دانستنی‌های سلامتی

حقایقی عجیب و جالب راجع به غذاها و غذا خوردن !

غذا خوردن

همه ما رژیم و عادات غذایی خاصی داریم. اما نکات خیلی ساده ای راجع به غذاها و مواد غذایی وجود دارد که شاید خیلی از ما نمی‌دانیم و اگر هم می‌دانیم با یک یادآوری می توانیم رژیم سالم تری داشته باشیم. در نت‌نوشت امروز چندین نکته ساده ولی ضروری را در مورد سالم‌تر کردن رژیم غذایی‌تان و چند حقیقت جالب راجع به غذا خوردن خواهیم گفت.

۱+

همه ما رژیم و عادات غذایی خاصی داریم. اما نکات خیلی ساده ای راجع به غذاها و مواد غذایی وجود دارد که شاید خیلی از ما نمی‌دانیم و اگر هم می‌دانیم با یک یادآوری می توانیم رژیم سالم تری داشته باشیم. در نت‌نوشت امروز چندین نکته ساده ولی ضروری را در مورد سالم‌تر کردن رژیم غذایی‌تان و چند حقیقت جالب راجع به غذا خوردن خواهیم گفت.

مواد غذایی منجمد شاید مغذی تر از مواد غذایی تازه باشند!

frozen_veggies

از زمانی که یک سبزی و یا میوه از باغ چیده می شود تا هنگامی که به دست ما برسد زمان زیادی احتمالا طول می کشد. میوه و سبزیجات از لحظه چیده شدن شروع به از دست دادن مواد مغذی خود می کنند و ممکن است میوه ای که در مغازه می بینید چندین روز یا هفته از درخت کنده شده باشد و مواد مغذی اش را از دست داده باشد. اما مواد غذایی منجمدی که بلافاصله پس از چیده شدن به حالت انجماد در می آیند روند کندتری را برای از دست دادن مواد مغذی طی می کنند و ممکن است مغذی تر از خیلی از مواد غذایی تازه باشد.

 نیازی نیست که هر غذایی که دوست دارید برای کاهش وزن کنار بگذارید!

food_choices

اگر بخواهیم غذاها را به دو دسته خوب و بد تقسیم کنیم خواهیم دید که متاسفانه اکثر غذاهایی که ما دوست داریم در دسته بدها قرار می گیرند. اما لازم نیست که همه بدها را رها کنید و به خوب‌ها بچسبید. بلکه کافی است فقط کم بخورید. حتی قوی‌ترین اراده‌ها نیز ممکن است در مقابل هوس غذاهای مورد علاقه شان کم بیاورند. بنابراین اگر کمی هوس کردید فقط کمی بخورید و کم کم آن را حذف کنید. اصلا نخوردن، راه حل نیست. تعادل و عدم افراط و تفریط بهترین رژیم است.

همه غذاهای بسته بندی شده بد نیستند!

درست است که اکثر غذاهای بسته بندی شده بسیار پرنمک و مضر هستند اما این قضیه راجع به همه مواد صادق نیست. میوه های منجمد، شیر و ماست کم چرب، برنج قهوه ای ، نان کامل و سبوس دار و… جز این دسته محسوب نمی شوند. پس قبل از هر گونه قضاوت راجع به همه محصولات بسته بندی شده حتما بروشور کنترل کیفی آن ماده را خوانده و برای حفظ سلامتی‌تان کم چرب‌‍ترین و کم سدیم ترین و سالم‌ترین مواد را انتخاب کنید.

مکمل ها جای غذا خوردن را نمی گیرند

خیلی ها تصور می کنند که اگر مکمل مصرف کنند بدن شان سالم تر می شود و مواد مغذی کافی به بدن شان می رسد. اما حقیقت این است که یک رژیم غذایی ضعیف حتی با مصرف مکمل ها نیز ضعیف است. تصور نکنید که افرادی که مکمل بیشتری مصرف می کنند سالم تر هستند. فقط غذاها و میوه ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان و … هستند و سعی کنید با تغذیه سالم مواد مورد نیاز را به بدنتان برسانید.

همه غذاهای بسته بندی شده پرنمک نیستند

از آن جایی که تمایل اکثر افراد به خاطر رشد روز افزون بیماری های قلبی و فشار خون به غذاهای کم نمک زیاد شده است بنابراین تولید کنندگان نیز به فکر تولید محصولاتی با سدیم کمتر هستند. بنابراین با خواندن برچسب مواد غذایی می توانید کم سدیم ترین و یا مواد غذایی بدون شیرینی و شکر را انتخاب کنید.

در حد اعتدال بخورید

اگر هر چیزی را در حد اعتدال مصرف کنید دیگر بد یا خوبی وجود ندارد. حتی اگر میوه ها را که به نظر بسیار خوب هستند را هم زیاد بخورید به سلامتی تان ضربه می زنید. بنابراین همواره وزنتان را کنترل کنید و در هیچ رژیمی افراط و تفریط در غذا خوردن نداشته باشید.

حتما لازم نیست ۸ لیوان آب در روز بخورید

بدون شک آب برای حفظ سلامتی بسیار مفید است ولی هیچ شواهد علمی مبنی بر این که حتما ۸ لیوان آب باید بنوشید وجود ندارد. میزان آبی که شما می نوشید بستگی به غذاهایی که می خورید دارد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا