دانستنی‌های سلامتی

خواص چای سبز: فواید و روش صحیح مصرف انواع چای سبز را بدانید!

خواص چای سبز
۸+

در دنیای تغذیه چای سبز جایگاه خود را به خوبی پیدا کرده است. این نوشیدنی خوش طعم و ساده، ثابت کرده است که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. اما معجزه این چای شفا بخش به همین جا محدود نمی‌شود. اگر می‌خواهید از خواص چای سبز بیشتر بدانید با نت نوشت همراه باشید و این مقاله را از دست ندهید.

خواص چای سبز

چای سبز به علت داشتن کافئین، مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارد. این ترکیب طبیعی با مسدود کردن آدنوزین که باعث خواب آلودگی شما می‌شود، هوشیاری را افزایش می‌دهد. کافئین همچنین باعث افزایش تمرکز می‌شود و می‌تواند وزن را نیز کاهش دهد، اما مصرف بیش از حد آن باعث اضطراب، تحریک پذیری و کم آبی می‌شود. یه همین دلیل مقدار توصیه شده روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم است.

یک فنجان چای سبز، حاوی ۳۵ میلی گرم کافئین است که این میزان می‌تواند بسته به میزان آب جوش، بیشتر شود. بسیاری از این خواص چای سبز از مقدار بالای آنتی اکسیدان در آن نشات می‌گیرد. زیرا با داشتن ماده EGCG، بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را داراست و به نظر می‌رسد که این چای ضرری برای بدن ندارد.

این چای حاوی آنتی اکسیدان و مواد مغذی دیگری است که اثرات مفیدی در بدن خواهد داشت. این تاثیرات شامل بهبود عملکرد مغز، کاهش چربی در بدن، کاهش خطر ابتلا به سرطان و بسیاری از مزایای چشمگیر دیگر است.

چای سبز بومی چین و هند بوده و به دلیل فواید سلامتی خود قرن‌هاست که در سطح جهان مصرف می‌شود و مورد استقبال قرار رفته است. اما اخیراً در ایالات متحده محبوبیت زیادی کسب کرده است. چای پر مصرف ترین نوشیدنی جهان پس از آب می‌باشد. با این حال ۷۸ درصد از چای مصرفی در سراسر جهان چای سیاه است و تنها حدود ۲۰ درصد این چای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع چای از برگ‌های خشک شده از انواع بوته‌ها تهیه می‌شوند. میزان اکسیداسیون برگها نوع چای را تعیین می‌کند. این چای از برگ‌های بدون اکسایش تهیه می‌شود و یکی از انواع چای کمتر فرآوری شده می‌باشد. بنابراین حاوی بیشترین آنتی اکسیدان و پلی فنول‌های مفید است. این نوع چای فاقد قند می‌باشد و کالری ندارد.

کافئین چیست؟

کافئین یک ترکیب طبیعی است که می‌توانید آن را در دانه‌های قهوه، دانه‌های شکلات، آجیل و برگ چای پیدا کنید. بسیاری از محصولات دارای کافئین هستند اما چای و قهوه در رده بالای آن قرار دارد. در بدن، کافئین با آدنوزین که یک انتقال دهنده عصبی است و در طول روز تولید می‌شود، تداخل پیدا می‌کند.

آدنوزین باعث می‌شود شب‌ها احساس خواب آلودگی کنید، اما کافئین این اثر را با مسدود کردن گیرنده‌های آدنوزین متوقف می‌کند. شما ممکن است به کافئین معتاد شوید و هر بار برای بیدار ماندن به مقدار بیشتری از آن نیاز داشته باشید. برخی دیگر ممکن است بعد از نوشیدن، مقدار کمی از اثرات آن را احساس کند.

کافئین موجود در چای سبز انرژی زیادی برای شما به هدیه خواهد داد

کافئین موجود در چای سبز انرژی زیادی برای شما به هدیه خواهد داد

خواص چای سبز

چای سبز حاوی ترکیبات فعال زیستی است که باعث بهبود سلامتی می‌شود. بسیاری از ترکیبات گیاهی موجود در برگهای چای آن را به یک نوشیدنی حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی تبدیل می‌کند.

این چای سرشار از پلی فنول است که تأثیراتی مانند کاهش التهاب و مبارزه با سرطان دارد. چای سبز حدود ۳۰ درصد پلی فنول داشته که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک بسزایی خواهد کرد. این چای همچنین دارای مقادیری از مواد معدنی می‌باشد که برای سلامتی ضروری است.

از خواص چای سبز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

افزایش انرژی

کافئین یک تقویت کننده قوی انرژی است. تاثیر انرژی زایی کافئین بسیار شهرت دارد. در واقع دلیل اصلی مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه در هنگام صبح می‌تواند همین اثر انرژی زایی آن باشد و اگر که شما شب گذشته به اندازه کافی نخوابیده باشید، کافئین می‌تواند شما را سر حال نگه دارد.

افزایش تمرکز

هنگامی که شما با لیست طولانی کارهای روزمره مواجه می‌شوید، کافئین می‌تواند روز شما را نجات دهد. مطالعات انسانی نشان داده است که مصرف کافئین، پس از یک‌ شب با خواب کم‌، عملکرد مناسبی برای فعالیت فرد ایجاد می‌کند.

میزان توجه، سرعت در پاسخگویی و میزان دقت، به لطف وجود کافئین می‌تواند بهبود یابد.

ترکیبات موجود در این چای می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و شما را به فردی دقیق تبدیل کند. چای سبز بیشتر از این که شما را بیدار نگه دارد قادر است به افزایش توانمندی ذهن شما کمک کند. ماده فعال و اصلی این چای کافئین است که به عنوان یک محرک شناخته شده است. طبق مطالعات بسیاری از داشتن انرژی زیاد و پایدار هنگام نوشیدن چای سبز خبر می‌دهند.

برطرف کردن سردرد

عدم استراحت ، استرس یا تنش می‌تواند باعث سردرد شود. برای رفع سردرد، چای سبز بنوشید. گیرنده‌های آدنوزین همچنین در تسکین درد نیز ایفای نقش می‌کنند. برای سردردهای شدید، آن را با ایبوپروفن مصرف کنید. نوشیدن چای به شما در کسب آرامش کمک می‌کند. یک ماده شیمیایی طبیعی به نام تانن موجود در چای سبز می‌تواند یک اثر آرام بخش در شما ایجاد کند.

چای سبز باعث افزایش چربی سوزی و بهبود عملکرد بدن ما خواهد شد.

چای سبز باعث افزایش چربی سوزی و بهبود عملکرد بدن ما خواهد شد.

افزایش تجزیه چربی

کافئین چربی را از بین می‌برد و باعث کاهش وزن می‌شود. این اتفاق احتمالا با افزایش دمای بدن توسط کافئین رخ می‌دهد. در نتیجه کالری سوزانده می‌شود و چربی شکسته می‌شود‌.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که کافئین با کاهش اشتها، سبب کاهش انرژی می‌شود. البته این در مورد نوشیدنی‌های کافئین دار شیرین صدق نمی‌کند. بنابراین برای کاهش وزن، هنگام‌ نوشیدن چای سبز سعی کنید از قند یا شیرین کننده استفاده نکنید.

بنابراین چای سبز باعث افزایش چربی سوزی و بهبود عملکرد بدن ما خواهد شد. اگر لیست مواد تشکیل دهنده هر نوع مکمل چربی سوزی را مشاهده کنید هیچ گاه چای سبز از قلم نمی‌افتد! دلیل این امر آن است که این چای باعث افزایش چربی سوزی و نیز افزایش میزان متابولیسم با توجه به آزمایشات کنترل شده در انسان می‌شود.

در یک مطالعه از ۱۰ مردی که چای سبز استفاده کردند ۴٪ افزایش انرژی داشتند. با این حال برخی از مطالعات در مورد چای سبز هیچ افزایش متابولیکی را نشان نمی‌دهد، بنابراین اثرات چربی سوزی آن ممکن است به خود فرد و سوخت ساز بدن او بستگی داشته باشد.

تحقیقات بر روی خود کافئین هم نشان داده شده است که با تحریک اسیدهای چرب از بافت‌های چربی باعث بهبود عملکرد بدنی و در دسترس قرار دادن آنها برای استفاده به عنوان عامل انرژی زا می‌شود.

در دو مطالعه مروری مجزا نشان داده شده است که کافئین به طور متوسط ۱۱ تا ۱۲ درصد عملکرد بدنی را افزایش می‌دهد. پس چای سبز می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند تا خطر چاقی را کاهش دهید.

با توجه به اینکه چای سبز می‌تواند در کوتاه مدت میزان متابولیسم را بهبود بخشد، منطقی است که می‌تواند به شما در کاهش وزن نیز کمک کند. مطالعات متعددی نشان می‌دهد که این چای منجر به کاهش چربی بدن به خصوص در ناحیه شکم خواهد شد.

جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد

مواد تشکیل دهنده چای سبز می‌تواند تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش داده و سلول‌ها را از آسیب حفظ کند. خوب است بدانیم که فعالیت این رادیکال‌های آزاد در تسریع روند پیری و بسیاری از بیماری‌ها نقش دارند.

چای سبز و درمان بیماری‌های التهابی پوست

یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ به این نتیجه رسید که چای سبز می‌تواند نوید بخش یک درمان جدید برای اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و شوره سر باشد. محققان یک مدل حیوان را برای بررسی بیماری‌های التهابی پوستی مورد مطالعه قرار دادند که اغلب با لکه‌های پوستی خشک، قرمز، پوسته پوسته شده ناشی از التهاب و تولید بیش از حد سلول‌های پوستی مشخص همراه بود.

در موارد تحت درمان با چای سبز مشاهده شد که چرخه زندگی سلول‌ها را تنظیم گردید و برخی از مشکلات پوستی به مرور رفع شد.

می توانید از این چای درمانگر برای شستشوی صورت استفاده کنید

می‌توانید از این چای درمانگر برای شستشوی صورت استفاده کنید

برطرف شدن آکنه با چای سبز

یک مطالعه در دانشگاه میامی نشان داد که حتی یک دوز خفیف از ترکیبات ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی چای سبز تقریباً دو سوم جوش‌ها را از افرادی که آکنه‌های خفیف تا متوسط دارند از بین می‌برد.

برای بهره مند شدن از این خاصیت ابتدا باید یک فنجان چای سبز درست کنید و اجازه دهید تا خنک شود و سپس به عنوان ماده‌ای جهت شستشوی صورت استفاده کنید، همچنین می‌توانید یک کیسه چای استفاده شده و مرطوب را مستقیم بر روی پوست بکشید تا به عنوان یک کمپرس عمل کند. برای پوست‌های روغنی بهتر است چای نعناع را با چای سبز مخلوط کنید سپس عمل پاکسازی را انجام دهید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

آنتی اکسیدان موجود در چای سبز خطر مبتلا شدن افراد را به انواع سرطان را کاهش می‌دهد. سرطان در اثر رشد کنترل نشده سلول‌ها به وجود می‌آید. و امروزه این بیماری یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان است.

باید بدانید که آسیب اکسیداتیو و سلولی به پیشرفت سرطان کمک خواهد کرد و آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در این حالت اثر محافظتی داشته باشند و مانع از ایجاد سرطان گردند. پس می‌توان گفت این چای منبع عالی و قدرتمندی از آنتی اکسیدان است.

از جمله سرطان‌هایی که چای سبز از ابتلا به آنها جلوگیری می‌کند عبارت‌اند از:

  • سرطان پستان: مطالعات انجام شده نشان داده است زنانی که بیشترین مقدار مصرف چای سبز را دارند. ۳۰ درصد کمتر از سایرین خطر ابتلا به سرطان پستان دارند. همچنین باید بدانیم که این نوع سرطان شایع ‌ترین نوع سرطان در بین زنان می‌باشد.
  • سرطان پروستات: در یک مطالعه مشخص شد مردانی که روزانه چای سبز می‌نوشند ۴۸٪ خطر ابتلا به سرطان پروستات در چنین افرادی نسبت به دیگر افراد کاهش یافته و می‌توان گفت که این بیماری نیز شایع ترین سرطان در مردان است.
  • سرطان کولورکتال: تجزیه و تحلیل از ۲۹ مطالعه نشان داد که افرادی که چای سبز می‌نوشند، تا ۴۲٪ از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری خواهند کرد.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن این چای احتمال ابتلا به چندین نوع سرطان کاهش می‌دهد اما با این حال برای تأیید این نظریه و تأثیرات این چای تحقیقات بیشتری در حال انجام است.

طبق تحقیقات موسسه ملی سرطان نشان داده است که پلی فنول‌های موجود در چای باعث کاهش رشد تومور در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات می‌شوند و ممکن است در برابر صدمات ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

در کشورهایی که میزان مصرف چای سبز بسیار زیاد است، میزان ابتلا به سرطان پایین تر آمده است. اما برای جلوگیری از سرطان علاوه بر چای سبز ابتدا لازم است سبک زندگی خود را تغییر دهیم و به رژیم غذایی درست روی آوریم.

به طور کلی چای سبز در پیشگیری از انواع سرطان از جمله سرطان پستان، مثانه، تخمدان، کولورکتال (روده)، مری (گلو)، ریه، پروستات، پوست و معده تاثیر بسزایی دارد.

کاهش خطر سکته مغزی

تغییر شیوه زندگی برای کمک به کاهش خطر سکته مغزی با افزودن روزانه چای سبز به رژیم غذایی شما می‌تواند برای جلوگیری از این نوع سکته مخرب مفید باشد.

جلوگیری از زوال عقل و پارکینسون

بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری عصبی در انسان و عامل اصلی زوال عقل در افراد مختلف به ویژه افراد مسن است. چای سبز توانایی این را دارد که از مغز شما در پیری محافظت کند و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد. به طور کلی نه تنها چای سبز می‌تواند عملکرد کوتاه مدت مغز را بهبود بخشد بلکه ممکن است از حافظه شما در سنین بالا نیز محافظت نماید.

بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی می‌باشد و شامل مرگ نورون‌های تولید کننده دوپامین در مغز است که این ماده نقش پیام رسان عصبی را به عهده دارد.

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این چای مانند کاتچین می‌توانند اثرات محافظتی زیادی در سلول‌های عصبی داشته باشد به طور بالقوه خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

آنچه برای قلب مفید است معمولاً برای مغز نیز مفید خواهد بود. مغز شما به رگ‌های خونی سالم احتیاج دارد. در یک مطالعه ثابت شده است افرادی که چای سبز می‌نوشند فعالیت بیشتری در ناحیه حافظه مغز خود دارند. همچنین نشان داده شده است که چای سبز در جلوگیری از تشکیل پلاک‌هایی که به بیماری آلزایمر مرتبط هستند، کمک می‌کند.

چای سبز قادر است قدرت مغز را افزایش دهد و از زوال زودرس عقل جلوگیری کند

چای سبز قادر است قدرت مغز را افزایش دهد و از زوال زودرس عقل جلوگیری کند

حفظ سلامت دهان و دندان

چای سبز می‌تواند باکتری‌ها را نابود کند و از این طریق باعث بهبود سلامت دندان می‌شود و خطر عفونت را اینگونه کاهش می‌دهد. کاتچین موجود در چای سبز اثرات بیولوژیکی دیگری نیز دارا می‌باشد.

باید بدانیم که باکتری‌های مضر در دهان است باعث ایجاد پلاک و جرم بر روی دندان می‌شود و در به وجود آمدن حفره‌ها و پوسیدگی دندان نقش اصلی را دارد و اما مطالعات نشان می‌دهد که کاتچین موجود در چای سبز می‌تواند رشد این باکتری‌های دهانی را مهار کند.

مصرف این چای با بهبود سلامت دندان و کاهش خطر پوسیدگی و خرابی دندان همراه است. همچنین جالب است بدانید که چای سبز می‌تواند باعث کاهش بوی بد دهان شود.

چای سبز احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد

دیابت نوع ۲ نوعی بیماری است که در چند دهه گذشته بسیار فراگیر شده است و اکنون حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از این بیماری رنج می‌برند. این بیماری با بالا رفتن سطح قند خون همراه است در حالی که زمینه مقاومت به انسولین یا عدم توانایی در تولید انسولین وجود دارد.

مطالعات نشان حاکی از آن است که چای سبز می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه ژاپنی نشان داد افرادی که بیشتر چای سبز نوشیده‌اند ۴۲٪ خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش داده‌اند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی

بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله سکته بزرگترین دلایل مرگ و میر در جهان می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند برخی از عوامل اصلی خطر این بیماری را مهار کند. می‌توان گفت که این عوامل ایجاد کننده بیماری قلبی کلسترول و تری گلیسیریدها است.

چای سبز همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد که اینگونه باعث می‌شود از بیماری‌های قلبی است جلوگیری به عمل آورد.

با توجه به تأثیرات مفید بر روی عوامل خطر آفرین برای قلب و همچنین با توجه به کاهش ۳۱ درصدی بیماری‌های قلبی عروقی توسط این چای، جای تعجب نیست که چای سبز جایگاهی ویژه در میان افراد پیدا کند.

تحقیقات نشان داده است که چای سبز باعث بهبود جریان خون و کاهش کلسترول می‌شود. بررسی بسیاری از مطالعات در سال ۲۰۱۳ نشان داد که این چای به جلوگیری از طیف وسیعی از مسائل مرتبط با قلب و فشار خون بالا تا نارسایی قلب کمک کرده است.

نوشیدن روزانه دو تا سه فنجان چای سبز می‌تواند به پاکسازی عفونت ادراری کمک کند

نوشیدن روزانه دو تا سه فنجان چای سبز می‌تواند به پاکسازی عفونت ادراری کمک کند

درمان عفونت ادراری

نوشیدن روزانه دو تا سه فنجان چای سبز می‌تواند به پاکسازی عفونت ادراری کمک کند. این چای حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که طبق یک مطالعه انجام شده ثابت شد که قادر است التهاب مثانه را کاهش دهد.

با چای سبز آلرژی را تسکین دهید

یکی دیگر از خواص چای سبز رفع التهاب سینوس می‌باشد. این چای سرشار از فلاونوئیدها و مواد شیمیایی گیاهی است که از بدن در برابر التهاب محافظت می‌کند. برای مبارزه با آلرژی سعی کنید روزانه چند فنجان چای بنوشید.

رفع خستگی و پف چشم از خواص چای سبز

برخی از گیاه شناسان ادعا می‌کنند که قرار دادن کیسه چای باعث بهبودی کسالت چشم می‌شود. دو کیسه چای سبز مرطوب تهیه کنید آن‌ها را روی چشم‌های خسته یا متورم قرار دهید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این حالت بمانید.

با چای سبز از عفونت و بیماری جلوگیری کنید

از آنجا که برخی از ترکیبات فعال زیستی در چای سبز ضد ویروسی و ضد باکتریایی هستند می‌توانند بسیاری از باکتری‌های موجود در بدن را از بین ببرند. همچنین می‌تواند باکتری‌ها و ویروس‌ها را در جریان خون شما و در بقیه قسمت‌های بدن شما مهار کند.این چای پر خاصیت ممکن است عفونت ویروسی و باکتریایی را از طریق معابر بینی شما دفع کند. بنابراین این چای قادر به جوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا نیز می‌باشد.

کمک به هضم غذا

برخی از داده‌ها نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند به هضم غذا، بهبود سلامت روده و کاهش التهاب روده کمک بسیاری کند.

افزایش طول عمر با چای سبز

چای سبز ممکن است با توجه به تاثیراتی که بر روی انواع بیماری‌ها دارد سبب افزایش طول عمر گردد. البته مرگ مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است. با این حال با توجه به اینکه این نوشیدنی در راستای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان کارایی دارد، بنابراین منطقی است که می‌تواند به شما در زندگی طولانی‌تر و سلامت بیشتر کمک کننده باشد.

میزان کاهش مرگ و میر با چای سبز عبارت است از:

  • مرگ و میر به طور کلی: در زنان ۲۳٪ کاهش و در مردان ۱۲٪
  • مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی: در زنان ۳۱٪ و در مردان ۲۲٪ کاهش دارد.
  • مرگ ناشی از سکته مغزی: در زنان ۴۲٪ و در مردان ۳۵٪ کاهش می‌یابد.

از دیگر خواص چای سبز می‌توان به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، بهبود کارایی مغز و حافظه و کاهش خطر آرتریت اشاره کرد. این چای در طب سنتی چینی و هندی برای کنترل خونریزی و بهبود زخم‌ها، حفاظت از پوست در برابر آفتاب، کاهش علائم آسم، آبرسانی به بدن، کمک به هضم غذا، بهبود تراکم استخوان، بهبود سلامت قلب و روان و تنظیم دمای بدن مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مطالعات اخیر نشان داده است که چای سبز می‌تواند بر اختلالات کبد تاثیر مثبتی داشته باشد.

دوز مصرف کافئین چقدر باشد؟

دوز بالای کافئین می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد. در دوز‌های کم‌، یعنی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم در روز، می‌توانید از مزایای کافئین بهره مند شوید. در دوز‌های بالاتر، ممکن است نتایج، خیلی خوشایند نباشد.

علائم نوشیدن بیش از حد کافئین عبارت است از: لرزش بدن، اضطراب، افسردگی، کم آبی، مشکلات خواب، رفلکس اسیدی معده، فشار خون بالا. همچنین مقدار بسیار بالای آن می‌تواند جذب کلسیم را کم کند و باعث پوکی استخوان شود. خبر خوب این است که این چای منبع غنی کافئین نیست و نیاز نیست نگران باشید.

به طور متوسط یک فنجان چای سبز، دارای ۳۵ میلی گرم کافئین است. برگ‌های قدیمی از که از نظر آنتی اکسیدانی غنی هستند، کافئین کمتری نسبت به برگ‌های جوان تر دارند.

جوشاندن بیش از حد چای و یا استفاده از آب جوش می‌تواند اثر کافئین را بیشتر کند.

آنچه کافئین در مغز انجام می‌دهد مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده به نام آدنوزین است و به این ترتیب شلیک نورون‌ها و غلظت انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش خواهد داد و به این ترتیب باعث اثرات ضد اضطرابی می‌شود.

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و به طور مداوم منجر به تغییراتی در جنبه‌های مختلف عملکرد مغز از جمله بهبود خلق و خو، هشیاری، زمان واکنش و قدرت حافظه می‌شود. این چای علاوه بر کافئین همچنین دارای اسید آمینه نیز می‌باشد که قادر به عبور از سد خونی مغزی است.

مقایسه کافئین چای سبز در مقابل دیگر نوشیدنی‌ها

بسته به نوع چای، یک فنجان می‌تواند ۱۴ الی ۶۰ میلی گرم کافئین داشته باشد. این مقدار برای یک فنجان چای سبز Green tea در حدود ۳۵ میلی گرم است.

برخی از موادی که دارای کافئین هستند:

  • قهوه: ۱۰۰ میلی گرم در هر فنجان
  • شکلات: ۴۵ میلی گرم در هر ۱/۵ اونس
  • کافئین کولا: ۴۵ میلی گرم در هر ۱۲ اونس
  • نوشیدنی‌های انرژی زا: ۴۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در هر قوطی

چای سبز می‌تواند یک انتخاب برای زندگی سالم تر باشد. این چای چه به صورت گرم، چه سرد، خوش طعم است؛ به ویژه هنگامی که با یخ استفاده می‌شود. همچنین برای طعم بهتر می‌توانید از لیمو استفاده کنید.

این نوع چای فاقد قند می‌باشد و کالری ندارد

این نوع چای فاقد قند می‌باشد و کالری ندارد

چای سبز در انواع مختلفی موجود می‌باشد از جمله:

  • چای سبز کیسه‌ای
  • قابل استفاده به صورت برگ خشک شده
  • تهیه شده در قالب پودر
  • مکمل‌های چای سبز نیز به شکل کپسول یا عصاره مایع فروخته می‌شوند.

چه میزان چای سبز در روز می‌توان نوشید؟

امروزه چای سبز یک نوشیدنی محبوب است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چای از برگ گیاهان گرفته شده است. از این چای می‌توان در گرما به صورت سرد و در هوای سرد به صورت داغ مصرف کرد. این چای به دلیل داشتن محتوای آنتی اکسیدانی دارای فواید سلامتی بسیار شناخته شده است.

اما برای رسیدن به این مزایا چه مقدار چای سبز باید بنوشید؟ آیا نوشیدن بیش از حد آن خطرناک است؟

این چای قدرتمند دارای فواید بسیاری است و پر از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است که می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت فردی داشته باشد. این موارد شامل آنتی اکسیدان‌های قوی به نام کاتچین است که ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند.

به طور کلی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف این چای می‌تواند به شما کمک کند ۷۵-۱۰۰ کالری اضافی در روز بسوزانید و در دراز مدت کاهش وزن چشمگیری داشته باشید، خطر ابتلا به دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهید.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند مناسب است که افراد روزانه به اندازه یک فنجان چای سبز بنوشند در حالی که تحقیقات دیگری حاکی از آن است که نوشیدن بیش از دو فنجان از این چای را بی ضرر می‌دانند.

با توجه به اینکه این چای قدرتمند و محبوب ممکن است به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری کمک کند، بنابراین مقدار بهینه ممکن است به بیماری فرد نیز بستگی داشته باشد.

  • سرطان دهان: در یک مطالعه بزرگ مشاهده شد زنانی که روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز می‌نوشند کمتر از دیگ افراد احتمال ابتلا به سرطان دهان را دارند.
  • سرطان پروستات: تحقیقات مختلف در این باره نشان می‌دهد مردانی که روزانه پنج فنجان و یا بیشتر از این چای می‌نوشند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان در روز از این چای مصرف می‌کنند خطر کمتری جهت ابتلا به سرطان پروستات دارند.
  • سرطان معده: یک مطالعه بزرگ نشان می‌دهد کاهش خطر ابتلا به سرطان معده در زنانی است که روزانه پنج فنجان یا بیشتر مصرف می‌کنند وجود دارد.
  • سرطان پستان: دو مطالعه انجام گرفته حاکی از این است که سرطان پستان در زنانی که روزانه بیش از سه فنجان چای سبز می‌نوشند کاهش قابل توجهی داشته است.
  • سرطان لوزالمعده: نوشیدن پنج فنجان یا حتی بیشتر از چای سبز در روز با کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده مرتبط است.
  • دیابت: تحقیقات ثابت کرده است افرادی که روزانه شش فنجان یا بیشتر مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان در هفته از این چای می‌نوشند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به مقدار زیادی کاهش داده‌اند.
  • بیماری قلبی: تجزیه و تحلیل مطالعات نشان داد افرادی که روزانه یک تا سه فنجان چای سبز مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان می‌نوشند خطر حمله قلبی و سکته مغزی کمتری را خواهند داشت.

طبق مطالعات فوق، نوشیدن روزانه سه تا پنج فنجان چای سبز بهینه محسوب می‌شود.

مصرف مقادیر زیاد کافئین همچنین در حین بارداری ممکن است خطر نقص هنگام تولد و سقط جنین را افزایش دهد.

مصرف مقادیر زیاد کافئین همچنین در حین بارداری ممکن است خطر نقص هنگام تولد و سقط جنین را افزایش دهد.

عوارض جانبی احتمالی چای سبز

کافئین و کاتچین موجود در چای سبز به دلیل فواید سلامتی آن‌ها بسیار شناخته شده است گاهی اوقات به سبب مصرف در دوزهای زیاد می‌تواند برای برخی از افراد عوارض جانبی مانند اضطراب، اختلال خواب، ناراحتی معده و سردرد ایجاد کند.

مصرف مقادیر زیاد کافئین همچنین در حین بارداری ممکن است خطر نقص هنگام تولد و سقط جنین را افزایش دهد. بر اساس تحقیقات فعلی زنان باردار نباید بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین به طور روزانه مصرف کنند.

یک مطالعه نشان داد که میزان کافئین ۱ گرم چای سبز حدود ۲۰ میلی گرم می‌باشد. کاتچین‌های موجد در این چای ممکن است جذب آهن را کاهش دهد. در نهایت می‌تواتن گفت مصرف کاتچین در مقادیر زیاد ممکن است منجر به کم خونی و فقر آهن شود.

افراد در معرض خطر کمبود آهن باید نوشیدن چای را بین وعده‌های غذایی را در نظر بگیرند و حداقل یک ساعت بعد از خوردن غذا از نوشیدن چای خودداری کنند. نوزادان، کودکان خردسال، زنانی که باردار یا قاعدگی دارند و افرادی که خونریزی داخلی دارند و یا تحت دیالیز قرار می‌گیرند همه در معرض خطر کمبود آهن هستند.

کاتچین موجود در این چای همچنین می‌تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد و اثر بخشی آن‌ها را کاهش دهد. به عنوان مثال مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز ممکن است اثر بخشی داروهای خاص فشار خون را مهار کند.

نوشیدن چای سبز نیز ممکن است اثرات برخی از داروهای مورد استفاده در درمان اضطراب و افسردگی را نیز کاهش دهد. افرادی که داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند یعنی داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین باید با احتیاط این چای را مصرف کنند. در صورت مصرف داروهای محرک این چای می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد.

به طور کلی خانم‌های باردار یا شیرده افرادی که دچار مشکلات قلبی یا فشار خون بالا هستند، افراد با مشکلات کلیوی یا کبد، زخم معده یا اختلالات اضطرابی هستند، نباید از مکمل یا عصاره چای سبز استفاده کنند.

دوزهای بسیار بالا ممکن است برای بعضی از افراد مشکل ساز باشد، اما به طور کلی فواید این چای از خطرات آن بسیار بیشتر است.

البته باید بدانید هیچ غذایی شما را از بیماری‌ محافظت نمی‌کند. سلامتی شما وابسته به شیوه زندگی و ژن‌های شما می‌باشد. بنابراین حتی اگر در تمام طول روز چای سبز بنوشید ابتدا لازم است که سبک زندگی خود را تغییر دهید برای مثال از سیگار کشیدنخودداری کرده، ورزش را فراموش نکنید و مراقب تغذیه خود باشید.

بیشتر بخوانید: خواص چای بابونه : این چای معجزه گر را به خاطر بسپارید!

منبع + + + + + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    حمید

    ۱۹ آبان ۱۳۹۸ at ۱۷:۲۸

    جالب بود ممنون

    ۳+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا