اخبار تکنولوژی

دسترسی رایگان مردم افغانستان به ویکی پدیا میسر شد!

افغانستان

Wikipedia Zero یک پروژه آغاز شده توسط بنیاد ویکی‌ مدیا است که اجازه میدهد کاربران از طریق تلفن همراه، بدون پرداخت هزینه و با استفاده از اینترنت رایگان، به ویکی پدیا دسترسی داشته باشند.

۰

با خروج طالبان از رأس قدرت افغانستان در سال ۲۰۰۱، این کشور تلاش های بسیاری را در زمینه بهبود ساختارهای فناوری خود انجام داده است.

گروهی از مستند سازان افغانستانی فعال در زمینه تاریخ، اخیراً فیلم هایی را از هنگامی که طالبان بر مسند قدرت بودند و ممنوعیت هایی که این نهاد برای شهروندان تصویب میکردند را به نمایش گذاشتند.

همچنین تیم رباتیک دختران افغان، با ممنوعیتی که برای جلوگیری از سفر آنها به ایالات متحده تنظیم شده بود مبارزه کرد و پس از پیگیری فراوان توانست در این مسابقات شرکت کند. در سال ۲۰۱۰ نیز، دولت پیشنهادی را برای ارائه کارت شناسایی الکترونیکی به شهروندان ارائه کرد.

حال به لطف مشارکت بین “اپراتور روشن” و “بنیاد ویکی مدیا”، مردم افغانستان از سال آینده از طریق تلفن های همراه خود، دسترسی رایگان به ویکی پدیا خواهند داشت.

طبق گفته Indipendent، ویکی پدیا زیرو (Wikipedia Zero) از ماه اوت در مناطق افغانستان عرضه خواهد شد.

Wikipedia Zero

Wikipedia Zero یک پروژه آغاز شده توسط بنیاد ویکی‌ مدیا است که اجازه میدهد کاربران از طریق تلفن همراه، بدون پرداخت هزینه و با استفاده از اینترنت رایگان، به ویکی پدیا دسترسی داشته باشند.

این مهم به تمام شهروندان افغان که دسترسی کاملی به ویکی پدیا دارند اجازه میدهد تا در ویکی پدیا به جست و جو پرداخته و بخش های مورد نظر را بر اساس اطلاعات خود ویرایش نمایند.

از آنجا که “اپراتور روشن” ماه گذشته سرویس ۴G را به خدمات خود اضافه نموده بود، این عمل یک گام بسیار بزرگ و رو به جلو تلقی میشود.

Wikipedia Zero از اواخر سال ۲۰۱۲، دسترسی رایگان را در سراسر جهان برای این سرویس فراهم نموده و از آن زمان بیش از ۶۰ اپراتور در ۵۰ کشور جهان، از این خدمات استفاده میکنند.

الطاف لدک معاون مدیر عامل شرکت روشن، در بیانیه ای گفته است: “ما مفتخریم که در روشن، تلاش هایی را برای افزایش دسترسی به اطلاعات انجام داده ایم. همکاری با بنیاد ویکی مدیا مرز دسترسی به اطلاعات و دانش را، به ویژه برای جوانان افغانستان که تقریبا دو سوم جمعیت را تشکیل می دهند. گسترش خواهد داد.”

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا