علمی

تز دکتری استیو هاوکینگ به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار گرفت!

تز دکتری استیو هاوکینگ

استیو هاوکینگ، یک چهره شناخته شده با حامیان و البته مخالفین سرسخت! اخیرا دانشگاه کمبریج تز دکتری وی را به رایگان در دسترس عموم قرار داده است. رساله وی رکورد دار بیشترین درخواست در دانشگاه کمبریج بوده است.

۳+

استیو هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان‌شناسی نظری است که به خاطر تحقیقات ارزشمندش در موضوع نسبیت و سیاه‌چاله‌ها به شهرت جهانی رسید. بنا به گفته دانشگاه کمبریج، تز دکتری ۱۳۴ صفحه‌ای هاوکینگ یادگار ۲۴ سالگی‌اش، تحت عنوان «ویژگیهای عالم در حال انبساط» که در سال ۱۹۶۶ نگاشته شده، بیشترین درخواست را در بین سایر رساله‌ها داشته طوری که از می ۲۰۱۶ تا کنون بیش از ۲۰۰ درخواست برای دسترسی به این پایان‌نامه ثبت شده است؛ رساله پرمخاطب بعدی تنها ۱۳ بار درخواست شده است.

پایان نامه هاوکینگ در دانشگاه کمبریج بیشترین تعداد درخواست را داشته است.

تا چند وقت پیش علاقه‌مندان تز دکتری هاوکینگ برای داشتن یک نسخه دیجیتال از آن بایستی ۸۵ دلار پرداخت میکردند و یا حضوری به کتابخانه دانشگاه مراجعه میکردند ولی این پایان‌نامه اکنون به صورت رایگان در مخزن Apollo وبسایت این دانشگاه در دسترس عموم قرار گرفته است.

از زمان قرار گرفتن رساله بر روی وبسایت دانشگاه، بیش از ۶۰ هزار نفر، آن را دریافت کرده‌اند تا جایی که حتی ترافیک زیاد کاربران در ساعاتی از روز باعث کرش شدن آن شد. هاوکینگ در بیانیه‌ای اظهار امیدواری کرد که این پایان‌نامه الهام بخش مردم سراسر دنیا باشد تا به جای چشم دوختن به زمین، در میان ستارگان هم نظری بیندازند. وی همچنین دسترسی رایگان همگان به تحقیقات را امری ضروری دانست.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا