دانستنی‌های سلامتی

خواص آرد بادام ، چرا این همه تاکید بر استفاده از آن می‌شود؟

خواص آرد بادام

استفاده از آرد بادام به جای آرد گندم به خاطر خواص آرد بادام روز به روز در حال افزایش است. آرد بادام، حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی، از جمله چربی‌های سالم، فیبر و پروتئین است و از مقادیر زیادی ویتامین ای، آهن، ریبوفلاوین، کلسیم، پتاسیم و منیزیم برخوردار می‌باشد.

۱+

استفاده از آرد بادام به جای آرد گندم به خاطر خواص آرد بادام روز به روز در حال افزایش است. ولی پیش از آن که شما نیز آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید بایستی بدانید که آرد بادام از کجا می‌آید و چه فوایدی برای شما به همراه دارد. در این نوشتار در نت‌نوشت به این دو پرسش پاسخ خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: انواع آردها و خواص و مضرات هر کدام

آرد بادام چیست؟

آرد بادام، به طور کامل از بادام سفید و زمینی تهیه می‌شود. در واقع از طریق سفید کردن، پوست بادام برداشته شده و سپس به پودر تبدیل می‌شود. امروزه بسیاری از مردم از آرد بادام برای مصرف خود استفاده می‌کنند چرا که آرد بادام منبعی غنی از انواع مواد مغذی است و لذا گزینه‌ای بهتر از آرد معمولی می‌باشد.

برخی افراد، به عنوان مثال افرادی که به بیماری سلیاک و یا عدم تحمل گلوتن مبتلا هستند، آرد بادام را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند زیرا این آرد عاری از گلوتن است. همچنین آرد بادام یک آرد همه کاره برای انواع پخت و پز می‌باشد.

خلاصه با وجود آن که آرد بادام، به نسبت سایر آردها، از قیمتی بالا برخوردار است، اما اگر در پی یک آرد سالم هستید این نوع آرد می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

بیشتر بخوانید: مضرات آرد گندم

ارزش غذایی آرد بادام

آرد بادام، حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی، از جمله چربی‌های سالم، فیبر و پروتئین است. ۱۲۵ گرم از آرد بادام، حاوی ۱۴ درصد پروتئین مورد نیاز روزانه و ۱۰ درصد فیبر مورد نیاز روزانه می‌باشد. افزون بر این، آرد بادام منبعی غنی از کربوهیدرات‌ها، بالاخص برای کسانی که از آن به عنوان جایگزین آرد گندم در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، بوده و از مقادیر زیادی ویتامین ای، آهن، ریبوفلاوین، کلسیم، پتاسیم و منیزیم برخوردار می‌باشد.

آرد بادام

خواص آرد بادام

۱- حفظ سلامت قلب:

از آنجا که آرد بادام حاوی مقادیر مناسبی چربی‌‌ های غیر اشباع است می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی- عروقیِ ناشی از کلسترول بالا، همچون تصلب شرایین، جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: خواص بادام تلخ

۲- اثرات ضد سرطان:

تحقیقات نشان از آن دارند که آرد بادام می‌تواند اثرات ضد سرطانی داشته باشد، خصوصاً در ارتباط با سرطان روده بزرگ. افزون بر این، برخی مواد موجود در آرد بادام در جلوگیری از گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن نقشی مؤثر دارند.

۳- افزایش انرژی:

آرد بادام، به مثابه‌ منبعی غنی از کربوهیدرات‌های سالم، می‌تواند موجب افزایش انرژی شود.

بیشتر بخوانید: خواص چای بادام

۴- کاهش وزن:

تراکم مواد مغذی در آرد بادام، چنان که در بالا نیز گفته شد، از آرد معمولی بیشتر است و می‌تواند سریعاً موجب سیری شده و از خوردنِ بیشتر جلوگیری کند و نتیجتاً کاهش وزن را در پی داشته باشد.

۵- مفید برای دیابت:

با حذف قندهای ساده از آرد بادام، این آرد می‌تواند موجب بهبود تنظیم پخش گلوکز و انسولین در بدن شود و در نتیجه ماده‌ای مفید برای افراد دیابتی باشد.

۶- بهبود فرآیند هضم:

از خواص آرد بادام می‌توان گفت که به لطف میزان فیبر بالای خود، می‌تواند موجب بهبود حرکات پرستالتیک روده شده و نتیجتاً سلامت گوارش را بهبود بخشد. افزون بر این، مصرف آرد بادام در کاهش علائم یبوست و اسهال نیز نقشی مثبت دارد.

۷- حفظ سلامت استخوان‌ها:

گفته شد که آرد بادام سرشار از آهن، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است. به خاطر همین خواص آرد بادام این مواد می‌توانند موجب افزایش تراکم معدنی استخوان شده و از پوکی آن جلوگیری کنند.

نحوه‌ی تهیه‌ی آرد بادام

اگر قصدِ آن دارید که آرد بادام را در منزل درست کنید، به  مقداری بادام و یک مخلوط کن نیاز دارید. با فراهم کردن این دو، می‌توانید از طریق مراحل زیر به آرد بادام دست پیدا کنید:

  • ابتدا یک فنجان بادام را برای جدا کردن پوست سفید کنید.
  • سپس آن‌ها را کاملاً خشک کنید.
  • در مرحله‌ی سوم، بادام‌ها را به مخلوط کن اضافه کنید.
  • دست آخر به مدت ۳۰ الی ۴۰ ثانیه آن‌ها را در مخلوط کن آسیاب نمایید.
  • آرد به دست آمده را در ظرفی در بسته به دور از نور خورشید نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: خواص روغن بادام شیرین برای پوست صورت

چند نکته

در ادامه مرور خواص آرد بادام باید گفت برخی کارشناسان در مورد استفاده از آرد بادام، به مقدار زیاد، هشدار داده‌اند. زیرا ممکن است مشکلات زیر را در پی داشته باشد:

۱- التهاب:

مصرف بیش از اندازه‌ی آرد بادام، به سبب دارا بودن مقادیر زیادی چربی‌های اشباع نشده، می‌تواند التهاب را به همراه داشته باشد. لذا توصیه می‌شود در مصرف این آرد افراط نورزید.

۲- افزایش وزن:

آرد بادام، با داشتن مقادیر زیادی چربی و کربوهیدرات، چون زیاد مصرف شود ممکن است افزایش وزن را در پی داشته باشد.

۳- سمی بودن:

برخی بر این اعتقادند که آرد بادام حاوی برخی سموم، مانند گلیکوزیدهای سیانوژنیک، است. البته این مطلب دور از حقیقت نیست ولی این ماده در مقادیر زیاد می‌تواند سمی باشد. لذا بار دیگر توصیه می‌شود که در مصرف آرد بادام، افراط نکنید.

بیشتر بخوانید: مصرف بادام هندی در دوران بارداری ، مزایا و مضرات

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا