دانستنی‌های سلامتی

سنگ کلیه: همه چیز درباره دفع سنگ کلیه و جلوگیری از سنگ سازی با روش‌های طبیعی

سنگ کلیه
۶+

سنگ کلیه که معمولا از نمک یا مواد معدنی درون کلیه‌ها ساخته می‌شود درد زیادی به فرد تحمیل می‌کنند. شخص باید به پزشک مراجعه کند تا مانع از بین رفتن کلیه‌ها شود.

خیلی وقت‌ها برای دفع سنگ کلیه با دارو یا از طریق امواج سنگ‌ها را شکسته و خرد می‌کنند تا به وسیله ادرار یا نوعی کیسه که پزشک متخصص به بدن بیمار وصل می‌کند سنگ‌ها دفع شود.

ولی درمان‌هایی هم وجود دارد که بیماران مبتلا پس از درمان و افرادی که پیش زمینه ارثی دارند باید از آن‌ها استفاده کنند تا مانع از تشکیل مجدد سنگ در کلیه‌ها شوند.

آیا می‌دانید از هر ۱۰ نفر در دنیا یک نفر حداقل یک بار هم شده در طول زندگی‌اش سنگ کلیه دفع کرده است و یا برای دفع آن تلاش کرده؟ متاسفانه ابتلا به کلیه سنگ ساز روز به روز بیشتر می‌شود و علت آن عدم آگاهی از عواملی است که باعث بروز این بیماری می‌شود.

مقاله امروز نت‌نوشت راهنمای عملی خوبی برای دفع سنگ کلیه و پیشگیری از سنگ سازی کلیه‌ها است.

سنگ کلیه چیست ؟

سنگ کلیه جسم سختی است که از کانی‌های موجود در ادرار تشکیل می‌شود

سنگ کلیه جسم سختی است که از کانی‌های موجود در ادرار تشکیل می‌شود

سنگ کلیه Kidney stone disease نوعی از کانی‌ها و نمک‌های بلورین هستند که ممکن است به علت کم آبی تشکیل شده باشند.

سنگ‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که مواد معدنی و نمک، رسوب‌های سختی را ایجاد کرده باشند. این مواد معدنی بیشتر اگزالات کلسیم می‌باشند که در کلیه به شکل کریستال و رسوبات بسیار سخت در می‌آیند.

کم آبی یکی از عوامل بسیار مهم در تشکیل سنگ کلیه می‌باشد. زمانی که بدن با بحران کم آبی مواجه می‌شود، ترکیبات مواد معدنی و نمک در تماس با یکدیگر قرار می‌گیرند و آهسته آهسته به یکدیگر می‌چسبند و ایجاد رسوبات سفت و سختی می‌کنند که به سنگ‌های بسیار ریز تبدیل می‌شوند.

سنگ‌های کوچکی که در کلیه‌ها ایجاد می‌شوند، می‌توانند با ادرار به راحتی دفع شوند ولی مشکل بر سر سنگ‌های متوسط یا بزرگ است که حرکت آن‌ها در مجاری ادراری و دفع آن‌ها بسیار دردناک بوده و نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد.

مردان بیشتر از زنان به سنگ کلیه دچار می‌شوند. تقریبا ۶/۱۰ درصد از مردان در معرض بیماری سنگ کلیه قرار دارند در حالی که زنان فقط ۱/۷ درصد در معرض این بیماری هستند.

علائم و پیش آگهی بیماری سنگ کلیه

این علائم، پیش آگهی‌های سنگ سازی کلیه است که در بیشتر افراد مبتلا دیده می‌شود:

  •  درد شدید در یک طرف بدن درست زیر دنده‌ها که به پشت هم می‌رسد و به کمر می‌زند
  • دردی شدید که از قسمت پایینی شکم شروع می‌شود و به کشاله ران می‌رسد
  • درد هنگام ادرار
  • ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای
  • بوی تند ادرار
  • تهوع و استفراغ
  • تکرر ادرار
  • افزایش یا کاهش حجم ادرار
  • تب و لرز

علت‌های بیماری سنگ کلیه

کمبود آب

به طور کلی حتی افرادی که زمینه ارثی بیماری سنگ کلیه ندارد، اگر آب کمی به بدن شان برسد به دلیل دهیدراته شدن بدن کلیه سنگ ساز می‌شود. افرادی که در آب و هوای گرم یا در شرایطی کار می‌کنند که بدن‌شان زیاد عرق می‌کند با کمبود آب بدن مواجه می‌شوند که زمینه ساز سنگ کلیه است.

کاهش آب بدن احتمال تشکیل سنگ‌های کریستالی شکل را بیشتر می‌کند. تمام کسانی که بیماری را پشت سر گذاشته اند اذعان می‌کنند که آب خوردن زیاد و آب رسانی بدن به میزان زیادی در دفع سنگ نقش موثری داشته است.

بیشتر بخوانید: درمان سنگ کلیه با آبلیمو: اگر سنگ کلیه دارید آبلیمو نجات‌تان خواهد داد!

رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد کلسیم (قرص یا مواد حاوی کلسیم مثل لبنیات) زمینه ساز سنگ سازی کلیه می‌شود و برای پیشگیری مصرف آنها باید تحت کنترل باشد.

بعضی از بیماری‌های مربوط به روده دستگاه گوارش مثل بیماری کرون Crohn’s Disease ( یکی از بیماری‌های التهاب روده ) یا کولیت اولسراتیو Ulcerative Colitis باعث سنگ سازی کلیه بیشتر از نوع سنگ‌های کلسیمی می‌شود.

گاهی جراحی هایی مثل جراحی کوچک کردن معده نیز باعث بروز بیماری سنگ کلیه است.

چاقی

چاقی که خودش نوعی بیماری محسوب می‌شود به دلیل اسیدی کردن ادرار یکی از عوامل بیماری کلیه است. اگر شخص اضافه وزن دارد یا چاق است باید وزن خود را پایین بیاورد.

داروها

بعضی از داروها مثل مصرف زیاد کلسیم و ویتامین C خطر سنگ سازی کلیه‌ها را افزایش می‌دهد.

در صورتی که از این مکمل‌ها استفاده می‌کنید بهتر است برای پیشگیری از سنگ سازی هر ۲۰ تا ۳۰ روز یک استراحت ۷ تا ۱۰ روزه به بدن تان بدهید وطی این مکمل‌ها را استفاده نکنید. در مورد نحوه و میزان مصرف حتما با یک متخصص کلیه و مجاری ادرار صحبت کنید.

سابقه خانوادگی

افرادی که کلیه سنگ ساز دارند به احتمال زیاد یکی دیگر از اعضای خانواده هم به این مشکل دچار است. این افراد به دلیل زمینه ارثی به تغذیه و آب‌رسانی بدن باید توجه ویژه‌ای داشته باشند.

ارتباط مستقیم بین مصرف آنتی بیوتیک و تشکیل سنگ کلیه

کلسیم همیشه دشمن کلیه نیست

کلسیم همیشه دشمن کلیه نیست

تحقیقی درباره ارتباط مصرف آنتی بیوتیک و سنگ کلیه که نتیجه آن در مجله پزشکی آمریکایی جامعه متخصصان کلیه the Journal of the American Society of Nephrology منتشر شد با بررسی نزدیک به ۱۴ میلیون نفر در بریتانیا انجام گرفت. این تعداد شرکت کننده در یک تحقیق در خور توجه است و کمتر تحقیقی با این وسعت انجام می‌گیرد.

از این تعداد حدود ۰۰۰ر۲۵ نفر مبتلا به سنگ بودند. این افراد نزدیک به ۰۰۰ر۳۰۰ بار مورد بررسی و معاینه پزشکی قرار گرفتند. نتیجه این بود: افرادی که به سنگ کلیه مبتلا بودند بین ۳ تا ۱۲ ماه قبل از تشخیص بیماری آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند.

این افراد به دقت مورد معاینات پزشکی قرار گرفتند. آزمایشات متعدد ادرار به منظور ردگیری انواع عفونت ها، درمان‌های دارویی مصرف شده توسط بیمار، بررسی بیماری هایی مثل نقرس، دیابت، و سایر عواملی که در افراد مختلف متفاوت هم بود با دقت آزمایش و نتایج ثبت شد.

محققان متوجه شدند آنتی بیوتیک‌ها و بخصوص ۵ نوع آنها،  افراد را بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ‌های کلیه قرار می‌دهد. این آنتی بیوتیک‌ها شامل پنی سیلین با افزایش خطر ۲۷ درصدی و آنتی بیوتیک‌های حاوی سولفا با افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی ابتلا به بیماری است.

سفالوسپورین Cephalosporins ، فلوروکوئینولون fluoroquinolones و نیتروفورانتوئین nitrofurantoin از دیگر داروهای آنتی بیوتیکی است که خطر بروز سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. این خطر در افراد زیر ۱۸ سال حتی بیشتر  از بزرگسالان است.

دکتر Dr. Gregory E. Tasian اورولوژیست یا متخصص مجاری ادرار در بیمارستان کودکان فیلادلفیا که مسئولیت نوشتن گزارش تحقیق را به عهده داشت در این باره می‌گوید: «علت اصلی این ارتباط دقیقا مشخص نیست.

ولی به احتمال زیاد داروهای آنتی بیوتیک در دستگاه مجاری ادرار و میکروبیوم ( زیست فعال های) روده‌ها فعل و انفعالاتی انجام می‌دهند که باعث بروز سنگ در کلیه‌ها می‌شود.»

آن چه این تحقیق ثابت کرد و دکتر تاسیان بر آن صحه می‌گذارد این است که ارتباط مستقیمی بین مصرف آنتی بیوتیک و سنگ کلیه وجود دارد.

به همین دلیل در گزارش تحقیق از پزشکان خواسته شده است هنگام تجویز دارو تا زمانی که از ضرورت قطعی مطمئن نشده اند، و همچنین با در نظر گرفتن سابقه بیمار از تجویز آنتی بیوتیک حتی الامکان خودداری کنند.

تعریق بدن

سونا، ورزش‌های سنگین و هات یوگا (Hot Yoga) برای سلامتی مفید است ولی یکی از علت‌های تشکیل سنگ‌های کلیه هم است. چرا؟

انجام این ورزش‌ها خصوصا در تابستان باعث می‌شود تا بدن از طریق عرق آب از دست بدهد و ادرار کم شود. در واقع عرق بیشتر مساوی است با ادرار کمتر. وقتی کلیه‌ها ادرار کمتری دفع می‌کند مواد معدنی رسوب شده به صورت سنگ راه مجاری ادرار را می‌بندد.

راه حل: زیاد آب بخورید تا ادرار بیشتری از بدن خارج شود. پس یک راه حل ساده آب رسانی بدن بخصوص در تابستان و هنگام ورزش یا فعالیت‌های بدنی زیاد است.

راه‌های درمان و دفع سنگ کلیه

مصرف نمک را قطع نکنید

نمک به طور طبیعی در بسیاری از غذاها حتی میوه‌ها و سبزیجات، آجیل، غلات، حبوبات و حتی شکلات و چای وجود دارد. مواد غذایی که بیشترین میزان نمک را به طور طبیعی در خود دارد عبارت اند از :

بادام زمینی، اسفناج، شکلات، سیب زمینی و ریواس.

پس کسانی که کلیه سنگ ساز از نوع اگزالات کلسیم دارند بهتر است در خوردن این مواد غذایی جانب اعتدال را نگه دارند.

به هیچ وجه آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف نکنید بلکه کم مصرف کنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند با نخوردن این مواد غذایی سنگ کلیه تشکیل نمی‌شود. ولی باید بدانید وقتی کلیه ادرار تولید می‌کند نمک به کلسیم می‌چسبد و سنگ تولید می‌کند.

راه حل: غذاها و نوشیدنی‌های حاوی نمک و کلسیم را با هم بخورید. به این شکل نمک و کلسیم در معده به هم می‌چسبند و با هضم آن‌ها قبل از رسیدن به کلیه، تشکیل سنگ هایی از این نوع به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

کلسیم دشمن نیست

خیلی‌ها فکر می‌کنند متهم اصلی سنگ‌های کلیه کلسیم است. ولی احتمالا خیلی از مبتلایان به بیماری کلیه این تجربه را داشته اند که با وجود قطع یا مصرف بسیار کم کلسیم بازهم کلیه سنگ سازی کرده است.

حتما تعجب می‌کنید از این که بدانید مصرف کم کلسیم باعث سنگ سازی می‌شود.

راه حل: کلسیم را از برنامه غذایی حذف نکنید. بلکه آن را همراه با غذاهای حاوی نمک طبیعی که در مورد دوم گفتیم مصرف کنید.

فقط یک بار نیست

دفع سنگ کلیه یکی از بدترین دردها است و متاسفانه با یک بار هم تمام نمی‌شود. تحقیقات نشان داده وقتی یک بار سنگ دفع می‌شود احتمال سنگ سازی مجدد وجود دارد.

پس حتی بار اول که کلیه سنگ سازی می‌کند به پزشک مراجعه کنید و حتما درمان را چه دارویی چه رعایت رژیم غذایی ادامه دهید.

راه حل: اگر داروها و رژیم غذایی‌تان را که متخصص تجویز می‌کند ادامه ندهید امکان بازگشت سنگ سازی کلیه، نارسایی کلیه و حتی بیماری‌های ناشی از آن وجود دارد.

سبک زندگی موثر است

گاهی وقت‌ها سنگ سازی کلیه دوره‌ای است. یعنی گاهی سنگ سازی می‌کند گاهی نه. این سنگ‌ها معمولا از نوع سیترات پتاسیم است. نوشیدن آب میوه هایی که اسید سیتریک دارد این نوع سنگ‌ها را از بین می‌برد.

مواقعی که سنگ کلیه ندارید نوشیدن شربت آبلیمو از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. البته سعی کنید این شربت را حتی الامکان بدون شکر مصرف کنید. در واقع اسید سیتریک موجود در لیموترش مانع از چسبیدن کلسیم به املاح دیگر و تشکیل سنگ می‌شود.

راه حل: شربت آبلیمو یا لیموناد را امتحان کنید. آبلیمو از بهترین موادی است که می‌توانید برای درمان سنگ کلیه از آن کمک بگیرید.

وقتی کلیه سنگ ساز شد علاوه بر داروهای که پزشک تجویز می‌کند شربت آبلیمو میل کنید و ببینید چه تاثیری دارد. این شربت نه تنها روی کلیه‌ها بلکه کل سلامت بدن موثر است. شربت آب لیمو حتی اگر سنگ‌ها را کامل از بین نبرد حداقل باعث می‌شود تا بزرگ تر نشوند.

همه سنگ‌ها مثل هم نیستند

گاهی سنگ‌ها نه از اگزالات کلسیم بلکه از اسید اوریک تشکیل می‌شود. در این صورت برای درمان سنگ کلیه از این نوع یا پیشگیری از تشکیل آن مواظب خوردن غذاهایی مثل گوشت قرمز و صدف و پروتئین‌های حیوانی باشید.

چون این نوع خوراکی‌ها حاوی اوره هستند. وقتی اوره خون بالا می‌رود ادرار اسیدی و امکان تشکیل این نوع سنگ کلیه بیشتر می‌شود.

راه حل: استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه ها، لبنیات کم چرب، نوشیدنی با شیرینی کم تر و محدود کردن استفاده از پروتئین حیوانی و عدم مصرف الکل مانع از افزایش اوره خون و تشکیل سنگ کلیه اسیداوریکی می‌شود.

آب رسانی بدن برای دفع سنگ کلیه

برای دفع سنگ کلیه آب زیاد بنوشید

برای دفع سنگ کلیه آب زیاد بنوشید

یکی از ساده ترین و بهترین راه‌ها برای دفع سنگ کلیه و پیشگیری از سنگ سازی کلیه آب رسانی بدن است.

تا می‌توانید آب بنوشید. در واقع آن قدر باید آب بنوشید و دست شویی بروید که احساس کنید بدن تان دیگر جایی برای آب ندارد. با توجه به فعالیت بدنی و آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید شاید لازم باشد آب بیشتری مصرف کنید.

اگر بتوانید هر ساعت بین ۲ تا ۴ لیتر آب مصرف کنید سنگ کلیه را شکست می‌دهید. چنانچه نوشیدن آب ساده خسته تان می‌کند و دل‌زده می‌شوید از آب‌های گیاهی یا دتوکس استفاده کنید.

آب رسانی بدن علاوه بر دفع سنگ و پیشگیری از سنگ سازی خواص بی‌شماری برای بدن شما به منظور جلوگیری از بیماری‌های دیگر خواهد داشت و سلامت جسمی و روحی‌تان را تضمین می‌کند.

حتما یک برنامه سم زدایی کلیه برای خودتان اجرا کنید.

رژیم غذایی سالم را در پیش بگیرید

اگر رژیم غذایی کمبود مواد مغذی، الکترولیت و آنتی اکسیدان داشته باشد کلیه پشت سرهم هم سنگ سازی می‌کند. به منظور پیشگیری از سنگ سازی کلیه باید از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده است در افرادی که فیبر بیشتری از طریق سبزیجات و میوه‌های تازه دریافت می‌کنند نسبت به افرادی که از غذاهای حاوی گوشت و نمک استفاده می‌کنند، بیماری سنگ کلیه راحت تر و در زمان کوتاه‌تری درمان شده است.

غذاهای حاوی ویتامین E مثل آووکادو، بادام شیرین، روغن زیتون و دانه آفتابگردان باعث جلوگیری از سنگ ساز شدن کلیه و سمی شدن آن‌ها می‌شود.

حتما از سرکه سیب و آب لیموترش تازه هم استفاده کنید. این دو ماده پرخاصیت به دلیل خاصیت اسیدی، باعث ایجاد خاصیت قلیایی در بدن می‌‌شود که یکی از روش‌های تنظیم pH بدن و پیشگیری از سنگ سازی کلیه است.

غذاهای حاوی منیزیم و پتاسیم نیز از جمله مواد غذایی هستند که مانع از تشکیل سنگ‌های کلسیمی می‌شوند.

استفاده از سبزیجات سبز برگ، انواع طالبی و هندوانه، موز و آووکادو و انواع کلم که از سبزیجات ضد سرطانی هستند، روش خوبی برای رساندن این دو ماده معدنی به بدن است.

تا می‌توانید از انواع جوانه‌ها در سالادها و غذاهایتان استفاده کنید.

خوشبختانه هم اکنون در ایران شرکت‌هایی جوانه‌های مختلف را تولید و با یک ظرف حاوی ۵ تا ۶ نوع جوانه به بازار عرضه می‌کنند که در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی قابل دسترسی است. خودتان هم می‌توانید جوانه‌ها را در خانه پرورش دهید.

غذاهای سنگ ساز را بشناسید

به جای استفاده از غذاهای فرآوری شده مثل آرد و نان سفید، شکر سفید و برنج سفید، از نوع سبوس دار و قهوه‌ای آن استفاده کنید. هر نوع ماده فرآوری شده و فست فود باید از برنامه غذایی حذف شود.

بعضی از سبزیجات و میوه‌ها مثل اسفناج، ریواس، لبو یا چغندر، بادام زمینی، سیب زمینی، گریپ فروت یا آب گریپ فروت زمینه ساز بروز سنگ‌های کلیه است. به احتمال زیاد با توجه به نوع سنگ پزشک متخصص به فرد می‌گوید از چه غذاهایی باید دوری کند.

انواع غذاهای فرآوری شده و نیمه آماده، غذاهای حاوی روی زیاد، ویتامین C زیاد، الکل و کافئین از جمله مواردی است که مصرف بیش از حد آن‌ها باعث سنگ سازی کلیه می‌شود. برای کمبود روی از تخم کدو و بادام هندی استفاده کنید.

مصرف غذاهای فست فود و فرآوری شده و نیمه آماده را به طور کلی کنار بگذارید. الکل مصرف نکنید و کافئین را به یک فنجان کوچک در روز محدود کنید.

بیشتر بخوانید: نارسایی کلیه: عوامل، علائم و هر آنچه که درباره درمان نارسایی کلیه ها باید بدانیم

ورزش کنید

ورزش منظم یکی از راه‌های پیشگیری از سنگ سازی کلیه است. طی تحقیقی در مورد سبک زندگی افراد مبتلا به سنگ کلیه مشخص شد ورزش به دلیل ایجاد تحرک در بدن و عرق کردن که باعث نوشیدن بیشتر آب می‌شود روش خوبی برای کنترل این بیماری پردرد است. حتما پیاده روی کنید.

هنگام تماشای تلویزیون به جای نشستن، نرمش و وقت پخش آگهی‌های بازرگانی بعضی از کارهای خانه را انجام دهید.

روغن کرچک مصرف کنید

روغن کرچک خاصیت ضد التهابی بسیار خوبی دارد. در صورتی که در حال حاضر درد دارید ضمن درمان هایی که پزشک برایتان تعیین کرده است از کمپرس این روغن استفاده کنید.

به این ترتیب که یک پارچه تمیز را به روغن کرچک کاملا آغشته کنید و آن را روی پوست قسمت کلیه بگذارید تا جذب پوست شود. این روش در کاهش درد موثر است.

مکمل‌ها و روغن‌های گیاهی

یکی دیگر از راه‌های دفع سنگ کلیه استفاده از مکمل‌ها و روغن‌های گیاهی است:

  • منیزیم: این مکمل را روزی دو بار و هر بار ۲۵۰ میلی‌گرم  همراه با غذا میل کنید.
  • ویتامین B: استفاده از مکمل‌های گروه این ویتامین کمک موثری در جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلیه است. ویتامین B6 را روزی ۵۰ میلی‌گرم مصرف کنید. برای بقیه ویتامین‌های این گروه از قرص یا آمپول استفاده کنید.
  • آلوئه ورا: هر روز یک چهارم لیوان ژل آلوئه ورا و قطعات آن را میل کنید. وقتی آلوئه ورا را پوست می‌گیرید مایع لزجی که می‌بینید همان ژل آن است که باید مصرف شود. آن را دور نریزید.
  • عصاره زغال اخته: وقتی فصل آن است از تازه‌اش استفاده کنید. در غیر این صورت قرص عصاره آن را از جای معتبر خریده و روزی ۲ بار هر بار ۲۰۰ میلی‌گرم میل کنید تا ۴۰۰ میلی‌گرم از این عصاره پرخاصیت طی یک روز به بدن تان برسد.
  • قرص ویتامین E: هر روز یک قرص ۴۰۰ میلی گرمی آن را مصرف کنید.

روغن‌های گیاهی مثل روغن لیمو، روغن پرتقال، روغن انواع مرکبات را به صورت موضعی استفاده کنید. اگر بتوانید این روغن‌ها را از جای معتبری بخرید می‌توانید به صورت ریختن هر قطره از هر روغن در یک لیوان آب از نوع خوراکی آن هم استفاده کنید که در این صورت همراه با استفاده موضعی تاثیر بیشتری در درمان سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل مجدد آن‌ها دارد..

آب لیموی طبیعی یک معجزه برای شکستن سنگ کلیه

لیمو حاوی سیترات است که سیترات نوعی ترکیب بسیار مناسب جهت تجزیه رسوبات کلسیم می‌باشد. دو لیوان آب لیمو در صبح به صورت ناشتا در شکستن سنگ‌ها و ریزتر شدن آن‌ها بسیار موثر است.

ریحان را با سبزیجات دیگر میل کنید

ریحان حاوی ترکیبی شناخته شده است  که جهت کمک به تثبیت سطوح اسید اوریک بسیار موثر واقع می‌شود.

اسید اوریک یکی از عناصر موثر در تشکیل سنگ کلیه می‌باشد. ریحان میزان زیادی اسید استیک نیز دارد که در نابود کردن سنگ موثر می‌باشد. یک قاشق چای خوری عصاره ریحان در طی روز می‌تواند از بروز سنگ‌های کلیه پیشگیری به عمل آورد.

سرکه سیب

سرکه سیب هم از جمله مایعاتی است که میزان بالایی اسید سیتریک دارد. دو قاشق سرکه سیب را با ۲۲۰ میلی لیتر آب مخلوط کنید و میل کنید.

این نوشیدنی علائم بروز سنگ کلیه را کاهش داده و از رشد رسوبات و سنگ‌های موجود در کلیه پیشگیری می‌کند. این مخلوط را می‌توانید چندین مرتبه در طی روز میل کنید و البته مصرف آن قبل از غذا بسیار موثر تر است.

آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی در حذف مواد معدنی و نمک از دستگاه مجاری ادرار بسیار موثر است. آب گوجه از کریستال شدن رسوبات موجود در کلیه جلوگیری می‌کند.

آب گوجه فرنگی حاوی میزان بالایی آنتی اکسیدان است که کمک می‌کند تا نمک و مواد معدنی موجود در مجاری ادراری از بین برود.

برای دفع سنگ کلیه آب کرفس بنوشید

استفاده از کرفس از راه‌های پیشگیری از سنگ سازی کلیه است. کرفس حاوی آنتی اکسیدان و همچنین ترکیبات شناخته شده برای افزایش ادرار است. تکه‌های کرفس را به طور منظم در رژیم غذایی خود قرار دهید. یک الی دو ساقه کرفس را آب گیری کنید و در طی روز میل کنید.

چند نکته مهم که بیماران مبتلا به سنگ کلیه باید بدانند

مصرف چند ماده غذایی برای افرادی که کلیه‌های سنگ ساز دارند بسیار خطرناک و مضر است. غذاهایی مانند اسفناج، بادام، ریواس، بامیه، چغندر قند، سیب زمینی سرخ شده، کره بادام زمینی را باید از رژیم غذایی خود حذف کنند تا کلیه آن‌ها در معرض خطر قرار نگیرد.

در صورتی که دارو نیز مصرف می‌کنید بهتر است بدانید، مصرف داروهایی مانند دیورتیک ها، داروهای ضد تشنج، آنتی اسیدها مبتنی بر کلسیم می‌توانند خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهند.

در صورتی که درد شدیدی در ناحیه اندام‌های تناسلی خود داشتید یا سابقه دفع سنگ کلیه دارید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک در این مواقع با کنترل تب و لرز، حالت تهوع، ادرار خون آلود و پارامترهای دیگر از کلیه‌های شما مراقبت به عمل خواهد آورد. بسیاری از سنگ‌های کلیه با استفاده از مایع درمانی و داروهای ضد درد قابل درمان هستند.

منبع + + + + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    A

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸ at ۱۳:۵۸

    با سلام
    یکی از موثر ترین روش های درمان سنگ کلیه و دفع اون، مصرف مداوم کپسول قاصدک است
    بسیار موثره و ارزان قیمته

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا