اخبار تکنولوژی

نوآوری جدید IBM؛ ذخیره‌سازی ۳۳۰ ترابایت داده بر روی کارتریجی کوچکتر از کف دست!

تکنولوژی جدید ذخیره سازی ibm

آی‌بی‌ام توانست ۳۳۰ ترابایت داده معادل ۳۳۰ میلیون جلد کتاب را بر روی کارتریج کوچکی ذخیره کند. ذخیره ۲۰۱ گیگابایت به ازای هر اینچ مربع روی نمونه اولیه این کارتریج چیزی حدود ۲۰ برابر نسبت به نوارهای تجاری فعلی متراکم‌تر است.

۰

محققان شرکت آی‌بی‌ام توانستند با ذخیره‌سازی ۳۳۰ ترابایت داده غیرفشرده و خام – معادل ۳۳۰ میلیون جلد کتاب – بر روی کارتریج کوچکی که میتواند در دستان شما جای بگیرد، رکورد جهانی ثبت کنند. ذخیره سازی ۲۰۱ گیگابایت به ازای هر اینچ مربع روی نمونه اولیه این کارتریج چیزی در حدود ۲۰ برابر فشردگی بیشتر نسبت به نوارهای مغناطیسی تجاری کنونی دارد. تراکم ذخیره سازی به میزان اطلاعات قابل ذخیره شدن بر روی بخشی از سطح یک رسانه گفته میشود.

نوارهای مغناطیسی، ۶۰ سال پیش اختراع شدند که معمولا برای ذخیره کردن اسناد مالیاتی، پرونده‌های بهداشت و سلامت مورد استفاده قرار میگرفتند. اولین نوار مغناطیسی آی‌بی‌ام از رولهایی به عرض نیم‌اینچ استفاده میکرد که تنها قادر به ذخیره سازی چیزی حدود دو مگابایت بود.

ذخیره‌سازی

IBM اذعان داشت که نوار مغناطیسی جدید توسط واحد راهکارهای ذخیره‌سازی شرکت سونی توسعه داده شده و این دستاورد جدید حاکی از آن است که برای یک دهه دیگر میتوان به روند افزایش ذخیره اطلاعات بر روی نوارهای مغناطیسی امید داشت.

ایونجلوس ایلفهریو از همکاران آی‌بی‌ام در این باره گفت:

« تا پیش از این نوار مغناطیسی معمولا برای آرشیو کردن ویدیوها، فایلهای پشتیبان و ذخیره و بازیابی اطلاعات استفاده میشد، اما اکنون صنعت در حال توسعه و گسترش خود بر روی سرویسهای ذخیره‌سازی ابری است. انتظار میرود قیمت تمام شده نوار مغناطیسی جدید نسبت به نوارهای تجاری فعلی گرانتر باشد ولی حجم بالای ذخیره‌سازی بر روی نوار جدید توجیه خوبی برای هزینه هر ترابایت ذخیره‌سازی بر روی آن است. این موضوع باعث میشود تا تکنولوژی جدید IBM برای ذخیره‌سازی ابری اطلاعات سرد – اطلاعاتی که کمتر مورد استفاده قرار میگیرند – کاربردی و عملی باشد»

وی در ادامه بیان داشت: «برای رساندن حجم ذخیره‌سازی اطلاعات به ۲۰۱ گیگابایت در هر اینچ مربع، محققان آی‌بی‌ام بایستی چندین تکنولوژی جدید را توسعه دهند. IBM چندین سال به منظور افزایش تراکم ذخیره اطلاعات، به صورت نزدیک با سونی کار کره است. ماحصل این همکاری موجب پیشرفتهای مختلفی در فناوریهای ذخیره اطلاعات شده است که میتوان به مواردی همچون تکنولوژیهای roll-to-roll پیشرفته برای ساخت نوار مغناطیسی جدید و همچنین تکنولوژهای روان‌کننده جدید که باعث تثبیت عملکردهای نوارهای مغناطیسی میشوند، اشاره کرد.»

تاریخچه دیسکهای ذخیره سازی ای بی ام

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا