دانستنی‌های سلامتی

جرم گیری دندان: همه چیز درباره جرم گیری و سفید کردن دندان در خانه

جرم گیری دندان
۲+

همه ما حداقل یک بار به فکر جرم گیری دندان برای سفید کردن و از بین بردن جرم‌های به وجود آمده روی آن افتاده‌ایم. این فکر زمانی به سرمان می‌زند که از حرف زدن با دیگران و یا خندیدن به دلیل جرم روی دندان و نیز به خاطر بوی بد دهان خود احساس خجالت کرده‌ایم.

فهرست عناوین این مطلب

جرم گیری دندان

سفید کردن دندان می‌تواند راهی بسیار مؤثر برای روشن کردن و نزدیک کردن رنگ دندان‌ها به رنگ طبیعی و اولیه آن باشد که این عمل بدون از بین بردن سطح دندان و مینای آن انجام خواهد گرفت. در بیشتر موارد با جرم گیری دندان احتمال سفید کردن کامل آن وجود ندارد ولی می‌توان جرم‌ها را برداشت و زردی آن را از بین برد و به رنگ سفید و درخشان نزدیک کرد.

اتصال جرم به دندان در حدی قوی نیست که نتوان آن را توسط ابزار دندانپزشکی جدا کرد، اما آن قدر قوی هست که با مسواک زدن و یا شستشو قابل پاک شدن نباشد. هر چند که این پلاک‌های میکروبی بی رنگ هستند اما جرم دندان تجمع مواد معدنی است که به راحتی در نزدیک خط لثه قابل مشاهده است. شایع‌ترین نوع جرم لثه یک نوار زرد و یا قهوه ای بر روی دندان و یا خط لثه است.

چرا دندان‌های سفید و درخشنده می‌خواهیم؟

دلیل مهمی برای سفیدتر کردن و جرم گیری دندان وجود دارد. همانطور که همه ما نسبت به پوست و موی خود نگران هستیم و روش‌های متعددی را به کار می‌بریم تا پوستی سالم و بدون چین و چروک و یا موهایی سلامت داشته باشیم، پس با توجه به اینکه دندان‌هایمان نیز عضوی از بدن می‌باشد که در معرض دید قرار دارد و زمان صحبت کردن و خندیدن کاملا پیدا می‌شود، لازم است که رسیدگی به این مروارید‌های ارزشمند و جرم گیری آن برایمان بسیار با اهمیت باشد.

باید بدانیم با گذر زمان و عدم رسیدگی کافی به دندان‌ها، به زودی جرم روی آن‌ها را خواهد گرفت و سبب ساز مشکلات دیگر دهان و دندان خواهد شد، بنابراین بهتر است که سریعا به جرم گیری دندان روی آوریم.

به طور کلی اگر لبخندی زیبا و درخشان می‌خواهید دو روش برای جرم گیری دندان وجود دارد: اول اینکه همان ابتدا به پزشک مراجعه کنیم و دوم اینکه در خانه و با روش‌های خانگی اقدام به جرم گیری کنیم.

چه از سیستم سفید کردن دندان در منزل استفاده کنید و چه دندان‌های خود را توسط دندانپزشک جرم گیری کنید، پس از انجام هر یک از این موارد باید با مسواک زدن مداوم، نخ دندان کشیدن و شستشوی روزانه به حفظ نتایج جرم گیری دندان کمک کنید.

پلاک دندان چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

با مراقبت از دندان اثر جرم گیری را طولانی تر کنیم

با مراقبت از دندان اثر جرم گیری را طولانی‌تر کنیم

پلاک دندان به لایه‌هایی از مواد غذایی که می‌خوریم و با گذشت زمان حاوی هزاران باکتری تخریب کننده دندان می‌شود، می‌گویند. پلاک ماده‌ای چسبنده بر روی دندان است که روی مینای دندان قرار می‌گیرد و باکتری‌های موجود در آن به مرور زمان موجب ایجاد حفره و پوسیدگی در دندان خواهد شد.

با این حال و با توجه به آسیبی که پلاک می‌تواند به دندان وارد کند، اگر به دندان‌هایمان رسیدگی کافی کنیم و به موقع به دادشان برسیم می‌توانیم به راحتی پلاک‌های دندان را از بین ببریم و مانع از فعالیت آن‌ها در جهت پوسیدگی دندان شویم.

جرم دندان یا تاتار چیست و بر اثر چه عواملی ایجاد خواهد شد؟

وقتی پلاک روی دندان تشکیل شود و سبب شود که هزاران باکتری روی دندان تجمع کند، بر اثر عدم رسیدگی به دندان به جهت از بین بردن پلاک، این عامل آلوده با گذشت زمان به ماده‌ای سخت تر به نام تاتار تبدیل خواهد شد که ماده‌ای بسیار سخت تر از پلاک بوده که سطح دندان را لکه دار می‌کند و از بین بردن آن به سادگی پلاک دندان نیست.

بنابراین اینگونه است که پس از مدتی جرم بر روی دندان تشکیل می‌شود و ظاهری بسیار زننده روی دندان‌هایمان ایجاد می‌کند.

عواملی که باعث زرد شدن و تغییر رنگ دندان می‌شوند

نازک شدن مینای دندان

لایه بیرونی دندان‌ها از پوششی به نام مینای دندان تشکیل شده است که تقریباً سفید رنگ می‌باشد و از ساختار درونی و عمیق‌تر دندان محافظت می‌کند. در لایه زیرین مینای دندان لایه‌ای قرار گرفته است که عاج نام دارد.

این لایه که به رنگ زرد متمایل به قهوه‌ای است، هنگامی که بخشی از مینای دندان نازک شود و یا از بین برود، رنگ دندان تغییر خواهد کرد و رو به زردی و تیرگی رفته و شفافیت خود را از دست می‌دهد.

غذاهای اسیدی، بیمارهای مربوط به لثه، پیری و بالا رفتن سن می‌تواند باعث شوند که مینای دندان از بین برود. ولی برخی از افراد نیز مینای دندانشان به طور طبیعی نازک تر از بقیه افراد است.

سیگار کشیدن

افراد سیگاری بیشتر از بقیه نیاز به جرم گیری دندان دارند. یکی از مهم ترین موارد که همه ما می‌دانیم عامل مهمی در ایجاد جرم دندان می‌باشد کشیدن سیگار است. سیگار سبب ایجاد باکتری، پلاک دندان و در نهایت باعث تشکل جرم و زرد شدن دندان خواهد شد. به طور کلی دخانیات و مواد دودزا سبب تغییر رنگ دندان می‌شوند.

مواد غذایی حاوی رنگدانه‌های مصنوعی و ایجاد لکه

از دیگر دلایل مهم زردی دندان و ایجاد لکه روی آن استفاده بیش از اندازه، از مواد غذایی با رنگ‌های مصنوعی می‌باشد. برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها مانند قهوه می‌توانند دندان‌ها را لکه دار کنند.

بعضی از غذاهایی که دندان را لکه دار می‌کنند ممکن است مینای دندان را هم پوشانده و باعث افزایش زردی شود مانند: چای، قهوه و شراب قرمز و سفید، نوشیدنی و داروهای ورزشی موجود در باشگاه‌ها، انواع توت‌ها و میوه‌های پر رنگ دیگر و نیز انواع سس‌ها به ویژه سس گوجه فرنگی.

تا حد امکان از مصرف قهوه و چای برای پیشگیری از جرم دندان خودداری کنیم.

تا حد امکان از مصرف قهوه و چای برای پیشگیری از جرم دندان خودداری کنیم

مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی قند فراوان

استفاده زیاد و بی رویه از برخی مواد شیرین مانند قند، شکلات، گز و… سبب ایجاد پلاک بر روی دندان می‌شود و علاوه بر ایجاد جرم یکی از مهم‌ترین عامل پوسیدگی دندان به شمار می‌رود. پس بهتر از بعد از مصرف اینگونه شیرینی جات دهان و دندان خود را بشوییم.

آنتی بیوتیک‌ها

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف زیاد انواعی از آنتی بیوتیک‌ها نیز روند جرم گرفتن و زردی دندان را تسریع می‌کند.

دندان‌ها به چندین دلیل زرد می‌شوند که این دلایل با افزایش سن روند سریع تری خواهند داشت.

موارد نام برده شده بر اثر عوامل بیرونی موجب تغییر رنگ دندان شده است و با مصرف بی رویه این مواد

سفید کردن و جرم گیری دندان چطور انجام می‌گیرد؟

جرم گیری حرفه‌ای دندان معمول‌ترین روش سفید کردن دندان است. دندانپزشک شما تشخیص خواهد داد که آیا نیاز به جرم گرفتن دندان دارید یا خیر؟ و در صورتی که واجد شرایط جهت انجام جرم گیری بودید، ابتدا دندانپزشک یک محافظ لاستیکی یا ژل را روی لثه قرار می‌دهد تا از مینای دندان محافظت کند. سپس با استفاده از دستگاه مخصوص دندان پزشکی که کار جرم گیری را انجام می‌دهد شروع به گرفتن جرم دندان و سفید کردن آن می‌کند.

در انجام عمل گرفتن جرم دندان، ماده مؤثر و مهمی که مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولاً پراکسید هیدروژن و یا پراکسید کاربامید است. در این عمل اکسیژن روی مینای دندان‌ها قرار گرفته و رنگ دندان سفیدتر خواهد شد.

مدت زمانی جرم گیری دندان

کل درمان معمولاً طی سه تا چهار هفته انجام می‌شود. به طور معمول دو یا سه مراجعه به دندانپزشک احتیاج دارید. به محض اینکه دندانپزشک شما شروع به جرم گیری کرد، باید جرم گیری را در خانه نیز ادامه دهید و مراقبت‌های لازم را برای دندان با جدیت انجام دهید.

یعنی باید به طور منظم از محصولات سفید کننده دندان و یا خمیر دندان مناسب برای جرم گیری دندان در طی دو تا چهار هفته استفاده شود . این فرایند سفید کردن دندان هم توسط پزشک و هم با روش‌هایی در خانه توسط خودمان انجام شود.

اکنون برخی از محصولات جدید وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بهره مند شد. این بدین معناست که در کمتر از یک هفته می‌توانید نتیجه رضایت بخش کسب کنید.

جرم گیری دندان و سفید کردن آن به وسیله لیزر

در حال حاضر سفید کننده لیزری یک سفید کننده قدرتمند و موثر است. در طی انجام این روش برای محافظت از لثه سد لاستیکی روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد و یک محصول ژل مانند روی دندان زده خواهد شد سپس در این مرحله لیزر با قدرت بی نظیر خود وارد عمل می‌شود و مواد شیمیایی فعال می‌شوند. نور لیزر این واکنش را در طی سفیدتر کردن دندان تسریع می‌کند و تغییر رنگ سریع‌تر حاصل می‌شود. گفته می‌شود که سفید کردن با لیزر باعث شده تا درجه سفیدتر شدن دندان نسبت به سایر روش‌ها افزایش یابد. این روش به طور تقریبی حدود یک ساعت زمان می‌برد. هزینه این روش نیز طبیعتا از سایر روش‌ها پر هزینه تر خواهد بود.

دندانپزشک تشخیص خواهد داد که آیا نیاز به لیزر جهت انجام جرم گیری دارید یا خیر.

دندان‌های جرم گیری شده تا چند وقت نیاز به جرم گیری مجدد ندارند؟

به طور کلی و میانگین گرفته شده اثر سفید کردن و جرم گیری دندان تا سه سال خواهد ماند. با این حال، این مسئله‌ای است که در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. پس از جرم گرفتن دندان‌ها خود نیز باید در منزل مراقبت بیشتری از دندان کنیم به این دلیل که براثر عدم رعایت بعضی موارد ازجمله سیگار کشیدن و همچنین خوردن بیش از اندازه غذاهایی با رنگ مصنوعی همانند چایی و غیره که بر روی دندان لکه ایجاد خواهد کرد پس تا حد امکان از آن‌ها پرهیز کنیم و یا حداقل نیم ساعت پس از کشیدن سیگار و یا مصرف این نوع مواد خوراکی مسواک بزنیم با این کار از ایجاد پلاک دندان جلوگیری خواهیم کرد.

ولی جالب است بدانیم که عوامل درونی نیز سبب تغییر رنگ خواهد شد این عوامل شامل مصرف دارو ، بیماری کودک، عفونت، آسیب به دندان و یا پیر شدن است.

پیشگیری از جرم گرفتن و زرد شدن دندان‌ها

جهت جلوگیری از تغییر رنگ دندان و عدم ایجاد جرم بر روی آن و یا پس از انجام روند جرم گیری دندان باید در نوع مواد خوراکی مصرفی و میزان مصرف برخی مواد غذایی دقت شود.

با کم کردن میزان مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند باعث به وجود آمدن لکه بر روی دندان شود از تغییر رنگ دندان جلوگیری کنید و به سفید ماندن دندان‌تان کمک کنید.

برای مراقبت از دندان نکات زیر را توصیه می‌کنیم:

  • دندانهایتان را در طول روز حتما دو بار مسواک بزنید. سعی کنید یک وعده از مسواک را شب و قبل از خواب بزنید و حداقل یک بار دیگر در طول روز سعی کنید مسواک بزنید.
  • می‌توان از خمیر دندان مخصوص سفید کردن دندان استفاده کرد.
  • با تجویز پزشک و در صورتی که دندان پوسیده نداشته باشیم می‌توانیم از فلوراید و شوینده‌های دهان و دندان استفاده کنیم.
  • باید توجه داشته باشیم که برخی از غذاها، نوشیدنی‌ها و نیز میوه جات حاوی مواد قندی است که می‌تواند علاوه بر ایجاد پلاک و جرم دندان سبب پوسیدگی شدید دندان شود پس از مصرف این مواد شیرین تا حد امکان خودداری شود.
  • به طور مرتب جهت معاینه دندان و چکاب سالانه به دندانپزشک خود مراجعه کنیم.

ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی

حذف و یا کم کردن مصرف برخی از غذاهایی که سبب به وجود آمدن لکه بر روی دندان می‌شوند از جرم دندان جلوگیری خواهد کرد و یا روند تغییر رنگ دندان را کند می‌کند. مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که حاوی تانن هستند، مانند شراب و چای می‌توانند دندان‌ها را لکه دار کنند. تانن ماده‌ای است که در هر گیاهی باشد رنگدانه‌هایی دارد که آن گیاه را تیره تر می‌کند. قهوه و نوشابه مشکی و آب میوه‌های تیره نیز می‌توانند باعث لکه دار شدن دندان‌ها شوند.

در صورت امکان برای نوشیدن این نوشیدنی‌های نام برده شده و به جهت جلوگیری از لکه دار کردن دندان‌ها از نی استفاده کنید تا از تماس مستقیم این مواد با دندان خود جلوگیری کنید.

غذاهای اسیدی با پوشاندن مینای دندان باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شوند. افرادی که نگران رنگ دندان خود هستند باید از مصرف بیش از حد مرکبات، قهوه و نوشابه خودداری کنند. از طرف دیگر باید توجه داشته باشند که همیشه پس از مصرف مواد نام برده شده دندان‌های خود را مسواک بزنند تا نیاز به جرم گیری دندان پیدا نکنند.

توجه: در اکثر موارد به خصوص پس از خوردن غذاهای سنگین و یا قهوه دندانپزشکان مسواک زدن را تا ۳۰ دقیقه بعد از غذا مضر دانسته‌اند. یعنی اگر بلافاصله پس از خوردن غذا به سراغ مسواک‌مان برویم نه تنها برای دندان سودی ندارد بلکه در بسیاری از موارد آسیب شدید وارد می‌کند.

دلیل این امر این است که پس از خوردن غذا اسیدهایی به همراه بزاق ترشح می‌شود، این اسید به مینای دندان نفوذ خواهد کرد و با مسواک زدن سبب می‌شویم این اسید با شدت بیشتری به دندان نفوذ کند و بر اثر انجام مداوم این کار به مرور دندان‌ها خراب و پوسیده خواهند شد و مینای دندان را به شدت ضعیف می‌کند.

ترک کردن و یا کاهش استفاده از سیگار

ترک سیگار، قلیان و دیگر محصولات دخانی می‌تواند خطر ایجاد لکه بر روی دندان که بر اثر نیکوتین موجود در این مواد تشکیل می‌شود را کاهش دهد. زیرا مصرف زیاد و مداوم سیگار باعث می‌شود نیکوتین ب روی مینای دندان رسوب کند و باعث ایجاد پلاک شود.

در این صورت انجام جرم گیری دندان برای جلوگیری از پوسیدگی ضروری است. بنابراین با ترک سیگار می‌تواند از پوسیدگی دندان و انواع بیماری‌های لثه و از مشکلات دهان و دندان جلوگیری کرد. به طور کلی ترک سیگار علاوه بر جلوگیری از تشکیل جرم و رسوب بر روی دندان بر بهبود کیفیت زندگی بسیار اثر گذار خواهد بود.

مصرف سیگار از مهم ترین دلایل زردی دندان است

مصرف سیگار از مهم ترین دلایل زردی دندان است

چند روش سفید کردن و جرم گیری دندان در خانه

دندان افراد به ناچار با افزایش سن و نیز بر اثر کشیدن سیگار و رژیم غذایی نامناسب شروع به زرد شدن می‌کنند و رنگ طبیعی و زیبای خود را از دست خواهند داد، اما طیف وسیعی از استراتژی‌ها وجود دارند که می‌توان با بهره گیری از آن‌ها روند تغییر رنگ دندان را کندتر کرده و حتی مانع از زرد شدن دندان‌ها شد.

راهکارهای زیر در بیشتر موارد اثر بخش بوده و به سفید شدن دندان‌ها کمک بسزایی کرده است این روش‌ها عبارتند از:

کشیدن روغن به روی دندان را حتما امتحان کنید

کشیدن روغن و شستشوی دهان دندان با روغن برای از بین بردن کثیفی جمع شده روی دندان و باکتری‌ها بسیار موثر است. این عمل را نمی‌توان و نیابد جایگزینی برای مسواک زدن منظم یا نخ دندان کرد، اما برخی تحقیقات نشان داده است که شستن دهان با روغن‌های مختلف در بسیاری از موارد می‌تواند به سفیدتر شدن و جرم گیری دندان کمک کند و اثر مثبتی در جرم گیری دندان داشته باشد.

برای امتحان کردن این روش ده دقیقه پس از مسواک زدن دهان را با روغن بشویید و با انگشت روی دندان‌ها را بسابید و نیز این نوع جرم گیری شامل چرخش روغن در دهان برای از بین بردن باکتری‌ها است و پس از انجام این کارها آن از دهان بیرون بریزید. این روش را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام دهید.

روغن‌های مناسب برای کشیدن بر روی دندان و انجام عمل جرم گیری عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کنجد

کشیدن روغن روی دندان یک راهکار سنتی و عامیانه بین مردم هند است که به منظور بهبود بهداشت دهان و دندان و خارج شدن سموم از بدن انجام می‌شود.

هندی‌ها برای کشیدن روغن از روغن آفتابگردان یا کنجد استفاده می‌کردند، اما به طور کلی تقریبا هر روغنی قابل استفاده برای جرم گیری دندان می‌باشد.

ولی باید بدانیم در بین انواع روغن‌ها، روغن نارگیل یک انتخاب محبوب است زیرا دارای طعم و بویی مطبوعی است و مزایای دیگری در جهت سلامتی را به همراه دارد.

روغن نارگیل همچنین حاوی اسید لوریک بسیاری است به همین جهت دارای توانایی کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌ها می‌باشد. یک نکته در مورد روغن نارگیل این است که حتما در انتها تخلیه شود و از قورت دادن آن خودداری کنیم زیرا ممکن است پس از قورت دادن به حالت جامد تبدیل شود و سبب ایجاد گرفتگی در برخی از نواحی داخلی بدن شود.

روغن کنجد نیز در از بین بردن یکی از باکتری‌های اصلی که سبب ایجاد پلاک دندان می‌شود بسیار موثر عمل می‌کند.

متأسفانه، هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که ثابت کند کشیدن روغن دندان‌های شما به طور حتم سفیدتر می‌کند. با این حال این روش یک راهکار مطمئن و ایمنبرای دندان است و قطعاً ارزش امتحان کردن دارد. بسیاری از افراد هستند که ادعا می‌کنند دندان‌هایشان بعد از کشیدن منظم روغن، سفیدتر و روشن‌تر شده است.

مصرف مقدار زیادی کلسیم در رژیم غذایی

کلسیم برای تقویت مینای دندان بسیار مفید است و به سفید نگه داشتن دندان شما کمک زیادی خواهد کرد.

غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر، پنیر، کلم بروکلی و… قادر است که از مینای دندان در برابر فرسایش و جرم محافظت کند.

یک رژیم غذایی سالم با کلسیم کافی می‌تواند به جلوگیری از زرد شدن دندان‌های شما کمک کند.

مسواک زدن با جوش شیرین برای جرم گیری دندان

جوش شیرین می‌تواند به آرامی لکه‌های موجود در سطح دندان را پس از مدتی استفاده از بین ببرد. برخی افراد نگران این هستند که با توجه به اینکه جوش شیرین یک ماده نسبتا قدرتمند است ممکن است مینای دندان را خرد کند و یا آن را ضعیف کند، اما تحقیقات در سال ۲۰۱۷ نشان داد که این روش سفید کردن دندان یک راه بسیار ایمن برای از بین بردن لکه و جرم روی دندان است.

جوش شیرین همچنین ممکن است به مبارزه با برخی باکتری‌ها کمک کند، بنابراین می‌توان گفت که ممکن است بتواند پلاک دندان را از بین ببرد و از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری کند.

جهت استفاده از جوش شیرین برای جرم گیری دندان مقداری جوش شیرین، نمک و آب را مخلوط کنید و سپس ترکیب آماده شده را روی مسواک خود بزنید و پس از آن به آرامی شروع به مسواک زدن کنید.

جوش شیرین باعث ایجاد محیطی قلیایی در دهان شما می‌شود و این گونه از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

یک مطالعه نشان داده است که خمیردندان حاوی جوش شیرین در از بین بردن لکه‌های زرد از دندان نسبت به خمیردندان بدون جوش شیرین به طور قابل توجهی موثرتر هستند و هرچه غلظت جوش شیرین بالاتر باشد، اثر بخشی آن بیشتر می‌شود و بهتر می‌تواند پلاک را از روی دندان نابود کند.

این روش را هفته‌ای ۲ یا ۳ بار امتحان کنید و به مرور پس از گذشت چند هفته نتیجه خوبی خواهید گرفت.

حداقل دو بار در هفته از جوش شیرین برای جرم گیری دندان استفاده کنید

حداقل دو بار در هفته از جوش شیرین برای جرم گیری دندان استفاده کنید

جرم گیری دندان با استفاده از هیدروژن پر اکسید

پراکسید هیدروژن یک سفید کننده برای دندان محسوب می‌شود و برخی محصولات تجاری مورد استفاده برای سفید کردن دندان و همچنین برخی مواد دندانپزشکی نیز حاوی این ماده می‌باشد. این ماده می‌تواند به سفیدتر شدن دندان‌های لکه دار و دارای جرم کمک کند. برای سفید کردن بهینه و جرم گیری دندان، فرد می‌تواند طی یک هفته و دوبار در روز به مدت یک الی دو دقیقه با استفاده از ترکیب جوش شیرین و پر اکسید هیدروژن مسواک بزند و نحوه مصرف به این صورت می‌باشد که ۲ قاشق چایخوری پراکسید هیدروژن را با ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید.

استفاده مداوم و طولانی مدت از این ماده می‌تواند برای دندان مضر باشد بنابراین در مصرف آن حد تعادل باید رعایت گردد.

مردم سالهاست که از پراکسید هیدروژن به دلیل توانایی آن در از بین بردن باکتری‌ها برای ضدعفونی کردن زخم استفاده می‌کنند.

هیدروژن پراکسید ممکن است برای برخی دندان‌ها ایجاد حساسیت کند و مشکل ساز شود، بنابراین برای استفاده طولانی مدت و یا برای افرادی که دندان حساس و ضعیف دارند مناسب نخواهد بود و این افراد جهت مصرف بهتر است با پزشک مشورت کنند.

بهتر است بدانیم که هر چه یک محلول به مدت طولانی‌تر روی دندان‌ها قرار گیرد، احتمال تسریع در سفید شدن دندان بیشتر خواهد شد. اما اگر از هیدروژن پراکسید استفاده کردید باید به مدت کوتاه بر روی دندان قرار گیرد زیرا اگر به مدت طولانی نگه داشته شود موجب ایجاد حساسیت به دندان خواهد شد و به آن آسیب می‌زند.

سفید کردن دندان به وسیله بعضی از میوه‌ها

آنزیم‌هایی که در میوه‌هایی مانند پاپایا و آناناس وجود دارند خاصیت سفید کنندگی دندان را دارا هستند و احتمال این وجود دارد که هر دو به سفیدتر شدن دندان‌ها کمک کنند.

همچنین جرم گیری دندان با مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین یک داروی طبیعی ایجاد می‌کند که مورد توجه بسیاری از افراد مشهور قرار گرفته است. شما می‌توانید استفاده از این ترکیب را دو بار در هفته امتحان کنید.

طرفداران این روش ادعا می‌کنند که اسید مالیک موجود در توت فرنگی ، تغییر رنگ در دندان شما را از بین می‌برد و جوش شیرین نیز باعث رفع لکه‌ها خواهد شد.

یک مطالعه مقدماتی در سال ۲۰۱۲ نشان داده است که میوه‌ها و مواد دیگر حاوی این آنزیم می‌توانند اثرات سفید کنندگی متوسطی داشته باشند. با این حال، انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه و خاصیت جرم گیری دندان برای این آنزیم‌ها ضروری است.

حفظ بهداشت دهان و دندان و مراقبت ویژه از دندان‌ها بهترین شکل ممکن

حفظ بهداشت دهان و دندان مهمترین موثر ترین کاری است که فرد می‌تواند برای کاهش زردی و پلاک دندان انجام دهد و در نهایت به راحتی از ایجاد پلاک و جرم بر روی دندان جلوگیری کنید، در واقع رسیدگی مداوم و درست به دندان بهترین تضمین سلامت دهان و دندان است.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم، از مینای دندان محافظت کرده و همچنین از پوسیدگی لثه جلوگیری خواهد کرد و لکه‌های روی دندان را از بین می‌برد.

با روش‌های زیر و به سادگی بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید:

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و یک وعده از مسواک زدن حتما شب پیش از خوابیدن باشد. مناسب‌ترین مدت زمان برای مسواک زدن دندان بیت ۴ تا ۱۰ دقیقه باشد و اگر کمتر از این مدت مسواک بزنیم احتمال از بین رفتن پلاک دندان کاهش می‌یابد.

فرد حتما باید اطراف لثه و قسمت پشتی دندان را نیز به خوبی تمیز کند.

گاهی هم می‌توان از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کرد.

فلوراید می‌تواند با میکروب و باکتری‌های موجود در دندان مبارزه کند و حتی از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و روند خرابی و ایجاد جرم دندان را بسیار کند کند. اگرچه برخی از افراد با استفاده از فلوراید مخالف هستند، اما دندانپزشکان معتقدند که فلوراید برای دندان‌ها ایمن و مفید خواهد بود.

نخ دندان کشیدن حداقل روزی یک بار برای از بین بردن پلاک تشکیل شده بین دندان‌ها بسیار موثر است.

مراقبت‌های لازم از دندان پس از جرم گیری بسیار حائز اهمیت است

مراقبت‌های لازم از دندان پس از جرم گیری بسیار حائز اهمیت است

استفاده از جرم گیر خانگی به نام دنتال پیک

این وسیله در داروخانه‌ها موجود است و کمک می‌کند ذرات غذا و جرم را از قسمت‌های مختلف دهان بیرون بیاورید و در انتها دهان خود را باید بشویید.

سفید کردن دندان با استفاده از ژل‌های مخصوص

این ژل‌ها را که از داروخانه قابل تهیه می‌باشد با استفاده از یک برس و یا یک وسیله نازک روی دندان می‌مالیم. این محصولات سفید کننده که حاوی پراکسید هستند معمولاً باید یک یا دو بار در روز و به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز استفاده شوند.

سفید کردن دندان با استفاده از کیت‌های سفید کننده در خانه

کیت‌های سفید کننده در بسیاری از داروخانه‌ها قابل دسترسی می‌باشد.

کیت دندان وسیله‌ای است که برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود و در همان دقایق ابتدایی مصرف دندان شروع به سفیدتر شدن می‌کند، اما علاوه بر جنبه مثبت آن که جرم گیری دندان است باید به عوارض این محصول نیز توجه داشت با توجه به اینکه کار این دستگاه به گونه‌ای است که مقداری باعث اسیدی شدن دندان می‌شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که این محصولات بتوانند به دندان و لثه شما آسیب برساند.

بنابراین توصیه می‌شود قبل از تهیه این دستگاه حتما با پزشک خود مشورت کنید و در صورت استفاده از این محصول تعادل را رعایت کنیم تا به سلامت دندان و دهانمان خللی وارد نشود.

مقررات مربوط به کیت‌های مورد استفاده در منازل متفاوت است. کیت‌های فروخته شده در اروپا به طور قانونی نمی‌توانند حاوی بیش از ۱/۰ درصد پراکسید باشند. در برخی کشورهای دیگر استفاده از پراکسید بیشتر مجاز است.

سفید کردن دندان با این محصولات در منزل رایج است اما باید توجه کنید که محصول اصل تهیه شود زیرا برخی از این محصولات ممکن است حاوی اسیدهای متفرقه و ساینده باشند و آسیب جدی به دندان وارد کنند. ولی به طور کلی در بسیاری از موارد کیت‌های سفید کننده دندان سبب می‌شود که لکه‌های روی دندان از بین بروند و به محافظت از مینای دندان کمک کنند.

این محصول برای همه افراد موثر نیست و تاج مصنوعی دندان یا پیوندهای کامپوزیتی را سفید نخواهد کرد.

سرکه سیب برای جرم گیری دندان

سرکه سیب قرن‌هاست که به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و تمیز کننده طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسید استیک که ماده اصلی فعال در سرکه سیب است، باکتری‌ها را به طور مؤثر از بین می‌برد. خاصیت ضد باکتریایی سرکه همان چیزی است که برای تمیز کردن دهان و سفیدتر کردن دندان مفید است.

یک مطالعه انجام شده بر روی دندان‌های گاو نشان داد که سرکه سیب دارای خاصیت سفید کننده است. با این حال، آنها دریافتند که سرکه ممکن است به دندان آسیب بزند و مینای دندان را تخریب کند. به همین دلیل شما نباید هر روز از سرکه سیب استفاده کنید. همچنین باید مدت زمانی که سرکه سیب با دندان شما در تماس است را محدود کنید.

برای استفاده از آن به عنوان دهانشویه حتما سرکه سیب را با آب رقیق کرده و چند دقیقه آن را در دهان خود بچرخانید پس از آن حتماً دهان خود را با آب بشویید.

بیشتر راه‌هایی که برای سفید کردن دندان انجام می‌شود تا زمانی که از دستورالعمل و در حد تعادل نه زیاده روی و نیز در مورد بعضی موارد تحت نظارت پزشک باشد کاملا بی خطر هستند.

برای سفید کردن دندان با سرکه سیب حتما آن را با آب رقیق کنید تا به دندان آسیب نرساند

برای سفید کردن دندان با سرکه سیب حتما آن را با آب رقیق کنید تا به دندان آسیب نرساند

سفید کردن و جرم گیری دندان با خمیر دندان امکان پذیر است یا خیر؟

چندین خمیر دندان سفیدکننده در بازار وجود دارد. اگر چه در اغلب موارد این خمیر دندان‌ها تاثیری در تغییر رنگ دندان‌ها نداشته است و جرم گیری بر اثر استفاده از این محصولات مشاهده نشده است، اما به احتمال زیاد در از بین بردن لکه‌ها و پلاک به وجود آمده روی دندان که حاوی میلیون‌ها باکتری است، موثر باشند.

هنگامی که دندان‌های شما به طور حرفه‌ای یعنی توسط دندانپزشک سفید شده است استفاده از این خمیر دندان‌ها پس از جرم گیری می‌تواند در رویه مراقبت پس از سفید کردن دندان در خانه اثر بخش باشد و از جرم گرفتن سریع و مجدد دندان‌ها جلوگیری کند.

روش‌هایی که جهت سفید کردن دندان کارایی نداشته است

در بین راهکارهای سفید کردن طبیعی و خانگی دندان برخی روش‌های جرم گیری دندان وجود دارند که ممکن است به دندان‌های شما آسیب جدی وارد کند، این روش‌ها شامل موارد زیر است:

استفاده از لیمو، پرتقال و دیگر مرکبات ترش مزه، سرکه سیب، ذغال و پوست میوه

برخی معتقدند با پودر ذغال سموم از دهان خارج خواهد شد و لکه‌ها را از بین خواهند رفت..

برخی دیگر ادعا دارند مالیدن پوست میوه‌هایی همچون پرتقال، لیمو و یا موز روی باعث جرم گیری دندان می‌شود ولی این روش‌ها از لحاظ علمی به اثبات نرسیده است.

تعدادی از افراد هستند که به طور طبیعی دندان‌های بسیار سفیدی دارند، ولی به طور کلی با افزایش سن رنگ دندان‌ها به مرور به رنگ زرد در می‌آیند و کدر می‌شوند. دندان‌های زرد معمولاً نشانه مشکل سلامتی نیستند اما بهتر است دندانپزشک معاینات لازم را انجام دهد و در جهت جلوگیری در از بین رفتن مینای دندان و پوسیدگی آن عمل کند.

به طور کلی، حفظ بهداشت دهان و دندان به وسیله روش‌های ذکر شده و انجام معاینات منظم دندان توسط پزشک می‌تواند به روشن نگه داشتن رنگ دندان و پیشگیری از جرم دندان کمک زیادی کند.

عوارض جانبی جرم گیری دندان چیست؟

برخی از افراد ممکن است در طی سفید کردن دندان توسط پزشک و یا پس انجام جرم گیری دندان، به طور کامل متوجه شوند که دندان آنها نسبت به سرمای بیش از حد مواد غذایی به خصوص آب یخ و همچنین گرمای بیش از اندازه مانند چای و نوشیدنی‌های داغ حساس شده است.

برخی دیگر ممکن است در قسمتی از لثه، دچار ناراحتی شوند و نیز کمی احساس گلودرد یا سوزش در لوزه‌ها داشته باشند. این علائم معمولاً موقتی هستند و در اصل باید طی چند روز پس از پایان روند سفید کردن دندان ناپدید شوند.

در غیر این صورت و با ادامه این علائم و عوارض جانبی بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید و علت را جویا شوید.

آیا سفید کردن و جرم گیری دندان پر شده امکان پذیر است؟

بله بعضی اوقات دندان بعد از پر شدن ریشه به مرور رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهند. که در این صورت محصول سفید کننده از بخش داخلی دندان برای سفید کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی برای دندانی که عصب کشی شده و یا پر شده از روش سفید کردن دندان در بخش داخلی استفاده می‌شود.

چه زمانی سفید کردن و جرم گیری دندان ممکن است موثر نباشد؟

با توجه به اینکه که مواد سفید کننده دندان فقط می‌تواند رنگ دندان‌های طبیعی موجود را چند درجه روشن کند. بنابراین روی دندان طبیعی جواب دهی دارد. این ماده روی انواع دندان‌های کاذب مانند دندان مصنوعی تاج روی دندان و روکش اثر گذار نخواهد بود.

همچنین جهت جرم گیری پروتز دندان پروتزهای باید به دندانپزشک خود مراجعه کنیم.

سفید کردن دندان برای افرادی که دندان‌های زرد و کدر دارند بهتر عمل می‌کند و برای افرادی که دندان بسیار جرم گرفته و لکه دار که رنگ آن رو به قهوه‌ای رفته است اثر کمتری دارد.

به طور کلی باید به این موضوع توجه کنید که اگر طی یک سال است که دندانتان مورد معاینه پزشک نبوده است به طور سرخود اقدام به سفید کردن دندان در منزل نکنید، زیرا ممکن است دندانتان دچار پوسیدگی شده باشد و موارد مورد استفاده برای جرم گیری دندان به دندان‌های پوسیده آسیب وارد کند.

چشمگیرترین و بهترین نتایجی که می‌توان از روش‌های مختلف جرم گیری دندان گرفت سفید و روشن شدن دندان معمولاً به اندازه سه تا هشت درجه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: آبسه دندان: علائم آبسه و عفونت دندان و راه های درمان آن

منبع + + + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا