دانستنی‌های سلامتی

چای ریحان: خواص این چای برای درمان جوش صورت معجزه می‌کند!

چای ریحان
۲+

ریحان از سبزیجات معطر و خوش طعمی است که با ذائقه ایرانیان جور در می آید. برگ ریحان در انواع غذاها و چاشنی‌ها به دلیل داشتن عطر و طعم خاص و ویژه‌ای که دارد استفاده می‌شود. چای ریحان که در آسیای جنوب شرقی طرفداران بسیاری دارد که به عنوان یک درمان کننده در طب هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شما هم توصیه می کنیم که این چای پر خاصیت را حتما امتحان کنید. در ادامه این مطلب با بررسی خواص چای ریحان با نت نوشت همراه باشید.

چای ریحان

خواص ریحان

علاوه بر خواص تغذیه‌ای که ریحان دارد، در طب نیز از آن به وفور استفاده می‌شود. ریحان در شرایط پزشکی بیماری‌های چشم، عفونت‌های قارچی را درمان می‌کند. این گیاه خوشبو و  مغذی  شامل کلسیم، روی، آهن، و ویتامین‌های A و C  می باشد.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از گیاه ریحان برای سلامت انسان بسیار مفید بوده و دارای ارزش غذایی و دارویی نیز می‌باشد. ریحان گیاهی با برگ سبز است که سرچشمه آن در آسیا و آفریقا می‌باشد. این گیاه معطر به عنوان یک چاشنی غذایی، در چای‌ها و مکمل‌هایی استفاده می‌شود که می‌تواند طیف وسیعی از مزایای سلامتی را به شما ارائه دهد.

ریحان یک گیاه علفی سالانه، دارای ریشه‌های نازک و شاخه ای است. ساقه های آن معمولاً ۵۰-۶۰ سانتی متر طول دارند و برگ‌های کوچکی از سبز روشن تا سبز تیره تولید می‌کنند. گیاه ریحان که در بهار کاشته می شود، می‌تواند سبز باقی بماند و تا اواخر تابستان مورد استفاده قرار گیرد.

انواع ریحان

  • ریحان شیرین: ریحان رایج و پرمصرف ، که مورد استفاده در غذاهای ایتالیایی قرار می‌گیرد. معمولاً در سوپر مارکت‌ها به صورت خشک شده فروخته می‌شود. دارای عطر و طعم شیرینی نیز هستند.
  • ریحان یونانی: دارای رایحه ای قوی اما عطر و طعم ملایم است، بنابراین می توان آن را به عنوان ریحان شیرین جایگزین کرد. یک بوته جمع و جور را با برگ‌های کوچک تشکیل می‌دهد و به خوبی در گلدان رشد می‌کند.
  • ریحان تایلندی: معمولاً در غذاهای تایلندی و آسیای جنوب شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ریحان دارچین: بومی مکزیک است و دارای طعم و رایحه‌ای مانند دارچین می‌باشد. معمولاً با حبوبات و یا سبزیجات تند سرخ شده و سرو می‌‍شود.
  • ریحان کاهو: از برگ‌های بزرگ و چروکیده و نرم دارای عطر و طعمی مانند شیرین بیان است. در سالادها قابل استفاده بوده و با گوجه فرنگی و روغن زیتون سرخ می‌شود.
  • ریحانی که معمولاً در مکمل‌ها و چای‌های گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد ریحان مقدس نام دارد.

این گیاه در رژیم‌های لاغری برای تامین بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کمک می‌کند.

خواص چای ریحان

با کمک ریحان که امروزه به شکل مکمل غذایی مصرف می‌شود می‌توان تعادل بدن را حفظ کرد. این گیاه در بدن انسان شگفتی ایجاد می‌کند. ریحان را می‌توانید در چای خود دم کنید و بنوشید. از خواص چای ریحان به این نکات می‌توان اشاره داشت. اما یکی از بهترین خواص چای ریحان برای درمان جوش است.

با کمک ریحان که امروزه به شکل مکمل غذایی مصرف می‌شود می‌توان تعادل بدن را حفظ کرد. این گیاه در بدن انسان شگفتی ایجاد می‌کند. ریحان را می‌توانید در چای خود دم کنید و بنوشید. از خواص چای ریحان به این نکات می‌توان اشاره داشت. اما یکی از بهترین خواص چای ریحان برای جوش است.

با کمک ریحان که امروزه به شکل مکمل غذایی مصرف می‌شود می‌توان تعادل بدن را حفظ کرد. این گیاه در بدن انسان شگفتی ایجاد می‌کند. ریحان را می‌توانید در چای خود دم کنید و بنوشید. از خواص چای ریحان به این نکات می‌توان اشاره داشت. اما یکی از بهترین خواص چای ریحان برای جوش است.

پاک کننده قوی پوست

می توانید از چای ریحان برای جوش استفاده کنید. ریحان در برابر انواع مختلف باکتری‌ها بسیار مقاوم است. این گیاه می‌تواند از فعالیت باکتری‌های موثر در آکنه پیشگیری کند. ترکیب اولیه ریحان Basil اوژنول است که آکنه را به راحتی از بین می‌برد. چای ریحان برای جوش همراه با روغن نارگیل تصفیه شده به عنوان یک محلول ضد باکتری در برابر جوشهای صورت بسیار فعال عمل می‌کند.

روغن قدرتمند ریحان به پاکسازی پوست از درون کمک می‌کند. یک پاک کننده عالی پوست که برای افرادی که پوست چرب دارند مناسب است. همچنین به از بین بردن کثیفی و ناخالصی‌هایی که باعث مسدود شدن منافذ پوستی هستند کمک می کند.

به نظر می‌رسد عصاره ساخته شده از برگ‌های ریحان سرعت و قدرت بهبود زخم را تقویت خواهد کرد. این گیاه و چای آن دارای خاصت آنتی باکتریالی، ضد ویروس، ضد قارچ، ضد التهاب و ضد درد (مسکن) می‌باشد. برخی افراد حتی بعد از عمل از ریحان و یا چای ریحان برای التیام و محافظت از زخم‌های خود استفاده می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ریحان ممکن است در برابر عفونت‌ها و بسیاری از زخم‌ها کارایی بسیار خوبی داشته باشد از جمله این موارد شامل، زخمهای دهان، کلوئیدها، جای زخم و آکنه است.

پیشگیری از سرطان

خواص ضد التهابی در ریحان می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. تب، درد، استرس و بیشتر دردهای التهابی به کمک این گیاه درمان می‌شود. ریحان از اندامهای حیاتی همانند کبد محافظت به عمل می‌آورد. افرادی که به طور منظم چای ریحان مصرف می‌کنند کمتر دچار نقص سیستم ایمنی می‌شوند. فیتوکمیکال موجود در چای ریحان از توسعه سلولهای سرطانی جلوگیری به عمل می‌آورد.

یکی از خواص چای ریحان این است که بیماری‌های کبد، سرطان، ریه به کمک آنتی اکسیدان موجود در ریحان تا حد زیادی قابل درمان است. پس با توجه به اینکه ریحان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی است از این طریق به سم زدایی بدن کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ریحان می‌تواند بدن شما را در برابر مواد شیمیایی سمی محافظت کرده، همچنین ممکن است با کاهش رشد سلول‌های سرطانی از سرطان جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: درمان جوش بدن

کنترل دیابت با چای ریحان

دیابت از جمله بیماری هایی است که بیمار در مصرف بیشتر مواد غذایی محدودیت دارد. اما بیماران دیابتی برای کنترل گلوکز خون خود می‌توانند از ریحان استفاده کنند. مطالعات نشان داده است که عصاره برگ ریحان می‌تواند ۳۶ درصد گلوکز را کاهش دهد. علائم دیابت از جمله افزایش وزن، فشار خون بالا، کلسترول بالا و . . . توسط ریحان کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین با استفاده از چای ریحان قند خون خود را پایین بیاورید. تمام قسمت‌های گیاه ریحا‌ن قادر است به کاهش قند خون افراد کمک کند. آزمایشات انجام گرفته بر روی حیوانات و انسان‌ها نشان داده است که ریحان می‌تواند به جلوگیری از علائم دیابت مانند افزایش وزن، انسولین اضافی در خون، کلسترول بالا، مقاومت به انسولین و فشار خون کمک کند.

در این مطالعات موش‌هایی که عصاره ریحان دریافت کرده بودند بعد از ۳۰ روز کاهش ۲۴ درصدی قند خون را مشاهده کردند. قند خون در موش هایی که از پودر برگ ریحان مقدس تغذیه می‌شدند نیز پس از یک ماه کاهش یافت.

قبل از افزودن ریحان به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید به ویژه در صورتی که مبتلا به دیابت هستید.

کاهش کلسترول از خواص چای ریحان

از آنجا که ریحان استرس متابولیکی را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند به کاهش وزن و سطح کلسترول نیز کمک کند. در مطالعات بر روی برخی حیوانات از جمله خرگوش هنگام خوردن برگ‌های ریحان تازه، تغییرات چشمگیری در مولکول‌های چربی آنها مشاهده شده است.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که مواد موجود در ریحان میزان کلسترول ناشی از استرس را کاهش می‌دهد و بعد از خوردن آن، کلسترول در کلیه، کبد یا قلب در موش‌ها کاهش یافته است.

کاهش استرس با چای ریحان

از جمله خواص چای ریحان تنظیم سطح کورتیزول می‌باشد. کورتیزول که معمولا به نام هورمون استرس نامیده می‌شود مشکلات روحی و جسمی ایجاد می‌کند. زمانی که سطح کورتیزول در بدن بالا می‌رود نوسانات خلقی، افزایش وزن، آکنه، فشار خون بالا و اضطراب به همراه دارد. به کمک ریحان می‌توان اضطراب را کاهش داده و استرس‌های عاطفی را کم کرد.

این ماده طبیعی به بدن شما کمک می‌کند تا با استرس سازگار شود و تعادل ذهنی را تقویت خواهد کرد. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که ریحان دارای خواص دارویی برای کمک به ذهن شما در مقابله با انواع بسیاری از استرس است.

منبع استرس شما می تواند شیمیایی، جسمی، عاطفی و … باشد. در صورت استرس جسمی و انواع تنش‌های روزمره، ریحان باعث افزایش استقامت در برابر شرایط استرس زا خواهد بود.

می‌توان گفت ریحان دارای خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطراب است که با داروهای دیازپام و ضد افسردگی قابل مقایسه است و تاثیرات مشابهی خواهند داشت. این امر به افراد کمک می‌کند تا افرادی اجتماعی تر با استرس کمتر در جامعه حضور یابند.

 

چای ریحان راه حلی مناسب برای رهایی از استرس و تنش

چای ریحان راه حلی مناسب برای رهایی از استرس و تنش

تسکین التهاب و درد مفاصل

همانطور که می‌دانید با یک فنجان چای ریحان آرامش بخش که با برگ‌های این گیاه تهیه می‌شود می توانید استرس، اضطراب و التهاب را برطرف کنید. ریحان با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود حتی می‌تواند به افراد مبتلا به آرتروز یا فیبرومیالژیا کمک کند.

چای ریحان و رفع سوء هاضمه

نصف قاشق چای‌خوری رازیانه و یک قاشق چای‌خوری برگ ریحان تازه، به مدت ۸ دقیقه در یک فنجان آب جوشانده شود. این ترکیب به رفع سوء هاضمه کمک می‌کند.

رفع سرفه از خواص چای ریحان

دو قطعه زنجبیل، یک تکه چوب دارچین، دو تا سه برگ مریم گلی و یک قاشق چای‌خوری ریحان تازه در  مقداری آب به مدت ۵ دقیقه بجوشد. برای رفع سرفه توصیه می‌شود روزانه دو لیوان در روز نوشیده شود.

هضم آسان غذا

ریحان می‌تواند به هضم بهینه و سریع غذا منجر شود. ریحان دستگاه گوارش و عصبی را تقویت می‌کند و می‌تواند درمانی مناسب برای سردرد و بی خوابی باشد. موارد موجود در برگ‌ها عملکرد ضد التهابی در دستگاه گوارش را تضمین می‌کند. چای ریحان همچنین به تعادل اسید در بدن کمک خواهد کرد.

با چای ریحان از معده خود محافظت کنید

ریحان می‌تواند اثرات زخم‌های معده ناشی از استرس را تاحدودی التیام دهد. و به طور طبیعی باعث کاهش اسید معده خواهد شد.

ضد التهاب

ریحان با خواص ضد التهابی قوی‌ که دارد می‌تواند درمانی برای انواع بیماری‌ها و اختلالات باشد. روغنهای اساسی موجود در آن از طریق خاصیت مهار کننده آنزیمی به کاهش التهاب کمک می‌کنند. خواص ضد التهابی ریحان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، روماتیسم و شرایط التهابی روده کمک کند. مصرف ریحان همچنین می تواند تب، سردرد، گلودرد، سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا را تسکین دهد.

مبارزه با فعالیت رادیکال آزاد در بدن

چای ریحان که حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان‌های طبیعی است، می‌تواند به محافظت از بافت‌های بدن در برابر آسیب رادیکال آزاد کمک کند. رادیکال های آزاد اتم‌های ناپایدار هستند. همچنین این آنتی اکسیدان‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، از ساختار سلولی محافظت کرده و  پیری پوست را به تاخیر می‌اندازند.

خواص چای ریحان برای تسکین درد قاعدگی

یک قاشق چای خوری برگ ریحان تازه، یک قاشق چای خوری دانه کاه و چوب دارچین مخلوط شود و به مدت ده دقیقه بجوشانید. و زمانی که گرم است میل نمایید. دوره‌های قاعدگی را تنظیم می‌کند و به کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص چای بابونه: این چای معجزه گر را به خاطر بسپارید!

التیام بخش دستگاه گوارش

ریحان از خانواده نعناع است و چای ریحان را می‌توان بعد از غذا برای انجام عمل هضم و تسکین دهنده دستگاه گوارشی میل کرد. یک چای ریحان به همراه لیمو نیز عطر شگفت انگیزی داشته و اثر التیام دهنده‌ای بر معده شما خواهد داشت، در نتیجه این چای به انجام عمل هضم و به جلوگیری از نفخ کمک می‌کند. همچنین به نظر می رسد ریحان مناسب برای استرس و تقویت سلامت است.

  • ریحان در پزشکی هند به عنوان درمانی برای بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌شود. از بیماری‌های چشمی گرفته تا کرم های حلقوی دستگاه گوارش، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • از برگ تا بذر ریحان برای بدن، ذهن و روح مقوی است. قسمت‌های مختلف این گیاه برای انواع مشکلات و بیماری‌های مختلف توصیه می‌شود.
  • از گل‌های تازه آن برای برونشیت استفاده کنید
  • از برگ و دانه ها به همراه فلفل سیاه برای مالاریا استفاده کنید
  •  کل گیاه برای اسهال، حالت تهوع و استفراغ قابل استفاده است
  •  قرص و پماد این گیاه برای درمان اگزما گزینه مناسبی است
  • از روغن آن جهت بهبود نیش حشرات استفاده کنید

مکمل‌ عصاره ریحان

مکمل‌های عصاره ریحان به شکل قرص یا کپسول موجود است. دوز پیشنهادی از ۳۰۰ میلی گرم تا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز برای اهداف مختلف مصرفی متغیر است. در صورت استفاده به عنوان درمانگر، مقدار توصیه شده ۶۰۰ میلی گرم تا ۱۸۰۰ میلی گرم در طول روز مصرف می‌باشد. ممکن است از تمام قسمت‌های گیاه در مکمل‌ها و پمادهای موضعی استفاده شود. در صورت استفاده از این مکمل‌ها به هر دلیلی با پزشک خود مشورت کنید.

دیگر خواص ریحان و چای آن عبارتند از جلوگیری از آلزایمر، درمان افسردگی و استرس، کاهش فشار خون، جلوگیری از غلظت خون، جلوگیری از سرطان پستان، روده بزرگ و لوزالمعده، پیشگیری از پوسیدگی دندان، جایگزینی برای آنتی بیوتیک، دغع سموم از کبد و غیره.

عوارض چای ریحان

ریحان رشد یافته در یک منطقه آلوده ممکن است دارای سمیت فراوانی باشد. هیچ عوارض جانبی منفی در طول کارآزمایی بالینی انسانی گزارش نشده است. با این حال اگر شیرده یا باردار هستید از مصرف ریحان خودداری کنید. مطالعات حیوانی نشان داده اند که ریحان ممکن است بر روی باروری تأثیر بگذارد و انقباضات رحمی را تحریک کند.

در آزمایشات انسانی عوارض جانبی منفی گزارش نشده است اما توصیه می شود قبل از ترکیب ریحان در رژیم غذایی خود به ویژه در صورت داشتن بیماری خاص با پزشک خود صحبت کنید.  اگرچه آلرژی ریحان نادر است ولی در مواردی که برخی از افراد به آن واکنش نشان داده‌اند.

بیشتر بخوانید: مضرات ریحان

طرز تهیه چای ریحان

با مصرف مداوم چای ریحان از خواص آن بهره مند شوید

با مصرف مداوم چای ریحان از خواص آن بهره مند شوید

مواد لازم:

  • دو قاشق غذاخوری ریحان تازه خرد شده
  • یک فنجان آب جوش
  • اختیاری: چهار قطره آب لیمو
  • اختیاری: مقداری زنجبیل تازه رنده شده
  • اختیاری: عسل به مقدار لازم

دستور تهیه کردن چای ریحان:

  • در یک قوری چای، ریحان و زنجبیل را با هم مخلوط کنید
  • روی این مواد آب جوش بریزید
  • به مدت ۵ دقیقه بجوشد
  • سپس چای آماده شده را از یک صافی رد کنید
  • در نهایت می‌توانید عسل و چند قطره لیمو به آن اضافه کنید
  • همچنین می‌توانید با استفاده از برگ، گل یا پودر برگ خشک شده چای ریحان درست کنید.

چای ریحان دارای طعمی تلخ و تند می‎باشد.

تهیه چای ریحان شیرین آسان و بسیار لذت بخش است. چند قطره آب لیمو، مقداری زنجبیل تازه رنده شده و یا مقداری عسل به آن اضافه کنید و یک چای با عطر و طعم خوب میل کنید.

پزشکان نوشیدن چای ریحان را با استفاده از برگ‌های تازه توصیه می‌کنند و از آنجایی که بدون کافئین می‌باشد بنابراین خوب است که روزانه بنوشید. این چای می‌تواند بسیار آرامش بخش باشد و باعث تقویت ذهن شود.

روش های زیادی برای مصرف ریحان در زندگی روزمره وجود دارد. که بهترین آن مصرف چای ریحان می‌باشد. همچنین می‌توانید با استفاده از این گیاه آشپزی کنید و آن را به صورت مکمل تهیه کنید.

ریحان گیاهی است که در سبزی روزانه بیشتر ایرانی‌ها مصرف می‌شود. پای ثابت وعده‌های کباب این گیاه خوش عطر بو می‌باشد که از خواص بی نظیر آن می‌توان به جلوگیری از سرطان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: علل و درمان طبیعی جوش صورت و راهنمای جامع رهایی از جوش

منبع + + + + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Pingback: چای ریحان برای درمان جوش صورت معجزه می‌کند! + خواص چای ریحان - مجله اینترنتی پادرا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا