سینما

حواشی پوستر جشنواره فیلم فجر ۳۵؛ «آیین چراغ خاموشی نیست»

پوستر جشنواره فیلم فجر 35

این پوستر طی مراسمی در سالن سینماگراف موزه سینمای ایران با حضور خانواده این سینماگر فقید و مدیران جشنواره فیلم فجر و اهالی سینما و رسانه رونمایی شد. در این دوره نیز همانند دوره قبل پوستر با شمایل یک سینماگر طراحی شده است.

۰

«آیین چراغ خاموشی نیست»

دیالوگی ماندگار از فیلمی که چهره ی پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر منقش به تصویر اوست؛ سینماگر به نام ایران، زنده یاد ” علی حاتمی”.

این پوستر طی مراسمی در سالن سینماگراف موزه سینمای ایران با حضور خانواده این سینماگر فقید و مدیران جشنواره فیلم فجر و اهالی سینما و رسانه رونمایی شد. در این دوره نیز همانند دوره قبل پوستر با شمایل یک سینماگر طراحی شده است. اگر نگاهی بیندازیم  به تاریخچه طراحی پوسترهای  این جشنواره از سال ابتدای آن (۱۳۶۱) تا به حال در می یابیم که در این دو دوره اخیر طراحی پوستر کاملا متفاوت از سالهای پیش ارائه شده است. می توان گفت این طراحی به گونه ای هماهنگ با آیین بزرگداشت هنرمندی شده است که در ابتدای مراسم جشنواره از او تجلیل به عمل می آید. «مجید برزگر» که پیش از این در جشنواره فیلم فجر ؛ مسئولیت برگزاری اختتامیه و افتتاحیه های جشنواره و همچنین طراحی پوستر و جلد کتاب را برعهده داشت؛ در دوره قبل به عنوان ایده پرداز و طراح پوستر جشنواره سی و چهارم انتخاب شده بود ، امسال نیز به عنوان مدیر هنری پوسترجشنواره  به همراهی«حسین زارعی» طراح گرافیست آن طرحی متفاوت ارائه کرد. نقاشی پوستر را «علی بیگی‌پرست» بر اساس عکسی از «عزیز ساعتی» برعهده داشته و خوشنویسی پوستر امسال را «حسن عباسی‌پرزاد» انجام داده است.

پوستر جشنواره فیلم فجر 35

پوستر جشنواره فیلم فجر ۳۵

در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر تمامی پوسترها تا دوره قبل به صورت طرح هایی با المان های گرافیکی  ارائه می شده است. در صورتی که دربسیاری از جشنواره های دنیا عکس بازیگران مهم روی پوستر اصلی قرار می گیرد مثلاً در جشنواره فیلم کن عکس بازیگری قابل تحسین- همانند مارچلو ماسترویانی- روی پوستر قرار می گیرد یا یک پلان از یک فیلم مشهور تبدیل به پوستر می شود. اما از آن جهت که انتخاب سکانسی از یک فیلم مشهور روی پوستر ممکن است باعث بوجود آمدن تعابیری راجع به انتخاب آن فیلم برای طرح پوستر شود، لیکن محمد حیدری- دبیر جشنواره فجر- ازدوره قبل سنت پسندیده‌ای را با ثبت نقاشی از تصاویر هنرمندان سینماگر قدیمی بر روی پوستر آغاز کرده است که سال گذشته مربوط به خسرو شکیبایی بود و امسال به علی حاتمی رسیده است.

طراحی این پوستر تلفیقی از نقاشی و گرافیک می باشد،که به زیبایی گویای این است که مرحوم علی حاتمی سینماگری قابل تحسین است.استفاده از رنگ آبی ، انسان را به سوی دقیق شدن و بی نهایت سوق میدهد و اگر هر قدر بیشتر روشن باشد انعکاسی موجی خود را بیشتر از دست می دهد تا آنجا که به آرامش خاموش رنگ سفید می رسد. بر روی شانه سمت راست زنده یاد علی حاتمی تصویر طرحی گرافیکی از مرغ در نقوش گل و مرغ -نقاشی های ایرانی – نقش شده است که می توان گفت طراح به جای گل از نقاشی علی حاتمی استفاده کرده است .دست زنی که کلاکت را گرفته در جلوی تصویر طرح شده و روی کلاکت به جای مشخصات فیلم و سکانس، از لوگوی جشنواره و تاریخ آن استفاده شده است.در کل این پوستر نشان دهنده آن است که در این جشنواره به آثار زنده یاد علی حاتمی توجه خاصی خواهد شد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا