دانستنی‌های سلامتی

خواص مریم گلی: خواص این گیاه بی‌نظیر شما را از هر پماد و دارویی بی‌نیاز می‌کند!

خواص مریم گلی
۷+

خواص مریم گلی این روزها زیاد شنیده می شود. مریم گلی معمولی (نام علمی : Salvia officinalis) گیاهی است چند ساله و علفی، دارای خواص ضد عفونی کننده، قابض، ضد نفخ، کاهش دهنده سریع قند خون و افزایش حافظه می‌باشد. وقتی عصاره و روغن این گیاه پر از آنتی اکسیدان را می‌گیرند به دلیل خواص ضد قارچی، ضد میکروبی و ضد التهابی یک داروی گیاهی پرخاصیت و بدون خطر تولید می‌شود که کاربردهای فراوانی دارد.

با خواص مریم گلی در نت نوشت امروز آشنا شوید و از این داروی طب سنتی قدیم ایران بهره بگیرید.

خواص مریم گلی

بیشتر خانم ها در اوایل ۴۰ سالگی گرگرفتگی و استرس شدید را تجربه می‌کنند. بهترین کار برای حفظ تندرستی در این سن مراقبت مداوم از بدن است. عصاره مریم گلی کبیر می‌تواند سلامت شما در این سنین را بهبود بخشد.

جلوگیری از عفونت

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد, محققین دریافتند که مریم گلی Salvia officinalis می‌تواند به عنوان درمان موضعی برای بهبود عفونت پوست و زخم‌ها مورد استفاده قرار گیرد زیرا این گیاه دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروب است. مطالعات نشان داده است که این گیاه قادر است با باکتری‌ها مبارزه کرده و عفونت را سرکوب کند.

تسکین دردهای قاعدگی

یکی از خواص مریم گلی برای زنان این است که این گیاه می‌تواند سطح هورمون در بدن را حفظ کند که باعث کاهش علائم PMS می‌شود. این گیاه نفخ, تغییرات رفتاری ,گرفتگی عضلات و میل به غذا را کاهش می‌دهد. عصاره‌ی این گیاه یک ضد انقباض طبیعی است که می‌تواند اسپاسم‌ها و انقباضات که علت درد‌های قاعدگی است را کاهش دهد.

تنظیم سطح هورمون

مریم گلی دارای فیتواستروژن طبیعی است. این ماده سطح استروژن در بدن را تنظیم می‌کند و باعث سلامت طولانی مدت رحم می‌شود.

افزایش استروژن می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد مانند: ناباروری, سرطان و تخمدان پلی کیستیک. این گیاه می‌تواند از افزایش استروژن در بدن جلوگیری کند.

تسکین استرس از خواص مریم گلی

فرقی ندارد که دلیل استرس شما چیست؛ شغل, بچه و یا تغییرات جسمانی در ۴۰ سالگی, این گیاه می‌تواند اضطراب و ترس شما را کاهش دهد. طبق تحقیقات سال ۲۰۱۰ عصاره این گیاه می‌تواند اثرات درمانی برای افسردگی داشته باشد.

بهبود هضم

مریم گلی سبب افزایش ترشح شیره معده , زرداب و متابولیسم بدن می‌شود. این گیاه مشکلات گوارشی مانند: نفخ, گرفتگی و سوءهاضمه را برطرف می‌کند. همچنین باعث جذب بیشتر ویتامین و مواد معدنی می‌شود, حرکات روده را تنظیم کرده و یبوست را برطرف می‌کند.

خواص مریم گلی در سلامت پوست

در گیاه مریم گلی کبیر ترکیبی با نام لینالیل استات وجود دارد که اغلب در ادویه جات و گل‌ها دیده می‌شود. این ماده سبب کاهش جوش و التهابات پوستی شده و سطح چربی را در پوست‌های مستعد جوش و پوست‌های خشک تنظیم می‌کند. می‌توانید آن را به عنوان مرطوب کننده برای سفت شدن پوست و هیدراته شدن آن استفاده می‌کنید. این گیاه همچنین خواص ضد پیری دارد.

تقویت جریان خون

مریم گلی کبیر یک درمان طبیعی برای بهبود جریان خون در بدن شما است. این گیاه رگ‌های خونی را باز کرده و فشار خون را به وسیله‌ی آرام کردن مغز و سرخرگ را پایین می‌آورد. این گیاه سبب می‌شود که اکسیژن بیشتری در سطح ماهیچه‌ها و اندام‌های حیاتی بدن جریان پیدا کند.

بهبود خواب

این گیاه مانند یک مسکن عمل می‌کند و باعث می‌شود تا خواب بهتری را در طول شب تجربه کنید. عصاره  مریم گلی باعث کاهش استرس, تنظیم هورمون و در نتیجه خواب عمیق تر می‌شود و می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی موثر در درمان بی خوابی استفاده شود.

بیشتر بخوانید: خواص بومادران

خواص روغن مریم گلی

تسریع روند درمان

خاصیت ضد میکروبی روغن مریم گلی علت اصلی سرعت بخشیدن به روند درمان است. در صورتی که زخم یا عفونت باکتریایی وجود داشته باشد با استفاده از چند قطره از این روغن در کنار درمان‌ها خوراکی آنتی بیوتیکی، زخم سریعتر خوب می‌شود.

ضد التهابی

در صورتی که شخص سابقه بیماری التهابی دارد، روغن مریم گلی یکی از درمان‌های خوب برای درمان آن محسوب می‌شود. در صورتی که می‌خواهید از این روغن به صورت خوراکی استفاده کنید، حتما آن را از جای مطمئنی بخرید. می‌توانید از چای مریم گلی برای التهابات داخلی و روغن آن برای التهابات پوستی استفاده کنید.

ضدعفونی کننده

به دلیل خاصیت ضد میکروبی روغن مریم گلی می‌توان هنگام تعویض باند زخم‌ها چند قطره از روغن را روی زخم ریخت. در این صورت از تولیدکننده‌های معتبر روغن را تهیه نمایید که کاملا دربسته و ضدعفونی شده است.

ضد درد

روغن مریم گلی مثل یک مسکن عمل می‌کند. به همین دلیل در صورت بروز دردها یا اسپاسم‌های عضلانی روش درمانی خوبی محسوب می‌شود. کافی است چند قطره از روغن را روی موضع ریخته و به آرامی ماساژ دهید. این روغن برای سینه درد هم موثر عمل می‌کند.

رفع مشکلات گوارشی از خواص مریم گلی

دمنوش مریم گلی را برای بهبود مشکلات گوارشی امتحان کنید

دمنوش مریم گلی را برای بهبود مشکلات گوارشی امتحان کنید

افرادی که از ناراحتی دستگاه گوارش رنج می‌برند به احتمال زیاد چای دم کرده مریم گلی را امتحان کرده اند و تاثیر آن را دیده اند. روغن این گیاه هم مثل دم کرده‌اش تاثیر خوبی بر هضم غذا دارد.

علاوه بر آن افرادی که از یبوست رنج می‎‌برند با استفاده از روغن مریم گلی به راحتی درمان می‌شوند. افراد مبتلا به رفلاکس معده هم با خیال راحت می‌توانند روغن مریم گلی را مصرف کنند و شاهد بهتر شدن بیماری باشند.

ضدعفونی خانه

کافی است سه تا چهار قطره از این روغن را را با یک لیوان آب مخلوط کرده و با استفاده از آبپاش در مکان هایی که احتمال می‌دهید میکروب یا قارچ و باکتری امکان رشد دارد بپاشید. با این کار، خانه را ضدعفونی کرده اید.

سم زدایی

از دیگر خواص روغن مریم گلی سم زدایی بدن است. با خوردن این  روغن سموم از خون جمع آوری شده و از طریق عرق دفع می‌شوند.

طراوت و زیبایی پوست با خواص مریم گلی

آکنه تاثیر بسیار بدی روی پوست می‌گذارد. اسکارهای ناشی از آکنه و چین و چروک‌های بالارفتن سن را می‌توان با استفاده از روغن مریم گلی از بین برد. این روغن باعث روشن شدن پوست هم می‌شود.

به همین دلیل، امروزه روغن مریم گلی در بسیاری از محصولات زیبایی پوست استفاده می‌شود. آنتی اکسیدان موجود در روغن رادیکال‌های آزاد، چین و چروک و افتادگی پوست را از بین می‌برد.

اگر از روغن‌های تولید شده شرکت‌های بزرگ خریداری کنید مقدار استفاده از میزان روغن را در برگه های  داخل جعبه نوشته اند. همه بجز زنان باردار، و افراد مبتلا به هیستری و صرع می‌توانند از روغن مریم گلی استفاده کنند.

سوزاندن گیاه مریم گلی برای ضد عفونی هوای منزل

اخیرا دانشمندان کشف کرده اند که سوزاندن گیاه مریم گلی در محیط خانه می‌تواند بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌های محیط شما را از بین ببرد و شما و خانواده‌تان از هوایی سالم و غیر آلوده تنفس کنید.

تحقیقات درباره خواص مریم گلی نشان داده است که سوزاندن این گیاه ۹۴ درصد از باکتری‌های پیرامون را از بین می‌برد و برای ضد عفونی هوای منزل عالی است. محققان با اندازه گیری آلودگی هوای اتاق بعد از یک روز به این نتیجه رسیدند که هوای اتاق همچنان پاک و تمیز باقی مانده است.

برای سوزاندن گیاه مریم گلی یک دسته گیاه خشک را با نخ به هم ببندید و انتهای آن را مانند سیگار با آتش روشن کنید و کمی فوت کنید تا دود کند. نتیجه چنین کاری پاک شدن هوای خانه شما از اکثر باکتری‌های بیماری زا است.

برخلاف اکثر خوشبو کننده‌های شیمیایی این تصفیه کننده هوا ۱۰۰ % طبیعی است و به هیچ عنوان هیچ واکنش آلرژیکی برای افرادی که به عطرها و بوها حساسیت دارند به وجود نمی‌آورد.

برای تمیز شدن و ضد عفونی هوای منزل باید یک ساعت مریم گلی دود کند تا کاملا فضا پاکسازی شود. بنابراین مقدار کافی را برای این کار استفاده کنید تا یک ساعت دود کند.

بسیاری از بیماری‌ها بر اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد. بیشتر مردم مخصوصا در زمستان‌ها نگران کیفیت هوای اطراف خود هستند. هوای بی کیفیت و آلوده می‌تواند موجب بسیاری از بیماری‌ها شود. از جمله:

  • آسم
  • سرفه
  • عفونت‌های تنفسی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • خستگی
  • سرطان ریه
  • مشکلات قلبی

در خانه‌های آپارتمانی که سرویس‌های بهداشتی در خانه قرار دارند و خانه‌هایی که افراد سیگاری در آن‌ها زندگی می‌کنند نیاز به پاکسازی محیط خانه بیشتر احساس می‌شود. اگر کودک در منزلتان دارید حتما این کار را انجام دهید تا کودک تان از باکتری‌های بیماری‌زا در امان بماند!

بیشتر بخوانید: سوزاندن کندر در خانه افسردگی را بدون دارو درمان می‌کند

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا