دانستنی‌های سلامتی

غذای خام نخورید، خطر خوردن غذای خام را جدی بگیرید!

خطر خوردن غذای خام

تعطیلات یا موقعیت خاص مثل روز تولد یکی از اعضای خانواده یا شروع سال نو فرصت خوبی برای درست کردن کیک و کلوچه و شیرینی است. وقتی عطر مواد آن در فضای آشپزخانه می‌پیچد از آشپز گرفته تا هر کسی که به آشپزخانه سر می‌زند دوست دارد کمی از خمیر را بچشد. غافل از این که باکتری های خطرناک موجود در خمیر ممکن است سلامتی مان را به خطر بیندازد. باکتری هایی که فقط در محیط مرطوب فعال می‌شوند.

۴+

اگر شما هم از آن دسته طرفداران کیک خانگی هستید که منتظرید تعطیلات یا ایام خاص مثل تولد یکی از اعضای خانواده باشد  یا سال نو از راه برسد تا دست به کار شوید و کیک درست کنید، و قبل از گذاشتن در فر ناخنکی به خمیر بزنید، دست نگه دارید. اول مقاله را بخوانید تا خطر خوردن غذای خام را متوجه شوید و ببینید که خوردن خمیر کیک یا کلوچه و شیرینی چقدر خطرناک است.

غذاهایی مثل انواع گوشت و  آرد هم اگر خام مورد استفاده قرار گیرد بیماری های گوناگونی را در بدن بوجود می‌آورد. تحقیقات تابستان سال گذشته در این مورد را در نت نوشت امروز بخوانید.

باکتری های خطرناک در خمیر

باکتری های مثل ئی کولی E.Colil و سالمونلا Salmonella حتی به میزان بسیار کمی وقتی در محیط مرطوب قرار بگیرند به سرعت فعال شده و ایجاد مسمومیت می‌کنند. به همین دلیل وقتی غذایی را می‌خواهیم دوباره مصرف کنیم باید با دقت و کامل گرم کنیم تا باکتری امکان فعالیت مجدد نداشته باشند. غذاهایی مثل آب گوشت یا همه غذاهای حاوی گوشت و غذاهای حاوی آرد از جمله غذاهایی است که خطر ابتلا به مسمومیت در آن‌ها بیشتر است.

فقط حرارت این دو باکتری خطرناک را از بین می‌برد. ولی در محیط عادی آشپزخانه و رطوبت هنگام آماده کردن انواع خمیر این باکتری‌ها محیط مساعدی برای رشد و تکثیر دارند.

خمیر کیک و شیرینی خانگی

طی تحقیقی که توسط دکتر مارگریت نیل Dr. Marguerite A.Neil پروفسور دانشگاه پزشکی براون هدایت و رهبری شد معلوم شد تمام خمیرهایی که در خانه برای پیتزا، کیک، شیرینی و کلوچه آماده می‌کنیم باعث فعال شدن این دو باکتری خطرناک می‌شود و علت آن هم فقط مرطوب بودن محیط است. در واقع آرد ممکن است ماه‌ها در قفسه فروشگاه‌ها و آشپزخانه و یخچال سالم باشد ولی به محض آن که با شیر، تخم مرغ و آب میوه مخلوط می‌شود تا غذای مورد علاقه خود را آماده کنید، حتی یک عدد باکتری به دلیل وجود محیط مرطوب فعال شده و به سرعت تکثیر می‌کند.

معمولا قبل از گذاشتن خمیر در فر بخصوص خمیرهای کیک و شیرینی آن قدر خوشمزه است که هر کسی به آشپزخانه سر می‌زند وسوسه شود کمی از این خمیر را بردارد و بچشد. بچه‌ها که حتی منتظر می‌نشینند و حتی در کار آماده کردن خمیر کمک هم می‌کنند و بدشان نمی‌آید همزن یا قاشق را بردارند و لیس بزنند. بعضی از بچه‌ها حتی کمی از خمیر را می گیرند و با آن بازی می‌کنند.

ولی تحقیقات انجام شده در تابستان ۲۰۱۶ نشان داد این کار خطرناک است و باعث بروز مسمومیت های شدید غذایی می‌شود که در خیلی از موارد شخص را باید در بیمارستان بستری کنند.

رعایت بهداشت

دکتر نیل که خودش آشپز و نانوای ماهری است، اعتقاد دارد تا قبل از تحقیق به اهمیت عدم استفاده از خمیرهای تازه آماده پی نبرده بود. ولی بررسی ۷۷ بیمار مسموم بستری شده در بیمارستان- با سنین مختلف –  مشخص کرد همه آن‌ها چند ساعت قبل از بروز مسمومیت با خمیر در تماس بوده‌اند.

دکتر نیل توصیه اکید می‌کند هنگام درست کردن انواع خمیرها حتما از دست کش استفاده شود و پس از تهیه خمیر به هر دلیلی حتی برای مزه کردن و اطمینان از اندازه شیرینی یا شوری آن به هیچ وجه حتی به اندازه کمی خمیر نخورید. پس از آن که خمیر را در فر گذاشتید تمام ظرف‌ها و سطوح آشپزخانه را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید. پس از تهیه خمیر علاوه بر ظروف دست‌ها را باید با آب گرم و مایع های دست شویی یا ظرف شویی با دقت شست تا هیچ اثری از خمیر بر روی آن‌ها باقی نماند. و البته هیچ گاه از این نوع خمیرها به بچه‌ها ندهید تا با آن بازی کنند.

علائم مسمومیت

در صورتی که شخص گوشت خام، آب گوشت، انواع خمیر را که کاملا پخته نشده و در معرض حرارت کامل قرار نگرفته است مصرف کند یا با آن تماس داشته باشد، چند ساعت بعد علائمی مثل تب خفیف، سردرد، تهوع و استفراغ، تاری دید، درد شکم و اسهال  حتی اسهال خونی خواهد داشت و تنها چاره کار رساندن شخص به بیمارستان است. در بعضی موارد حتی مشاهده شده است تاری دید بعد از مسمومیت تا آخر عمر باقی مانده است و شخص دوبینی دارد.

غذاهای حاوی خمیر

هر چند موقع تولید و بسته بندی آرد، یا غذاهای نیمه آماده حاوی خمیر؛ کارخانه های تولید کننده تمام جوانب احتیاطی را برای رفع هر گونه میکرب و باکتری در نظر می‌گیرند ولی به طور کلی آرد وقتی در یک محیط مرطوب قرار بگیرد، حتی یک عدد باکتری می‌تواند فعال شود. تکثیر سریع باکتری‌ها در محیط مرطوب فرآیندی است که از دست تولید کننده‌ها خارج است. ما باید مواظب باشیم. به همین دلیل موقع تهیه هر نوع خمیر در خانه به هیچ وجه نه خودتان نه هیچ از اعضای خانواده نباید آن را مزه کند.

در مورد غذاهای نیمه آماده توصیه متخصصان بهداشت و تغذیه بر این است که به دلیل استفاده از مواد نگهدارنده و تازه نبودن غذا حتی‌الامکان از آن‌ها استفاده نکنیم. یعنی این نوع غذاها به دلیل آن که قبل از استفاده پخته و تحت شرایطی عاری از باکتری و میکرب می‌شوند خطری از نظر وجود باکتری در خمیرشان وجود ندارد. ولی بهتر است هر نوع ماده غذایی که دارای خمیر است به دقت آماده و پخته شود و از گرم کردن مجدد آن یا مصرف آن بدون گرم کردن کامل خودداری کرد. غذاهایی مثل پیتزا یا انواع غذاهای نیمه آماده از این جمله است.

منبع :

nytimes

 

 

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا