تکنولوژی

حتما این ۴ نکته را برای حفظ امنیت در مقابل تهدید های دنیای مجازی رعایت کنید!

ما از اهمیت وجود یک آنتی ویروس فعال و به روز بر روی کامپیوترهایمان جهت برقراری امنیت سیستم آگاه هستیم، اما اطلاعات کمی از تهدیدهایی داریم که می‌توانند در این زمینه مهم باشند. در این مطلب درباره چگونگی ایمن ماندن به بحث خواهیم پرداخت.

۰

ما از اهمیت وجود یک آنتی ویروس فعال و به روز بر روی کامپیوترهایمان جهت برقراری امنیت سیستم آگاه هستیم، اما اطلاعات کمی از تهدیدهایی داریم که می‌توانند در این زمینه مهم باشند. در این مطلب درباره چگونگی ایمن ماندن به بحث خواهیم پرداخت.

 

۱)  نفوذ از طریق درگاه  USB

اگر یک فلش مموری آلوده را به سیستمتان وصل کنید، حملات مخرب به سرعت اتفاق می‌افتد. قطعا تجربه این رخداد را داشته‌اید. نسخه‌های جدید ویندوز و سیستم عامل مک به طور پیش‌فرض جلوی اجرای فایل‌های اجرایی (exe) بر روی درایو USB را می‌گیرند. اما بدافزارهای پیشرفته، سیستم عامل را به آسانی دور می‌زنند. بهترین راه ایمن ماندن این است که مراقب چیزهایی که به کامپیوترتان وصل می‌کنید، باشید.

اگر یک آنتی ویروس روی سیستم نصب کرده‌اید، احتمالا دارای نوعی محافظ امنیت USB می‌باشد. پس باید حواستان باشد که تنظیمات آن درست باشد و هم‌چنین فعال باقی بماند، به طور کل هر دستگاهی را که به درایو USB وصل کردید، با آنتی ویروس اسکن کنید.

حملات درایو USB می‌تواند به شدت پیچیده و غیرقابل مهار باشد. حتی المقدور سعی کنید از درایو USB استفاده نکنید و یا در صورت لزوم استفاده سیستم خود را به خصوص از نظر چک کردن فلش مموری‌ها، ایمن سازی کنید.

 

۲)  تحت کنترل در آوردن وب‌کم

آسان‌ترین روش جلوگیری از هک شدن وب‌کم، چسب زدن روی دوربین است. روش‌های نرم‌افزاری برای کنترل این‌ امر وجود دارد. در ویندوز از طریق Device Manager روی وب کم کلیک راست کرده و گزینه Disable را انتخاب  نمایید. همچنین در ویندوز ۱۰ این امکان وجود دارد که دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف به وب‌کم را فعال یا غیرفعال کنید. غیر فعال کردن وب‌کم در سیستم عامل مک چندان موثر نیست و این راه نفوذ یکی از ساده‌ترین راه‌های هک کردن است.

برای جلوگیری از این امر فایل QuickTimeUSBVDCDigitizer.component  را از مسیر زیر حذف کنید. (البته یک نسخه پشتیبان در ابتدا تهیه نمایید)

Macintosh HD/ System/ Library/ Quicktime

اگر هم از یک وب‌کم USB جانبی استفاده می‌کنید، در مواقع عدم نیاز می‌توانید کابل آن را بکشید. البته همیشه غیرفعال کردن وب‌کم امکان پذیر نیست و شما می‌توانید از نرم‌افزارهایی برای محافظت از وب‌کم استفاده کنید. در ویندوز برنامه Who Stalks My Cam و در مک  Oversight.

 

۳) سرقت از طریق WiFi

 

اگر اطلاعات با ارزش روی کامپیوترتان را برای ایمن بودن قفل کرده‌اید، اما به یک شبکه WiFi متصل هستید، خطر سرقت اطلاعاتتان وجود دارد. البته ما در مورد یک شبکه WiFi عمومی مثل کافی‌شاپ‌ها یا هتل‌ها که افراد زیادی به آن متصل هستند صحبت می‌کنیم.

روش‌هایی برای ایمن‌سازی در برابر این موارد وجود دارد. به طور مثال استفاده از ارتباطات HTTPS در جهت مراجعه به سایت‌ها. همچنین نصب یک  VPN(شبکه خصوصی مجازی) که می‌تواند بهترین روش برای امنیت در شبکه‌های عمومی باشد. برنامه‌هایی مثل  AirVPN، IPVPN، Tunnel Bear، CyberGhost و غیره که یک لایه رمزگذاری شده جهت محافظت بیشتر اضافه می‌کند. یکی از موارد رعایت ایمنی در این زمنیه،  به روز رسانی برنامه‌ها می‌باشد.

 

۴) مهندسی اجتماعی برای استفاده از اطلاعات حسابها

کاربرد آن در زمینه کامپیوتر، همان ایمیل‌ها و پیام‌های مشکوکی است که روی دستگاهتان مشاهده می‌کنید و باید بسیار مراقب آن‌ها باشید. حواستان به حملات فیشنیگ نیز باشد. ایمیل‌ها و سایت‌هایی که به نظر واقعی هستند، تشخیص برخی از این‌ها آسان نیست و لازم است تا مرورگرتان حتما به روز باشد.

برای دیدن وبسایت‌ها، آدرس مستقیم را وارد کنید و سعی کنید از روی لینک‌هایی که ارسال شده وارد نشوید.

حواستان به اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی‌تان در دسترس همگان است باشد. مواردی مثل آدرس خانه، تاریخ تولد، نام حیوان خانگی، که احتمال دستری هکرها به حساب شما را می‌دهد.

همچنین فعال بودن ورود به حساب به صورت دو مرحله‌ای، نیز بسیار با اهمیت و در جهت افزایش امنیت است.

 

کمی تامل کنید، به همه چیز مشکوک بوده و مراقب اطلاعاتی که منتشر می‌کنید باشید. چه در سایت‌ها و چه در شبکه‌های اجتماعی، حتی در توییت‌ها.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا