دانستنی‌های سلامتی

خواص پیاز و حقایقی شگفت آور درباره آن که می گوید از این میوه شفابخش بیشتر بخورید!

خواص پیاز

حتی اگر پیاز دوست ندارید نمی توانید منکر خواص پیاز شوید. پیاز یکی از شگفت انگیز ترین درمانگرها محسوب می شود این سبزی می تواند جایگزین خوبی برای مسکن ها و بسیاری از داروهای شیمیایی باشد

۲+

حتی اگر پیاز دوست ندارید نمی توانید منکر خواص پیاز شوید. قرن ها پیاز به عنوان یک درمان کننده طبیعی مورد استفاده بوده است. هزاران سال است که انسان از خواص پیاز برای سلامتی بهره مند می شود. پیاز از خانواده سیر است که در انواع دیگر مانند پیازچه، تره فرنگی وجود دارد. این سبزی قرن ها به عنوان یک طعم دهنده و همچنین یک دارو کشت و مصرف می شود. پیاز در چندین اندازه و رنگ کشت می شود. پیاز قرمز، پیاز سفید و پیاز زرد که البته طعم هر کدام نیز بسته به فصل رشد آن مختلف می باشد. طبق برآوردی که شده سالانه ۱۰۵ میلیارد پوند پیاز در سراسر جهان برداشت می شود. به گفته سازمان غذا و کشاورزی چین بزرگترین تولید کننده پیاز در جهان شناخته شده است. در مصر باستان عبادتگاه ها از پیاز به عنوان غذا استفاده می کردند. از خواص پیاز می توان کاهش بروز بیماری هایی از جمله سرطان، بیماری های قلبی، چاقی و . . .را مثال زد. قرار دادن پیاز در رژیم غذایی به روش های گوناگون سلامتی را به همراه دارد.

هنوز هم با اینکه بسیاری از داروهای شیمیایی مورد مصرف قرار می گیرد ولی استفاده از خواص پیاز برای کاهش التهاب، التیام زخم، تسکین درد، جلوگیری از عفونت و . . . بهترین گزینه است. ویتامین C موجود در پیاز و همچنین مواد شیمیایی که به طور طبیعی در آن وجود دارد جهت تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار سودمند خواهد بود. همچنین خواص ضد قارچی، ضد لخته شدن خون و خواص ضد التهابی آن شفا دهنده است. دستور العمل های فراوانی برای پخت و مصرف پیاز وجود دارد که به وسیله آنها می توانید پیاز را در وعده های غذایی خود جای دهید.

فیتوکمیکال یا مواد شیمیایی گیاهان Phytochemical یا فیتونوتریئنت یا ترکیبات غذایی Phytonutrient  در میوه ها و سبزیجات ترکیبات طبیعی است که همیشه تاثیرات مفید سلامتی را برای بدن انسان به همراه دارد. فلاونوئیدها که عامل اصلی رنگ میوه ها و سبزیجات است در تحقیقات سال های اخیر مشخص شده تاثیر بسیار خوبی در کاهش ابتلا به پارکینسون، بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی دارد. یکی از فلاونوئیدهای با ارزش پیاز کوئوستین است quercetin است که آنتی اکسیدان جلوگیری از سرطان محسوب می شود. از دیگ خواص پیاز می توان گفت که این ماده همچنین امکان ابتلا به عفونت های مجاری ادرار به شدت کاهش می دهد، فشار خون را پایین می آورد و سلامت پروستات را در آقایان به همراه دارد.

از دیگر مواد فیتوکمیکال ها در پیاز می توان از دیسولفید Disulfide، تری سولفید Trisulfides، سپائین Cepaene و وینیل دیتائین Vinyldithaiins نام برد. تمام این مواد باعث حفظ سلامتی و مقابله با سرطان، ضد میکرب است. سولفیدهای موجود در پیاز شامل اسیدآمینه های ضروری مورد نیاز بدن است. سولفور یکی از مهمترین موادمعدنی است که برای ساختار سلول‌ها باید وجود داشته باشد.

پیاز سدیم بسیار کم، چربی و کلسترول صفر دارد. سرشار از فیبر، اسیدفولیک و ویتامین B است که همه باعث می شود تا سلول های جدید ساخته شود. چه پخته به خام پیاز مفید است. هر چند خام آن ترکیبات طبیعی سولفوری بیشتری دارد. فلاونوئیدها در لایه های خارجی پیاز بیشتر وجود دارند. پس وقتی آن را پوست می گیرید مواظب باشید این لایه‌ها را حتی‌الامکان دور نیندازید.

بیشتر بخوانید : درمان ریزش مو در یک روز با یک دستورالعمل شگفت انگیز

خواص پیاز

کاهش سرطان

خواص پیاز

سبزیجات یکی از مواد غذایی بسیار سودمند برای پیشگیری از سرطان به خصوص سرطان های معده و کولورکتال می باشند. خواص پیاز و اثرات مفید و پیشگیرانه آن ها احتمالا ناشی از ترکیبات غنی ارگانوسولفور است. مکانیزم دقیقی که این ترکیب انجام می دهد این است که مانع رشد تومورهایی که قابلیت جهش زایی دارند می شود. این ترکیبات از تشکیل رادیکال های آزاد پیشگیری می کنند. پیاز همچنین منبع بزرگ آنتی اکسیدان قوی و ویتامین C می باشد که این دو عامل یک مبارز بسیار قوی در برابر رادیکال های آزاد شناخته شده در تشکیل سلول های سرطانی هستند.

خوردن سبزیجات حاوی آلیوم allium مثل پیاز مانع از ابتلا به سرطان های گوارشی می شود. خوردن یک وعده در روز و هفت وعده غذایی حاوی پیاز در هفته کلسترول را به شدت پایین می آورد. اگر بتوانید در روز با هر وعده غذایی پیاز میل کنید خطر ابتلا به سرطان دهان و گلو صفر می شود.

کوئرستین Quercetin موجود در پیاز واکسن ضد سرطان است. پیازهای قرمز نسبت به پیازهای سفید این ماده را بیشتر دارند. خوردن پیاز عوارض ناشی از سرطان را نیز کاهش می دهد. استفاده از پیاز خام در افراد مبتلا به سرطان سینه عوارض ناشی از شیمی درمانی را برای بیمار قابل تحمل تر می کند.

بیشتر بخوانید: خواص سیر خام : با این سبزی شگفت انگیز به جنگ بیماری ها بروید

هضم آسان

فیبر موجود در پیاز از دیگر خواص پیاز است که کمک خوبی به هضم و گوارش غذا است. فیبر قابل حل پیاز به نام اولیگوفراکتوز Oligofructose باعث رشد باکتری های خوب دستگاه گوارش می شود. خاصیت دیگر این ماده جلوگیری از اسهال است. فیتوکمیکال های پیاز خطر ابتلا به زخم معده را به شدت کاهش می دهد.

تنظیم قند خون

یکی از خواص پیاز تنظیم قند خون است. کرومیوم Chromium موجود در پیاز باعث تنظیم قند خون می شود. سولفور پیاز کمک می کند تا قند خون کاهش یابد. پس بیماران دیابتی می توانند آن را درمانی طبیعی قلمداد کنند.

بیشتر بخوانید: خواص پیازچه

تراکم استخوان

زنانی که پیاز مصرف می کنند در میانسالی و بعد از یائسگی از تراکم استخوان بهتری برخوردارند. هر چند تحقیقات نشان داده است استفاده از پیاز حتی در سنین میانسالی و پیری ۲۰ درصد خطرات ناشی از شکستگی استخوان ها را کاهش می دهد.

پیاز بخورید تا به بیماری های کولون مبتلا نشوید

مصرف فیبر زیاد و همچنین میوه جات و سبزیجات به خوبی می تواند سبب کاهش سرطان کولورکتال شود. مطالعات درباره خواص پیاز نشان می دهد که مصرف بیش از هفت وعده پیاز در طول یک هفته سبب کاهش بروز سرطان کولورکتال شده است.

آقایان بیشتر پیاز مصرف کنید

محققان در یک مقاله منتشر شده توسط مجله موسسه ملی سرطان، طی یک پژوهش مبنی بر رابطه مصرف سبزیجات ALLIUM و سرطان پروستات به این نتیجه رسیده اند مردانی که از سبزیجات ALLIUM مانند پیاز استفاده می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار می گیرند.

با پیاز خوش خلق و خوشخواب می شوید

یکی از خواص پیاز این است که فولات موجود در پیاز تا حدی به کاهش افسردگی کمک می کند. عنصری به نام Homocysteine مانع رسیدن خون به مغز و سایر مواد مغذی  می شود. فولات از تشکیل شدن Homocysteine جلوگیری می کند. هموسیستئین عنصری است که باعث تولید هورمون های دوست داشتنی سروتونین و دوپامین می گردد. این هورمون ها نه تنها خلق و خوی را بهبودی می بخشند بلکه خواب و اشتها را هم تنظیم می کنند. به این ترتیب می توان گفت فولات موجود در پیاز یک عنصر بسیار قوی و کارآمد است.

رمز و راز زیبایی با پیاز

یکی از خواص پیاز وجود ویتامین ث است. ویتامین C عنصری است که در پیاز به وفور یافت می شود. این ویتامین پایه اصلی ساخت کلاژن مورد نیاز برای ساختار پوست و مو می باشد.در صورتی که می خواهید پوست شاداب و موهای محکمی داشته باشید مصرف پیاز را فراموش نکنید.

ضد عفونی کننده دستگاه تنفسی  

اگر از گرفتگی گلو و دستگاه تنفسی رنج می برید پیاز یک درمان طبیعی برای شما دارد. ترکیب روغن نارگیل و پیاز را به صورت خمیری در آورید و آن را به سینه خود بمالید. تنفس شما بسیار روان تر و آسانتر خواهد شد.

رفع گوش درد

عفونت های گوش و مجاری آن یکی از بدترین دردها است. اما یکی از خواص پیاز برای رفع گوش درد است. پیاز را به قطعات ریز و کوچک برش بزنید و داخل یک پارچه بسیار نازک و تمیز بریزید و بر روی گوش خود قرار دهید. گوش درد شما تا حد بسیاری فروکش می کند.

بیشتر بخوانید: رنگ ترشحات گوش نشانه چه بیماری و مشکلاتی است؟

درمان بریدگی

پیاز می تواند به عنوان یک چسب زخم ضد عفونی کننده بر روی زخمهای شما عمل کند. پوست آن را روی محل زخم یا بریدگی قرار دهید تا خونریزی به سرعت بند آید. این عمل سبب می شود هم خونریزی کمتر باشد و هم اینکه پوست پیاز به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی در زخم از بروز باکتری ها جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: روش های خانگی بند آوردن خونریزی زخم

رفع سرفه

اگر در فصل سرما مدام سرفه می کنید از داروها  و شربت های شیمیایی استفاده نکنید بلکه از خواص پیاز بهره ببرید. یک پیاز را همراه با پوست آن ریز ریز کنید و یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای به آن اضافه کنید. بعد از یک ساعت این محلول را بخورید. دو بار در روز از این محلول استفاده کنید تا کلا سرفه های شما قطع شود.

بیشتر بخوانید: شربت ضد سرفه طبیعی

کاهش تب

از دیگر خواص پیاز به دلیل حضور میزان قابل توجهی مواد ضد باکتریایی و قارچی کاهش تب می باشد. هنگامی که تب دارید تکه های پیاز را همراه با روغن نارگیل روی پا ماساژ دهید. این کار سبب می شود سموم از بدن شما دفع شود و تب به سرعت پایین بیاید.

بیشتر بخوانید: روش های خانگی پایین آوردن تب در مواقع اضطراری

رفع تهوع

حالت تهوع حالتی است که علل بسیاری می تواند داشته باشد. برای رفع هر چه راحت تر این حالت یک پیاز را آبگیری کنید و همراه با کمی نعنا دم کنید و بنوشید. این دمنوش بعد از پنج دقیقه تهوع را از بین می برد. البته اگر تهوع زیاد بود می توانید نوشیدن دمنوش را تکرار کنید.

خارج کردن یک تراشه از زخم

گاهی برای شما هم اتفاق می افتد که یک خار یا یک جسم فوق العاده ریزی به دست و یا پای شما فرو می رود. خارج کردن این قطعه های بسیار ریز،  مشکل و درد ناک است. به کمک پیاز بر روی زخم و یک نوار باریک که اطراف زخم می بندید حدود یک ساعت بعد می توانید خار را به راحتی از محل زخم خارج کنید.

نظافت آشپزخانه با پیاز

به جای استفاده از شوینده های شیمیایی از پیاز استفاده کنید. اجاق گاز و ماکروفر را می توان به کمک یک پیاز کاملا تمیز کرد. سر پیاز را برش بزنید و بر روی اجاق گاز یا مایکروفر بکشید. با این کار علاوه بر نظافت گاز و ماکروفر شما ضد عفونی نیز شده اند.

نگهداری طولانی مدت از میوه ها

برخی میوه ها مانند آووکادو به سرعت سیاه و پلاسیده می شوند. برای آنکه عمر مفید بیشتری داشته باشند آن میوه را همراه با یک عدد پیاز قرمز در یک ظرف دربسته قرار دهید. این کار سبب می شود میوه شما تا زمان مصرف نه شکل ظاهری خود را از دست بدهد و نه اینکه بد طعم و کهنه شود.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

سلامت قلب

طی تحقیقات انجام شده درباره خواص پیاز ، پیاز به چند شکل به سلامت قلب کمک می کند و مانع از بروز انواع سکته‌ ها می شود.

  • فشار خون را پایین می آورد
  • سولفور پیاز مانع از غلظت خون می شود در نتیجه لخته های خون به وجود نمی‌آید
  • مصرف پیاز اوکسی لیپینز Oxylipins را افزایش می دهد که باعث تنظیم چربی خون و کلسترول می شود
  • کوئرستین موجود در پیاز مانع از ایجاد رسوب یا پلاک در رگ های خونی می شود

خاصیت ضد التهابی

سولفور موجود در پیاز خاصیت ضد التهابی دارد. کوسرین موجود در پیاز باعث آرامش ماهیچه‌ها شده در نتیجه برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی ضد التهاب بسیار قوی را بشناسید

تقویت سیستم ایمنی

پولی فنول Polyphenol پیاز که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و در نتیجه یک سیستم ایمنی قوی به شما هدیه می دهد. کوئرستین موجود در پیاز مانع از تولید هیستامین برای مقابله با علائم آلرژی زا مثل عطسه ، اشک و خارش می شود. به همین دلیل پیاز خواص ضد حساسیتی دارد.

بیشتر بخوانید: میوه های حاوی آنتی اکسیدان بالا و آنتی اکسیدانهای بسیار قوی که باید هر روز استفاده کنید

ارزش تغذیه ای پیاز

اگر برای یک فرد بالغ سالم روزانه به ۲۰۰۰کالری نیاز باشد یک پیاز متوسط حدود ۱۵۰ گرمی حاوی مواد زیر است:

کالری : ۴۵

چربی : ۰

کربوهیدرات : ۱۱ گرم برابر ۴ درصد نیاز روزانه

کلسترول : ۰

فیبر : ۳ گرم معادل ۱۲ درصد نیاز روزانه

شکر : ۹ گرم

سدیم : ۵ میلی گرم

پتاسیم : ۱۹۰ میلی گرم

پروتئین : ۱ گرم

ویتامین A :   ندارد

ویتامین C:  بیست درصد نیاز روزانه

کلسیم : ۴ درصد نیاز روزانه

آهن : ۴ درصد نیاز روزانه

خواص پیاز زیاد است و این ماده سرشار از مواد مغذی است. در حالی که کالری کمی دارد، مواد مغذی بسیاری مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان بالایی دارد. یک فنجان پیاز خرد شده حاوی میزان ۶۴ کالری، ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۰ گرم چربی، ۰ گرم کلسترول، ۳ گرم فیبر، ۷ گرم قند، ۲ گرم پروتئین و ۱۰ درصد یا بیشتر از میزان مورد نیاز ویتامین C  و ویتامین B6 و منگنز است. البته مقدار کمی کلسیم، آهن، فولات، منیزیم، فسفر و پتاسیم و آنتی اکسیدان و کورستین و گوگرد نیز در پیاز وجود دارد.

روش های پخت متفاوت

برای استفاده از خواص پیاز ، پیاز را می توانید همراه با غذا به حالت های مختلف میل کنید. کبابی کردن یا کاراملی کردن پیاز همراه با کمی سالاد یکی از بهترین حالت های پخت پیاز است. پیاز خشک هم جهت مصرف در داخل غذا گزینه مناسبی است. پیاز را می توانید در بیشتر سالاد ها و سوپ های خود استفاده کنید تا هر روز از مزایای آن بهره مند شوید.

تاریخچه پیاز

پیاز هزاران سال است که توسط تمدن ها مورد استفاده قرار گرفته است. در مصر باستان پیاز را در آیین های مومیایی استفاده می کردند. کارشناسان در مورد منشا دقیق پیاز در جهان مطمئن نیستند، زیرا پیاز وحشی که قرون قبلی استفاده می شده اکنون منقرض شده است  .طبق گزارش انجمن ملی پیاز (NOA)، این سبزی اولین خوراکی  بود که در دوران استعمار اروپایی توسط مردم در سال ۱۶۴۸ کاشته شد.

چرا وقتی پیاز پوست می کنیم گریه می کنیم ؟

گریستن هنگام برش زدن به پیاز یکی از حالت هایی است که همه ما به آن دچار شده ایم. دلیل این اتفاق این است که گازی به نام S-oxide. در پیاز وجود دارد که هنگام خرد کردن از پیاز متصاعد می شود و با ترکیب مایع داخل چشم حالتی مانند اشک چشم ایجاد می کند. با اینکه این گاز برای چشم هیچ ضرری ندارد ولی بیشتر افراد سعی می کنند تا راه هایی پیدا کنند که مانع گریستن هنگام خرد کردن پیاز شود. شما می توانید پیاز را در یک کاسه کوچک آب قرار دهید تا گازهای متصاعد شده از آن در داخل آب پخش شوند و پس از خرد کردن به چشم شما نرسند. یا اینکه هنگام خرد کردن پیاز کنار یک پنجره که هوا به خوبی جریان دارد قرار بگیرید تا گاز پیاز، چشم شما را اذیت نکند.

موارد احتیاطی

خوردن پیاز خام در بعضی از افراد باعث نفخ معده می شود.

در افراد مبتلا به رفلاکس بهتر است از نوع خام آن استفاده نشود.

در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید بهتر است زیاد پیاز مصرف نکنید. چون پیاز به دلیل داشتن ویتامین K مانع از رقیق شدن خون می شود. برای جلوگیری از این تداخل دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

هر چند پیاز خاصیت ضد حساسیتی دارد ولی در بعضی از افراد واکنش های آلرژی مشاهده می شود. در صورتی که جزو این دسته هستید بخصوص از پیاز قرمز استفاده نکنید. در مصرف پیازسفید هم بهتر است با احتیاط عمل شود.

پیاز را نباید مدت طولانی نگهداری کرد. پس همیشه سعی کنید هر هفته تازه آن را بخرید تا بیشتر از خواص پیاز بهره مند شوید. پیاز خرد شده را سریع مصرف کنید. چون پیاز خرد شده به سرعت میکروب ها را جذب می کند. در صورتی که مقداری پیاز بیش از حد مصرف دارید حداقل آن را در فریزر نگهداری کنید. پیاز مانده خطر اسهال و مسمومیت دارد.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی رفلاکس معده

حقایقی در باره پیاز

علت اشک هنگام پاک کردن پیاز آزاد شدن گاز سولفور است. بعضی پیشنهاد می کنند موقع پاک کردن پیاز سرتان را برگردانید، یا ابتدا پیاز را ۳۰دقیقه در فریزر بگذارید، آن را از ته ببرید و بعد لایه ها خارجی را در بیاورید.

برای بوی پیاز می توانید بعد از مصرف کمی جعفری خام بخورید. یا دهان تان را با آب لیموی تازه و مقداری آب بشویید. خواص پیاز را فدای بوی بد دهان نکیید!

پیاز در سه رنگ قرمز، زرد و سفید وجود دارد. پیازهای سبز در واقع نرسیده هستند و قبل از رسیدن پیاز برداشت می شوند. در بعضی از کشورها به پیاز سبز پیاز بهاره گفته می شود و برای سالاد استفاده می شود. هرچند در ایران معتقدند پیازهای سبز مضر است. پس محض احتیاط موقع خرید آن ها را انتخاب نکنید و حتی الامکان قسمت های سبز پیاز را مصرف نکنید.

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    قاسم کرمی

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ at ۱۰:۵۹

    با سلام و خسته نباشید.مطالبتون عالی ومفید بود .ممنون

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا