تکنولوژی

بیوگرافی دارا خسروشاهی؛ از کودکی تاکنون به روایت تصویر

او یک ایرانی است که در خانواده‌ای ثروتمندی مالک چندین شرکت دارویی و تولید شوینده از جمله تولی‌پرس متولد شد. در همان اوایل کودکی به همراه خانواده خود راهی نیویورک آمریکا شد. با مدرک مهندسی برق وارد IAC شد و بعدها به همراه حامی خود بری دیلر کمپانی اکسپدیا را از مایکروسافت خریدند. او اکنون به عنوان یک مدیر موفق، نظر کمپانی اوبر را به خود جلب کرده است تا با رهبری او بتواند از بحران مالی فعلی خود خارج شود. در این نوشته با او و خانواده‌اش بیشتر آشنا میشوید.

۱+

همانطور که در جریان هستید، اوبر (تاکسی اینترنتی)، اخیرا پیشنهاد مدیر عاملی کمپانی خود را به دارا خسروشاهی داده است که اگر این پیشنهاد از سوی او پذیرفته شود، وی رهبر یکی از گرانترین استارت‌آپهای خصوصی با ارزشی بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار خواهد بود. اوبر بعد از ماه‌ها اختلاف و پشت سر گذاشتن بحرانهای مالی و کاری اکنون امیدوار است خسروشاهی به عنوان فردی با کارنامه کاری موفق که قبلا تجربه عبور از چین بحرانهایی را داشته بتواند وضعیت این کمپانی را به روزهای نخستینش بازگرداند. اما به راستی وی کیست و چرا اوبر دست روی او گذاشته است؟

دارا خسروشاهی که اکنون ۴۸ سال سن دارد، ۱۲ سال مدیرعامل شرکت اکسپدیا (Expedia) بوده است. اکسپدیا شرکتی مستقر در آمریکا (شهر بلویر ایالت واشنگتن) است که خدمات مسافرتی آنلاین خود را با برندهای مختلفی در ۶۰ کشور دنیا ارائه میدهد. این یعنی وی تجربه حرفه‌ای خود در حوزه تکنولوژی را نه در مهد انفورماتیک دنیا یعنی دره سیلیکون بلکه در سیاتل گذرانده است. این دو منطقه اگرچه هر دو در صنعت فناوری اسم و رسم جهانی دارند ولی رقابت اندکی نیز بین آنها وجود دارد.

به جز، مایکروسافت و آمازون، بسیاری از رهبران تکنولوژیک واقع در سیاتل چندان بین همتایانشان در دره سیلیکون شناخته شده نیستند. این موضوع باعث میشود تا خسروشاهی که اعتبار خاصی در سیلیکون‌ولی دارد به عنوان گزینه‌ای مهم و ارزشمند برای سمت مدیرعاملی اوبر مطرح شود.

وی اگرچه در حوزه تکنولوژی چندان مشهور و شناخته شده نیست ولی از آنجایی که در طی ۱۲ سال مدیریت اکسپدیا، مدیر اجرایی کارآمدی بوده طوری که درآمد ۲٫۱ میلیارد دلاری سال ۲۰۰۵ را به ۸٫۷ میلیارد دلار در ۲۰۱۶ رسانده، قطعا بایستی صلاحیت راهبری اوبر را نیز داشته باشد. وی با استراتژی مدیریتی خود توانست اکسپدیا را به گل سرسبد شرکتهای مسافرتی آمریکا مبدل کند که اکنون بیش از ده‌ها سایت مختلف در سایه این برند در حال خدمت رسانی به اقصی نقاط جهان هستند.

خسروشاهی در ایران متولد شد ولی از همان اوایل کودکی به ایالات متحده آمد. وی در شهر نیویورک بزرگ شد، تحصیلات آکادمیک خود در رشته مهندسی برق را در دانشگاه براون به اتمام رساند. وی قبل از ریاست اکسپدیا، مدیر مالی IAC – یک شرکت خدمات مدیا و اینترنتی- بود. این کمپانی در سال ۲۰۰۳ اکسپدیا را خرید ولی دو سال بعد در سال ۲۰۰۵ خسروشاهی آن را از شرکت مذبور جدا کرده و مدیر عامل آن شد.

او قبل از رهبری IAC، هفت سال برای بانک سرمایه‌گذاری Allen & Co کار میکرد. دارا خسروشاهی اعتقاد دارد تکنولوژیها در حال بلعیدن دنیا هستند. او اخیرا از چندین دستیار صوتی برای انجام کارها در منزلش استفاده میکند. وی روزی را تصور میکند که همه افراد بتوانند تنها با صدای خود یک برنامه سفر کامل را رزرو کنند.

او بدون نگرانی در مورد اظهارات ضد ترامپی خود معتقد است سیاستهای مهاجرتی رئیس جمهور وقت آمریکا باعث افول صنعت گردشگری در این کشور خواهد شد. خسروشاهی همچنین با سیاستهای نژادپرستانه ترامپ و پافشاری رئیس‌جمهور بر این موضوع مخالف است و بارها تویتهایی در این رابطه منتشر کرده است. خسروشاهی علاوه بر ریاست و مدیریت اجرایی اکسپدیا، عضو هیئت مدیره نیویورک تایمز و Fanatics نیز میباشد. در ادامه به صورت تصویری داستان کوتاه زندگی او را از کودکی تا کنون شرح میدهیم:

اصالتش ایرانی است، ۴۸ سال سن دارد و اکنون یک شهروند آمریکایی است، در آنجا خسرو شاهی را «Cause-Row-Sha-hee» تلفظ میکنند.

دارا خسروشاهی

او در یک خانواده پولدار، مالک چندین کارخانه تولید و توزیع دارو، غذایی و شرکتهای تولید کننده مواد شوینده مانند تولی‌پرس متولد شد. در جریان انقلاب اسلامی ایران، شرکت به دست دولت جدید افتاد و بعد از آن این خانواده به آمریکا مهاجرت کرد.

زمان که او به ایالات متحده آمد تنها ۹ سال سن داشت. خانواده وی توسط یکی از عموهایش در Tarrytown نیویورک – شهری پرجمعیت در ساحل شرقی رودخانه هادسون در ۲۵ مایلی شمال منهتن به آمریکا مهاجرت کردند. عمارت خانواده متمول راکفلر نیز در همین شهر مستقر است که تصور آن را میبینید.

او و پسرعموهایش در مدرسه خصوصی تحت عنوان Hackley درس خواندند که مهد پرورش دانش‌آموزانی همچون هامیلتون و میلیاردر معروف آن زمان فرد کوک بود.

حسن خسروشاهی عموی دیگر وی- یکی از میلیاردهای آن دوران –  بعد از مهاجرت خانواده خسروشاهی تصمیم گرفت تا به کانادا برود. وی شرکتی تحت عنوان فروشگاه آینده تاسیس کرد و بعدها یک شرکت هلدینگ برای ارائه مجوزهای داروسازی و موسیقی بنیان نهاد.

همه اینها یعنی وی شبکه‌ای از اعضای خانوادگی شاخص در حوزه تکنولوژی و تجارت داشته که به مراتب فراتر از شرکتی همچون اکسپدیا بوده است.

به عنوان مثال برادرش کاوه مدیرعامل بانک سرمایه گذاری Allen & Co است. تعدادی از پسرعموهای دیگرش از مدیران اجرایی گوگل هستند. پسرعموی دیگرش امیر خسروشاهی پس از خرید استارت‌آپ هوش مصنوعی‌اش با قیمت ۴۰۰ میلیون دلار توسط اینتل اکنون در اینتل فعالیت میکند. پسرعموهای دوقلویش علی و هادی نیز سال ۲۰۰۹، استارت‌آپ خود را با قیمت ۲۰ میلیون دلار به MySpace فروختند. و به عنوان سرمایه‌گذاران فرشته در پروژه‌های بزرگی همچون Airbnb, دراپ‌باکس، اوبر، فیسبوک، Code.org تامین سرمایه و مشارکت داشته‌اند.

هنگامی که ۱۳ ساله شد، پدرش برای مراقبت از پدر خود به ایران بازگشت که البته ایران ۶ سال به او اجازه خروج نداد.

پس از دریافت مدرک مهندسی برق از دانشگاه براون، در سال ۱۹۹۰، کار امور مالی را در بانک Allen & Co آغاز کرد. وی هنوز هم در کنفرانس معروف Sun Valley این بانک شرکت میکند.

او نقش مهمی در شبکه‌های تلویزیونی ایالات متحده داشته و برای راه‌اندازی شبکه خصوصی نیز تلاشهایی داشته است که البته خود را در این زمینه کاملا شکست خورده میداند، وی معتقد است این کار بیشتر از سودده بودن زیان‌آور است، به اعتقاد خسروشاهی هزینه تولید محتوا برای شبکه بیشتر از هزینه تبلیغاتی است که دریافت میکند، در واقع هر چقدر بهتر کار کنید، بیشتر از دست میدهید.

ظاهرا او در این رابطه شکست‌نفسی میکند چرا که در همان دوران توسط بری دیلر – مدیرعامل اجرایی رادیو تلویزیون آمریکا – حمایت میشده که در سال ۲۰۰۱ آن پروژه به IAC تغییر نام داده شد. بعدها دیلر و خسروشاهی به صورت شراکتی اکسپدیا را به قیمت ۱٫۳ میلیارد دلار از مایکروسافت خریدند.

دو ماه بعد از این معامله، حادثه ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد که علاوه بر مرگ ۳۰۰۰ نفر، صنعت گردشگری نیز به شدت متزلزل شد اما به اعتقاد بری و خسروشاهی، نیاز مردم به مسافرت و از سرگیری زندگی، آنها را از این وضعیت خارج خواهد کرد.

خسروشاهی چند سالی رئیس مالی IAC بود و در سال ۲۰۰۵ مدیرعامل اکسپدیا شد که ریاست آن کمپانی بر دوش بری دیلر بود.

او تا کنون مدیرعامل اکسپدیا بوده که در طی ۱۲ سال مدیریت توانسته درآمد این شرکت را از ۲٫۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ به ۸٫۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ افزایش دهد. همانند منتور او، بری و دیگر اعضای خانواده‌اش، او نیز معاملاتی را برای توسعه اکسپدیا انجام داده است. این شرکت اکنون مالک چندین برند معروف Hotels.com, Orbitz, Trivago, HomeAway, Travelocity و … است و به عنوان یکی از بزرگترین آژانسهای مسافرتی ایالات متحده فعالیت میکند.

سهام این کمپانی نیز در این سالها رشد خوبی داشته و از ۱۰۹دلار به ازای هر سهم به ۱۴۰ دلار افزایش یافته است.

هیئت مدیره اکسپدیا به دلیل رضایت از عملکرد خسروشاهی در سال ۲۰۱۵ علاوه بر حقوق ۴ میلیون دلاری وی، مبلغ ۹۱ میلیون دلار سهام به عنوان پاداش به او واگذار کرد که در همان سال به عنوان یکی از ۵۰۰ سهام برتر ایالات متحده شناخته شد.

این سهام بخشی از قرارداد بلند مدت همکاری وی با اکسپدیا بود که در طی ۵ سال پرداخت شده است. بخش دیگری از سهام تنها در صورت ادامه همکاری خسروشاهی با اکسپدیا تا سال ۲۰۲۰ واگذار میشود که مبلغی بالغ بر ۱۷۰ میلیون دلار دارد.

او در صورتی که قبل از سال ۲۰۲۰ و بدون سهام وعده داده شده اکسپدیا را ترک کند در واقع با ۱۸۰ میلیون دلار از این کمپانی خارج میشود.

خسروشاهی زندگی خوب و با ثباتی دارد، احتمالا بدون پرداخت مناسبی از جانب اوبر، شغل فعلی خود را ترک نمیکند. او این فرصت را دارد که به یکی از میلیاردهای آینده ایالات متحده مبدل شود.

او چهره سرشناسی است ولی با این وجود یکی از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ است. وی در مورد ممنوعیت مهاجرت و اظهارات ترامپ در ماجرای «شارلوتسویل» چندین بار سخن گفته است.

خسروشاهی از مخالفان تراویس کالانیک – موسس اوبر- است و در رتبه‌بندی گلس‌دور، ۹۴درصد کارمندان اکسپدیا به وی رای مثبت دادند.

او یک گیک واقعی است و عاشق بازی World Of Warcraft است، وی معتقد است تکنولوژیهایی همچون جستجوی صوتی، روزی آینده را تغییر خواهند داد.

در سال ۲۰۱۲ با سیدنی شاپیرو ازدواج کرد که مراسم ازدواج آنها در لاس‌وگاس برگزار شد. این زوج خود را دانشمندان علمی‌تخیلی میخوانند و اکنون صاحب ۴ فرزند هستند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا