به یک پروتئین که نقش حامل را دارد در خون جریان پیدا می‌کند و به تمامی ارگانهای بدن خاصیت لازم را می‌رساند.

بنابراین بهتر است تمرینات ورزشی خود را در محیط باز انجام دهید تا به میزان کافی نور خورشید جذب کنید.

بیشتر بخوانید: نفخ شکم در زنان که غیر عادی است نشانه چیست؟

خوردن ژلاتین معجزه درمان اختلال هورمونی

خوردن ژله به صورت دسر می‌تواند در رفع اختلال هورمونی معجزه کند. کلسیم و منیزیم و حتی فسفات موجود در ژلاتین می‌تواند بر روی غدد درون ریز و عملکرد هورمون‌ها تاثیر مثبت داشته باشد.

البته ژلاتین واقعی که درصد ترکیبات شیمیایی‌اش کمتر باشد مفید تر است. از سلامت ژله‌ها و پاستیل‌ها مطمئن شوید و مصرف آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

دوری از پاک کننده‌های شیمیایی 

پاک کننده‌های خانگی، حشره کشها، پلاستیک‌ها از بدترین سموم در برابر بدن انسان به خصوص به هم ریختن تعادل هورمون‌ها هستند.

از پخت و پز در ظروف پلاستیکی، نگهداری غذا در ظروف نگهدارنده پلاستیکی خودداری کنید. مواد تشکیل دهنده این ظروف مستقیما بر روی هورمون‌ها شما تاثیر دارند.

مواد سفید کننده شیمیایی، مواد شوینده و براق کننده را کنار بگذارید و جایگزین طبیعی مثل سرکه یا لیمو ترش را استفاده کنید.

کافئین یک عامل مهم در اختلال هورمونی

استفاده از قهوه و فرآورده‌های آن در زندگی‌ها ما بسیار زیاد و عادی شده است. کافئین در جریان خون می‌تواند تعادل غدد درون ریز را به هم بریزد. قهوه بدون کافئین یا چای گیاهی را جایگزین مصرف بیش از حد قهوه و چای و نوشابه‌های گازدار کنید.

به اندازه کافی بخوابید

هیچ وقت اجازه ندهید کمبود خواب خلق و خوی شما را عوض کند. وقتی کم خوابی، استرس و بد خلقی به همراه دارد، نشان از این دارد که غدد درون ریز شما درست عمل نمی‌کنند. با استراحت و خواب کافی فرصت عملکرد صحیح را به هورمونهای بدنتان بدهید و برای درمان اختلالات هورمونی قدم بردارید.

بیشتر بخوانید: افزایش هورمون استروژن: علل، علائم و درمان‌ بالا بودن هورمون استروژن در بدن

بی خوابی و  اختلال هورمون‌های تستوسترون، تیروئید و رشد

بی نظمی در خواب باعث می‌شود تا ترشح هورمون‌های مربوط به غدد داخلی مختل شود. کم خوابی، بی خوابی و بی نظمی در خواب را هر چه زودتر باید برطرف کنید. در محیط سرد، تاریک و ساکت بخوابید. اگر خوابیدن در یک اتاق کاملا تاریک برای شما مشکل است از یک لامپ خواب سبز یا آبی استفاده کنید.

ساعت ۱۰ شب به بعد از تلویزیون و تلفن همراه استفاده نکنید. به جای آن کتاب بخوانید.

برای درمان اختلال هورمونی ورزش کنید

ورزش تنها تمرینات سخت و حرفه‌ای نیست. نیازی نیست با کارهای سنگین خودتان را خسته کنید یا از وزنه‌های سنگین استفاده کنید. یک پیاده روی ساده یا شنای سبک فعالیت قلبی و عروقی بدن را بیمه می‌کند و سبب می‌شود غدد درون ریز به میزان دقیق و صحیح در جریان خون به طور طبیعی آزاد شوند.

برای سلامتی غدد درون ریز بدن تان در کنار مصرف غذای سالم و ورزش مدام و خواب و استراحت کافی باید در نظر داشته باشید که خوردن غذاهای سنگین در شب ضربه محکمی به روند کارکرد هورمونها می‌زند.

نرمش و حرکات کششی، طناب زدن، شنای سوئدی، بعضی از حرکات یوگا و پیلاتس را همه می‌توانند در خانه انجام دهند. حرکات ساده را می‌توانید جلوی تلویزیون هم انجام دهید. حتی طناب زدن. مهم این است که گاهی ضربان قلب تان را بالا ببرید. سعی کنید بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز حتی در خانه فعالیت‌های بدنی داشته باشید.

می توانید برنامه پیاده روی به تنهایی یا با دوستان تان ترتیب دهید. ولی فعالیت هایی بدنی هم هست که می‌توانید به راحتی در خانه انجام بدهید. کارهای خانه یکی از این موارد است. هر روز بخشی از خانه را تمیز و مرتب کنید. با بچه‌ها بازی کنید.

نشستن بیش از ۳۰ دقیقه خطرناک است. چه در محل کار چه خانه سعی کنید هر نیم ساعت یک بار فعالیت بدنی داشته باشید حتی اگر چند قدم  باشد.

نشستن با عدم تعادل هورمون‌های استروژن بخصوص در زنان بعد از یائسگی، و انواع سرطان‌ها در همه افراد ارتباط مستقیمی  دارد. در مردان نیز نشستن زیاد باعث کم شدن ترشح هورمون تستوسترون می‌شود. عدم تعادل هورمون انسولین و ابتلا به دیابت در نتیجه نشستن زیاد و نداشتن تحرک رخ می‌دهد.

برای رفع اختلال هورمونی از نور خورشید کمک بگیرید

سعی کنید بعد از یک خواب خوب در محیط تاریک، صبح  از نور خورشید بهره بگیرید. اگر محیطی که در آن زندگی می‌کنید نور آفتاب ندارد می‌توانید از لامپ‌های مشابه نور خورشید یعنی لامپ آفتابی استفاده کنید تا کمبود نور خورشید جبران شود.

در زمستان ۸ تا ۹ ساعت و در تابستان ۷ تا ۸ ساعت از روشنایی نور خورشید استفاده کنید. منظور این نیست که در معرض مداوم نور خورشید قرار گیرید چون خطرناک و سرطان زا است.  مهم این است روشنایی نور خورشید را در مکانی که هستید، داشته باشید.

بیشتر بخوانید: درمان فیبروم رحم بدون جراحی و داروهای شیمیایی

 یک رژیم مناسب برای خودتان انتخاب کنید

با توجه به وضعیت جسمی ( سن، جنسیت، میزان فعالیت بدنی، بارداری و … ) یا اگر بیماری خاصی مثل تیروئید یا کلسترول دارید با یک بررسی در مقاله‌های نت نوشت می‌توانید از یک رژیم مناسب خودتان استفاده کنید.

برای درمان اختلالات هورمونی زنان با گیاهان دارویی و روش‌های طبیعی رژیمی که انتخاب می‌کنید باید تمام مواد معدنی ها، ویتامین‌ها و انرژی لازم را به بدن شما را برساند و در عین حال سوخت و ساز سلولی را کنترل کند تا چاق نشوید.

عدم توجه به میزان کالری دریافتی تعادل هورمون هایی مثل لیپتین، تیروئید، تستسترون، انسولین را به هم می‌زند. اگر خودتان نتوانستید رژیم مناسب را پیدا کنید حتما از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

در خریدهای خود مواد غذایی که بسته بندی هستند را کمتر مصرف کنید و از مواد کم چرب و دارای پروتئین کمتر استفاده کنید و وعده‌های غذایی کم حجم تر با فاصله زمانی حدود چهار ساعت می‌تواند سلامتی غدد درون ریز شما تضمین کند.

مدیریت استرس برای درمان اختلال هورمونی

روش‌های جلوگیری از بروز استرس  و مدیریت استرس را یاد بگیرید. استرس باعث تولید عدم توازن هورمون کورتیزول می‌شود. افزایش این هورمون در بدن باعث بیماری‌های دوره ای، انواع التهابات، بی خوابی، افسردگی و بیماری‌های دیگر می‌شود.

به هم خوردن تعادل هورمون کورتیزول در بدن مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد و باعث بروز دیابت می‌شود.

زندگی هیچ کس بدون استرس نیست. با روش‌های متنوعی می‌توان استرس را کم یا از بین ببرد. گوش دادن به موسیقی، مدیتیشن، ورزش، گردش در طبیعت روش‌های خوبی برای کاهش استرس است. با توجه به روحیه تان روش مناسب خودتان را پیدا کنید.

خیلی از ما فکر می‌کنیم هر روز تکراری است. یا خسته می‌شویم یا به آن عادت می‌کنیم.  ولی اگر برای زندگی‌تان هدف تعیین کنید و به هر هدف معنا بدهید، زندگی را طور دیگری می‌بینید.

بگردید ببینید چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد تا صبح شادتر از خواب بیدار شوید. چه چیزی باعث می‌شود خود را قوی تر بدانید و احساس بهتری داشته باشید. دیگر آن را رها نکنید. با این روش احساس آرامش بیشتر می‌کنید، استرس‌ها از بین می‌رود و ترشح هورمون‌ها تنظیم می‌شود.

دوری از آن چه آرامش‌تان را به هم می‌زند برای جلوگیری از اختلال هورمونی

چه جسمی چه روحی وقتی در موقعیتی قرار می‌گیرید که احساس راحتی و آرامش ندارید تنظیم و عملکرد و تعادل هورمون‌ها به هم می‌خورد. حتی وضعیت آب و هوا بر روحیه انسان تاثیر می‌گذارد. فعالیت هایتان را با توجه به نوع آب و هوا انتخاب کنید تا آرامش تان به هم نخورد.

برای درمان اختلال هورمونی اگر لازم است به متخصص مراجعه کنید

هر شش ماه یا حداقل یک بار در سال آزمایش کامل بدهید از وضعیت خود مطلع می‌شوید. آزمایش را تحت نظر پزشک انجام دهید تا در صورت نیاز بتوانید از کمک و مشورت‌های او کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: سرطان دهانه رحم: علائم اولیه این سرطان را بشناسید و زود اقدام کنید

منبع +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا