دانستنی‌های سلامتی

با خواص شیر اسب آشنا شوید!

خواص شیر اسب

شیر اسب سرشار از ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و ویتامین E می‌باشد. افزون بر این ویتامین‌ها، شیر اسب قادر به تأمین مقدار مناسبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهنِ مورد نیاز بدن است. در آخر بهتر دانسته شود که ۷ اونس شیر اسب، تنها ۸۸ کالری دارد و این در حالی است که همین مقدار از شیر گاو، ۱۳۰ کالری دارد.

۲۸+

نوشیدن شیر اسب و گفتن از خواص شیر اسب در بسیاری جاها آن‌چنان رایج نیست ولیکن در برخی مناطق جهان رواج بالایی دارد. بدیهی است که این شیر از اسب ماده گرفته می‌شود و به همین دلیل گاه با نام شیر مادیان نیز آن را می‌شناسند. البته با وجود انواع و اقسام شیر، همچون شیر گاو، شیر بز، شیر سویا و دیگر شیرها، به ندرت از شیر اسب استفاده می‌شود. گفتنی است که در برخی مناطق اروپا و آمریکا نوشیدن شیر اسب ممنوع می‌باشد. البته از قدیم شیر مادیان برای بسیاری از فرهنگ‌ها از اهمیتی خاص برخوردار بوده و این امر ناشی از خواص شیر اسب است.

پیش از آن که به ارزش غذایی و خواص شیر اسب بپردازیم، ذکر این نکته لازم می‌نماید که شیر اسب به نسبت شیر گاو از لاکتوز بیشتری برخوردار است و این امر به معنای آن است که شیر اسب برای کسانی که به عدم تحمل لاکتوز دچارند جایگزین خوبی برای شیر گاو نیست. اما در عین حال، شیر اسب به نسبت شیر گاو از کازئین کمتری برخوردار بوده و لذا هضم آن آسان‌تر است.

بیشتر بخوانید: خواص شیر سوسک : دانشمندان می گویند شیر حشرات مقوی تر از حد تصور است!

ارزش غذایی و خواص شیر اسب

شیر اسب سرشار از ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و ویتامین E می‌باشد. افزون بر این ویتامین‌ها، از خواص شیر اسب این است که قادر به تأمین مقدار مناسبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهنِ مورد نیاز بدن است. در آخر بهتر دانسته شود که ۲۰۰ گرم شیر اسب، تنها ۸۸ کالری دارد و این در حالی است که همین مقدار از شیر گاو، ۱۳۰ کالری دارد.

بیشتر بخوانید: خواص شیر خشک و موارد استفاده آن چیست؟

۱- درمان اگزما:

در طب سنتی از خواص شیر اسب یا همان شیر مادیان، برای درمان برخی التهابات پوستی، همچون اگزما و پسوریازیس، استفاده می‌شود. ترکیب این شیر با روغن نارگیل می‌تواند موجب کاهش علائم این نوع التهابات شود.

بیشتر بخوانید: فواید شیر کاکائو برای تمامی بازه های سنی را بدانید!

۲- کمک به هضم:

از آن‌جا که شیر اسب، به نسبت سایر شیرها، از کازئین کمتری برخوردار است هضم آسان‌تری هم دارد. همچنین از دیگر خواص شیر اسب این است که به سبب وجود پادتن‌ها در این شیر، مصرف آن می‌تواند موجب تعادل وضعیت روده شده و نتیجتاً نفخ، یبوست و موارد از این قبیل را برطرف سازد.

بیشتر بخوانید: رژیم شیر برای لاغری و کاهش وزن در چهار هفته

۳- بهبود سلامت استخوان‌ها:

شیر اسب، به نسبت شیر گاو، از مواد معدنی بیشتری برخوردار است و می‌تواند در بهبود سلامت استخوان‌ها مفید باشد.

بیشتر بخوانید: میزان کلسیم موجود در یک لیوان شیر چقدر است؟

۴- کاهش فشار خون:

شیر اسب، به سبب آن که از مقدار پتاسیم بالایی برخوردار است، می‌تواند موجب کاهش تنش در عروق و رگ‌های خونی شود و نتیجتا کاهش فشار خون را در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: خواص شیر بادام : شیر پرخاصیت و مقدس قرون وسطی را امتحان کنید

۵- سم‌زدایی بدن:

برخی تحقیقات در مورد خواص شیر اسب نشان دهنده‌ی این امر هستند که شیر اسب، بر روی کبد اثرات محرک دارد و می‌تواند با کمک به کبد موجب سم زدایی بدن شود.

بیشتر بخوانید: آیا نوشیدن شیر قد را بلند می کند ؟ چقدر بخوریم و تا چه سنی؟

بیشتر بخوانید: شیر نخورید ! شیر پاستوریزه باعث استحکام استخوان ها نخواهد شد !

۸ دیدگاه

8 دیدگاه

  1. Avatar

    محمد

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶ at ۱۸:۱۳

    شیر خر خورده ها چه گلی به سر ما زدند که….

    ۵+
  2. Avatar

    سمیه

    ۷ آذر ۱۳۹۶ at ۱۵:۱۶

    میشه بگین چ طعم و بویی داره یه نفر برا درمان حساسیت سینه ب من داد منم خوردم الان حالم خیلی خوب و در عد عالی شده میخواستم ببینم شیر اسب بوده حتما؟؟؟ طعمش شیرینتر و ب نظرم یکم بوی شیر پاستوریزه میداد

    ۴+
    • Avatar

      امید کیفانی

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ at ۲۳:۴۱

      سلام شیر اسب یکم مزه شوری داره و هیچ بوی هم نداره

      ۰
  3. Avatar

    مهدی

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ at ۳:۱۱

    اونقدرهم باشیر دیگرحیوانات تفاوت خاصی نداره که بتونیم بگیم شگفت انگیزه.حالا یه کم تفاوت لاکتوز و فروکتوز معجزه میکنه؟من شنیدم ترکمنستان حتی ماست اسب مصرف بالایی داره ولی اونقدر میزان سلامتی باکشورهای دیگه فرقی نداره

    ۰
  4. Avatar

    زازی

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ at ۱۵:۰۶

    سلام.شیر اسب و الاغ واسه درمان خیلی بیماری ها کاربرد دارند.من خودم اسم داشتم نمیتونستم هیچ کاری بکنم در شبانه روز کلا سرفه میکردم.از یزد شیر الاغ و اسب تهیه کردم.بعد از مصرف چندین روز متوالی خیلی خوب شدم به حدی که الان بدون هیچ دغدغه ای میتونم.کارهای روزانه ام رو انجام بدم بدونه تنگی نفس.خدا هیچ موجودی رو بدون خاصیت نیافریده است.

    ۰
    • Avatar

      مهلا

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ at ۲۱:۲۴

      ببخشید باید شیر اسب جوشاند؟ ؟ دکتر برای دخترم تجویز کرده

      ۵+
      • Avatar

        حسینی

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ at ۲۰:۰۴

        نبایدجوشانده شود بایدزودمصرف شود تا ۲۴ ساعت. اگه خواستین گرمش کنید ظرف شیر راداخل کتری اب بزارین…

        ۴+
        • Avatar

          kian

          ۱ خرداد ۱۳۹۷ at ۲:۴۰

          ای الاغ باوفا سلام دوستان جالبه بدونی خون اسب هم خواص داروی داره وباعث از بین بردن آسم وورزشکارها ودوندگان برای تقویت نفسشون ازش استفاده کنن همچنین باعث ترمیم سلولهای مرده پوست میشه

          ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا