دانستنی‌های سلامتی

درمان گیاهی سرفه: با روش‌های طبیعی سرفه خود را درمان کنید!

درمان گیاهی سرفه
۲+

هر چند سرفه واکنش طبیعی بدن برای بیرون راندن بعضی از ترشحات و ذرات از ریه ها است، ولی در مواقعی خیلی ناراحت کننده است به طوری که مانع از خواب و استراحت خودمان و دیگران می شود. در این مقاله نت نوشت سعی دارد درمان گیاهی سرفه را که بر اساس تحقیقات علمی موثر بودن آن در درمان سرفه ثابت شده است، به شما معرفی کند.

درمان گیاهی سرفه

با فرا رسیدن فصل پاییز کم کم تعداد افرادی که دچار سرما خوردگی می شوند افزایش می یابد. برونشیت یا نایژه‌ آماس به التهاب نایژه‌ها در شش گفته می‌شود. برونشیت حاد یا مزمن، نما و تظاهراتی متفاوت دارد. هنگامی که نایژه‌ها ملتهب می‌شوند معمولاً انسداد نسبی راه تنفسی، سرفه و ترشح خلط داریم. متاسفانه در آستانه فصلی قرار داریم که هر لحظه احتمال بیمار شدن وجود دارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم این اتفاق هر از گاهی برای همه ما خواهد افتاد و با خود علائمی همچون سرفه کردن، تولید موکوس اضافی، احساس کسالت و خستگی، مشکلات تنفسی و لرز را به همراه دارد. 

خوردن مداوم داروهای شیمایی هیچ وقت تجویز هیچ پزشکی نیست. راه های درمان گیاهی سرفه بدون هیچ گونه عوارضی می توانند سرفه شما قطع کنند.

آب آناناس یک شربت ضد سرفه طبیعی قوی است

آب آناناس یک شربت ضد سرفه طبیعی قوی است

درمان با آب آناناس

آب آناناس یک شربت ضد سرفه طبیعی قوی است. آب آناناس ماده ای به نام لایتیک (Lytic) دارد که باعث دفع ترشحات ریه یا موکوس می شود. طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد تاثیر خوب آب این میوه را در درمان سرفه و به عنوان یک شربت ضد سرفه طبیعی و قوی ثابت گردید.

درست است که مطالعات بر روی آب آناناس هنوز ادامه دارد ولی خواص درمانی این آبمیوه زیاد است. آب آناناس آنزیمی به نام بروملائین (Bromelain) با خاصیت ضد درد و ضد تورمی دارد. این ماده عوارض ناشی از آسم و مشکلات تنفسی را درمان و با سلول های سرطانی می جنگد. هر چند ثابت نشده این آنزیم چه گونه سرفه را درمان می کند ولی به دلیل خواصی که این آنزیم دارد روشن است باعث رفع سرفه می شود.

خواص آناناس

آناناس منبع سرشار ویتامین C که حفاظت کننده سیستم ایمنی بدن است. فیبر زیاد این ماده برای دستگاه گوارش و هضم غذا فایده زیادی دارد. منگنز موجود در این میوه روند پیری را کند می کند و یکی از سوپر غذاهای ضد پیری محسوب می شود. بتاکاروتن، مس، روی و فولیت (folate)  موجود در آناناس درمان گیاهی خوبی برای ناباروری است.

در این مقاله دو روش برای تهیه شربت ضد سرفه طبیعی به شما ارائه می شود.

این روش طبق طب قدیم هندی در درمان گیاهی سرفه به شرح زیر است:

  • آب آناناس: یک فنجان
  • نمک: خیلی کم
  • فلفل سیاه: خیلی کم
  • عسل: یک و نیم قاشق غذاخوری

بعد از مخلوط کردن آن ها محلول به دست آمده را به صورت سه بار در روز و هر بار یک چهارم فنجان میل کنید.

این روش که یافته های تحقیقات امروز هم در آن در نظر گرفته شده است به شرح زیر است :

  • آب آناناس: یک فنجان
  • نمک: کمی
  • فلفل سیاه: کمی
  • عسل: یک و نیم قاشق غذاخوری
  • زنجبیل: یک شاخه ۵ سانتیمتری
  • آب لیمو ترش تازه: یک چهارم فنجان
  • فلفل قرمز: نصف قاشق چای خوری

دستور مصرف: روی سه بار و هر بار یک چهارم فنجان میل کنید.

معجونی برای درمان سرفه

ساخت معجون برای درمان گیاهی سرفه

روش دیگری که برای درمان سرفه به روش های طبیعی خواهیم گفت شامل این مواد است.

  • آب
  • ۲ عدد موز
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل طبیعی

برای تهیه این معجون برای درمان گیاهی سرفه برای پوست موزها را کنده و با قاشق چوبی آن ها را له کنید. موزها را به ۴۰۰ میلی لیتر (یا ۱ + ۲/۳ فنجان)  آب جوش اضافه کنید و بگذارید نیم ساعت این دو با هم خیس بخورند! زمانی که مخلوط خنک شد عسل را اضافه کنید.

عسل را به آب جوش اضافه نکنید چرا که مواد مغذی عسل در آب داغ از بین می روند!

معجون در درمان گیاهی سرفه چگونه عمل می کند؟

بگذارید با عسل شروع کنیم. عسل یک شیرین کننده طبیعی با هزاران خاصیت غیر قابل انکار است. عسل دارای خواص آنتی باکتریال بسیار قوی و یک آنتی بیوتیک طبیعی فوق العاده است که بدن را از باکتری های برونشیت زا خلاص خواهد کرد. همچنین گلودرد را تسکین می دهد.

محققان می گویند موز در درمان برونشیت و سایر بیماری های ویروسی تنفسی معجزه می کند. موز دارای ترکیبی به نام لکتین است که ویروس ها را احاطه کرده و موجب بی اثر شدن آن ها می شود.

آب هم که معرف حضور همگی است. آب در درمان همه بیماری ها ضروری است. علاوه بر این بهترین وسیله نقلیه برای دو ماده تشکیل دهنده ی دیگر ترکیب به شمار می رود. چه از این روش ها چه از سایر روش های گیاهی یا شیمیایی برای درمان سرفه استفاده کنید همیشه ۸ لیوان آب در طول روز  بنوشید تا ترشحاتی که باعث سرفه می شود از بدن خارج شود.

بیشتر بخوانید: بیماری CF: فیبروز سیستیک و سرفه کردن کودکان را جدی بگیرید!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا