گجت‌ها

خرید خردکن برقی خوب ساده است!

خرید خردکن برقی خوب ساده است!
۱+

هرقدر هم که آشپزی کردن برایتان سخت باشد، حتما پیش آمده که مجبور شده باشید آستین‌ها را بالا زده و دست به کار پختن غذا شوید. همه‌ به نوبه‌ی خود با چاقو و ابزارآلات دیگری که برای آماده‌سازی غذا به آن‎‌ها نیاز است آشنا هستند.

شاید وقت آن رسیده که به چاقو و تخته آشپزخانه خود استراحت داده و راه را برای ابزاری جدید به آشپزخانه‌تان باز کنید. پیشرفته شدن زندگی‌، فرآیند پختن غذا را ساده‌تر کرده، بطوریکه دستگاه‌های منتوعی با کمک برق، تمام کارهای آماده‌سازی غذا را در کمترین زمان انجام می‌دهند و دیگر لازم نیست برای پخت یک نوع غذا ساعت‌ها در آشپزخانه مشغول باشید. در این مقاله به بررسی دستگاهی خواهیم پرداخت که بدون اغراق دست راست آشپزخانه است.

خردکن چیست؟

خردکن دستگاه عجیب و ناآشنایی در آشپزخانه‌ها نیست، سال‌هاست که اکثر خانم‌ها یکی از آن ‌ها را در خانه‌ی خود دارند و جزو اولین و قدیمی‌ترین دستگاه‌های برقی به شمار می‌رود. شما با این وسیله کوچک می‌توانید خودتان را از وجود چندین وسیله بی‌نیاز کنید و اگر شاغل هستید نگران کمبود وقت نباشید.

آماده کردن موادغذایی در خردکن فرآیند ساده‌ای دارد. شما می‌توانید با زدن یک کلید، انواع مواد سفت و نرم را در عرض یک چشم بر هم‌زدن میکس شده و آماده تحویل بگیرید.

انواع خردکن

خردکن‌ها انواع مختلفی دارند و همه آن‌ها از لحاظ کارایی با یکدیگر مشابه بوده و حتی می‌توانند جایگزین هم باشند. مثلاً ممکن است شما در خانه‌تان دونمونه از خردکن را داشته باشید و متناسب با نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

خردکن دستی

نمونه‌های دستی از لوازم آشپزخانه معمولا چندان کاربردی و موردپسند نبوده وکار کردن با آن‌ بسیار سخت و خسته کننده است. اما برخلاف آن‌ها در خردکن‌های دستی شاهد فرآیند متعادل‌تری هستیم. اگر چه خردکن‌های دستی سرعت پایین‌تر و استفاده بیشتری از دست دارند، اما در زمان‌هایی که موادغذایی کمتر بوده و می‌خواهید یک نهار جمع و جور آماده کنید بسیار کمک کننده‌اند. خردکن‌های دستی با ظرف کوچکی که دارند برای شستن و تمیز کردن بسیار راحت هستند و با آن کار سختی در پیش ندارید.

تیغه‌ها معمولاً دو پره و بسیار تیز هستند تا موادغذایی که می‌تواند شامل سبزیجات و گوشت باشد را در زمان کمی خرد کند. کار کردن با خردکن‌های دستی به کمک یک اهرم یا بندی که در قسمت بالای آن وجود دارد (بنا به مدل و طراحی خاص شرکت سازنده) بسیار راحت‌تر است، یعنی شما با چند بار کشیدن بند یا اهرم آن به راحتی به یک مواد میکس شده و نرم دست پیدا خواهید کرد.

بسیاری از سازندگان، رنده را هم جزو خانواده‌ی خردکن‌ها می‌دانند، چرا که معتقدند هر وسیله‌ای که بتوان مواد غذایی را در هر ابعادی خرد کرد می‌تواند اسم chopper یا خردکن را روی آن گذاشت.

حتماً با کارایی رنده آشنایی دارید. آن‌ها در هر مدلی که باشند مواد غذایی ( معمولاً سفت) را به صورت حلقه، ریز یا درشت رنده می‌کنند. معمولا تفاوتی که در رنده‌ها وجود دارد به دلیل نوع سری و جنس تیغه آن‌هاست. امروزه رنده‌های گران قیمتی را در بازار شاهد هستیم که بیشترین دلیل قیمت آن بعد از مارک و کمپانی سازنده، سری‌های متنوع و تیغه‌های بسیار بران است.

اما در کل قیمت خردکن‌های دستی قابل قیاس با خردکن‌های برقی نیست، آن‌ها تخصصی‌تر هستند و برای خردکردن مواد از دو یا چهار تیغه تیز تشکیل شده‌اند که با کمک انرژی برق و بدون نیاز به دست کار می‌کنند.

خردکن برقی

امروزه خردکن‌ها با نمونه برقی شناخته می‌شوند و همانطور که گفته شد خردکن برقی جزو قدیمی‌ترین لوازم برقی آشپزخانه‌ی ایرانی‌هاست. خردکن برقی کمک می‌کند تا بتوانید سریع‌تر و بی‌دردسرتر موادغذایی را برای پخت غذا آماده کنید.

گاهی اوقات غذاساز و خردکن با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند و این موضوع غیرمعمول نیست، چرا که هر دوی آن‌ها از پس خرد کردن به خوبی برخواهند آمد. در واقع یکی از مهمترین کاربردهای غذاساز‌های چندکاره، ظرف خردکن بزرگ آن است. اما از این موضوع هم نمی‌توان غافل شد که خردکن تک کاره عملِ خرد کردن را به صورت تخصصی و حرفه‌ای‌تر انجام می‌دهد. پس از خردکن برقی استفاده کنید تا به تخته و چاقوی خود کمی استراحت دهید.

خردکن‌های برقی انواع مختلف دارند که می‌خواهیم به اختصار هر یک از آن‌ها را معرفی کنیم.

  • خردکن‌های موتور از پایین

همانطور که از نام این وسایل مشخص است موتور آن در قسمت پایین قرار دارد. کمی سنگین‌تر بوده و نحوه عملکرد آن به صورت فشاری است، یعنی شما باید درب آن را سمت پایین فشار دهید تا عمل خرد کردن انجام گیرد. موتور این نوع خردکن بسیار قدرتمند بوده و نحوه قرارگیری تیغه‌ها طوری است که می‌تواند کار یک آسیاب بزرگ را هم انجام دهد.

اما از ایرادی که می‌توان به این نوع خوردکن‌ها گرفت محفظه آن‌ها است. محفظه‌ی خردکن‌های موتور از پایین معمولاً مات بوده و قابلیت شست و شو ندارد، البته برخی برندها فکر چاره کرده و محفظه شفافی را با قابلیت جداسازی از بدنه طراحی کرده‌اند تا بتوانید به راحتی آن را شست‌و‌شو دهید. البته تعداد این نوع خردکن‌ها در بازار کم است.

  • خردکن ۱ ۲ ۳

اولین برندی که در زمینه خردکن‌های موتور از پایین فعالیت داشت مولینکس بود. این کمپانی با موتور قدرتمند و نحوه قرارگیری تیغه‌ها توانست محبوبیت بسیاری را به دست آورد به طوری‌که هنوز هم در کنار محصولات متنوع خود خردکن‌های ۱۲۳ را با همان شکل و شمایل گذشته عرضه کرده‌است.

علت نامگذاری ۱ ۲ ۳ نحوه‌ی عملکرد آن است، یعنی خردکردن طی سه مرحله انجام می‌گیرد، به صورتی که شما در اولین مرحله بعد از اضافه کردن مواد غذایی و گذاشتن درب آن، کافیست درب را به سمت پایین بفشارید. در مرحله‌ی دوم آن را نگه می‌دارید تا مواد به میزان مطلوبتان خرد گردد و در مرحله‌ی سوم دست‌تان را به آرامی از روی درب برمی‌دارید تا دستکاه از کار بایستد. (البته فراموش نکنید که به منظور سلامت دستگاه نباید آن را بیشتر از ۳ ثانیه روشن نگه داشت.)

  • خردکن‌های موتور از بالا

تعداد تیغه‌ها در این نوع خردکن معمولاً بین ۲ تا ۴ تیغه با فاصله مشخص می‌باشد. این نوع خردکن‌ها اگرچه نمی‌توانند در آسیاب کردن مغزیجات و ادویه‌جات به شما کمک کنند اما می‌توانید سبزی و سالاد خود را به راحتی خرد کنید. خردکن‌های موتور از بالا بسته به طراحی شرکت سازنده آن، می‌توانند به صورت کلیدی یا عملکرد فشاری کار کنند.

کارایی خردکن

در کل خردکن‌ها با هر ابعاد و سبکی که ساخته شده‌اند عملکرد مشابهی دارند، کار همه‌ی آن‌ها خرد کردن به صورت درشت یا ریز است.

  • اگر می‌خواهید پیاز را برای سوپ خرد کنید، می‌توانید به‌جای استفاده از چاقو و خطرات احتمالی آن، از خردکن برقی استفاده کنید.
  • می‌توانید به کمک خردکن‌های موتور از پایین که علاوه بر سرعت بالا، تیغه‌های قوی‌تری هم دارند، انواع خشکبار، ادویجات و مغزیجات را پوره کنید.
  • خردکن برقی می‌تواند به راحتی جایگزین سبزی‌خردکن‌ها شود چون همان کاربرد را دارد (البته با کیفیت بهتری کار خرد کردن را انجام می‌دهد). مثلاً شما برای آماده کردن خورشت قورمه سبزی به ریزترین حالت سبزی نیاز خواهید داشت، اگر سبزی خردکن نداشته باشید، این کار در خردکن برقی بسیار سریع انجام می‌گیرد. اما تنها ایرادی که می‌توان به آن گرفت محفظه کوچک آن نسبت به سبزی خردکن است. شما برای ریختن سبزی داخل خردکن مجبور هستید آن را به قطعات کوچکی تقسیم کرده و کم کم به دستگاه اضافه کنید.
  • شما می‌توانید علاوه بر مرغ گوشت و سبزیجات از آن برای درست کردن آرد سوخاری هم استفاده کنید.
  • به کمک خردکن می‌توانید سالاد‌های متنوعی را در کمترین زمان آماده و سرو کنید.
  • این دستگاه برای خرد کردن تمامی میوه، سبریحات، گوشت و ادویه‌جات مناسب بوده و یه دستگاه همه فن حریف است.

خردکن برقی چه مارکی خوبه؟

انتخاب برند اولین سوالی است که هنگام خرید هر وسیله برقی با آن روبه‌رو هستیم و از آنجایی که خردکن‌ها در انواع مختلف و از برندهای داخلی و خارجی ساخته شده‌اند، لازم است که قبل از خرید با آن‌ها آشنا شویم.

برخی برندهای مطرح اروپایی و آمریکایی سابقه‌ی درخشانی در تولید لوازم خانگی برقی داشته و امتحان خود را پس داده اند اما ممکن است به دلیل قیمت بالایشان از لیست خرید حذف شوند. گاها برند‌های ناشناس با قیمت پایین تر امکانات بیشتری دراختیار کاربران قرارداده و اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنند. هنگام خرید به کیفیت و کارایی محصول اهمیت بسیاری داده و تا حد امکان از برندگرایی خودداری کنید.

نمونه‌های پرطرفدار خارجی برای خرید خردکن برقی، فیلیپس، خردکن فلر، خردکن مولینکس، خردکن بوش، خردکن تفال و…می‌باشد، همچنین از برندهای ایرانی می‌توان به خردکن پارس خزراشاره نمود که ازکیفیت خوبی برخوردار است.

شما می‌توانید از خردکن برای درست کردن تمامی غذاها استفاده کنید، چرا که تیغه‌های تیز آن با سرعتی باورنکردنی از پس تمامی مواد سفت و نرم بر خواهد آمد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا