ورزش و تناسب اندام

درمان پروستات با ورزش یوگا را حتما امتحان کنید

درمان پروستات با ورزش یوگا

درمان پروستات با ورزش یوگا امکانپذیر است. بزرگ شدن پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم می تواند مشکلات ادراری بسیاری را برای مردان ایجاد کند که زندگی را بسیار تلخ و سخت کند. یوگا کمک های بسیاری به سلامتی انسان و حتی این بیماری می کند.

۱۳+

درمان پروستات با ورزش یوگا یکی از درمان های عالی و نتیجه بخش پروستات این بیماری‌ قرن حاضر است و می تواند به بیماران مبتلا کمک بسیاری کند. پروستات یا هیپری پلازی خوش خیم که سبب بزرگ شدن غده پروستات می‌شود مشکلات زیادی از جمله اختلال در دفع ادرار برای بیمار به وجود می‌آورد. هیپری پلازی خوش خیم پروستات BPH ناشی از تغییرات در میزان هورمون ها می باشد. که البته یک بخشی از آن طبیعی و مربوط به روند پیری بوده و بخشی دیگر تشکیل دهنده این بیماری می‌باشد. در نت‌نوشت با ما همراه باشید تا پیشگیری و درمان پروستات با ورزش یوگا را بهتر یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: ورزش آب کردن چربی‌ های شکم و پهلو فقط در ۴ دقیقه

درمان پروستات با ورزش یوگا چگونه امکان دارد؟

یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که ورزش می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به BPH کمک کند. انجام ورزش‌هایی مانند یوگا در پیشگیری از بروز این بیماری بسیار دخیل هستند. به کمک یوگا عضلات کف لگن تقویت می‌شود و قدرت عضلانی افزایش پیدا می‌کند.

تقویت عضلات کف لگن و کاهش تنش موجود در لگن می تواند به بهبود کنترل مثانه کمک کند و ادرار کردن را بسیار آسان گرداند. همچنین با کمک یوگا استرس کاهش پیدا کرده و علائم BPH به مرور زمان کم می شود. برای درمان پروستات با ورزش یوگا حالت های مختلف یوگا یا آساناهای مناسب جهت تقویت لگن در درمان BPH موثر هستند.

بیشتر بخوانید: ورزش برای رفع خستگی و استرس

هیپرپلازی خوش خیم پروستات چیست؟

غده پروستات در زیر مثانه و اطراف مجاری ادراری واقع شده است. این غده ممکن است در سنین بالا بزرگ شود و مشکلاتی ایجاد کند. حالت طبیعی این غده به اندازه یک گردو بوده که بخشی از سیستم تولید مثل انسان را تشکیل می دهد. در نزدیکی آن یک لوله با نام یورتور قرار گرفته که ادرار را از مثانه برای دفع هدایت می‌کند.

با شروع بیماری پروستات این غده بزرگ شده و بر روی مجاری ادراری فشار وارد می‌کند. به این ترتیب ادرار کردن برای این افراد با مشکلاتی همراه می‌شود. از جمله مشکلاتی که در دفع ادرار پیش می‌آید این است که بیمار در هنگام شروع و توقف ادرار با سختی در دفع مواجه می‌شود و یا جریان ادرار قوی نیست، هنگام ادرار درد وجود دارد و . . .

بیشتر بخوانید: ورزش برای زانو درد

درمان پروستات با ورزش یوگا : کوبلر (Baddha Konasana)

درمان پروستات با ورزش یوگا

در این حالت که شبیه به نشستن چهار زانو می باشد کف پاها را به یکدیگر بچسبانید و آهسته آهسته زانو ها را به سمت زمین حرکت دهید. این حرکت در باز شدن لگن کمک می کند. Cobbler Pose یک موقعیت نشسته است که از تنش ناحیه لگن می‌کاهد.

در ابتدا لازم نیست برای رساندن زانو ها به سمت زمین زیاد تلاش کنید در اثر مرور زمان بدن لطافت بیشتری پیدا می‌کند. چشمان خود بسته و نفس عمیق بکشید. در صورتی که بر روی یک بالشتک بنشینید مهره های کمر کمتر تحت فشار قرار خواهند گرفت و حالتی بهتر دارند.

بیشتر بخوانید: ورزش فرم دهی سینه

درمان پروستات با ورزش یوگا : قهرمان  (Virasana)

با حالت زانو بنشینید، کف پاها را روی زمین بکشید به نحوی که زانو ها و ساق پای شما از زیر بدنه‌تان خارج شود. دست‌ها را بر روی ران‌ها قرار دهید. سعی نکنید فشار بیش از حدی بر روی زانو ها داشته باشید. ستون فقرات خود را صاف نگه دارید. تا پنج دقیقه در همین حالت بمانید. در صورتی که این پوزیشن برای شما کمی سخت بود یک بالشتک زیر خود قرار دهید.

درمان پروستات با ورزش یوگا : دراز کشیدن و کشیدن انگشت پا  (Supta Padangusthasana)

درمان پروستات با ورزش یوگا

در این حالت شما می توانید عضلات کف لگن را به خوبی تقویت کنید و تنش های مانده در این قسمت را آزاد کنید.

به پشت بخوابید، یکی از پاها را بالا آورده و انگشت شست پا را با دست بگیرید. در ادامه انگشتان پای مخالف را که بر روی زمین است به سمت زمین بکشانید. پای بالایی را از زانو خم کرده و ران را به سمت سینه فشار دهید. مجدد پای خم شده را باز کنید و با استفاده از یک بند یا اینکه با کمک دست، انگشتان پای بالایی را بگیرید و اصلا اجازه ندهید زانوها خم شود.

در نهایت هر دو پا را بالا برده و سپس هر دو را به آرامی رها کنید و بر روی زمین بکشانید.

بیشتر بخوانید: ورزش برای عضلانی شدن بازو

درمان پروستات با ورزش یوگا : سر به زانو (Janusirsasana)

Janu درمان پروستات با ورزش یوگا

این حالت یک زاویه خم شده است که روی کشش پاها  تمرکز دارد. همچنین در این وضعیت کاهش تنش لگن صورت می گیرد که این امر نیز ممکن است به افزایش قدرت در هسته مرکزی بدن کمک شود.

برخی از افراد که یوگا کار می کنند معتقد هستند که این تمرین موجب جریان خون در پروستات می‌شود و به سم زدایی آن و درمان پروستات بسیار بسیار کمک می کند.

برای قرار گرفتن در وضعیت سر به زانو ابتدا می بایست روی زمین بنشینید و پاها را به مقابل‌تان صاف کنید. زانو های خود را اصلا نباید در این حرکت خم کنید. دستان خود را به صورت صاف و کشیده به سمت نوک انگشتان پا دراز کنید. تا جایی که بدنتان به شما اجازه می دهد به سمت جلو کشیده شوید و دستانتان را به سمت انگشتان پا بکشید. چانه را به پا بچسبانید و سر به سمت عقب و جلو بچرخانید. در نهایت به آرامی به بالا برگشته و هر دو پا را آزاد کنید. این کار را با پای بعدی هم انجام دهید.

این حرکت را می توانید با نشستن بر روی یک بالشتک نیز انجام دهید تا زانو های شما اصلا خم نشود.

بیشتر بخوانید: آب کردن چربی بازو ، با این روش ها چربی بازو را ذوب خواهید کرد + ویدیو

درمان پروستات با ورزش یوگا : کمان (Dhanurasana)

درمان پروستات با ورزش یوگا

وضعیت کمان یکی از حرکات خم به عقب است که افراد مبتدی امکان انجام آن را به صورت کاملا راحت نخواهند داشت. بهتر است در صورتی که بدن خیلی نرم و انعطاف پذیری دارید این حرکت را تا پایان انجام دهید در غیر این صورت زیاد به بدنتان فشار نیاورید تا انعطاف پذیری کامل شود. در ضمن این حرکت عضلات کف لگن را تقویت می‌کند.

به روی شکم دراز بکشید. دست‌ها را از بازوها رها و باز کنید به صورتی که دستها از آرنج ها در هوا قرار گیرند. پاها را از پاشنه‌ها بلند کنید و در هوا نگه دارید کم کم فاصله پا را از زمین زیاد کرده به نحوی که زانوها کمی خم شوند. آرام دست‌ها را به سمت عقب کشیده و هر دو مچ پا را با دست بگیرید. سر را بالا برده و قفسه سینه و شانه‌ها را به  سمت بالا بکشید.

سی ثانیه در این وضعیت بمانید و نفس عمیق بکشید.

بیشتر بخوانید: حرکات یوگا برای درمان سیاتیک و کمردرد +ویدیو

درمان پروستات با ورزش یوگا : ایستاده بر روی شانه (Biparitkarani Mudra)

درمان پروستات با ورزش یوگا

 

 

این وضعیت نیز یکی از سخت‌ترین و پیشرفته‌ترین وضعیت‌ها در یوگا می باشد که قدرت زیادی به لگن به خصوص کف لگن می دهد و می‌تواند برای درمان پروستات مفید باشد. این حرکت می تواند باعث تحریک اعصاب و عضلات غدد جنسی شود.

به روی کمر دراز بکشید و سر را به راحتی روی زمین قرار دهید. دستانتان را در دو طرف بدن قرار دهید و پاها را با هم نگه دارید. دستان را زیر باسن قرار داده و پاها را مدام به سمت بالا بکشید به قدری به بالا بکشید که فقط شانه‌ها به روی زمین قرار بگیرند. نفس عمیق بکشید. در این وضعیت تا ۲ دقیقه نیز می توانید بمانید. هنگام برگشت از این حرکت توجه داشته باشید که به آرامی شانه‌ها را روی زمین گذاشته و پاها را رها کنید.

تمرینات بسیاری برای درمان پروستات با ورزش یوگا وجود دارد که ممکن است این بیماری را از بین ببرد اما این چند حرکت یوگا بهترین وضعیت‌ها برای درمان مشکلات ادراری و پروستات هستند.

بیشتر بخوانید: حرکات فیزیوتراپی برای کمر درد +ویدیو

بیشتر بخوانید: خواص گوجه فرنگی برای بدن : گوجه فرنگی را به این دلایل زیاد مصرف کنید

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا