دانستنی‌های سلامتی

مضرات خمیر دندان: مواد خطرناک موجود در خمیر دندان را بشناسید!

مضرات خمیر دندان
۱۰+

هیچ وقت در مورد موادی که در خمیر دندان استفاده می‌شود فکر کرده اید؟ اگر نه مقاله امروز نت نوشت زمانی است برای شروع آنکه بدانیم مضرات خمیر دندان چیست و در خمیردندان‌ها از چه موادی استفاده می‌شود و چه تاثیراتی دارد.

مضرات خمیر دندان

بدون استفاده از خمیر دندان، مسواک زدن را تصور هم نمی‌توان کرد. تبلیغات بسیاری بر روی انواع خمیر دندان صورت می‌گیرد که همه از مزایا و خواص این ماده شیمیایی سخن می‌گویند ولی هیچ کدام در مورد مضرات خمیر دندان حتی اشاره‌ای هم ندارند.

خمیر دندان‌ها همان قدر که مفید هستند همان قدر هم می‌توانند مضر باشند و صدماتی نه چندان کم به دندان‌ها وارد کنند. خمیر دندان یک ماده سمی و خطرناک است.

این شوینده که مورد استفاده همه می‌باشد کاملا قلیایی می‌باشد. از آن جایی که خمیر دندان مضرات بسیاری دارد می‌توان به جای استفاده از آن از میوه جاتی که کار خمیر دندان را انجام می‌دهند، استفاده کرد.

خمیر دندان‌ها در تمیز و سالم نگه داشتن دندان‌ها نقش مهمی دارند. در از بین بردن پلاک‌های دندانی و سایر بیماری‌های لثه دندان بسیار موثر است اما مواد تشکیل دهنده فراوانی در خمیر دندان وجود دارد که برای سلامتی مضر هستند به عنوان مثال فلورین یکی از مواد تشکیل دهنده خمیر دندان است که بسیار مضر می‌باشد.

مسواک زدن یک روش بسیار کامل و سالم برای جلوگیری از آسیب‌های دندانی و همچنین پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها است. اگر به جنبه پزشکی این عمل دقت نداشته باشیم می‌توانیم بگوییم که مسواک زدن در شب پس از صرف غذا برای سلامتی دندان‌ها و صبح برای خوشبو شدن و البته زیبایی دندان‌ها مفید است.

بیشتر مردم برای مسواک زدن از خمیر دندان و مسواک استفاده می‌کنند. هر دو پارامتر برای مسواک زدن از مدل‌ها و انواع مختلفی تشکیل شده اند. در روز می‌بایست بعد از هر وعده غذایی اصلی ۲ الی ۳ دقیقه به طور کامل تمامی دندان‌ها مسواک زده شوند.

خمیر دندان‌ها رنگ طبیعی و اصلی دندان‌ها را نمی‌توانند تغییر دهند ولی می‌توانند مواد غذایی که در لابه لای دندان‌ها مانده اند را تمیز کنند و مانع ایجاد پلاک‌های دندانی شوند. همین عامل سبب می‌شود که دندان‌ها تا حدی روشن تر و تمیز تر شوند.

خمیر دندان یک ماده سمی و خطرناک است. این شوینده که مورد استفاده همه می‌باشد کاملا قلیایی می‌باشد.

خمیر دندان یک ماده سمی و خطرناک است. این شوینده که مورد استفاده همه می‌باشد کاملا قلیایی می‌باشد.

مواد موجود در خمیر دندان

تمامی مدل‌ها و برندهای خمیر دندان‌ها از فاکتورهای یکسانی تشکیل شده اند که خمیری با عطر و بوی خوب برای تمیز کردن دندان‌ها را به وجود آورده اند.

برخی از مدل‌ها شامل سفید کننده‌های ویژه هستند و برخی دیگر از طعم‌های خاصی تشکیل شده اند. اما به طور کلی مواد تشکیل دهنده یک خمیر دندان برای حفظ رطوبت دندان‌ها و همچنین از بین بردن پلاک‌های دندانی ساخته شده اند.

البته تمامی مواد به کار رفته در خمیر دندان‌ها نمی‌توانند مفید باشند و این مواد شیمیایی گاهی مضراتی نیز در بر دارند.

مواد شوینده‌ای که در خمیر دندان به کار برده شده اند می‌توانند بر روی سلامتی دندان‌ها و همچنین استخوان‌ها تاثیر منفی به جا بگذارند.

مطالعات نشان داده است که سدیم لورل سولفات SLS و همچنین سولفات لوره سدیم SLES که از مواد تشکیل دهنده و مضرات خمیر دندان است سبب ایجاد مشکل در دهان می‌شود.

این ماده که معمولا داخل خمیر دندان‌های سفید کننده به کار برده می‌شود که می‌تواند خاصیت پولیش کنندگی دندان‌ها را داشته باشد.

سدیم لورل سولفات SLS و همچنین سولفات لوره سدیم SLES سبب اسیدی شدن دهان و دندان‌ها شده و در تخریب مینای دندان بسیار تاثیر گذار است.

در ادامه به بررسی ۱۰ ماده موجود در خمیر دندان‌ها خواهیم پرداخت که همگی عامل بیماری‌های تیروئید، کلیه و سرطان شناخته می‌شوند و ابدا نمی‌توان از کنار آنها به سادگی گذر کرد.

تری کلوسان (Triclosan)

یکی از ترکیبات قوی ضد باکتری که زیاد در خمیر دندان‌ها استفاده می‌شود تری کلوسان است. ولی دانشمندان با تحقیقاتی متوجه شده اند این ماده تاثیر منفی بر تیروئید دارد و باعث سوزش پوست، اختلال در ترشح غدد درون ریز و مقاومت به درمان با آنتی بیوتیک می‌شود.

پلی اتیلین گلیکول (Polyethylene Glycol) از مضرات خمیر دندان

ماده‌ای که منشا پلاستیکی دارد و در تولید اقلام بسته بندی از آن استفاده می‌شود. این ماده باعث تحریک پوست، گلو، بینی، سردرد و تاری دید می‌شود. این ماده حتی بر روی دستگاه عصبی تاثیر می‌گذارد و در مواردی باعث افسردگی می‌شود. درد شکم، تهوع و استفراغ ناشی از مسمومیت این ماده می‌تواند باعث نارسایی قلبی و کلیوی شود.

ماده‌ای که منشا پلاستیکی دارد و در تولید اقلام بسته بندی از آن استفاده می‌شود. این ماده باعث تحریک پوست، گلو، بینی، سردرد و تاری دید می‌شود.

ماده‌ای که منشا پلاستیکی دارد و در تولید اقلام بسته بندی از آن استفاده می‌شود. این ماده باعث تحریک پوست، گلو، بینی، سردرد و تاری دید می‌شود.

وجود فلوراید (Flouride) از مضرات خمیر دندان است

بیش از ۹۵ درصد خمیردندان‌ها حاوی فلوراید است. باید گفت خارش پوست، ناراحتی‌های معده، مسمومیت و عدم توانایی در سوخت و ساز گلوکز از علائم مسمومیت به این ماده است.

سورفاکتانت (Surfactants)

هیچ وقت در مورد موادی که در خمیر دندان استفاده می‌شود فکر کرده اید؟

این ماده فعال شیمیایی از مضرات خمیر دندان است که به راحتی جذب خون می‌شود و می‌توان سرطان زا باشد. از دیگر تاثیرات آن زخم معده، خارش پوست و عدم تعادل هورمونی است.

سوربیتول (Sorbitol) از مضرات خمیر دندان

این ماده در واقع الکل شکر است که به میزان بسیار کمی در بدن تولید می‌شود تا به هضم غذا کمک کند. ولی کمی بیشتر از مقداری که خود بدن تولید می‌کند باعث نفخ، مشکلات گوارشی و تورم شکم می‌شود.

شکر مصنوعی (Artificial Sugar) از مضرات خمیر دندان

یک از موادی که زیاد در خمیر دندان‌ها استفاده می‌شود و با ورود به خون و رگ‌های خونی به راحتی در تمام بدن منتشر می‌شود. باید اشاره کرد که سردرد، تاری دید، مشکلات گوارشی، سرگیجه، حالت تهوع از عوارض جانبی این ماده است.

پروپیلین گلیکول (Propylene Glycol)

ماده سمی که یخ نمی‌زند و باعث حساسیت‌های پوستی، چشمی و ریه می‌شود.

گلیسیرین (Glycerin)

یکی از مضرات خمیر دندان این است که گلیسیرین ماده ترکیبی الکل داری که منشا گیاهی و حیوانی دارد. وجود این ماده در بدن مانع از جذب مواد غذایی می‌شود. تحقیقات نشان داده حداقل باید ۲۰ بار دندان‌ها را با آب بشویید تا این ماده از روی آن‌ها پاک شود.

دیتانولامینه سرین (Diethanolaminecerine)

ماده‌ی مختل کننده عملکرد ترشحات هورمون‌ها که در ترکیب با دیگر مواد شیمیایی عامل سرطان‌های معده، کبد، مجاری ادرار و مری است.

مواد سفید کننده از مضرات خمیر دندان

متداول ترین مواد مصنوعی سفید کننده دندان که به صورت FD & C Dyes 1&2 شناخته می‌شود باعث حساسیت‌های آسمی و سردرد و حتی سرطان است.

البته هر کدام از این مواد تاثیرات مفیدی هم بر دندان دارد. ولی به منظور جلوگیری از تاثیرات نامطلوب حتما بعد از هر بار مسواک زدن بارها دهان خود را با آب و پس از آن با آب نمک رقیق بشویید.

دیگر کاربردهای خمیر دندان

خمیر دندان علاوه بر این که جهت نظافت و تمیزی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به دلیل این که از مواد شیمیایی بسیاری تشکیل شده است، کاربردهای مختلفی دارد. آکنه یکی از مشکلاتی است که با مصرف خمیر دندان تا حدی بر طرف می‌شود.

به کمک خمیر دندان می‌توان قسمت‌هایی از پوست که جوش دارد را مقداری صاف و شفاف کرد اما خمیر دندان برای هر نوع پوستی مناسب نیست. از مضرات خمیر دندان برای پوست‌های آکنه دار این است که ممکن است در اثر استفاده بیش از حد لکه‌های پوستی بر روی پوست ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: خمیر دندان خانگی را خودتان به آسانی و در منزل تهیه و استفاده کنید!

منابع : ++

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    NMN

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱ at ۲۳:۵۵

    لطفا منابع خود را ذکر کنید.
    تمامی چیزهایی که گفتید باید طبق یک تحقیق باشند نه نظر شخصی

    ۲+
    • Avatar

      کاوس کاظم بخشی

      ۴ تیر ۱۴۰۲ at ۱۵:۴۷

      استفاده از خمیر دندان باعث خرابی دندان ها و رونق کسب و کار دندان پزشکی و محصولات دندانیه.. این صنعت مانند تمامی صنعتهای دیگه، ما رو تو ماتریکس سرمایه دارانی که جهان رو میچرخونن گذاشته، قطعا منابع علمی چنین چیزهایی هم زیاد موجود نیست چون حذف میشه توسط سیستم های سرمایه داری که انسانها رو برده موازین خداپنداری خودشون کردن..

      ۲+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا