دانستنی‌های سلامتی

از خطرات مهلک سموم دفع آفات نباتی بر روی سلامت انسان بخوانید!

سموم دفع آفات نباتی

از خطرات مهلک سموم دفع آفات نباتی بر روی سلامت انسان بخوانید! حتی اگر به میزان کم در معرض سموم قرار بگیرید آسیب های جدی روحی و جسمی به بدن وارد می شود. اگر این نکته ها را رعایت نکنید درست مثل این است هر روز یک قطره سم می خورید.

۷+

یاد آن روزها بخیر که سیب ها کرم خورده بود و پرتقال ها کمی لک داشت. هر میوه ای هم که می خواستی بخری هیچ وقت یک شکل و یک اندازه نبودند. چون ارگانیک بودند و خبری از انواع سموم دفع آفات نباتی نبود. سموم دفع آفات نباتی برای کشتن انواع حشرات و علف های هرز و البته برای رشد بهتر میوه ها و سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد و درست است که آفات را از بین می برند ولی به درون محصول نفوذ کرده با خرید آن ها از سبزی فروشی و میوه فروشی این سموم وارد خانه و بعد دستگاه گوارش ما می شود. حتی وقتی از یک حشره کش به ظاهر بی خطر برای خلاص شدن از شر پشه ها و حشرات مزاحم استفاده می کنید بدن تان در معرض سموم دفع آفات نباتی قرار می گیرد. در نت نوشت امروز از اثرات مضر انواع سموم دفع آفات نباتی بر سلامتی بدن انسان مطلع شوید تا بیشتر مواظب خودتان باشید.

سموم دفع آفات نباتی واقعا سم هستند

طبق گفته و تحقیقات آژانس حمایت از محیط زیست Environmental Protection Agency هر نوع ماده ای که باعث از بین رفتن هر نوع موجود زنده ای اعم از خزنده، چرنده، پرنده، حشرات، گیاه و حیوانات (حتی از نظر ما مزاحم) شود سم نامیده می شود. این سم ها ممکن است برای از بین بردن کک، انواع قارچ یا کشتن حشرات مزاحم و حتی خزندگان خطرناکی مثل مار یا حتی علف های هرز باشد. ولی سم است. سمی که به هر حال یک موجود زنده را می کشد.

سموم دفع آفات نباتی برای انسان بسیار مضر هستند

سموم دفع آفات نباتی از نظر بیولوژیکی یا زیستی فعال هستند، و پس از انتشار در محیط باعث فعل و انفعالات شیمیایی می شوند. پس ماده سمی محسوب می شوند. هر چند استفاده کمی از یک حشره کش یا یک سم دفع آفات نباتی انسان را نمی کشد و فقط حشرات و کته ها و آفات را از بین می برد، ولی به علت سمی بودن هر کجا برود آن محیط را سمی می کند. ممکن است این سموم انسان را نکشد ولی دلیل آن نمی شود که بر بدن ما بی تاثیر باشد. سم به هر حال سم است. روی همه آن‌ها یک سر اسکلت گذاشته شده و نوشته شده اگر به اشتباه خورده شد یا پوست و چشم با آن تماس داشت تا رسیدن شخص به یک مرکز پزشکی این کارها را انجام بدهید. پس همین سم های به ظاهر کم به تدریج در بدن نفوذ کرده خطرناک می شوند. درست مثل این که شما هر روز مقدار کمی سم بخورید.

گاهی این سم ها آن قدر اندازه اش کم است و عکس‌العمل‌های طبیعی نشان می دهیم که متوجه نمی شویم در معرض سم قرار گرفته ایم.

سموم دفع آفات نباتی در بدن چگونه عمل می کند؟

متخصصان سم ها را به دو نوع تروپیکال و سیستمتیک تقسیم بندی کرده اند. منظور از تروپیکال سمی است که فقط قسمت های خاصی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و سیستمتیک سمی است که بر کل بدن تاثیر می گذارد.

مثلا سمی که فقط روی پوست تاثیر می گذارد و باعث واکنش هایی مثل خارش، قرمزی و کهیر می شود یک واکنش تروپیکال یا منطقه ای است. واکنش هایی مثل سرفه، عطسه، تاری دید و اشک، سوزش گلو نیز بعد از قرار گرفتن در معرض سم از نوع تروپیکال محسوب می شود.

سم های سیستمتیک که تشخیص آن ها بسیار مشکل است بر کل بدن تاثیر می گذارند. سردرد، خستگی، استفراغ، مشکلات گوارشی و تنفسی، تغییر ضربان قلب، و تشنج از علائم تاثیر سم های سیستمتیک بر بدن انسان است که گاهی به مرگ هم منجر می شود.

تاثیر کوتاه مدت سم ها در بدن

وقتی شخص برای لحظه ای کوتاه در معرض سم قرار گیرد چه از طریق پوست یا تنفس، چشم یا دهان نشانه های تاثیر ورود سم تا ۴۸ ساعت در بدن مانده و واکنش های زیر را نشان می دهد:

× تهوع و استفراغ

× اسهال

× تشنج

× کاهش یا از بین رفتن هوشیاری

× سرفه و گلو درد

× ضعف و بی حالی شدید

تاثیرات بلند مدت سم ها در بدن

وقتی شخص به طور مداوم در معرض سموم دفع آفات نباتی ، هر چه قدر هم کم قرار بگیرد به تدریج بیماری های خطرناک و مقاوم به درمان در شخص بروز می کند که شامل موارد زیر است:

×  سرطان، آلزایمر، ناباروری، اختلالات پیشرفته روحی روانی

× تغییر و جهش ژنی که به نسل بعد هم منتقل می شود

× آسیب های جدی سیستم عصبی

× افسردگی، اضطراب ، آسم

× از بین رفتن تعادل هورمونی : چاقی، دیابت، تومورهای تیروئیدی، تولد زود هنگام و جنین ها و نوزادان ناقص

× مشکلات سیستم اعصاب مرکزی مثل ضعف حافظه، عدم تعادل در حرکات، تغییر شدید حالات روحی، ضعف بینایی

تاثیر سم بر روی زنان باردار

بارداری دوران بسیار حساسی است. در این دوران حتی بهترین داروهای گیاهی و طبیعی به دلیل وضعیت خاص مادر و جنین فقط باید با نظر پزشک مصرف شود. چرا که گاهی حتی یک قرص مسکن ساده می تواند تاثیرات مخربی بر سلامت جنین داشته باشد.

تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان داده است زنانی که روزی ۲ وعده از میوه های حاوی سموم دفع آفات نباتی شیمیایی استفاده می کنند ۱۸ درصد قدرت باروری شان کمتر می شود. این زنان در صورتی که باردار شوند ۲۶ درصد احتمال دارد جنین خود را مرده به دنیا بیاورند.

سمومی که حشرات را می کشد می تواند برای جنین بسیار کوچک و حساس و سیستم عصبی آسیب پذیر او تاثیرات بسیار مخرب داشته باشد. حتی اگر او را نکشد ممکن است جنین را دچار بیماری های دستگاه عصبی و نقص عضو نماید. به همین دلیل در طی دوران بارداری مادر نباید در معرض هیچ نوع سمی حتی یک حشره کش ساده قرار نگیرد.

اثر سم ها بر کودکان

بعد از زنان باردار دومین گروه در معرض خطر سموم دفع آفات نباتی کودکان هستند. بجه ها هنگام رفتن به مدرسه، در مدرسه و مهد کودک ها، بیمارستان، در پارک ها و مکان های عمومی برای بازی و تفریح و گردش ممکن است در معرض انواع سم ها قرار گیرند. پوست حساس و اندام کوچک کودکان که هنوز به طور کامل رشد نکرده است از یک طرف و گردش سریع تر خون در بدن کوچک شان تاثیرات مخرب سم را نسبت به بزرگ ترها چند برابر می کند.

کلیه ها و کبد کوچک آن ها در بیشتر مواقع قادر نیست سم ها را از بدن دفع کند. هر چند در کودکان علائمی مشابه بزرگترها دیده می شود ولی خطر آن جا بیشتر است که ممکن است از رشد طبیعی آن ها جلوگیری کرده و حتی باعث معلولیت های جسمی و روحی مثل کامل نشدن مغز، سرطان خون، اوتیسم، ضریب هوش پایین شود. کم ترین خطر سم ها برای کودکان بیماری آسم است که بیماری چندان راحتی نیست. تصورش را بکنید هیچ گاه نتوانید درست نفس بکشید.

تاثیر سموم بر محیط زیست

متاسفانه رشد گسترده سموم دفع آفات نباتی در میوه ها و سبزیجات این سموم را وارد خانه و سپس وارد بدن انسان می کند. مواد دفعی از بدن که دوباره به محیط زیست بر می گردد حاوی این سموم است. آب و زمین آلوده می شود.

چهارپایانی که از علف های روییده روی زمین – حتی اگر سم پاشی نشده باشد – استفاده می کنند سم وارد بدن آن ها می شود و دوباره از طریق گوشت آن ها سم ها دوباره وارد بدن انسان می شود.

چرخه ای که پایان ندارد. به همین دلیل است که جمعیت انواع زنبوران در کلیه مناطق دنیا به شدت کاهش یافته است.

مواظب باشید

می دانیم از آن چه گفته شد وحشت می کنید. ولی متاسفانه واقعیتی است که به دلیل مداخله انسان در طبیعت به وجود آمده و گریبان آن هم اول دامن انسان را خواهد گرفت.

با این چند راهکار حداقل سعی کنید کمتر در معرض انواع سموم حتی به طور غیرمستقیم قرار بگیرید:

۱- از میوه هایی استفاده کنید که پوست های سختی دارند مثل آووکادوو، پرتقال، آناناس، انبه و پیاز. چون آن ها را پوست می گیرید و پوست سختی دارند نفوذ سم معمولا در پوست است که دور ریخته می شود. بقیه میوه ها را مثل سیب پوست بگیرید.

۲- میوه ها را بخوبی بشویید. حتما برای شستن آن ها از بروس یا اسکاچ استفاده کنید در حالی که آن ها را زیر آب روان گرفته اید.

۳- موقع شستن کاهو و کلم برگ حتما پوسته های خارجی را دور بریزید.

۴- اگر در محیط هایی قرار می گیرید که احتمال می دهید سم پاشی شده باشد یا سم پاشی شوند حتما از لباس های پوشیده استفاده کنید. دستکش، عینک آفتابی و کلاه یادتان نرود.

۵- همیشه یک ماسک تمیز فیلتردار همراه خود داشته باشید.

۶- حتی الامکان از مواد سمی حتی برای کشتن پشه استفاده نکنید.

در صورتی که به هر دلیلی ناچارید از سموم استفاده کنید موارد زیر را رعایت کنید:

۱- دستورالعمل روی قوطی یا جعبه را به دقت بخوانید و دقیقا طبق آن عمل کنید.

۲- برای سم پاشی مکان ها از شرکت های متخصص استفاده کنید و به دستورات ایمنی آن ها گوش دهید.

۳- کودکان، و زنان باردار ، حیوانات خانگی و بیماران را از محیط دور نگه دارید.

۴- مطمئن شوید که پس از تاثیر سم امکان تهویه هوا در محیط های بسته مثل منازل مسکونی، خوابگاه ها و شرکت ها وجود داشته باشد.

۵- فقط به اندازه ای که لازم است سم استفاده کنید. بقیه آن ها را در انبار نگهداری کنید یا طبق دستورالعمل آن را دور بریزید.

۶- همیشه ظروف محتوی سم را در بسته نگه دارید.

۷- پس از استفاده از سم به حمام بروید یا دست های خود را با دقت بشویید.

 

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا