روانشناسی و موفقیت

رابطه عاشقانه و پایدار چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا الویت اول همسرتان هستید؟

رابطه عاشقانه و پایدار چه ویژگی‌هایی دارد؟
۳+

در بین افراد مختلف با دیدگاه‌های متفاوت نسبت به زندگی رابطه عاشقانه تعاریف متفاوتی می‌تواند داشته باشد. اما یکی از مهمترین فاکتورهای یک رابطه عاشقانه که بین تمامی سلیقه‌ها مشترک می‌باشد احترام متقابل و عشق است.

زوج‌های عاشق انتخاب مهم یا همان اولویت همدیگر هستند نه یک گزینه انتخابی. در موقعیت‌های متفاوت زندگی رفتارها و اعمال نشان می‌دهد که آیا همسران اولویت یکدیگر هستند یا تنها یک گزینه برای هم محسوب می‌شوند.

ویژگی‌های یک رابطه عاشقانه

سوال کردن

یکی از خصوصیات رابطه عاشقانه سوال کردن است. زمانی که شما برای یک نفر، مخصوصا همسرتان در اولویت باشید بی شک امور روزانه، خانواده، اینکه چگونه کار خود را انجام داده‌اید و . . . برایتان اهمیت خواهد داشت و در موردشان سوال خواهید کرد.

اگر همسران به یکدیگر توجهی نداشته باشند سوالات کمتر خواهد بود و اهمیتی به نحوه زندگی یکدیگر نخواهند داد. پس اگر سوالات همسرتان زیاد است ناراحت نباشید شما در اولویت او قرار دارید.

در رابطه عاشقانه طرفین برای یکدیگر وقت صرف می‌کنند

یکی دیگر از علامت‌های رابطه عاشقانه زمانی است که با هم می‌گذرانید. در طی روز چند وعده با هم غذا می‌خورید؟ چقدر با هم فیلم می‌بینید؟ کارهای روزانه را چقدر با هم انجام می‌دهید؟

اگر نتوانید آخرین باری که با هم یک فعالیت اجتماعی داشته‌اید به خاطر بیاورید، پس حتما شما در اولویت همسرتان نیستید و ترجیح می‌دهید کارها را به تنهایی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: تفاوت عشق و هوس: آیا واقعا عاشق شده اید یا فقط یک هوس زودگذر است؟

در رابطه عاشقانه طرفین به راحتی از یکدیگر عذرخواهی می‌کنند

همسر شما از عذرخواهی کردن ابایی ندارد

همسر شما از عذرخواهی کردن ابایی ندارد

بی شک بین تمامی زوج‌ها روی کره زمین اختلاف نظر وجود دارد و حتما اختلافاتی بین آنها رخ می‌دهد. کشمکش‌های همسران یک مسئله عادی است ولی اینکه چگونه آنها را حل و فصل کنند بسیار مهم تر است.

در صورتی که شما بعد از جر و بحث هیچ کدامتان قصد عذرخواهی ندارید، زندگی موفقی نباید داشته باشید. از یکدیگر قدردانی کنید و اگر اولویت یکدیگر هستید عذر خواهی را هم در لیست کارهای خود قرار دهید.

زوج خوشبخت همواره پاسخگوی یکدیگر هستند

آیا همسرتان در طی روزبه تماس‌های تلفنی یا پیام‌های متنی شما پاسخگو است؟ انتظار کشیدن در ساعات طولانی برای یک پاسخ کوتاه کمی عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

حتی اگر محیط کار و یا شغل شما به گونه‌ای است که در لحظه نمی‌توانید در دسترس قرار بگیرید در طی کار حتما پاسخگوی همسرتان باشید. یکی از نشانه‌های رابطه عاشقانه این است که زوج‌های عاشق که اولویت یکدیگر هستند حتما یک زمان برای پاسخگویی هر چند کوتاه به همسرشان پیدا می‌کنند.

به یکدیگر کمک می‌کنند

در یک زندگی سالم مسئولیت‌ها به طور دقیق و مساوی تقسیم خواهد شد و این یکی از نشانه‌های رابطه عاشقانه است. اگر مسئولیتی دارید آن را دقیق و با نظم انجام دهید و اجازه ندهید شانه خالی کردن سبب فاصله بین شما شود.

اما گاهی موقعیت‌های زندگی یا اتفاقاتی در طی روز اجازه رسیدگی به وظایف را نمی‌دهند. در این جور مواقع کمک رسان یکدیگر باشید و از همکاری با هم دریغ نکنید. بی شک زوج‌های عاشق و خوشبخت برای پیش بردن بهتر زندگی‌شان بیشتر از سایرین کمک یکدیگر هستند.

در رابطه عاشقانه زوجین همواره اولویت یکدیگر هستند

همسرتان باید برای شما وقت بگذارد

همسرتان باید برای شما وقت بگذارد

زوج‌ها برای مراقبت‌های روحی و روانی از یکدیگر سعی می‌کنند با اهمیت قائل شدن به نظرات هم زندگی را شاد و بی دغدغه نگه دارند.

مشغولیات ذهنی را زمانی که با هم هستید کنار بگذارید و در کنار هم باشید. در صورتی که اولویت یکدیگر باشید برای وقت گذراندن با هم بیشتر تلاش می‌کنید.

روانشناسی امروز بر این نکته تأکید دارد که به هیچ عنوان نمی‌بایست روابط شما با خانواده‌ پدری یا مادری‌تان بر روابط‌تان با همسر و یا فرزندان‌تان مرجح باشد. در واقع، اولویت اصلی با همسر و فرزندان‌تان است.

در یک رابطه عاشقانه دروغ جایگاهی ندارد

صداقت و راستی از مهمترین ارکان یک زندگی سالم و از ویژگی‌های زوج‌های خوشبخت است. زمانی که بدانید همسرتان گاهی به شما دروغ می‌گوید شما شک نداشته باشید که در اولویت او نیستید. دروغ گویی را کنار بگذارید تا بتوانید اهمیت دادن به یکدیگر را به راحتی اثبات کنید. در غیر این صورت شما اولویت یکدیگر نیستید.

زوج عاشق سازش می‌کنند!

قرار نیست شما قربانی یک رابطه زن و شوهری باشید ولی می‌توانید گاهی گذشت کنید. فداکاری داشته باشید و فراموش نکنید که این فداکاری نباید یک طرفه باشد یعنی اینکه همیشه فقط شما گذشت نکنید.

هر دو طرف گاهی اشتباهات یکدیگر را ندید بگیرید و بگذرید تا خشم و کینه ریشه پیدا نکند. برای شادی خود و همسرتان اهمیت قائل باشید و اگر در اولویت یکدیگر هستید سازش کنید.

زوج عاشق بهترین‌های یکدیگر را می‌بینند

در یک رابطه عاشقانه زوجین نکات مثبت یکدیگر را می‌بینند. تحقیقات نشان از آن دارند که چگونگی تفکر شما در باب همسرتان، تأثیر بسیاری بر چگونگی احساس‌تان نسبت به او دارد.

در واقع، اگر تفکری منفی نسبت به او داشته باشید، تمامی چیزهای مربوط به او را منفی می‌بینید. لذا اگر خواهان آن اید که پی و بنیان ازدواج‌تان قوی گردد و احتمال طلاق و جدایی‌تان ضعیف، همسرتان را نه با نگرشی منفی، بلکه با نگرشی مثبت بنگرید و بهترین‌هایش را در پیش چشم خود داشته باشید.

در رابطه عاشقانه زوج‌ها از بودن کنار هم خسته نمی‌شوند

یک مطالعه نشان از آن دارد که زوج‌هایی که با یکدیگر تفریح می‌کنند و اصطلاحاً خوش می‌گذرانند، بهتر و طولانی‌تر در کنار یکدیگر باقی می‌مانند. این خوش گذرانی و لذت بردن از لحظات را از هر طریقی که خود می‌دانید فراهم آورید.

زوج عاشق از یکدیگر تعریف می‌کنند

در یک رابطه عاشقانه هنگامی که همسرتان کار خوبی انجام می‌دهد، حتماً از او تشکر می‌کنید. زمانی که زیبا شده است حتماً از او تعریف می‌کنید.

روانشناسی امروز تأکید بسیاری بر تعریف کردن از همسر دارد. در واقع تعریف مثبت از همسر و خصوصاً قدردانی و سپاسگزاری از او تأثیر بسیاری بر افزایش رضایت از ازدواج و در کل هر نوع رابطه عاشقانه دارد.

اگر همسرتان از شما تعریف می‌کند و زیبایی‌های شما را می‌بیند با در نظر گرفتن سایر فاکتورها یعنی یک رابطه عاشقانه موفق دارید.

شریک شما به ظاهر خود رسیدگی می‌کند

عزت نفس و اعتماد به نفس شما در ازدواج و رابطه عاشقانه بسیار تأثیرگذار است. زمانی که شما با خودتان رابطه‌ی خوبی نداشته باشید، مطمئن باشید که در ازدواج نیز رابطه خوبی با شریک‌تان نخواهید داشت.

افزون بر این، می‌بایست به خودتان برسید، چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ باطنی. این امر نیز یکی از عوامل مهم در حفظ ازدواج است.

شریک شما عشقش را در اعمالش هم نشان می‌دهد

محققان از ۴۹۵ امریکایی که متوسط سن ۵۰ سال داشتند، خواستند که نظر خود را در مورد ۶۰ داستان عشقی و رابطه عاشقانه متفاوت بیان کنند. این داستان‌ها که کاملا با هم متفاوت بودند شامل روابط عاطفی افراد، علاقه به طبیعت و عشق به حیوانات خانگی بود.

بیشتر افراد ترجیح می‌دادند احساس دوست داشتن را زمانی که طرف مقابل برایشان وقت صرف می‌کرد، تجربه کنند. در حقیقت کسی که بیشتر وقت خود را برای شما اختصاص می‌دهد به این معنا است که شما را بیشتر دوست دارد.

مردم احساس دوست داشتن را زمانی که در حال وقت گذرانی با یکدیگر هستند، احساس خواهند کرد.

وقتی با دوست خود قدم می‌زنید، وقتی طلوع خورشید را نگاه می‌کنید و یا وقتی حیوان خانگی اتان را در آغوش می‌گیرید، احساس می‌کنید که آن‌ها را دوست دارید. بیشتر افراد وقتی که از طرف دیگرشان نشانه‌های عشق را می‌بینند، احساس خوشبختی واقعی دارند.

تحقیقات نشان داده است که رفتارهای عملی بسیار بیشتر از عبارات کلامی سبب ایجاد حس عشق واقعی می‌شود.

یک محقق می‌گوید: ” در تحقیقات انجام شده مشخص شد افرادی که برای یکدیگر زمان بیشتری می‌گذاشتند حس عشق واقعی در آنها رخ می‌داد. مثلا زمانی که فرد به خانه برمی گشت و حیوان خانگی‌اش را می‌دید، احساس عشق بیشتری می‌کرد تا زمانی که دوستی فقط با کلام به او می‌گفت : ” من عاشقت هستم ”

اقدامات انجام شده حس بسیار عمیق تری نسبت به رفتارهای صرفا کلامی در بر دارد.

همسرانی که در اولویت یکدیگر قرار دارند زندگی را با هم می‌سازند و برای هم تلاش‌های بسیاری می‌کنند تا بتوانند جلب رضایت کنند. در صورتی که برای یکدیگر اهمیتی قائل نیستید یا اینکه در چند مورد از این گزنه‌ها نتایج مثبتی ندارید می‌بایست تجدید نظر کنید و یا اینکه برای اصلاح روابط و اخلاق یکدیگر دست به کار شوید.

منبع +

۴ دیدگاه

4 دیدگاه

  1. محمدحسن آزادگان

    محمدحسن آزادگان

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ at ۹:۰۷

    درود
    نکات خیلی خوبی داشت.
    شاید خیلی ساده به نظر برسه، ولی همین نکات ساده می تونه تاثیرات بسیار عمیقی روی کیفیت رابطه بگذاره.

    ۵+
  2. Avatar

    مهری رحیمی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ at ۲۱:۵۱

    خیلی مفید بود

    ۱+
  3. Avatar

    عماد

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ at ۲۱:۵۳

    الان اکثر زوج ها میخوان فقط همدیگه رو دک کنن کمتر زوجی هست که دوست داشته باشن بیشتر کنار هم باشن…

    ۰
  4. Avatar

    fahimeh

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ at ۲۱:۵۵

    فقط و فقط احتراممممم
    اگر احترام از بین بره دیگه فاتحه اون رابطه خونده شده ست

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا