علمی

حقایقی شگفت آور از کیهان ؛ تلسکوپ ناسا می تواند به ۱۳ میلیارد سال پیش بنگرد!

حقایقی شگفت آور از کیهان

کیهان، یک مکان سرکش است.
در واقع شاید سرکش ترین جایی است که وجود دارد. جایی که مملو از ستاره های در حال انفجار و چیزی چون عروس دریایی جاودانه است و حدود چهارده میلیارد سال است که وجود دارد.

۰

کیهان، یک مکان سرکش است. در واقع شاید سرکش ترین جایی است که وجود دارد. جایی که مملو از ستاره های در حال انفجار و چیزی چون عروس دریایی جاودانه است و حدود چهارده میلیارد سال است که وجود دارد. در ادامه با حقایقی شگفت آور از کیهان با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: نانوسیم هایی ۶۰۰۰۰ بار کوچکتر از موی انسان

حقایقی شگفت آور از کیهان

اگر تمام DNA موجود در بدنتان را از هم باز کنید، سی و چهار میلیارد مایل (حدود ۵۵ میلیارد کیلومتر) طول خواهد داشت که می تواند شش مرتبه تا سیاره ی پلوتو (با فاصله ی ۲٫۶۶ مایل یا حدود ۴٫۲ کیلومتر) رفته و بازگردد!!
منبع: Business Insider

تقریبا تمام حجم یک جسم معمولی (۹۹٫۹۹۹۹۹۹۹ درصد) را فضای خالی تشکیل می دهد. اگر تمام فضای خالی اتم های تشکیل دهنده ی خود را خارج کنیم، کل نژاد نسل بشر (تمام ۷ میلیارد نفرمان) در حجمی به اندازه ی یک حبه ی قند جای خواهد گرفت.
منبع: Symmetry

بیشتر بخوانید: کتاب ترجمه کتیبه های مصر باستان به انگلیسی ترجمه و چاپ شد!

سومین مورد از حقایقی شگفت آور از کیهان : بسیاری از اتم هایی که از آن ها ساخته شده اید، از کلسیم درون استخوان هایتان تا آهن درون خونتان، میلیاردها سال پیش در عمق یک ستاره ی در حال انفجار پدید آمده است.
منبع: PBS

واقعیت این است که بدن شما شامل اثرات کیهانی از زمان پدید آمدن جهان است. تقریبا همه ی اتم های هیدروژن موجود در بدن شما حدود ۱۳٫۷ میلیارد سال پیش در انفجار بزرگ (Big Bang) پدید آمده است.
منبع: PBS

بیشتر بخوانید: کشف قدیمی ترین فسیل جهان با قدمت ۳٫۷ میلیارد سال در گرینلند

همچنین هنگامی که تلویزیون خود را بین موقعیت های مختلف تنظیم می کنید، درصد کمی از تصویر ثابتی که مشاهده می کنید، در واقع تابش باقی مانده از انفجار بزرگ است.
منبع: NASA

ششمین مورد از حقایقی شگفت آور از کیهان : زمان بسیار زیادی به طول می انجامد تا پرتو برخی از ستاره ها به چشم ما برسد. به نحوی که وقتی شما به آسمان پرستاره ی شب می نگرید، در واقع به گذشته خیره شده اید. در همین راستا تلسکوپ Hubble ناسا می تواند به ۱۳ میلیارد سال پیش بنگرد.
منبع: NASA

بیشتر بخوانید: صحبت کردن دلفین ها واقعیت دارد ؛ نتایج جالب محققان در این رابطه!

چهل و هفت سال پیش، بشیریت برای نخستین بار بر روی ماه قدم برداشت و ردپاهای او احتمالا تا یک میلیون سال دیگر در آن جا باقی خواهد ماند. چرا که ماه، فاقد اتمسفر است و همچنین هیچ گونه باد یا آب که بخواهد جریان داشته باشد و اثرات را پاک کند، وجود ندارد.
منبع: Space.com

فضای خارج از جو زمین، ساکت است. به طرز وحشتناکی ساکت. این امر به این علت است که امواج صوتی برای انتقال نیاز به نوعی محیط مادی دارند. در حالی که فضا، از خلا است. خلا تاریک و بی صدا.
منبع: HowStuffWorks

بیشتر بخوانید: با بزرگترین و قدرتمندترین آسانسور جهان آشنا شوید! +ویدئو

نهمین مورد از حقایقی شگفت آور از کیهان : اگر شما دو قطعه از یک نوع فلز را در محیط خلا فضا با یکدیگر تماس دهید، با هم آمیخته شده و تا ابد و یا تا زمانی که خودتان آن ها را از هم جدا کنید، متصل باقی می مانند.
منبع: European Space Agency

در سیاره‌ی زهره، یک سال معادل با ۲۲۴ روز در زمین است و یک روز در آن معادل با ۲۴۳ روز در زمین. اما چه چیز باعث می شود یک روز در سیاره ی زهره طولانی تر از یک سال باشد؟ در جواب باید گفت که سیاره‌ی زهره تنها سیاره ی منظومه ی شمسی است که وارونه می چرخد.
منبع: Universe Today
ناسا و کیهان
خورشید ۹۹٫۸۶ درصد از جرم منظومه ی شمسی را تشکیل می دهد و به قدری بزرگ است که می توان ۱٫۳ میلیارد عدد زمین را در آن جای داد.
منبع: BBC

دوازدهمین مورد از حقایقی شگفت آور از کیهان اینکه در کیهان احتمالا به اندازه ی سه سکستیلیون ستاره وجود دارد. یعنی ۳ با ۲۳ صفر یا ۳۰۰٫۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ این تعداد بیش از تعداد دانه های شن بر روی زمین است.
منبع: NPR

بیشتر بخوانید: بیابانی زدایی با گوجه فرنگی ؛ به لطف انرژی خورشیدی و آب دریا

هنگامی که یک ستاره ی غول پیکر منفجر می شود، هسته ی از هم پاشیده ی آن تشکیل چیزی تحت عنوان ستاره ی نوترونی را می دهد. ستاره های نوترونی بسیار متراکم اند. به حدی که یک قاشق چایخوری از ماده‌ی آن ها وزنی بیشتر از کوه اورست دارد. انفجار میتواند ستاره ی نوترونی را تا اندازه ی قابل توجه ۶۰۰ دور بر ثانیه بچرخاند.
منبع: NASA

آخرین مورد از حقایقی شگفت آور از کیهان اینکه به طور عادی، اجسام قابل مشاهده (مثل ستاره ها و سیاره ها) تنها ۵ درصد از کیهان را تشکیل می دهند. ۹۵ درصد باقی مانده ی کیهان از انرژی تاریک نامرئی (۶۸ درصد) و اجسام تاریک (۲۷ درصد) تشکیل شده است. این بدین معنی است که ۹۵ درصد از کیهان وجود دارد که ما هنوز درباره ی آن چیزی نمی دانیم.
منبع: NASA

۱ دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا