دانستنی‌های سلامتی

دانشمندان می‌گویند که چرا خنده بر هر درد بی درمان دواست ! خنده درمانی، طب مکمل

خنده بر هر درد بی درمان دواست

خنده بر هر درد بی‌درمان دوا است. ضرب المثل قدیمی ایرانی که تحقیقات و آزمایشات سال های اخیر نشان داده است پربی راه هم نیست.
محققان متوجه شده اند حتی وقتی شخص حتی به زور خود را به خنده وادار کند تاثیرات مفید جسمی و روحی زیادی در بدن پدیدار می‌شود. به طوری که امروز خنده به عنوان یک طب مکمل در ورزش ها، گردهمایی ها و حتی بیمارستان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مردم کمتر بیمار شوند و ار بیمار هستند روند بهبودشان سریع تر باشد.

۲+

مثل قدیمی ایرانی که می‌گوید خنده بر هر درد بی درمان دواست با تحقیقات پزشکی ثابت شده است که حرف کاملا درستی است. دقت کرده اید وقتی به یک فیلم خنده دار، یا در جمع دوستان‌تان می‌خندید روحیه‌تان کلی تغییر می‌کند. حال روحی‌تان خوب می‌شود، تصمیم گیری هایتان بهتر است و روابط اجتماعی‌تان بیشتر و در نتیجه موفق تر می‌شوید. هر چه قدر هم آدم مهربانی باشید تا وقتی که جدی هستید و نمی‌خندید، بیماری هایتان دیرتر خوب می‌شود.

در نت‌نوشت امروز تاثیر خنده را برای سلامتی جسمی و روحی به عنوان طب مکمل مطالعه کنید. این بار از زبان دانشمندان بشنوید که چرا خنده بر هر درد بی درمان دواست ؟

خنده بر هر درد بی درمان دواست

امتحانش مجانی است. وقتی سردرد دارید به زور هم شده لبخند بزنید تا ببینید چه قدر سریع درد محو می‌شود. خنده بخصوص وقتی با دوستان‌تان می‌خندید باعث ترشح هورمون اندروفین یعنی هورمون شادی می‌شود، احساس نشاط و انرژی می‌کنید و خستگی از بین می‌رود.

تحقیقات ثابت کرده است خنده و البته هر چه بیشتر بهتر، آستانه تحمل درد را بالا می‌برد. به همین دلیل در ورزش‌هایی مثل یوگا، یوگای خنده هم ابداع شده است و حتی پزشکان و روان شناسان اکنون خنده را یکی از روش های درمانی می‌دانند.

نورمان کوزینز Norman Cousins روزنامه نگار آمریکایی وقتی دچار بیماری انسداد اسپوندیلیت Ankylosing spondylitis شد فقط با نگاه کردن به فیلم های خنده دار به درمان پرداخت. او اعتقاد داشت روزی ۱۰ دقیقه خنده و حتی بهتر قهقهه باعث شد تا بتواند به جای استفاده از مورفین و فقط با ترشح هورمون شادی در بدنش بتواند خیلی بیشتر از زمانی که پزشکان پیش بینی کرده بودند زندگی کند.

خنده بر هر درد بی درمان دواست ؛کاهش استرس

تاثیر مخرب استرس بر سلامتی بدن و بیماری های که در نتیجه استرس عارض می‌شود بر کسی پوشیده نیست. کسانی که حتی موقع بروز مشکلات با لبخندی بر لب موقعیت را در کنترل خود می‌گیرند خیلی خوب می‌دانند خنده بهترین روش کنترل شرایط بسیار استرس آور است. موقع بروز استرس با ترشح هورمون کورتیزول بدن خود را برای جنگ با شرایط به وجود آمده آماده می‌کند. ولی وقتی این اتفاق به طور مکرر برای بدن بیفتد به دلیل وجود زیاد هورمون کورتیزول سیستم ایمنی بدن ضعیف شده انواع بیماری های روحی و جسمی ظاهر می‌شود که کمترین آن افسردگی و بیماری های قلبی است.

خندیدن با ترشح هورمون اندروفین بهترین درمان کاهش اثرات کورتیزول است. تحقیقات نشان داده است خنده باعث کاهش ۷۰ درصدی هورمون کورتیزول می‌شود. دانشمندان حتی متوجه شده اند تصور خندیدن یا به یادآوری لحظات شاد باعث ترشح هورمون اندروفین و کاهش هورمون کورتیزول می‌شود. باکاهش هورمون کورتیزول حافظه و عملکردهای شناختی مغز هم تقویت شده و کارآیی آن چند برابر می‌شود.

خنده ضد افسردگی

تحقیقات متعدد ثابت کرده است خنده داروی اصلی ضدافسردگی است. در یکی از تحقیقات مشخص شد افرادی که روحیه شوخ طبعی دارند کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌‌گیرند. خنده پدیده ای است که کل غشاهای مغز را درگیر می‌کند و درست مثل یک پیام مغزی به تمام بدن این پیام را می‌دهد که باید حال روحی خوب باشد و افسردگی از بین برود. این پیام را تمام سلول های مغزی ناخودآگاه متوجه می‌شوند.

آزمایش دیگری نشان داد خنده افسردگی، اضطراب و استرس را به شدت کاهش داده، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و مانع از ابتلا فرد به زوال عقل می‌شود.

خنده و کنترل فشارخون

هر چند هنگام خنده فشارخون افزایش پیدا می‌کند ولی این تاثیر موقتی است و بعد از چند دقیقه فشار خون پایین آمده رگ های خونی بهتر کار می‌کنند. کورتیزول و سایر هورمون هان مترشحه ناشی از استرس، دیواره رگ های خونی را منقبض می‌کند. با خندیدن و کاهش ترشح هورمون کورتیزول، رگ‌ها بخصوص رگ های قلب از حالت انقباض خارج شده و بهتر کار می‌کنند. در واقع خنده باعث کمی افزایش فشار خون می‌شود،  ولی پس از یک دقیقه فشارخون را کنترل و متوازن می‌کند. خنده ای که تمام بدن را به حرکت دربیاورد در واقع نوعی درمان گر طبیعی فشار خون محسوب می‌شود.

خنده و سلامت قلب

خنده به دلایل مختلف برای قلب مفید است. لایه داخلی رگ های خونی به نام اندوتیلیوم Endothelium که کار تنظیم جریان خون را به عهده دارند با خنده منبسط می‌شوند. تنفس عمیق و اکسیژن رسانی خون از دیگر فواید خنده است. به همین دلیل افرادی که می‌خندند امکان بروز سکته و بیماری های قلبی در آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

طی تحقیقی دانشمندان دو گروه افراد را تحت آزمایشی قرار دادند که گروه اول در شرایط استرس زا مثل مشاهده فیلم جنگی و گروه دوم دیدن فیلم کمدی را تجربه کردند. در گروه دوم که در طی مدت فیلم خندیده بودند جریان خون بهتر شده بود، التهابات رگ ها کاهش  و سطح کلسترول خوب HDL  افزایش پیدا کرده بود.

خنده تقویت سیستم ایمنی بدن

هورمون هایی مثل بتا – اندروفین Beta-endrophins از جمله هورمون‌هایی است که باعث تولید هر چه بیشتر سلول های تی T-cells ( نوعی لنفوسیت) می‌شود که در برابر بیماری ها از بدن دفاع می‌کنند. این هورمون با خندیدن ترشح می‌شود. دانشمندان ژاپنی طی آزمایش‌های متعددی افرادی را مورد بررسی قرار دادند که فیلم عصر جدید  چارلی چاپلین را تماشا می‌کردند. در طی فیلم آنتی بیوتیک های طبیعی بدن از بین برنده انواع باکتری و ویروس افزایش یافته بود. بیشترین آنتی بادی که در بدن افراد بعد از فیلم مشاهده شد IgA بو که بیشترین تاثیر را در تقویت سیستم ایمنی دارد.

خنده درمان چاقی

با دقت در اخلاق و روحیه افراد چاق حتما متوجه خواهید شد آن‌ها معمولا انسان های خوش اخلاق و اهل خنده ای نیستند. امروزه ثابت شده است که خنده نوعی فعالیت بدنی محسوب می‌شوند که باعث رفع چاقی و داروی کاهش وزن است. ۱۵ دقیقه خندیدن چیزی بین ۱۰ تا ۴۰ کالری را می‌سوزاند و چربی ها را آب می‌کند.

خنده کند شدن روند پیری

تحقیقات نشان داده است هنگام خنده عضلات کمتری در صورت منقبض می‌شوند. به همین دلیل افراد اخمو و جدی پوست صورت شان زودتر دچار چین و چروک می‌شود در صورتی که افراد خندان دیرتر آثار پیری در چهره شان نمودار می‌شود.

خنده بر هر درد بی درمان دواست ؛آگاهانه بخندیم

شاید بتوان گفت خنده مثل طب های مکمل عمل می‌کند. خنده معجزه گر درمان بیماری ها نیست ولی باعث می‌شود تا کمتر بیمار شویم و اگر بیمار هستیم زودتر حال مان خوب شود. به همین دلیل است که حتی باشگاه‌ها و گردهمایی های خنده درمانی به راه افتاده تا خنده افراد فقط محدود به دورهمی های دوستانه آن هم به صورت ناخودآگاه نشود.

امروزه علاوه بر باشگاه ها که برنامه های خنده درمانی تدارک می‌بینند، بعضی از بیمارستان‌ها دلقک‌هایی را استخدام کرده اند تا با خندیدن بیماران؛ نقش کمک درمان گر را برای پزشکان و پرستاران ایفا کنند.

از سال ۱۹۹۰ مربی های یوگا به حرکات این ورزش بی‌نظیر، یوگای خنده را هم اضافه کرده اند تا تاثیر درمانی این ورزش بیشتر شود.

پس منتظر جمع های دوستانه تان که کسی چیزی بگوید و همه بخندند نباشید، از همین لحظه نه لبخنده که قهقهه بزنید تا تمام بدن‌تان از فواید آن بهره مند شود.

بخندید چرا که خنده بر هر درد بی درمان دواست …

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا