مبانی بورس

تعریف سهام شناور

یکی دیگر از مواردی که در بازار سهام ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اصطلاح سهام شناور است. سهام شناور از آن دسته از اصطلاحاتی است که در خرید سهام یک شناور بایستی مورد توجه سرمایه گذاران و معامله گران قرار گیرد. به طوری که عدم توجه به این مورد می تواند باعث ضررهای جبران ناپذیری برای معامله گران و سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

پس از تعریف گره معاملاتی یکی دیگر از مواردی که در بازار سهام ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اصطلاح سهام شناور است. سهام شناور از آن دسته از اصطلاحاتی است که در خرید سهام یک شناور بایستی مورد توجه سرمایه گذاران و معامله گران قرار گیرد. به طوری که عدم توجه به این مورد می تواند باعث ضررهای جبران ناپذیری برای معامله گران و سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

۲+

پس از تعریف گره معاملاتی یکی دیگر از مواردی که در بازار سهام ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اصطلاح سهام شناور است. سهام شناور از آن دسته از اصطلاحاتی است که در خرید سهام یک شناور بایستی مورد توجه سرمایه گذاران و معامله گران قرار گیرد. به طوری که عدم توجه به این مورد می تواند باعث ضررهای جبران ناپذیری برای معامله گران و سرمایه گذاران به همراه داشته باشد. در ادامه با تعریف سهام شناور با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات رایج در معاملات سهام

تعریف سهام شناور

سهام شناور عبارت است از میزان سهمی که به صورت بالقوه امکان عرضه آن در بازار وجود دارد. به طور کلی سهام کل یک شرکت به سه بخش اصلی قابل تقسیم است:

بیشتر بخوانید: بررسی مفهوم حجم مبنا در بازار سهام + مثال کاربردی

  1. درصدی از سهام عمده یک شرکت ممکن است در اختیار یک یا دو سهام دار عمده باشد که سیاست این سهام داران بر مبنای نگهداری و مدیریت بلند مدت بر شرکت است.
  2. درصدی از سهام شرکت ها در اختیار سهامداران عمده یا حقوقی است اما در صورت رسیدن قیمت سهم به سطحی خاص از قیمت، سهامداران آمادگی عرضه سهم را دارد.
  3. معمولا درصد خاصی از سهم نیز در اختیار سهامداران حقیقی و جزء است که اصلی ترین بازیگران عرضه و تقاضا برای یک سهم هستند.

منظور از سهام شناور در این مطلب، مقدار سهامی است که در اختیار دو گروه دوم و سوم است. طبق نظر سازمان بورس اوراق بهادار و بر اساس استانداردهای بین المللی، حد منطقی برای سهام شناور یک شرکت که قابلیت قرار گرفتن سهم در روند طبیعی عرضه و تقاضا را داشته باشد، ۲۰ درصد است. به عبارت دیگر اگر سهامداران عمده یک شرکت حاضر نباشند که ۲۰ درصد از سهام خود را در بازار عرضه نمایند، اصولا دلیلی بر ادامه حضور در بازار اوراق بهادار ندارند. به این دلیل که وقتی عرضه ای اتفاق نیفتد دلیلی بر وجود تقاضا و از آن طرف کاهش یا افزایش قیمت بی معنا خواهد بود. ناگفته نماند که طبق آخرین اطلاعیه بورس کلیه شرکت ها بر اساس دستورالعمل پذیرش شرکت های در بورس به مدت ۲ سال فرصت دارند تا حداقل ۲۰ درصد از سهام خود را شناور سازند.

بیشتر بخوانید: تعریف اصطلاح گره معاملاتی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا